~ Ekonomi ve sosyal hayat ~

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT
Advertisements

Malazgirt savaşından sonra Türklerin Anadolu’ya
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLI ORDUSU ve YÖNETİM YAPISI
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
OSMANLI DEVLETİ’NİN DURAKLAMASI’NIN İÇ NEDENLERİ Osmanlı Devleti’nin teokratik bir yapıya bürünmesi Osmanlı Devleti Hükümdarları’nın,Osmanlı Orduları’nın.
1.
1.
TÜRK - İSLAM DEVLETLERİNDE EKONOMİ
TIMAR SİSTEMİ.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
C) OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİ
KISMİ İSTİSNALAR Kültür ve eğitim amaçlı istisnalar (17/1) - İlim, fen, güzel sanatlar, tarımsal amaçlı teslimler (a) - Tiyatro, konser salonu, kütüphane.
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
OSMANLIDA DEVLET YÖNETİMİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
SANAYİ İNKILABI 18. yüzyılda ilk olarak İngiltere'de başlayan, daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılan, etkileri bakımından tüm dünyayı sarsan önemli.
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
KLASİK DÖNEM OSMANLI TOPLUM YAPISI
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
Osmanlı devleti’nde taşra ve eyalet yönetimi
KAZANIM: 10. SINIF 2.ÜNİTE 3.KAZANIM
OSMANLI’DA SARAY.
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
OSMANLILARDA ASKERİ TEŞKİLAT
TÜRK–İSLAM DEVLETLERİNDE ORDU TEŞKİLATI
OSMANLI’ DA EĞİTİM.
TARIMI DESTEKLEYEN KURULUŞLAR Ziraat Bankası DSİ Türkiye satış Kooperatifi TMO TZDK GAP İdaresi Başkanlığı.
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM Erdoğan GÜL.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
TÜRKİYE SELÇUKLU LARINDA KÜLTÜRÜ VE UYGARLIĞI
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
,.
Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
İSTANBUL’ UN FETHİ.
OSMANLI DEVLETİ’NDE EKONOMİK GELİŞMELER VE TOPLUM YAPISI
ADI:ASLIHAN SOYADI:YAVAŞCI SINIFI: 7/A NO:29 DERS: SOSYAL BİLGİLER
OSMANLI KÜLTÜR VE UYGARLIĞI
5.ÜNITE: EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT. BİLİNMESİ GEREKEN KAVRAMLAR: 1.Okyanus 2.Girişimci 3.Meslek 4.Dayanışma 5.İthalat/İhracat 6.Pazar 7.Sermaye 8.Sorumluluk.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
TOPRAK ANA. SAKIN Bu konuda net bilgiye sahip değilim Sünger Bob! ! ! Patrick kullandığın eşyaların hangilerinin toprakla bağlantısı vardır? Şu an kullandığımız.
OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI
ANADOLU (TÜRKİYE) SELÇUKLU DEVLETİ.
SOSYAL VE EKONOMİK YAŞAM
İPEKYOLUNDA TÜRKLER.
Osmanlı Devleti kurulduğunda
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU
SANAYİ İNKILABI 18. yüzyılda ilk olarak İngiltere'de başlayan, daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılan, etkileri bakımından tüm dünyayı sarsan önemli.
SANAYİ İNKILABI 18. yüzyılda ilk olarak İngiltere'de başlayan, daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılan, etkileri bakımından tüm dünyayı sarsan önemli.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT / ÜRETİMDE VE YÖNETİMDE TOPRAK
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM.
Vakıf Bir malın veya bir gelirin, kişinin kendi isteği ile şahsi mülkiyetinden çıkararak belli şart ve gaye ile bir hayır hizmetine verilmesine Vakıf.
Osmanlı’da divan teşkilatı
Osmanlı devleti’nde taşra ve eyalet yönetimi
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
Toprak Yönetimi Toprak İslam Hukukuna göre Öşri,Haraci ve Miri arazi olmak üzere üçe ayrılır. 1-Öşür Arazi:Müslümanlara ait olan topraklar.Öşür vergisi.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
TIMAR SİSTEMİ TIMAR SİSTEMİ. Tımar: Osmanlı Devleti'nde kamu arazisi (mirî) dahilinde, yönetimi sipahiye bırakılmış olan verimli topraklara verilen ad.
Osmanlı devleti ordu teşkilatında kendinden önce kurulmuş olan Türk-islam devletlerini örnek almıştır. osmanlı devleti fetih politikası üzerine kurulmuş.
OsmanlI’da dİvan teşkİlatI
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

~ Ekonomi ve sosyal hayat ~ Deniz Güreler 7/B 536

Kavramlar Okyanus Girişimci Meslek Dayanışma İthalat/İhracat Pazar Sermaye Sorumluluk Vakıf Vergi

Toprak-Tarim Tarımı Destekleyen Kuruluşlar Ziraat Bankası Devlet Su İşleri (DSİ) : Baraj,gölet ve kanallarla su ihtiyacını (tarım alanlarının) karşılar. Tarım Satış Kooperatifi : Ani fiyat düşüşlerine karşı üreticiyi korur. Toprak Mahsülleri Ofisi (TMO) : Tahıl destek alımları yapar. Türkiye Zirai Donanım Kurumu (TZDK) : Çiftçinin ihtiyacı olan malları üretir. GAP İdaresi Başkanlığı : Güneydoğu Anadolu’nun sulama ihtiyacı için kurulmuştur.

