YAZ KUR’AN KURSLARI’NDA YAŞANAN PROBLEMLER ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE REHBERLİK
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
FESKOM AKADEMİ CANLI ONLINE EĞİTİM
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
1. 2 YAZ KURSLARININ ÖNEMİ Hayrullah KÖKEN Program Geliştirme Şubesi Müdürü
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ÖZEL KAŞGARLI MAHMUT İLKÖĞRETİM OKULU
KARİYER SAYFASI 12. SINIF-MEZUN PROGRAMLARI 11. SINIF PROGRAMLARI 10. SINIF PROGRAMLARI 9. SINIF PROGRAMLARI.
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ Öğretim Yöntemleri
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
KALEM TÜKENİR ÖĞRENCİ TÜKENMEZ (TÜKENMİŞ ÖĞRENCİ).
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI BARBAROS HAYRETTİN PAŞA ORTAOKULU
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
BİLİM Sanat Merkezine Öğrenci Seçimi
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
TEGV PROJESİ GÖRÜŞME ANALİZİ DEMOGRAFİK BİLGİLER GÖNÜLLÜLER (n=15) n= 15 Cinsiyet: 9 Kadın 6 Erkek Aldığı Eğitimler: Yaş Ortalaması: 29 İletişim.
HATAY İL MÜFTÜLÜĞÜ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
İL ZÜMRE TOPLANTISINDA ALINAN KARARLAR
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
FESKOM AKADEMİ CANLI ONLINE EĞİTİM
1.TEOG SINAVI (26-27 KASIM 2014) ÖNCESİNDE YAPILACAK İŞ VE İŞLEMLER Ertan GÖL 10 Ekim 2014.
MODELİN AMAÇLARI ÖĞRENCİ ÖĞRETMEN VE OKUL İLİŞKİSİNİ GÜÇLENDİRMEK.
Mesleki ve Teknik Eğitimi Tanıtım ve Yöneltme Bilgilendirme Semineri
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Öğretİmİn PlanlarI.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE BEP HAZIRLAMA.
E Ğİ T İ M KAL İ TES İ N İ YÜKSELTMEYE YÖNEL İ K EYLEM PLANI.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
Aile Atölyeleri Projesi
BÜTÜNLEŞTİRME EĞİTİCİ EĞİTMENİ İHSAN KESİK
1. Destek Eğitim Odası nedir? Okul ve kurumlarda, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitime ihtiyacı.
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
BİTLİS REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ/Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü, Adres: Taş.
DESTEK EĞİTİM ODALARI.
MODELLER.
Destek Eğitim Odaları.
DESTEK EĞİTİM ODALARI 1. TANILAMA SÜRECİ Özel yetenekli bireyler için uygulanan iki model bulunmaktadır. 1. DESTEK EĞİTİM ODASI 2. BİLİM VE SANAT MERKEZİ.
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Milli Eğitim Dergisi Yıl 2000 Sayı 146.
DESTEK EĞİTİM ODASI UYGULAMA KILAVUZU
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
DESTEK EĞİTİM ODASI.
DESTEK EĞİTİM ODALARI.
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

YAZ KUR’AN KURSLARI’NDA YAŞANAN PROBLEMLER ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Yrd.Doç. Dr. Mustafa ÖNDER AİBÜ Eğitim Fak.Öğretim Üyesi

HOŞGELDİNİZ!

İlk vahyin gelmesiyle birlikte başlayan Kur’an öğretimi; evlerde,cami ve mescid’lerde, mektep ve medreselerde devam etmiş ve kesintiye uğramadan günümüze kadar gelmiştir. Günümüzde bu öğretim DİB na bağlı KUR’AN KURSLARI’nda sürdürülmektedir.

Türkiye’de Yaygın Din Eğitiminin En Önemli Kurumlarından Birisi DİB na Bağlı Kur’an Kurslarıdır. Bu Kurslar İçerisinde de, Öğrenci Profili, Öğrenci Sayısı, Uygulanan Program, açısından YAZ KUR’AN KURSLARI özel bir öneme sahiptir.

