EZİLENLERİN TİYATROSU Augusto Boal

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KRAL ve EŞLERİ Bir zamanlar, büyük ve güçlü bir ülkeyi yöneten kralın 4 eşi varmış. Kral en çok dördüncü eşini severmiş, bir dediğini iki etmez, her.
Advertisements

BİRLİKTE YAŞAMA VE KARDEŞLİK
KRAL ve EŞLERİ Bir zamanlar, büyük ve güçlü bir ülkeyi yöneten kralın 4 eşi varmış. Kral en çok dördüncü eşini severmiş, bir dediğini iki etmez, her.
Sorularla Gerçeğe Çağrı Merkezi.
Işte kadınlar Pakize SUDA'nın bir yazısı.....  Sesli.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
11-14 yaş arasına yöneliktir. AYŞE GÜL 2010
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
3. ULUSLARARASI ANTRENÖR GELİŞTİRME SEMİNERİ HAZİRAN 2007 HAKEM-ANTRENÖR/OYUNCU İLİŞKİLERİ A.KADİR ÖZÇELİK-RECEP ANKARALI.
Kadın erkeğe karşı....
EZİLENLERİN TİYATROSU Augusto Boal
ÜÇ İHTİYAR MİSAFİR ÖYKÜSÜ
DUBLAJ-SESLENDİRME Tiyatrodan Sinemaya Uzanan Yol A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research, University.
Klasik Anlatı Sineması
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Teknikler 1. Gün 3. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
♫ Sesi açıp tıklayınız! ♫ Sesi açıp tıklayınız! diye sordum Yunan Kültür ve Tarih profesörü olan yaşlı hocama. Her zamanki gibi salonda kahkahalar yükseldi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Laura Mulvey’nin Kadının Sinemadaki Temsiline Yaklaşımı
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
ÖLÜMCÜL HASTALIK... Doğan Cüceloğlu'nun eğitimindeki katılımcılarla bir konuşmasından: Doğan Cüceloğlu: - Arkadaşlar, aranızda ölümcül hastalığı olan var.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Oturum aç butonuna tıklayın.
Anlamlandırma.
Rol Oynama Nedİr ? Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir. 
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
Etkinlikler ve Örnek Formlar
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Oyunun Özellikleri ve Önemi
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
Probleme Dayalı Öğrenme
Öğrenme Kaynakları: Okul, Aile, Toplum BÖLÜM 3 Gerek yetişkinler gerekse çocuklar en iyi “yaparak” öğrenirler. Bu nedenle, sosyal bilgiler programı,
MESLEKLER MENÜ: SERBEST MESLEKLER MEMURLAR İŞÇİLER.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öyküleme Teknikleri.
SİZCE KÜLTÜRÜ OLMAYAN TOPLULUK VEYA MİLLET VAR MI ?
NEDİR TİYATRO?.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
Düşünceyi Geliştirme Yolları
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
Sembolik Düşünce Nedir
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
KRAL ve EŞLERİ Bir zamanlar, büyük ve güçlü bir ülkeyi yöneten kralın 4 eşi varmış. Kral en çok dördüncü eşini severmiş, bir dediğini iki etmez,
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yaratıcı Drama.
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
MÜZE EĞİTİMİ VE DÜNYADA MÜZE EĞİTİMİ UYGULAMALARI
KRAL ve EŞLERİ Bir zamanlar, büyük ve güçlü bir ülkeyi yöneten kralın 4 eşi varmış. Kral en çok dördüncü eşini severmiş, bir dediğini iki etmez, her.
SÖZCÜKTE ANLAM
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

EZİLENLERİN TİYATROSU Augusto Boal Kitabın yazılma amacı nedir? Tiyatronun zorunlu olarak politik olduğunu göstermek. Tiyatronun sınıflar için çok etkili bir silah olduğuna dair kanıtlar göstermek. Tiyatronun özgürleşme silahı olarak kullanıldığı zaman, teatral anlamda tiyatroda yapılan değişikliklere halkın nasıl bir karşılık verdiğini göstermek.

TİYATRO HANGİ TEMEL EVRELERDEN GEÇMİŞTİR? “Tiyatro” halkın açık havada özgürce şarkı söylemesiydi. Aristokrasi geldi, ayrımlar oluştu; bazı kişiler sahneye çıkacak ve sadece onlar oynayabilecekti. Burjuvazi geldi; baş kahramanlar yeni aristokratlar olarak değiştirildi.

