6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUSLAR ARASI İNSAN KAYNAKLARI AKADEMİSİ DERNEĞİ
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
MUSTAFA YEŞİLADA
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
KURUMSAL SİSTEM MÜHENDİSLİĞİ
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI VE KARİYER YÖNETİMİ
PARÇADA ANLAM.
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
A Ğ TABANLI STRATEJ İ LER ve B İ LG İ S İ STEMLER İ A Ğ TABANLI STRATEJ İ LER ve B İ LG İ S İ STEMLER İ.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
İşletme Yönetimine Giriş Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
SAĞLIK YÜKEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ 1/B NERMİN ATEŞ
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DE Ğ ERLEND İ R İ LME YAKLAŞIMLARI VE SEÇ İ M İ 1.
2.HUKUKUN BÖLÜMLERİ “Hukukun dokusunda iki çeşit ilişki vardır. Bunlardan biri, yönetenlerle yönetilenler arasındaki ilişkilerdir. Öbürü ise, kişilerin.
YÖNETİŞİM.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
MESLEK SEÇİMİ.
BÜTÇELERİN KONTROLÜ.
ÖRGÜT VE ÖRGÜTLENDİRME
İNOVASYON.
MODERN YÖNETİM DÜŞÜNCESİ
Performans Değerlendirme
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
İş Analizi ve İş Dizaynı
Uygarlık Düzeyi Açısından Eğitimin Kısa Tarihi. Günümüzde e ğ itim bir sistem olarak ele alınmaktadır. Sistem, birbiri ile ilişkili olan ve birlikte çalışan.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
Bölüm 6 Örgütleme.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Başlamak için sorular:
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Ders:Bilgisayar donanımı Hazırlayan ve Sunan: İ smail SEVG İ L İ.
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Matriks Organizasyon Yapısı
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ Örgüt Kavramı Örgütlenmenin Nedenleri Örgütlerin Açık Bir Sistem Olarak Ortak Özellikleri Çevre – Örgüt Yapısı

İnsanların belirli amaçları gerçekleştirmek için işbirliği yapma gereksinmesinden doğan örgütler insanlık tarihi kadar eskidir. Örgütlerin özellikleri arasında, bürokratik ve biçimsel bir yapıya sahip olma, yetki ve sorumluluğun hiyeraşik olarak dağılımı yer almakta ve bu bağlamda eğitim kurumları da birer örgüt olma özelliği taşımaktadır.

Örgütler, insanların karmaşık ilişkiler ağı ile birbirlerine bağlı olduğu sosyal yapılardır. Okullar da birer sosyal örgüttür. Diğer örgütlerde olduğu gibi okul örgütlerinde de farklı konumlardaki bireyler arasındaki ilişki çeşitli ve karmaşıktır. Bu ilişkiler bireyler tarafından anlaşılır ve genel kabul görürse okul örgütleri etkili bir şekilde amacına ulaşabilir.

Toplumun eğitim kavramı ve hizmeti ile özdeşleştirdiği kurum, okuldur. Okulu diğer eğitim kurumlarından ayıran temel özellik, okulun insan üzerinde çalışması ve onu farklılaştırma yeteneğidir. Okul, bireyi farklılaştırma işlevini öğretim yolu ile gerçekleştirir. Bu özellikler nedeniyle okul yöneticilerinin ilgi odakları, okullarındaki gerçekleştirilen öğretim eylemlerine ilişkin olarak toplumun istek ve sorunları, çocuklar, öğrenciler, veliler ve okul çalışanlardır.

Yönetim, insanların işbirliğini sağlama ve onları bu amaca doğru yöneltme iş ve çabalarının toplamıdır. Yönetim süreci, özde insanı konu alır,yöneten ya da yönetilen olarak onun sorumluluk, statü ve rolünü inceler. Örgüt içinde hangi konumda olursa olsun insanın ilişkisi, insan için, insanca yaşama ve çalışma ilkesini birlikte getirir.

Toplumdaki sosyal, politik ve ekonomik değişmelerden etkilenen eğitim kurumu ve yöneticisinin çevredeki değişikliklere aynı hızla uyum göstermesi beklenmektedir. Bir okul yöneticisinin en önemli rolü, bu değişim ve gelişmelere göre gerekli öğretimi sağlamak ve karşılaşılan problemleri çözmektir.

ÖRGÜT KAVRAMI Örgüt belirli amaçlar doğrultusunda bir araya gelmiş insanların gerekli diğer fiziksel öğelerle oluşturdukları yapıdır. Örgütün en temel unsuru insandır ve örgütler ancak insanların etkili eylemleri doğrultusunda hedeflerine ulaşabilir. Örgüt, bireylerin tek başlarına ulaşamaycakları amaçlarına başkaları ile birlikte ulaşabilmelerini sağlayan bir araçtır.

Örgüt, bireylerin amaçlarına ulaşabilmeleri için birlikte, uyum içinde ve grup halinde gayret göstermeleridir. ÖRGÜTLENME; ortak amaçlara ulaşmayı sağlayan işlevlerin gruplanması ve her grupta da, bu işlevleri yapan bireyleri denetleyen ve yetkisi olan yöneticileri görevlendirmektir. Böylece, örgütlenme temelde iş bölümü yapmak ve gerekli yetki devrinde bulunmaktır. Bir bakıma örgütler, toplumun işleyiş biçimini belirleyen temel araçtır.

ÖRGÜTLENMENİN NEDENLERİ Örgütlenme genel olarak benzer işleri bir arada toplayıp ve uzmanlaşmış kişilerin bu işleri yapmalarını sağlayarak verimliliği ve bu nedenle etkinliği arttırmayı kapsar. Bunu da en başta rastgele iş yapmayı önleyerek işbölümü ve birbirleri ile uyum içinde yaparak sağlar. İyi bir örgütlenme, işletmenin koordinasyonunu da sağlaycaktır.

Bunları şu biçimde maddeleştirebiliriz; İşleri yapıbilecek parçalara bölerek ve aynı tür işleri bir araya toplayarak bu işlerin yapımını kolaylaştırır ve benzer işleri gruplandırır. İşleri yapacak bireylerin becerilerine göre yetiştirilmesini sağlar. Sinerji yoluyla verimliliği ve iş kalitesini yükseltir. Bireyler ve gruplar arasındaki haberleşme sağlıklı olur. Yetki zinciri oluşturur.

ÖRGÜTLERİN AÇIK BİR SİSTEM OLARAK ORTAK ÖZELLİKLERİ Katz ve Kahn bu ortak özellikleri şu şekilde açıklamaktadır: Enerji alma Enerjiyi işleme Çıktı Döngüsel özellik Olumsuz Entropi Kodlama

ÇEVRE-ÖRGÜT YAPISI İLİŞKİSİ Örgütün içinde uğraşı gösterdiği çevre yapısı tek başına olmamakla birlikte onun yapısını etkiler. Bu çevre yapısını 3 gruba ayırabiliriz: Basit (durgun) çevre: Bu tür çevrede ani ve büyük değişmeler meydana gelmez. Değişken (dinamik) Çevre: Basit çevrenin tersine büyük olmasa bile sürekli değişiklikler gösterir. Bu tür çevre yapısı örgütün yapısını etkiler.  Karmaşık Çevre:Sürekli teknolojik yeniliklerin ortaya çıktığı, rekabetçi bir çevre yapısı.

Zühre ÇALIŞIR