DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SLAYTLARI GÖRÜNTÜLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ…
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
BM Engelli Hakları Sözleşmesinin Uygulanması ve Uygulanmanın İzlenmesinde Kamu-Sivil Toplum Arasında Sorumluluk Paylaşımı ve İşbirliği Feray Salman İnsan.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
İYİ YÖNETİŞİM.
SİVİLTOPLUM NEDİR? Sivil toplum, devletin hüküm ve tasarrufu altında olmayan ve mali gücünü devlet bütçesinden değil kendi üyeleri ve halktan alan, genel.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
1924 ANAYASASI.
ATATÜRK İLKELERİ.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
Hukukun Temel Kavramları
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
Bilişim teknoloji ve yazılım SUDE SALAR 436
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
10. Yılında Bologna Süreci Uygulamaları 15 Haziran 2011 Galatasaray Üniversitesi.
ELEKTRONİK DEMOKRASİ Grup Adı:No Name Nebi Doğan Arığ Nebi Doğan Arığ Songül Boran İmren Coşkun.
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
demokrasinin temel ilkeleri
10. Yılında Bologna Süreci Uygulamaları
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
Avrupa Birliği Perspektifinden Yerelleşme
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
Sunum transkripti:

DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI Koyu yeşil: Tam demokrasiler, açık yeşil: eksiklikleri olan demokrasiler Sarı: Yarı-demokrasiler ya da melez rejimler Bordo, kırmızı ve turuncu renkler: Otoriter rejimler (koyuya doğru otoriterlik artıyor) Kaynak: Economist Intelligence Unit: Democracy Index 2010

TÜRKİYE Sıra Toplam not Türkiye 89 5.73 ( 10 üzerinden) Seçim süreçleri ve çoğulculuk 7.92 Hükümetin işlemesi 7.14 Siyasi Katılım 3.89 Siyasi Kültür 5.00 Hak ve özgürlükler 4.71

DEMOKRASİ Dünyada etkili sivil toplum örgütlenmesine sahip ülkelerin ortak özelliği demokratik rejimlere sahip olmalarıdır. Bir ülke ne kadar demokratikse sivil toplum örgütlenmesi de o kadar güçlüdür. Sivil toplum örgütlenmesi için önem taşıyan demokrasinin rejimin bir ilkesi olarak değil, tam da kendisi olarak ifade edilerek vurgulanması gerekir.

DEMOKRASİ Dünyada etkili sivil toplum örgütlenmesine sahip ülkelerin ortak özelliği demokratik rejimlere sahip olmalarıdır. Bir ülke ne kadar demokratikse sivil toplum örgütlenmesi de o kadar güçlüdür. Sivil toplum örgütlenmesi için önem taşıyan demokrasinin rejimin bir ilkesi olarak değil, tam da kendisi olarak ifade edilerek vurgulanması gerekir. Yeni anayasada demokrasi, anayasanın ilk maddesinde ifade edilmelidir. “Türkiye devleti demokratik bir cumhuriyettir” şeklinde bir yazım demokrasinin rejimin kendisi olduğunu pekiştirecek bir ifadedir.

ÇOĞULCULUK Çoğulculuk, günümüz demokrasilerinin temel niteliklerinden biridir. Toplumdaki tüm renklerin, grupların, kültürlerin siyasi süreçlerde dikkate alınması, temel hak ve özgürlüklerden etkili bir şekilde yararlanabilmesi, ayrımcılık görmemesi çoğulculuk ilkesinin bir gereğidir.

ÇOĞULCULUK Çoğulculuk, günümüz demokrasilerinin temel niteliklerinden biridir. Toplumdaki tüm renklerin, grupların, kültürlerin siyasi süreçlerde dikkate alınması, temel hak ve özgürlüklerden etkili bir şekilde yararlanabilmesi, ayrımcılık görmemesi çoğulculuk ilkesinin bir gereğidir. Yeni anayasa çoğulculuğu rejimin temel niteliklerinden biri olarak kabul etmelidir.

ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK Yeni anayasa çok kültürlülüğü de bir değer olarak kabul etmeli farklılıkları zenginlik olarak algılamalıdır. Günümüz sivil toplum örgütlenmesinin renkleri arasında yer alan kültür eksenli sivil toplum örgütlerinin rahat çalışabileceği bir ortamın sağlanması için, - Toplumdaki farklı kültürlerin teşvik edilmesi, Kültüre erişim hakkı, Dil, eğitim ve diğer ilgili sosyal ve kültürel haklar Anayasa tarafından kabul edilmelidir.