2009 Yılı rakamlarına göre Yaz Kur’an Kurslarına; 967.210 Erkek, 914.427 Kız, olmak üzere TOPLAM: 1.881.637 öğrenci katılmıştır. 2012 Yılında yaklaşık 2.5 milyon öğrenci. Bu önemli bir rakamdır ve alanla ilgili ciddi araştırmalar yapılması gerektiğinin göstergesidir.

Böylesine yoğun ve gönüllü katılımın olduğu, 2005 yılından itibaren Kur Sistemine dayalı, öğrenci merkezli, ve çerçeve-esnek bir programın uygulandığı Yaz Kur’an Kursları için alan araştırmaları ve bu araştırmalardan elde edilen geri bildirimler son derece önemlidir.

Yaptığımız alan araştırmalarından elde ettiğimiz önemli sonuçlardan birisi: -KUR’AN DERSİ İÇİN SINIF ORTAMININ, -Diğer dersler için (İTİKAD,İBADET,SİYER,AHLAK) CAMİ ORTAMININ daha uygun olduğudur.

Bu konuda şimdilik ulaşabildiğimiz başka veri bulunmamaktadır. Benzer araştırmalarla konunun test edilmesinde yarar vardır.

Kur’an-ı Kerim dersinde metni sürekli takip, dinleme, tekrar etme, yani somut öğrenme söz konusudur. Bunların gerçekleşmesi ise daha düzenli, sakin ve kontrol edilebilir bir ortamı gerektirmektedir.Bu yüzden müstakil derslikte yapılan KUR’AN dersindeki öğrenci başarısı diğer ortamlardakine göre daha yüksektir.

Bu uygulama Yaz Kur’an Kursları’nda denenmeli (en azından bazı bölgelerde pilot uygulama olarak) ve sonuçları yeniden değerlendirilmelidir. Diğer derslerde daha ziyade anlatım metodu kullanıldığı ve bilişsel öğrenme söz konusu olduğu için cami ortamı daha uygun görünmektedir.Bazı konuların (İbadet) uygulanma imkanı da camilerde mümkün olmaktadır.

Öğrencilerin bilişsel ağırlıklı ve soyut konulardaki başarıları düşüktür. Konuların kur’lara dağılımı yeniden düzenlenmeli ve yaş grupları dikkate alınmalıdır. Uygulanan program öğrencilerin yeteneklerinden ziyade bilgi seviyesine göre gruplandırılmasını öngörmektedir. Halbuki Kur’an öğretimi ve Dini Bilgiler öğretimi farklıdır.

Uygulanan Program çok yoğun bir programdır.Üç kur’da 151 konu vardır. K.Kerim dersi hariç tutulursa 26 Ünite, 114 Konu mevcuttur. Sistem biraz teoriye boğulmuş durumdadır. Esas olan uygulama ve kazanımlardır. K.Kerim dışındaki dersler için haftada 1 saat (sadece ibadet dersi 2 saat) ayrıldığı düşünülürse yoğunluk ortaya çıkmaktadır.

Yaz Kurslarında her cami görevlisinin öğreticilik yapmasından ziyade, istekli, yetenekli ve formasyonu olan personele görev verilmelidir. * Öğreticilerin bulduğu pratik çözüm ve metodlar paylaşılmalıdır. Çocukların hangi kur’a devam edeceğine sadece cami veya kurs görevlisi karar vermektedir. Çocuğun o andaki bilgisinden ziyade zeka ve yeteneği dikkate alınmalıdır. Bunun tespiti için gerekli ölçütler belirlenmeli ve personel eğitilmelidir.Kur sistemi sadece çocukları gruplara ayırmaktan ibaret değildir.

Yaz Kursları Hakkında Öğreticiler: Fiziki Mekan Yetersiz %58, Araç-Gereç Yetersiz %62, Yaş ve seviye Farkı %61, Velilerin İlgisizliği %60, Tatil ve Mevsim işleri %64, Yaptırım olmayışı %51. Başarıyı olumsuz etkilediğini söylüyorlar.

ÖĞRETİCİLER HANGİ KONUDA EKSİK- LİK HİSSEDİYORLAR? -Pedagojik Formasyon % 63, -Etkili İletişim % 22, -Çocuk ve Ergen Psikolojisi % 18, -Öğretim Yöntemleri (K.Kerim) % 14, -Moral ve Motivasyon % 9.