PEKİ BU KATI YAPILARA KARŞI ÇIKANLAR OLMADI MI? Bertolt Brecht; artık karakter üst yapısal değerlerin değil, toplumsal güçlerin nesnesidir. Peru Halk Tiyatrosu; herkes oyuncu herkes baş karakter…

EZİLENLERİN POETİKASI Önce; özgür insanlar şarkılar söylerdi sokaklarda… Sonra; egemen sınıflar geldi ve tiyatronun mülkiyetini çaldılar; Oyuncu(oynayanlar – Seyirci(seyredenler) Etken – Edilgen Özne – Nesne Baskıcı fikir aşılama…

Yeniden özgürleşme… Bugün ezilen halklar kendilerini yeniden özgürleştiriyor ve bir kez daha tiyatroyu ele geçiriyorlar. Duvarlar yıkılmalıdır! Seyirci tekrar oynamaya başlamalıdır! Karakterler oyuncuların özel mülkiyetinden kurtulmalıdır! Her şey her an tartışılabilinir ve her şey değiştirilebilinir. Metindeki kadercilik anlayışına SON !!!

PERU HALK TİYATROSU ÖZGÜRLEŞMENİN ÖYKÜSÜ 1973 okuma-yazma,45 farklı dil, 3-4 milyon insan, Peru Devrimci Hükümeti ve ALFIN projesi… ALFIN Projesinin iki temel amacı; İnsanlara hem kendi ana dillerini hem de İspanyolca’da okuma yazma öğretmek (kendi dillerini yok etmeden)… İnsanlara mümkün olan bütün dilleri öğretmek; fotoğraf, tiyatro, sinema, gazetecilik, kukla vs.

Augusto Boal -Tiyatro ezilenleri dili midir? Tiyatro sanatsal yeteneği olsun olmasın herhangi biri tarafından kullanılabilecek bir dil olabilir mi?

Aristoteles; seyircinin kendi erkini onun yerine düşünüp eyleyebilmesi için karaktere devrettiği bir poetika önerir. Katarsis gerçekleşir. Brecht; seyircinin kendi erkini onun yerine eyleyen karaktere devrettiği ancak seyircinin kendisi için – genellikle tersi yönünde – düşünme hakkını saklı tuttuğu bir poetika önerir. Eleştirel bir bilinçliliğin uyanması gerçekleşir.

Peki Ezilenlerin Poetikası bize neyi öneriyor? Madem ki, her alanda özgürlük istiyoruz neden Tiyatronun her yerinde de özgür olmayalım ki? Eylemin kendisine yoğunlaşır. “seyirci” kendi erkini gerek onun yerine eylemesi gerekse onun yerine düşünmesi için oyuncuya devretmez. Kahraman rolünü bizzat kendisi üstlenir. Herkes baş kahraman… Dramatik eylemi değiştirir, çözümler geliştirmeye çalışır, değişim planlarını tartışır.

Üretim araçlarının özel mülkiyeti ortadan kalkmalı mıdır? Ekonomik yapı ve Kültürel yapı Üretim araçlarının özel mülkiyetinin halka devredilmesi gerekirse, Sanattaki üretim araçlarının özel mülkiyetininde halka devredilmesi gerekir…

Peki sanattaki üretim araçlarının halka devredilmesi nasıl olacak? ALFIN PLANI- herkes fotoğraf makinesini alsın ve fotoğraf çeksin… Nerede yaşıyorsunuz? Nehir-açlık –pelikan ve insan Küçük bir çocuk yüzü-Rimac nehir- fareler-köpekler- uyuz salgını- avcı-burun- yüzü kanlı

Tiyatrodaki üretim araçları nelerdir? Teatral üretim araçlarının kontrol etmek için, insanın her şeyden önce kendi vücudunu daha anlatımsal kılmak amacıyla kontrol etmesi gerekir. Böylece kendisini seyirci durumundan kurtarıp oyuncu durumuna getirecektir. Bir nesne değil özne olacaktır

Peki seyirci oyuncuya nasıl dönüşecektir? 4 genel ana aşamada toparlanabilinir. Birinci aşama; vücudu tanımak. İkinci aşama; vücudu anlatımsal kılmak. Üçüncü aşama; bir dil olarak tiyatro Birinci düzey: Eş zamanlı dramaturji İkinci düzey: İmge Tiyatrosu Üçüncü düzey: Forum tiyatrosu 4. Dördüncü aşama: Söylem olarak tiyatro