Toprak yönetimi Hititlerde Toprak : Toprak devletindi.Ancak kral bu toprakları işlemesi için vali ve komutanlara veriyordu. Savaş zamanı vali ve komutanlar besledikleri askerler ile savaşa gidiyordu. Feodalite (Derebeylik) : Ortaçağ Avrupa’sının yönetim şeklidir. Cemre ve Viking saldırıları merkezi yapıyı bozmuş, derebeylik ortaya çıkmıştır.Derebey (Sanyör) her şeyin sahibi idi. İstanbul’un fethinde kullanılan topların örnek alınmasıyla derebeylikler yıkıldı.Merkezi krallıklar güçlendi.

Selçuklularda İkta Sistemi : Askerlere ve devlet görevlilerine hizmet karşılığı verilen topraklardır. Toprak devletin, işletme hakkı ikta sahibinindir. İkta sahibi elde ettiği gelirin bir kısmıyla kendi geçimini sağlar, kalanla asker beslerdi. Barış zamanı askerler bu bölgenin güvenliğini sağlarken savaş zamanı ana orduya katılırdı. İkta süresince kullanılır, satılamaz, miras bırakılamaz. İkta üst üste 3 yıl ekilmezse elinden alınırdı.

Osmanli’da toprak yönetimi Dirlik : Geliri asker yetiştirmek şartıyla asker ve memurlara verilen topraklardır. Üçe ayrılır: A ) Has : Geliri 100.000 akçeden fazla olan topraklardır. Padişah ailesine ve divan üyelerine verilirdi. B ) Zeamet : Geliri 100.000 ile 20.000 akçe arasında olan topraklardır. 2.derece memurlara

C ) Tımar : Geliri 20.000 ile 3.000 arasında olan topraklardır. Savaşta başarı gösterenlere verilirdi. ✫ Dirlik alanlar 3.000 akçeye 1 atlı asker (tımarlı sipahi) beslemek zorundaydı. Böylece devlet asker için hazineden para harcamaz, üretimi aksatmaz ve sürekli hazır bir orduya sahip olurdu.

ticaret Kral Yolu : Lidya kralı Giges tarafından yaptırılmıştır. Sardes’ten başlar (bazı kaynaklara göre millet) Su şehrinde sona erer. Tarihteki ilk ticaret yoludur. Baharat Yolu : Hindistan’dan kara yoluyla Mısır’a oradan deniz yoluyla Avrupa’ya giden yoldur. Bu yol (Mercidabık ve Ridaniye) Mısır Seferi sonunda Osmanlılara geçti. Bu yol önemini coğrafi keşiflerle yitirdi. Süveyş Kanalı’nın açılmasıyla tekrar canlandı.

İpek Yolu : Çin’den başlar, Anadolu ve Mısır üzerinden Avrupa’ya uzanırdı. Coğrafi keşiflerle önemini yitiren yol, Süveyş Kanalı ile canlandı.

Kol gücünden makine gücüne geçiş Sanayi İnkılabı : Üretimde insan gücünün hayvan gücünün makinelerin olmasıdır. İlk İngiltere’de ortaya çıktı. Küçük atölyeler yerine fabrikalar kuruldu.Üretim arttığı için hammadde ve pazar ihtiyacı ortaya çıktı. Ulaşım gelişti. Söürgecilik hızlandı. Köyden kentlere göç hızlandı. İşçi sınıfı ortaya çıktı. Sendikalar doğdu. Buharlı gemi ve trenler yapıldı.

# Osmanlı sanayi inkılabına ayak uyduramadı # Osmanlı sanayi inkılabına ayak uyduramadı. El emeği ile üretilen mallar Avrupa’nın fabrika malları rekabet edemedi. Yerli sanayi çöktü. Kapitülasyonların da etkisiyle Osmanlı Devleti Avrupa’nın pazarı haline geldi.

Sanayi inkilabinin olumsuz sonuçlari Çevre kirliliği başladı. Şehirler kalabalıklaştı. Doğal kaynaklar daha hızlı tüketildi. Sömürgecilik hızlandı.

