MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

İş Sağlığı & Güvenliği Kurulu Bilgilendirme Toplantısı
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
T.C ÇOBANLAR KAYMAKAMLIĞI İlçe Emniyet Amirliği 2013.
Yerel Yönetim Reform Programı’na Destek Projesi
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
DEREBUCAK KAYMAKAMLIĞI
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
Yerel Yönetimler Maliyesi
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İç Güvenlik Sektörünün Sivil Gözetiminin Geliştirilmesi Projesi Aşama II Rahmi Doğan İller İdaresi Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
SAYED SAĞLIK SEMPOZYUMLARI
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Monitoring the deprivation of liberty procedure and conditions in Turkey: Prof. Dr. Şebnem Korur Fincancı İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Kamuda Hizmete Alma ve Atama. Hizmete alma ve atama Hizmete alma işlemi –insan gücü planlaması –İlan –Sınav –Değerlendirme ve atama gibi birçok işlemi.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
GÖREVDEN UZAKLAŞTIRMA
Yerel Yönetim Merkezi Yönetim
SAYDAMLIĞIN ARTIRILMASI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN GÜÇLENDİRİLMESİ STRATEJİSİ KOORDİNATÖR: R. Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi HAZIRLAYAN : L. Cihan.
SÜREKLİ KURULLAR / BAĞLI KURULUŞLAR AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI ATATÜRK KÜLTÜR, DİL VE TARİH YÜKSEK KURUMU BASIN-YAYIN VE ENFORMASYON GENEL.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Ahi Evran İlkokulu/Ortaokulu
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
ZEYNEP TANRIKULU 5-A İL YÖNETİMİ YAŞADIĞIMIZ YERİN YÖNETİMİ: Ülkemiz, devletin kamu hizmetlerini her yere daha rahat götürebilmesi, toplumun ihtiyaçlarını.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ Doç. Dr. Ali Kemal Yıldız Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi alikemal.yildiz@bahcesehir.edu.tr

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ KOLLUĞUN GÖREV VE FONKSİYONU Kamu düzen ve güvenliğini sağlamak (PVSK m. 1, 2/2 vd.) Önleme (idari) fonksiyonu Adli fonksiyon KOLLUĞUN GÖREVİNİ YERİNE GETİRİRKEN KİŞİ HAK ve ÖZGÜRLÜKLERİNE MÜDAHALE İLE ZOR ve KULLANMA YETKİSİNE SAHİP OLMASI (Örn.: PVSK m. 4/a, m. 16).

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ KOLLUĞUN SAHİP OLDUĞU YETKİLERİ KULLANIRKEN HUKUKA ve KANUNA UYGUN DAVRANMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ BULUNMAKTADIR Bu durum hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir. Kanunlar kolluğa yetki verirken bunun sınırlarını da çizmekte; yetkinin hangi koşullarda nasıl kullanılacağını da göstermektedir. Kolluğun kullandığı yetkinin hukuka uygun kabul edilebilmesi için, kanundan kaynaklanan bu yetkinin kanunun öngördüğü koşullara uygun biçimde kullanılmış olması gereklidir.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ DEMOKRATİK, ÇOĞULCU HUKUK DEVLETLERİNDE HÜKÜMET, SEÇİLMİŞ VEYA ATANMIŞ DİĞER YÖNETİCİLER GİBİ KOLLUK FAALİYETLERİNİN DE ŞEFFAF, DENETLENEBİLİR ve HESAP VEREBİLİR OLMASI GEREKLİDİR.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ DENETİMİ SAĞLAYACAK MEKANİZMALAR Kurum için (=idari) denetim Adli denetim Sivil denetim (=gözetim)

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ SİVİL DENETİM KAVRAMI Kolluğa ilişkin politikalar ile kolluk kuvvetleri ve bu kuvvetlerin uygulamalarının çok katmanlı sivil otoriteler tarafından izlenmesi ve denetlenmesidir. SİVİL DENETİMİN KONUSU Bireysel düzeydeki insan hakkı ihlalleri (Örn.: aşırı güç kullanımı, yetki sınırlarının aşımı vb.) Kurumsal politikalar (İç güvenlik kararları, harcamalar, personel alımı vb.) İç güvenlik mevzu