KATILIMCI DEMOKRASİ Çoğulculuğun yanında katılımcılık da günümüz demokrasilerinin temel niteliklerinden biridir. Katılımcı demokrasi bireylerin ve onlar tarafından oluşturulmuş siyasi parti, sendika, dernek, vakıf, yurttaş insiyatifi gibi örgütlenmelerin karar alıcılarla diyaloğa geçebildikleri, işbirliği yapabildikleri, toplumu düzenleyen kuralları birlikte düşünüp kurgulayabildikleri bir ortamı gerekli kılar. Şu anda Türkiye’de demokrasinin en önemli sorunlarından biri katılımcı olmamasıdır. Yeni anayasa katılımcı demokrasinin aşağıda sayılan ve çağdaş demokrasiler tarafından benimsenen kurum ve kurallarını benimsemelidir.

KATILIMCI DEMOKRASİ EGEMENLİK: Mevcut anayasadaki egemenlik yaklaşımı sivil toplumu ve onun örgütlü yapısını dışlayıcı bir anlayışla oluşturulmuştur.

KATILIMCI DEMOKRASİ EGEMENLİK: Mevcut anayasadaki egemenlik yaklaşımı sivil toplumu ve onun örgütlü yapısını dışlayıcı bir anlayışla oluşturulmuştur. Yeni anayasa egemenliğin halka ait olduğunu kural haline getirmeli, halkın egemenliği seçimler, referandumlar ve doğrudan karar alma süreçlerine katılım yoluyla kullanacağını, yasama, yürütme ve yargı organları dışında hiçbir organın halk adına egemenlik kullanamayacağı ilke haline getirilmelidir.

KATILIMCI DEMOKRASİ YEREL YÖNETİMLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ: Yapılan akademik çalışmalar göstermektedir ki, sivil toplum örgütlenmesi güçlü olan ülkeler, yerel karar alma mekanizmalarının da etkili ve güçlü olduğu siyasi sistemlere sahiptir. Türkiye ise bugüne kadar merkeziyetçiliği güçlü, kararların merkezden alındığı, seçilmişlerin dışında bürokratik vesayet kurumlarının da karar alma süreçlerinde rol oynadığı bir rejimle yönetilmiştir.

KATILIMCI DEMOKRASİ YEREL YÖNETİMLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ: Yapılan akademik çalışmalar göstermektedir ki, sivil toplum örgütlenmesi güçlü olan ülkeler, yerel karar alma mekanizmalarının da etkili ve güçlü olduğu siyasi sistemlere sahiptir. Türkiye ise bugüne kadar merkeziyetçiliği güçlü, kararların merkezden alındığı, seçilmişlerin dışında bürokratik vesayet kurumlarının da karar alma süreçlerinde rol oynadığı bir rejimle yönetilmiştir. Yeni anayasa yerindenlik ya da halka yakınlık ilkesine yer vermelidir. Başka anayasal sistemlerde olduğu gibi devlet örgütlenmesinde adem-i merkeziyetçiliğin esas olduğu kuralı kabul edilmelidir. Yerel yönetimlerle ilgili düzenlemeler Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı minumum eşik alınarak gerçekleştirilmelidir.

KATILIMCI DEMOKRASİ SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN KARAR ALMA MEKANİZMALARINA KATILIMI: Günümüz dünyasında sivil toplum örgütleri sadece reaktif faaliyette bulunan kurumlar olmaktan çıkmakta, giderek karar alma süreçlerine katılan aktörler haline gelmektedir. Çağdaş yönetişim ilkeleri ve Türkiye’nin de üyesi olduğu Avrupa Konseyi belgeleri sivil toplum örgütlerinin aktif katılımının altını çizmektedir.

KATILIMCI DEMOKRASİ SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN KARAR ALMA MEKANİZMALARINA KATILIMI: Günümüz dünyasında sivil toplum örgütleri sadece reaktif faaliyette bulunan kurumlar olmaktan çıkmakta, giderek karar alma süreçlerine katılan aktörler haline gelmektedir. Çağdaş yönetişim ilkeleri ve Türkiye’nin de üyesi olduğu Avrupa Konseyi belgeleri sivil toplum örgütlerinin aktif katılımının altını çizmektedir. Yeni anayasa gerek merkezi idarenin gerek yerel yönetimlerin, yönetişim ilkesi çerçevesinde, karar alma süreçlerine vatandaşları ve sivil toplum örgütlerini dahil etmelerini hüküm altına almalıdır.