Elifba konusu hala çözülememiştir Elifba konusu hala çözülememiştir.Her çocuğun elinde farklı bir kitap vardır ve bu durum karmaşaya yol açmakta, öğretici için sıkıntı oluşturmakta hatta okumayı geciktirmektedir. Alan uzmanlarının tavsiyeleri doğrul- tusunda bir Elifba hazırlanmalı ve bu Elifba ders kitabının içinde olmalıdır. Programın dili sadeleştirilmelidir.

Dönem ve Kurs bitiminde öğreticilerden sadece sayısal öğrenci bilgileri değil; programın muhtevası ve uygulanmasına dair geri bildirimler mutlaka alınmalı ve değerlendirilmelidir. Denetimlerde de öğrenci sayısının, basit dini bilgilerin ve ezberlerin kontrolünün yanında,program ve uygulanmasına dair konularda rehberlik yapılmalı,denetleme yapan personelin Yaz Kursları Programı hakkında bilgi sahibi olması sağlanmalıdır.

Yaz Kurslarının başlamasından önce düzenlenen seminerlerde aynı kişilerin aynı konuları anlatması, “örnek ders işlenişleri görsel materyal seti” nin tekrarı sıkıcı olmaktadır. Bu seminerlerde eğitim bilimi uzmanlarından ve yeni gelişmeler ışığında hazırlanmış materyallerden yararlanılmalıdır.

Yaz Kur’an Kursları Programı MEB tarafından dağıtılan TABLET PC lerin içerisinde yer almalıdır. Bu uygulama kitap temini problemini orta-dan kaldıracağı gibi, ders çalışmayı da ko- laylaştıracaktır. Kursa gelme imkanı olma- yan öğrenciler için iyi bir imkan olacaktır. * Konu DİB ve MEB yetkililerince dğrlndrmli.

Camilerde sehpa ve sıra eksikliği mevcut. Yeni tasarlanmış portatif tabure ve masa lar kullanılabilir. Piyasada satılmaktadır. * Bazı kurslarımız işi tamamen etkinliğe dön dürmüş durumdalar. Asıl amaç Kur’an ve dini bilgiler öğretmektir. * Çocukları teşvik için verilecek ödüllerde de aşırıya kaçılmamalıdır.

Yaz Kurslarına gelen öğrenciler aynı zamanda örgün eğitimin öğrencileridir. Okuldaki eğitim ile Yaz Kurslarındaki eğitimin genel amacı aynıdır. Bu nedenle Yaz Kurslarındaki öğreticilerin, öğrencilerin DKAB dersi öğretmenleri ile diyalog kurmaları ve koordineli çalışmaları faydalı olacak ve öğrenci başarısını arttıracaktır. İlköğretimde Siyer ve Kur’an dersi olduğu için tekrardan kaçınılmalıdır. MEB ve DİB koordineli çalışmalıdır.

Geçen yıl yaş sınırının kalkmasıyla birlikte Yaz Kurslarına yoğun bir katılım olmuş ve öğrenci profili geniş bir banda yayılmıştır. Ders konuları ve materyalleri buna göre yeniden düzenlenmelidir. Öğretici,mekan,program açısından gerekli düzenlemeler yapılmalı ve küçük çocuklar için yeni materyaller hazırlanmalıdır.

Yaz Kur’an Kursları hiçbir kurumun alternatifi değildir ve başka hiçbir kurum tarafından üstlenilmeyen önemli bir görevi yerine getirmektedir. İyi bir tanıtım ve duyuru yapılmalıdır. Uygulanan sistem,program,ders kitabı genelde başarılıdır ve beğenilmektedir. Alandan gelen geri bildirimler doğrultusunda yapılacak bazı düzenlemelerle başarı daha da arttırılabilir. Bazı ek derslerle daha cazip olabilir.

UYGULAYANLAR HER ZAMAN TEORİSYENLERDEN DAHA GÜÇLÜ ve TECRÜBELİDİRLER! Ayrıntılı bilgi için: mustafaonder.wordpress.com adresini ziyaret ediniz.

Bu Güzel Organizeyi Gerçekleştiren DİB yetkililerine, Katılan İdareci ve Öğretici meslektaşlarıma, Tesis çalışanlarına, TEŞEKKÜRLER!