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ KİM DENETLER (SİVİL OTORİTE KAVRAMI) «Sivil» kelimesi polis ve asker olmayan anlamındadır: Parlamento, Hükümet, Yargı Hükümete bağlı olmayan kurumlar (Örn.: Ombudsman) Bazı hallerde kamu otoriteleri tarafından oluşturulmuş, sınırlı yetkilere sahip vatandaş grupları (Örn.: Cezaevi izleme kurulları)

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ SİVİL GÖZETİMİN İKİ TEMEL BOYUTU (DİKEY VE YATAY GÖZETİM) Dikey Gözetim: İç güvenlik kuvvetleri üzerinde duruma göre yaptırım gücü de olan, iç güvenlik faaliyetlerinin dayanağı olan politikaları da denetleyen kurumlar. Meclis, Hükümet, İçişleri Bakanlığı, Valiler, Kaymakamlar . Yatay Gözetim: Halkın ve sivil toplum kuruluşlarının güvenlik politikalarının oluşturulmasına katılmaları, yerel yönetimlerle işbirliği yapılması, iç güvenlik politikalarının şeffaflığı, iç güvenlik kuvvetlerinin (kolluğun) diğer kurumlarla işbirliği. Yatay gözetimde hiyerarşik bir ilişki söz konusu değildir.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ İÇ GÜVENLİK KUVVETLERİNİN SİVİL GÖZETİMİ ANLAYIŞININ ORTAK İLKELERİ Kolluk hizmetinin hukuki olması Hesap verebilirlik Hiyerarşik denetim ve teftişler Adli kuruluşların yaptığı denetim Şeffaflık Ortaklık

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ VALİ ve KAYMAKAMLARIN SİVİL GÖZETİMDEKİ ÖNEMİ Türkiye idari sisteminde vali ve kaymakamlar yerel düzeyde dikey gözetimin en önemli aktörüdürler. Kamu düzeni ve güvenliğinin sağlanmasından sorumludurlar. İl ve ilçelerde genel ve özel kolluğun en üst düzeyde hiyerarşik amiridirler. Kolluk üzerinde denetleme ve disiplin yetkilerine sahiptirler.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK FAALİYETLERİNE İLİŞKİN YETKİ VE FONKSİYONU BAKIMINDAN ÖRNEKLER Kolluğu teftiş yetkisi Atama, disiplin, sicil işlemleri, yargılanmaya izin verme bakımından yetkiler Jandarma ve polisin yer bakımından yetkisinin belirlemeye ilişkin yetkiler Vali ve kaymakamların emir verme yetkileri İstihbarat ve bilgi paylaşımı bakımından yetkiler Kolluğun hak kısıtlayan yetkilerinin kullanımında Valilerin yetkileri Örn.: kolluğun önleme araması yapması

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUĞU DENETLEMESİ HAKKINDAKİ ESASLAR Denetleme Yetkisi (İl İdaresi Kanunu = İİK m. 9/2-D, m. 13 vd.) Valinin kolluğun amiri olması (İİK m. 11/A)/(Kaymakamlar açısından İİK m. 31, 32) Kamu düzen ve güvenini koruma yükümlülüğü Kolluk amir ve memurlarının valinin bu konudaki emirlerini derhal yerine getirme yükümlülüğü Sınır ve kıyı emniyetini sağlama ve yürütme yükümlüğü (İİK m. 11/B – Kaymakamlar için m. 32) İl sınırları içinde huzur ve güveni sağlama yükümlülüğü (İİK m. 11/C- Kaymakamlar için m. 32)