Vakiflar Vakıf : Kişinin kazancının bir bölümünü insanların hayrına olacak bir iş için ayırmasına denir. ✫ Osmanlı’da ilk vakıf Orhan Bey tarafından kurulmuştur. ✫ Malını vakfeden kişi kadı huzurunda vakıf şartlarının belirtildiği gibi bir sözleşme oluşturur. ✫ Osmanlı’da vakıflar din,ırk farkı gözetmeden tüm insanlara hizmet verirdi.Vakıf malları satılamaz, miras bırakılamazdı.

Vakıf sistemi sayesinde Osmanlı alınan yerlerin Görevleri : Vakıf eserlerinin restorasyonu Vakıfların devamı Muhtaç kişilere yiyecek ve giyecek yardımı Burs (öğrenciler için) Anne ve babası olmayan çocuklara maaş Vakıf sistemi sayesinde Osmanlı alınan yerlerin Türkleşmesini sağlamış , bayındır hale getirilmesini sağlamıştır. Ticareti canlandırmış, eğitim ve sağlık için bütçeden para ayırmasına gerek kalmamıştır .

~Meslek~ Ahi Teşkilatı : Ahi Evren tarafından kuruldu.Ahi kelimesi kardeş anlamına gelir. 13.yy’da Anadolu’da Moğol baskısı hakimdi.Anadolu’ya düzensiz bir şekilde Türkler geliyordu. Bunlara bir sanat ve güzel ahlaki beceriler kazandırmak amacıyla Ahi (lonca) Teşkilatı kuruldu. Çırak, kalfa, usta sistemi vardı. Hem teorik hem de pratik eğitim verilirdi. Her Ahi birliğinin sandığı vardı. Bu sandık sayesinde esnaf tefecilerden korunur, zor durumda kaldığı zaman yardım edilirdi.

Ahi Teşkilatının Özellikleri : ✫ Devletle esnaf arasında köprü görevi yapardı. ✫ Verdiği eğitimle mesleklerin devamlılığını sağlamıştır. ✫ İhtiyaç sahibi esnafa yardım edilmiştir. ✫ İnsanlara meslekle birlikte iş ahlakı kazandırılmıştır. ✫ Kalitesiz veya pahalı mal satılması önlenmiştir.

Medrese : Selçuklularda ilk medrese Nizamül Mülk tarafından (Nizamiye Med.) Şiilikle mücadele amacıyla kurulmuştur. Medreselerdeki eğitim vakıflar vasıtasıyla yürütülürdü. Öğrenci seçiminde yaş şartı olmasa da daha çok genç ve bekarlar tercih edilirdi. Bir müderrisin okuttuğu öğrenci sayısı 20’yi geçmezdi. Sınavla seçilen öğrenciler kendi zeka ve yeteneklerine göre ayrı sınıflarda eğitim görürlerdi.Yüksek bölümden mezun olanlar Müderris, kadı, kazasker ve müftü olabilirdi. Öğrencilere softa, asistanlara muit denirdi. medresede dini bilimler ve pozitif bilimler okutulurdu.

~ Enderun ~ 2.Murat zamanında kuruldu. Bir şeyin iç kısmı, iç yüzü, harem dairesi anlamına gelir. Devşirme kanunu ile Hristiyan çocukları (8-10 yaş arası) toplanır. Acemi oğlanları ocağına alınırdı. Zeki ve kabiliyetli olanlar saraydaki Enderun okuluna alınırdı. Enderun’da iyi bir eğitim alan gençler devlet adamı veya sanatkar olarak mezun olurlardı. Eğitim-öğretim birbirini izleyen yedi odada yapılırdı. Her odadaki eğitim 1-2 yıl sürerdi. 1909’a kadar süren Enderun’da eğitim 4 konu üzerinde toplanmıştır. ~Beden Eğitimi ~Uygulamalı Saray Eğitimi ~Sanat Eğitimi ~İslami Bilimler

Uygulamalı eğitim saray ve protokol hizmetleri güreş, atlama, meç, ok atma,hat sanatı, ve müzikten oluşurdu. Teorik olanlar Türkçe, Arapça , edeviyat, Farsça, tarih, fen bilimleri, cebir ve İslami bilimlerdir. Bu eğitim kurumu devlete birçok sadrazam, vezir, yüksek rütbeli asker, hattat, şair, müzisyen, minyatür ustası yetiştirmiştir. Odalar: Büyük oda, küçük oda, doğancılar odası, seferli odası, kiler odası, hazine odası ve has oda

Meslek seçiminde rol oynayan faktörler Cinsiyet ve fiziksel özellikler Meslek hakkında bilgi Arkadaşların etkisi Ailenin sosyo-ekonomik durumu Ailenin beklentisi Okul başarısı ve öğretmenlerin düşünceleri Mesleğin toplumdaki yeri ve geliri Çevrenin etkisi Yetenek ve zeka İstek ve hayaller

kaynakça http://www.bilgibank.tk