Bölüm 2: Süreklilik ve Süreksizlik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Bölüm 3: Yenilik (1): Psikolojik ve düşünsel Etkenler
Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
BEŞİKTAŞ KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
IŞÇILERIN ARAŞILAŞTIRILMASI
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
BULUŞSAL ARAYIŞ YA DA SAV: BİLİMSEL MAKALE NİTELİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
Islahçı Kuruluş Olmanın Bedeli
Mayıs 2014 Nihan Muti Teknoloji Korkusu. her zaman vardı ve hep olacak.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Elektrik Akımı Hazırlayan: Mustafa Arbay.
AYDINLANMA ÇAĞI.
BİLİM NEDİR? Dünyaya ve bu dünyada yer alan olgulara ilişkin tarafsız gözlem ve deneye dayalı zihinsel etkinliklerin ortak adına ‘bilim’ diyebiliriz.
T-TTO İstanbul ticaret üniversitesi ve TTO yapılanması
Kültür.
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kuhn ve Bilimsel Devrimler
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
TELEVİZYONUN İCADI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
SOSYOLOJİ DERSİ 3.ÜNİTE TOPLUMSAL DEĞİŞME PANT REEE
GERÇEKLEŞEN DÜŞLER.
Pazarlama Araştırması
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Tomris KARAİSMAİLOĞLU 6-C
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR VE TARİHSEL SÜREÇ
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
5/… BÖLGEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER Ad, Soyad, No
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
gEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE IŞIK KAYNAKLARI nedir?
4.Sınıf IŞIK ve SES IŞIK.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
GİRİŞ.
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TEKNOLOJİ
5. ÜNİTE : İYİ Kİ VAR KONU : HAYATIMIZDA TEKNOLOJİ Rabia TAYFUR /2.
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Pozitivizm A. Comte.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
A-ÜRETİMİ ETKİLEYEN BEŞERİ FAKTÖRLER A-ÜRETİMİ ETKİLEYEN BEŞERİ FATÖRLER 1.SERMAYE 2.İŞ GÜCÜ 3.TARIMSAL FAALİYETLER 4.TEKNOLOJİK GELİŞMELER 5.SANAYİNİN.
Kazanım 1. Buluşlarla teknolojik gelişmeleri ilişkilendirir.
Bir yerden bir yere gitmek için kullanılan ulaşım yolları 3’e ayrılır.
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
Problemi Tanımlama.
İKNA SÜRECİ.
ARGÜMANTASYON.
Sunum transkripti:

Bölüm 2: Süreklilik ve Süreksizlik Teknolojinin Evrimi Bölüm 2: Süreklilik ve Süreksizlik Yeliz Tunga 2013

Giriş Kitabın bu bölümünde yazar uzun yıllardan beri süregelen teknolojinin süreksiz olduğu inancını ampirik örneklerle çürütme çabası içindedir. Bununla birlikte teknolojik evrim savını desteklemekte ve insan ürünü nesnelerin gelişiminde ki sürekliliğe dikkat çekmektedir. Yeliz Tunga 2013

Süreksizlik görüşüne göre; teknolojik değişim Henry Ford, Thomas Edison gibi kahraman mucitlerin dâhiyane çabaları sonucunda yarattıkları icatlar sonucunda meydana gelir. Yüzyıllardan beri süregelen teknik bilginin ve öncel icatların varlığı herhangi bir önem teşkil etmez. Yeliz Tunga 2013

Bu görüşü savunanlar teknolojik değişime katkı sağlayan bazı insan ürünü nesnelerin devrim niteliğinde olduğunu söylerler. Bilindiği üzere devrim kavramı geçmişten kopuşu ve yeni bir düzeni ifade eden politik bir kavramdır. Burada yazarın da deyimiyle bir eğretileme yapılıyor. Yeliz Tunga 2013

Teknoloji, Bilim ve Devrim Genel kanının aksine, teknoloji problemlerin çözümü için bilimsel kuramların uygulanması değildir. Teknolojinin aslında uygulamalı bilimin diğer bir adıdır. Bilimin devrimsel olduğu savunulduğunda, teknoloji de devrimsel yani süreksiz olmak zorundadır. Teknolojinin, bilimin “emri altında” değildir. Yeliz Tunga 2013

Öyle ki, teknoloji tarihi bilim tarihinden de köklüdür Öyle ki, teknoloji tarihi bilim tarihinden de köklüdür. İnsanoğlu var olduğu günden beri hayatını devam ettirmek ya da kolaylaştırmak amacıyla aletler kullanmış ve bu aletleri sürekli olarak geliştirmiştir. Bu da demek oluyor ki; teknoloji, bilim olmadan da aletler üretebilir, yeni yapılar oluşturabilir. Öyle olmasaydı, ilk ve orta çağdan kalma muhteşem mimarilere sahip yapılar nasıl olabilirdi? Yeliz Tunga 2013

