Veri Toplama Teknikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Nitel Araştırmalarda Görüşme
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
Anket Tekniği.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
ARAŞTIRMA TASARIMI.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
Bilim Adamının Özellikleri:
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ARAŞTIRMA tEKNİKLERİ SADİYE YILDIRIM
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
ANKET YÖNTEMİ.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Etkileşime Dayalı Teknikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Veri Toplama Teknikleri ARAŞTIRMALARDA Veri Toplama Teknikleri

Araştırmaların temel dayanağını toplanan veriler teşkil eder. Veri, bir sonuca varabilmek için gerekli ilk bilgilerdir. Araştırmalarda, nicelikler, olaylar, kayıtlar ve sayı kümeleri türündeki veriler kullanılarak, anlamlar çıkarılmaya ya da sonuca ulaşılmaya çalışılır. Veriler gözlenebilen, kaydedilen özelliktedir ve duyu organlarıyla elde edilirler. Araştırmalarda kullanılan veriler olgusal ve yargısal olmak üzere iki türlüdür. Olgusal veriler, kişisel yargılardan bağımsıÓolarak var olan, herkesin üzerinde anlaşabildiği türden gözlenebilir ölçütleri olan gerçeklerdir.

ANKET Belli bir konuda saptanmış sorulara bağlı olarak bir evren ya da örneklemi oluşturan kaynak kişilere sorular yöneltmek suretiyle sistemli veri toplama tekniğidir Anketler gözlemleri standartlaştırmak üzere başvurulan araçlardan biridir. Anketler kaynak kişiler tarafından okunarak, verilen seçeneklerden uygun olanların işaretlenmesi suretiyle cevaplandırılır. Anketteki sorularla insanların inanç, görüş, düşünce, tutum ve davranışları, tercih ve ilgileri ölçülebilir.

Sözcüklerin ifadelendirilmesinde belirsiÓve genel açıklamalardan çok, Hazırlanacak anket sorularında içeriği yansıtan kavramlar tam, ancak cevaplandıracak olanların kolayca anlayabilecekleri basitlikte olmalıdır. Sözcüklerin ifadelendirilmesinde belirsiÓve genel açıklamalardan çok, doğrudan durumla ilgili ve net açıklamalara gidilmeli, yanlı davranışlara yönelik sözcük/ifadelerden kaçınılmalıdır. Sorular karışıklığa meydan vermeyecek şekilde kısa ve basit olmalı; anlamı vurgulayıcı fikirler soru cümlesinin sonuna koyulmalı; kaynak kişilerin anlamasını zorlaştırıcı olmamalı; alternatifler imalara yer vermeyecek şekilde açıkça gösterilmeli ve bir soruda birden fazla konuya yer verilmemelidir.

Anket sorularının düzenlenmesinde sorular açık uçlu, yarı açık ve kapalı uçlu olmak üzere üç türlüdür. Açık uçlu sorular, anketi cevaplandıranlara sınır getirmeden cevaplama imkanı sağlar. anket sorusu cevabının kaynak kişi tarafından yazıldığı türdendir. Yarı açık uçlu sorularda sorunun cevapları yazılır, ancak seçenekler dışında bir açıklama yapılması gerekiyorsa bunun yapılması için kaynak kişiye bunu (Başka gibi) vb. bir seçenekle açıklama imkanı verilir. Kapalı uçlu sorularda cevaplayıcı ankette yer alan cevaplardan birini seçme durumundadır. cevap seçeneklerinin yazılmasında, cevapların açık biçimde ifade edilmesine dikkat edilmelidir. Soruları cevaplama araçları açıkça belirtilmeli ve görünür olmalıdır.

Anketlerde, bir değişkenin çeşitli kategorilerine ilişkin ve birbirinden bağımsıÓseçenekler arasından bir ya da birkaçının seçilmesini isteyerek cevapları bu seçeneklere göre kategorilere ayıran sistemli sorulara "sınıflamalı değişkenler" denir. Sınıflamalı sorularda her alternatifin listelenmesi gerekir. Her alternatifi izleyen bir boşluk, işaretlenecek bir kutu ya da daire içine alınacak bir numara verilir.

GÖZLEM Bir şeyi iyi anlamak için, onun kendi kendine meydana çıkan türlü belirtilerini gözden geçirmektir. Gözlem, belli bir kişi, olay, nesne ya da duruma ilişkin olarak bilgi toplamak için belirli hedeflere yöneltilmiş bir bakış ve dinleyiştir. Gözlemler bütün duyu organları ile yapılır.

