HASTANELERDE GENEL TAHLİYE AMAÇLI TATBİKATLARIN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE TESİS YÖNETİMİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ Prof.Dr.BİLÇİN TAK Uludağ Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
MODÜL 4 Organizasyon.
MESLEKİ EĞİTİM.
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SAÜ' de KYS Çalışmaları
Risk Yönetimi Toplantımıza
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
7.1 GENEL Kuruluş, güvenli ürünler gerçekleştirmek için ihtiyaç duyulan süreçleri planlamalı ve geliştirmelidir.
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
1 İnnova Bilişim Çözümleri Enerji ve Atık Yönetimi Yazılımları.
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ VATAN YAZILIMEVİ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Öğretim Tasarımı
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
PERFORMANS YÖNETİMİ SİSTEMİ
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Süreç Yönetimi.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Destek Eğitim Odaları.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Hatice Şimşek Keskin***
TKY UYGULAMASI.
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
KALİTE YÖNETİMİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
SÜREÇLERİN BELİRLENMESİ VE TANIMLANMASI
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

HASTANELERDE GENEL TAHLİYE AMAÇLI TATBİKATLARIN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE TESİS YÖNETİMİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ Prof.Dr.BİLÇİN TAK Uludağ Üniversitesi

Tesis Yönetimi ve Güvenliği Sağlık hizmeti sunan kuruluşlarda tıbbi hizmetler doğal olarak ön planda olmaktadır. Ancak hasta, çalışan, refakatçi ve ziyaretçi güvenliği açısından tesis kaynaklı risklerin öngörülerek elimine edilmesi kritik öneme sahiptir. Deprem ve yangın tatbikatları bu amaçla kullanılabilecek en etkin yöntemdir.

Hastanede Güvende miyiz? Reason (1998) güvenliği, dinamik bir eylemsizlik hali olarak ifade etmektedir. Eylemsizlik doğası gereği genel kabul gören ve arzu edilen bir durumdur. Sonuçlar beklenenden sapma göstermediği sürece güvenlik dikkatlerin üzerinde yoğunlaşmasını gerektiren bir konu değildir.

Hastanede Güvende miyiz? (Devam) Güvenlik, soyut ve görünmez bir kavramdır. “İnsanlar herhangi bir şeyi görmediklerinde her şeyin yolunda gittiğini sanırlar . ‘’ Planlandığı gibi devam ettiği sürece hiçbir şey olmamaya devam eder. Fakat bu yanıltıcıdır, çünkü çok sayıda dinamik girdi bir araya gelerek bu “hiçbir şey olmama halini” yaratmaktadır; bu nedenle de güvenlik dinamik bir eylemsizlik durumudur.’’ şeklinde açıklamaktadır.

Güvenlik Nedir? Yönetim bilimci ve sosyoloji profesörü olan Perrow (1984) güvenliği, çalışanların ve müşteriler başta olmak üzere bir kuruluşun paydaşlarının “kazayla yaralanmaya maruz kalmamaları” olarak tanımlamaktadır.

Güvenlik Nedir? Perrow’a göre bazı kuruluşlarda hata yapılması normal’dir. Bu nedenle de güvenlik ile ilgili literatüre yön veren kitabına Normal Kaza (1984) adını vermiştir. Çünkü karmaşık yapı karşılıklı etkileşim içinde olan ve karşılıklı olarak birbirine bağımlı çok sayıda alt sistemi içermektedir. Sıkı eşleşme ise sistemin başarısının tüm unsurların hatasız şekilde çalışmasına bağlı olması demektir. Bir diğer ifade ile sistemin unsurları arasında herhangi birinin hata vermesi durumunda tampon rolü üstlenecek ara sistemlerin olmaması nedeniyle yapılan hata absorbe edilmemekte ve doğrudan iletmektedir. Dolayısıyla herhangi bir alt sistemde oluşan hatalar, sistem ölçeğinde hataya sebep olmaktadır.

Hastaneler Yapıları Gereği Yüksek Güvenilirliğe Sahip Kuruluşlar mıdır? Perrow’un tanımlamasını referans çerçevesi olarak aldığımızda sağlık kuruluşlarının kazaya/hataya açık kuruluşlar olduğunu düşünmek mümkündür.   Örneğin bir cerrahi girişim hastanın yattığı cerrahi klinik, ameliyathane, ayılma ünitesi, yoğun bakım, sterilazsyon ünitesi, eczane, tıbbi gaz, klimatizasyon, sterilizasyon ünitesi, elektrik gibi çok sayıda birim arasında karşılıklı etkileşimi içermektedir. Sıralanan sistemlerden birinde oluşan hatanın veya aksaklığın bir diğeri tarafından obsorbe edilmesi de mümkün değildir. Örneğin girişim esnasında tıbbi gaz kesintisini tolere edecek bir başka ara yüz mevcut değildir.

Tatbikatlar Neden Gerekli ? Tatbikatlar yoluyla hastanenin afet durumunda ne kadar etkili bir hareket kabiliyeti olduğu ve olası aksaklıklar tespit edilebilmektedir. Tatbikatlar, çalışanların afet yönetimine ilişkin olarak eğitilmesini de sağlamaktadır.