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ Valiler kolluğun il ve ilçe içerisindeki kolluk amir ve memurlarının yerlerini geçici veya sürekli olarak değiştirebilme yetkisi (İİK m. 11/Ç). Bu konuda Bakanlığa bilgi verme zorunluğu bulunmaktadır. Kaymakamlar bu yetkiyi valinin onayıyla kullanabilir (İİK m. 32/D). Vali ve kaymakamların disiplin yaptırımı uygulama yetkileri (İİK m. 19, m. 31/I) Denetlemeleri sırasında işbaşında kalmasında mahzur gördükleri kamu görevlilerine işten el çektirme yetkisi (İİK m. 16, m. – Kaymakamlar valinin onayıyla İİK m. 31/D) Kolluk görevlileri hakkında yapılacak soruşturmaların izne tabi olması halinde soruşturma izni verme yetkisi (4483 sy. Kanun m. 3)

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN POLİS VE JANDARMANIN YER BAKIMINDAN YETKİLERİNİN BELİRLENMESİNDEKİ FONKSİYONLARI Kural: Jandarmanın görev alanı, polisin görev alanı dışında kalan (yani il ve ilçe belediye sınırları dışında kalan) veya polis teşkilatı bulunmayan yerlerdir (Jandarma, Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu m. 10/1). İstisna: Emniyet ve Jandarmanın kendi sorumluluk alanlarında yetersiz kalmaları veya kalacaklarının öngörülmesi halinde, mülki amirler tarafından geçici olarak birbirlerinin sorumluluk sahasında görevlendirilebilirler (JTGYK m. 10/3) İlde çıkan veya çıkabilecek olaylarda ildeki kolluk kuvvetleri yeterli görülmezse, valiler diğer illerin kolluk kuvvetleri, jandarma ve kara kuvvetlerinden yardım isteyebilir. Bu durumda koordinasyon görevi valide, birden fazla ili kapsayan olaylarda İçişleri Bakanı tarafından geçici görevlendirilecek validedir (İİK m. 11/D)

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ VALİ VE KAYMAKAMIN KOLLUĞA DOĞRUDAN EMİR VERME YETKİSİ Vali ilde kaymakam ilçede kolluk kuvvetlerinin amiridir (İİK m. 11/1, 32/1). Kolluk amir ve memurları valinin ve kaymakamın verdiği emirleri derhal yerine getirmek yükümlülüğü altındadır (İİK m. 11/1, 32/1).

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ İSTİHBARAT VE BİLGİ PAYLAŞIMI BAKIMINDAN VALİLERİN YETKİLERİ Emniyet Ve Asayiş İşlerinde İl, İlçe Ve Bucaklardaki Jandarma Ve Emniyet Ödevlerinin Yapılması Ve Yetkilerinin Kullanılması Suretini Ve Aralarındaki Münasebetleri Gösterir Yönetmelik’e göre (m. 4): Her gün saat 11.00 bütün Türkiye’de asayiş saatidir. Emniyet müdür veya jandarma komutanı bu saatte, acil hallerde saat sınırı olmaksızın Vali veya vekiline giderek 24 saat içinde sorumluluk bölgelerinde gerçekleşen olayları ve aldıkları haberleri, alınması gereken tedbire ilişkin teklifleriyle birlikte vali veya vekiliyle paylaşırlar. Konuya ilişkin valinin emirlerini yerine getirmek zorundadırlar.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ KOLLUĞUN HAK KISITLAYAN YETKİLERİNİN KULLANIMINDA MÜLKİ AMİRLERİN YETKİSİ Genel olarak mülki amirlerin, kolluğun hak kısıtlayan bütün yetki kullanımlarını denetleme yetkisi bulunmaktadır. Bazı hallerde mülki amirin doğrudan doğruya polise hak kısıtlayan tedbire başvurması konusunda emir verme yetkisi düzenlenmiştir. Örn.: Önleme araması (PVSK m. 9). Kural: Hakim kararı İstisna: Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde mülki amirin yazılı emriyle gerçekleştirilebilir.

MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.