Gözlem Türleri YAPILANDIRILMIŞ – YAPILANDIRILMAMIŞ Araştırmacının durumuna göre Katılmalı ve katılmasız Sürelerine göre Sürekli ve aralıklı Yer alma duruma göre haberli ya da habersiz

GÖZLEMİN ÜSTÜN YÖNLERİ Sözel olmayan davranışların gözlenebilmesi Doğal çevrede yapılması Zamana yayılmış analiz olanağı GÖZLEMİN ZAYIF YÖNLERİ Kontrolün sağlanması güçlükleri Sayısallaştırma zorluğu Örneklemin küçük tutulması Alana giriş güçlüğü

MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Önceden belirlenmiş bir amaç yönünde, kaynak kişinin ilgi, görüş, tutum ve davranışlarını ortaya çıkarmak için iki kişi arasında serbest bilgi değişimini sağlayan sosyal ortamı yaratmak için düzenlenen, soru sorma ve yanıtlamaya dayalı bir tekniktir. GÖRÜŞME Yapılandırılmış Yapılandırılmamış

Yapılandırılmış (Yönlendirici) Görüşme: Önceden belirlenmiş bir dizi soru ve yanıtı içerir. Amaç, görüşülen bireylerin verdikleri bilgiler arasındaki paralelliği ve farklılığı saptamak ve buna göre karşılaştırmalar yapmaktır. Açık uçlu sorulara pek yer verilmez.

Görüşülenle belirli konular keşfedilmeye çalışılır. Yapılandırılmamış (Yönlendirici Olmayan) Görüşme: Çoğunlukla açık uçlu sorulara dayalı olan bu tür görüşmede, önceden belirlenmiş herhangi bir soru ve yanıtlara ilişkin bir beklenti de yoktur. Görüşülenle belirli konular keşfedilmeye çalışılır. Problemle ilgili belirli özel alanlar keşfedilirse, daha ayrıntılı sorularla derinliğine irdelemelere gidilebilir. Görüşme sırasında yeni denenceler geliştirilip test etmeyi deneyebilir.

STANDARTLAŞTIRILMIŞ AÇIK UÇLU GÖRÜŞME FORMU G ö r ü ş m e Y a k l a ş ı m l a r ı SOHBET TARZI GÖRÜŞME GÖRÜŞME FORMU STANDARTLAŞTIRILMIŞ AÇIK UÇLU GÖRÜŞME FORMU

Araştırmacılar için büyük ölçüde esneklik sağlar. Görüşme Yönteminin Üstünlükleri Araştırmacılar için büyük ölçüde esneklik sağlar. Yanıt alma oranı yüksektir. Sözel olmayan davranışları gözleme ve kayıt olanağı vardır. Araştırmacının ortamı düzenleme ve kontrol olanağı vardır. Soruların sırası gelişmelere göre değişebilir veya sorunun sorulmasından vazgeçilebilir. Anlık tepki ve yanıtları kaydetme şansı vardır. Derinlemesine bilgi toplamak olanaklıdır.

Maliyeti yüksek olabilir. Görüşme Yönteminin Eksiklikleri Maliyeti yüksek olabilir. Görüşme öncesi – aşaması – sonrasında çok zaman harcanır. Görüşmecinin yanılmaları ve öznelliği devreye girer. Kayıtlı ve yazılı bilgi-belgeleri kullanamama sözkonusudur. Görüşülenin uygun zaman ve süresi olmayabilir. Görüşülen tanımlı ve belli olduğundan, bilgileri istenen özellikleriyle vermekten kaçınabilir. Standart sorular olmadığından, elde edilen verilerin güvenirliğini etkileyebilir. Görüşülecek bireylere ulaşma güçlüğü yaşanabilir.

Görüşme Süreci 1. GÖRÜŞME FORMUNUN HAZIRLANMASI * Sorular kolay anlaşılabilmelidir. * Genel ve soyut yerine, odaklı (spesifik)sorular hazırlanmalıdır. * Açık uçlu sorulara yer verilmelidir. (Neden, nasıl, ne?...) * Yönlendirici sorulardan kaçınılmalıdır. * Çok boyutlu sorular sorulmamalıdır. * Alternatif sorular ve sondalar hazırlanmalıdır. Sondalar, # ayrıntıya, # açıklamaya, # aydınlatmaya yönelik olabilir. * Ayrıntılı ve açıklayıcı yanıtı teşvik edici farklı sorular sorulmalıdır. Kapalı uçlu – Açık uçlu – Dolaylı – Varsayıma dayalı

* Görüşme yeri ve zamanının düzenlenmesi * Sorular mantıklı biçimde düzenlenmelidir. a) Görüşmeye güven oluşturacak bir giriş hazırlamak b) Sorular kolaydan zora doğru sıra izlemelidir. c) Sorular özelden genele doğru sıralanmalıdır. d) Hassas soruları sona bırakılmalıdır. e) Bilgi beceri soruları deneyimlerle ilişkilendirilmelidir. f) Önce şimdiki, daha sonra geçmiş ve gelecek zamana yönelik sorular sorulmalıdır. g) Bireysel sorulara başta ve sonda yer verilmelidir. 2. GÖRÜŞMENİN YAPILMASI * Görüşme yeri ve zamanının düzenlenmesi * Görüşme hakkında bilgi verilmesi * Görüşme sürecinin yönetimi araç – görüşme tarzı – empatik davranışlar -

BELGE TARAMA Varolan kayıt ve belgeleri inceleyerek verilerin toplanması tekniğidir.