Sistematik Yaklaşım Kalite iyileştirme faaliyetleri kalite araç ve teknikleri kullanılarak sistematik bir yaklaşımla hasta ve yakınlarının memnuniyetsizliği, süreçlerin hedeflendiği şekilde yürütülememesi, kaynak israfı gibi problemli alanlara odaklanmalıdır. PDCA yaklaşımı kısaca metodolojik bir yaklaşımla problemlerin çözümlenmesi , süreçlerin iyileştirilmesi olarak tanımlanabilir. Ortaya çıkan sistematik aksaklıkların bir iyileştirme fırsatı olarak değerlendirilmesi, suçlu veya sorumlu aranmaması esastır. Bu sonucun sistemdeki hangi aksaklıktan kaynaklandığı, nasıl ortadan kaldırılabileceği üzerinde yoğunlaşılması gereklidir.

Sistematik Yaklaşım Bu kapsamda kalite araç ve teknikleri kullanılarak PUKÖ döngüsünü esas alan bir sistematiğin benimsenmesi önem taşımaktadır. İyileştirme çalışmaları sonucunda iş akış sistemi veya süreçler yeniden tasarlanabilir, bazı durumda yeni süreçler , işlem adımları veya prosedür ve talimat gibi yeni dokümanlar sisteme eklenebilir. Ayrıca gerekli ise insan, teknoloji, bilgi kaynakları tahsis edilir. Bu çerçevede planlanan iyileşmenin sağlanıp- sağlanmadığı ölçülür, izlenir.

Sistematik Yaklaşım Planla: Bu aşamada problem tanımlanır, analiz edilir ve olası çözümler üretilir. Uygula: Planlama aşamasında tespit edilen çözüm pilot olarak uygulanır. Örneğin yeni tasarlanan bir süreç sadece bazı kliniklerde uygulanarak test edilebilir. Kontrol Et : Pilot uygulama sonucunda istenen sonuçlara ulaşılıp- ulaşılmadığı değerlendirilir. Önlem Al : Projeden beklenen sonuçlara ulaşıldıysa uygulama tüm hastaneye yayılır. İyileştirme projeleri süreç akışının yeniden tasarlanması, prosedür ve talimatların revize edilmesi veya sürecin etkinliğini arttırmak için bazı işlemlerin eliminasyonu ile sonuçlanabilmektedir. Ancak, istenen sonuçlara ulaşılamadıysa tekrar planla aşamasına dönülerek alternatif bir yol haritası oluşturulur.

PDCA DÖNGÜSÜ Planla Uygula Kontrol Et Önlem Al

PDCA 1. Problemlerin teşhis edilmesi ve üzerinde çalışılacak problemin belirlenmesi, 2. Problem hakkında durum analizi yapılması, 3. Problemin nedenlerinin araştırılması ve analizi, 4. Probleme çözüm aranması ve en uygun olan çözüme karar verilmesi, 5. Belirlenen çözüm önerisinin uygulanması, 6. Uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi, 7. Ulaşılan olumlu sonucu korumak için çalışma yöntem ve kurallarını yeniden düzenlenmesi.

Planlamanın Altın Soruları NE NEREDE NE ZAMAN NE KADAR NASIL KİM

Planla A. Tatbikatın Planlanması Tesis güvenliğini sağlamaya yönelik prosedür ve talimatların hazırlanması, Tatbikat yapma sıklığının belirlenmesi, Çalışanların görev tanımlarının tesis güvenliğine ilişkin sorumlulukları içerecek şekilde yeniden düzenlenmesi, Çalışanların tesis güvenliğine ilişkin eğitimlerinin planlanması, eğitilmesi ve bilgi seviyelerinin ölçümü, Tatbikat kapsamının, tarihinin ve tatbikat yapılacak klinik, destek hizmet birimleri ve genel kullanıma açık alanların belirlenmesi,

Planla (Devam) A. Tatbikatın Planlanması Tatbikat senaryosunun hazırlanması, rollerin tanımlanması ve eğitimlerin verilmesi, Tatbikat öncesi saha denetimlerinin gerçekleştirilmesi, hazırlık gözden geçirme toplantılarının yapılması, Tatbikat sırasında gerekli tahliye sedyesi, tekerlikli sandalye, ambulans, triyaj kartı, telsiz vb. Araç- gereç ve malzemenin hazırlanması, Hasta ve yakınlarının tatbikat hakkında bilgilendirilerek paniğe kapılmalarının engellenmesi,

Uygula B. Tatbikatın Uygulanması Tatbikatın senaryo doğrultusunda uygulanması ve kayıt altına alınması

Kontrol Et C. Tatbikatın Gözden Geçirilmesi ve İyileştirmeye Açık Alanların Belirlenmesi 1. Tatbikatın raporlanması ve tatbikat sonuçlarının değerlendirilmesi 2. Tatbikat raporları, film, fotoğraf ve notların değerlendirilmesi sonucunda tesis yönetimi açısından yürütülecek iyileştirme çalışmalarının yürütülmesi, fiziki ortam yatırımlarının ve eğitimlerin planlanması.

Önlem Al İyileştirme çalışmalarının yürütülmesi İyileştirme çalışmalarından sonra hastanenin afet durumuna hazır olma durumunun yeni bir tatbikat ile sınanması.

Teşekkür Ederim. btak@uludag.edu.tr