Bilim, ancak 19. yüzyılın sonlarından itibaren teknoloji ve endüstri üzerinde etkin bir rol oynamaya başladı. Örneğin elektrik ve manyetik üzerinde yapılan çalışmalar ile birlikte aydınlatma ve enerji sektörlerinde büyük gelişmeler yaşandı. Yeliz Tunga 2013

Günümüzde ise bilim ve teknolojinin konumu eşdeğer olmakla birlikte bu durum bir mühendisin hali hazırda geçerli olan bilimsel bilgiyle yetinmeyip, yeni teknolojik çözümler bulması hiçte imkânsız değil. Yeliz Tunga 2013

Her ne kadar bilim de teknoloji de benzer bir bilişsel süreçlere sahip olsalar da ikisinin de sonuçları farklıdır. Bilimsel bir etkinlik sonucunda deneysel bir bulgu ve kuramsal bir yazılı bildiri ortaya çıkarken, teknolojik bir etkinliğin sonucu pratik dünyada kullanılabilecek yeni bir insan ürünü nesnedir. Yeliz Tunga 2013

Özetle… Yazar, bu bölümde de teknolojik değişimin merkezine ne bilimsel bilginin ne toplumsal ve ekonomik etkenlerin ne de teknik cemaatlerin oturtulamayacağını, teknolojinin merkezinde ancak ve ancak insan ürünü nesnelerin olabileceğini vurguluyor. Yeliz Tunga 2013

Teknolojik Evrim Kuramı Pamuk Çırçırı, Eli Whitney Charka, Hintli zaanatkarlar Elektrikli Aydınlatma Sistemi, Thomas Edison Gazlı Aydınlatma Sistemi Dikenli Tel Osange Orange Bitkisi Yeliz Tunga 2013

Peki ya ilk ürün? Her yeni ürünün, mevcut olan başka bir üründen evrimleştiğini varsaydığımız da ortaya ikinci bir soru çıkıyor. Nedir bu ilk ürünün kökeni? Yeliz Tunga 2013

Doğal Ürünler! Bu cevap dikenli tel örneğiyle destekleniyor. Dikenli tellere duyulan ihtiyaç çiftlik hayatının benimsenmesiyle başlıyor. İnsanlar arazilerini çitlerle çevirmek için her yıl yüklü meblağlar ödemek zorunda kaldığında, bu iş için daha uygun ve maliyeti düşük çözümler aranmaya başlıyor. İlk aşamada bulunan çözümlerden biri de Osange Orange adı verilen ve dikenli tellere oldukça benzeyen bir bitki. Çiftçiler bu bitkiyi çit olarak uzunca bir süre kullanıyorlar. Daha sonra bu bitkiden ilham alan mucitler dikenli teli icat ediyor Yeliz Tunga 2013

Dikenli tel örneği, ilham alınacak insan ürünü nesne olmadığı zamanlar da bile insanların icatları için esinlenecek bir şeyler bulabileceğini kanıtlıyor. Yeliz Tunga 2013

Süreksizlik Görüşünün Kökenleri Önemli öncellerin yitirilmesi veya gizlenmesi: Mucidin kahraman olarak ortaya çıkması Teknolojik ve sosyo-ekonomik değişim birbirine karıştırılması ya da teknoloji ve teknolojinin sonuçlarının karıştırılması Yeliz Tunga 2013

Önemli öncellerin unutulması ya da kasıtlı olarak gizlenmesi mucidin kahraman olarak ortaya çıkması ile birebir alakalı bir durum. İcadın önemine göre elde edilecek şöhret ve maddi gelir bu durumu tetikleyen unsurlardan birkaçı. Yeliz Tunga 2013

Buna bir de toplumların milliyetçilik duygusu ile giriştiği mucit çıkarma yarışı eklendiğinde, teknolojinin süreksiz olduğu görüşünün savunulması oldukça normal. Yeliz Tunga 2013

Patent Sistemi Yazar patent sistemini eleştirmektedir. Patent sisteminin icadın mevcut olan diğer insan ürünü nesnelerle olan benzerliklerini veya ilişkilerini göz ardı ettiğini ve patent sisteminin insanları yarattıkları nesneleri özgün göstermek için adil olmayan yollara teşvik ettiğini savunuyor. Yeliz Tunga 2013

Kapitalist bir toplumlarda patent almanın sağlayacağı maddi ve manevi kazançların, insanları icatlarının süreksizliğini savunmaya ittiğini söyleyen yazar bu görüşünü Eli Whitney ve Thomas Edison örnekleriyle destekliyor. Yeliz Tunga 2013

Yazarın Sesinden … Bu kadar sözün ardından, kitabın bu bölümünün kısa özeti aslında yazarın şu iki satırında saklı… *** “Yapıntı dünyada ortaya çıkan yeni herhangi bir şey zaten var olan bir insan ürünü nesneye bağlı olarak meydana gelmiştir. “ (Basalla, G., Teknolojinin Evrimi, p.77) Yeliz Tunga 2013

Kaynakça Teknolojinin Evrimi, George Bassalla Yeliz Tunga 2013