KATILIMCI DEMOKRASİ VESAYET KURUMLARI: Bünyesinde vesayet mekanizmaları olan bir rejimde vatandaş ve sivil toplum örgütlerinin katılımından bahsetmek mümkün değildir. Aslında böyle bir sistemde klasik demokrasi kurumlarının dahi etkililiği sınırlıdır.

KATILIMCI DEMOKRASİ VESAYET KURUMLARI: Bünyesinde vesayet mekanizmaları olan bir rejimde vatandaş ve sivil toplum örgütlerinin katılımından bahsetmek mümkün değildir. Aslında böyle bir sistemde klasik demokrasi kurumlarının dahi etkililiği sınırlıdır. Yeni anayasa mevcut anayasada yer verilen tüm vesayet mekanizmalarından arındırılmalıdır. Vesayet amacıyla anayasaya yerleştirilerek anayasal kurum haline getirilmiş birimler (MGK, YÖK, Diyanet İşleri Başkanlığı, meslek kuruluşları) anayasa dışına taşınarak kanunlarla düzenlenmeli; demokratik toplum gereklerine uygun olmayan yapılar hukuk sistemi dışına çıkarılmalıdır.

KATILIMCI DEMOKRASİ ANAYASANIN BAŞLANGIÇ KISMI: Bir askeri darbe tarafından hazırlanan ve demokratik olmayan bir zihniyetin deklarasyonu niteliği taşıyan anayasanın başlangıç kısmı tümüyle otoriter, paternalist, çoğulculuk karşıtı değerleri yansıtmaktadır. Böyle bir başlangıç toplumun sivil değerler üzerinde şekillenmesinin önünde bir engeldir.

KATILIMCI DEMOKRASİ ANAYASANIN BAŞLANGIÇ KISMI: Bir askeri darbe hazırlanan ve demokratik olmayan bir zihniyetin deklarasyonu niteliği taşıyan anayasanın başlangıç kısmı tümüyle otoriter, paternalist, çoğulculuk karşıtı değerleri yansıtmaktadır. Böyle bir başlangıç toplumun sivil değerler üzerinde şekillenmesinin önünde bir engeldir. Yeni anayasada bir başlangıç olacaksa bu kısım “Biz Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları” şeklinde başlamalı, devleti kuran gücün halk olduğunu vurgulamalı ve sivil değerlere yer vermelidir.

KATILIMCI DEMOKRASİ DİĞER ÖNERİLER: Yeni anayasada aşağıdaki öneriler de dikkate alınabilir. Belli sayıda vatandaşın dilekçesi ile TBMM’ye yasa teklifi sunulabilmesi Vatandaş insiyatifli doğrudan demokrasi yöntemlerinin ve referandum yönteminin uygulanabilmesi Yerel yönetimler düzeyinde referandum yapılabilmesi Bağımsız kurum ve kurullara sivil toplum temsilcilerinin katılımı

SİYASİ PARTİLER VE SENDİKALAR Yeni anayasada sivil toplum örgütlenmesinin diğer aktörleri olan siyasi partiler ve sendikalara ilişkin düzenlemeler özgürlükçü bir bakış açısıyla yeniden ele alınmalıdır. Yargı eliyle siyasi partilerin kapatılması rejimi kaldırılmalı ya da şiddete başvuru ile sınırlı olarak devam etmelidir. Tüm sendikalar eşit şekilde toplu sözleşme ve grev hakkını kullanabilmelidir.

TÜZEL KİŞİLİĞİ OLMAYAN TOPLUM ÖRGÜTLENMELERİ Bireyler tarafından oluşturulan insiyatifler, platformlar, cemaatler ve benzeri tüzel kişiliğe sahip olmayan sivil toplum yapılanmaları da demokrasi dışı unsurlar olarak değerlendirilmemeli, yasalara aykırı olmayan tüm sivil toplum faaliyetleri demokrasiyi zenginleştiren bir unsur olarak görülmelidir.