Vücudu Tanımak… Köylü, işçi, -memur- insanlarla ilişki kurmak zor olabilir. Tiyatrodan haberleri bile olmaya bilir veya boş bir iş olduğunu da düşünebilirler. O yüzden, İnsanlara baskıcı metotlarla değil, onlara yabancı olan şeylerle değil, orada olmayı kabul edenlerin vücutlarıyla başlanmalı… Kişinin kendi vücudunu, onun sınırlarını ve olanaklarını, toplumsal yaşamdan kaynaklanan rahatsızlıklarını ve bunların rehabilitasyon olasılıklarını tanımasına yönelik…

Yapılan iş, kullanılmayan bölgeler- deformasyon= kassal yabancılaştırma… Örnek: yazıcı- belden aşağısı ve gece bekçisi-yürümek. Her ikisi de yaptığı işten dolayı bir yabancılaşma yaşamaktadır. Buna benzer olaraktan; iş bölümünden doğan sosyal statüleri ayni olan insanların aynileşmesi gibi. (öğretmenler-papazlar-işçiler…)

Sonuç: İnsan vücudunun iş tarafından iş tarafından ne ölçüde yönetildiğini anlar görür hisseder. Kişi kendisinden farklı karakterleri fiziksel olarak yorumlayabilecektir.

Alıştırmalar… Ağır çekimde yarış Çapraz bacak yarışı Ucube yarışı Tekerlek yarışı Hipnoz eşler Boks maçı Vahşi batı

Vücudu anlatımsal kılmak… Daha yaygın ve alışılmış anlatım biçimlerini terk ederek, kişinin kendi vübcuduyla derdini anlatması… Kültür-dil-ifade-vücut-kullanılmaması Kişilerin karakterleri yorumlamaları değil oynamaları istenir ama ne kadar iyi yorumlanabilirse o kadar iyi oynanabilinir.

Örneğin… Kağıt-hayvan-kura Hayvan-fizik-görüntü- ses çıkarmak yasak- dişi ve erkek çift oluşur. Sinek kuşu- on dk. sonra eşini bulamadı- sarkaçvari hareket-şişman adam- kaçtı- arkasından koştu- Geldiler: Ben erkek sinek kuşuyum ve sen de dişisin değil mi? Hayır aptal ben boğayım…

Dil olarak tiyatro Kişi tiyatroyu geçmişten imgeler sergileyen bitmiş bir ürün olarak değil yaşayan ve bugüne ait bir dil olarak pratiğe dökmeye çalışır. Bu aşamada, tema üzerinden tartışılır ve edilgenlikten eyleme geçişi daha ilerletir.

Eş zamanlı dramaturji… Seyirciye sahnede fiziksel olarak var olması gerekmeksizin katılım göstermesi için yapılan ilk çağrıdır. Bir tema tespit edilir-temel bir sorun- krize dönüşür-çözüme kavuşuncaya kadar oynanır. Öneriler olur müdahale etme hakkı sınırsızdır. Örnek: Kadın- kocası- belge verir- 1,2 yıl sonra kavga ederler-süphe-evin tabusu mu- komşu- kocasının sevgilisi-aşk mektupları Öneriler.. Ağlamak.. İçeri almamak-maaş-kadın yoksul Bir güzel dövmek ve sonra yemeğini hazırlamak…

Kader metin- tartışılamaz-değiştirilemez-yöneten-yönetilen- eyleme katılma İNSANIN KADERİ İNSANDIR.

İMGE TİYATROSU Seyirciler oyuncuların vücutlarıyla oluşturulan imgeler aracılığıyla “konuşarak” sürece doğrudan katılırlar. Herkesin ilgi duyduğu belli bir tema seçilir ve bunla ilgili “konuşulur”… Diğer katılımcıların vücutlarını heykel gibi yontar mevcut durumla ilgili Daha sonra nasıl olması arzulanır… Gerçek imge geçiş imge ideal imge…

Forum tiyatrosu… Seyirciler eyleme doğrudan katılırlar ve oynarlar… Önce çözümü zor toplumsal ya da politik bir öykü anlatılması istenir. Doğaçlama ve prova yöntemiyle 10-15 dk. oynanır. Oyun bitince katılımcıların ayni fikirde olup olmadığı sorulur. Hayır diyenler olacaktır. Oyun ayni şekilde tekrar oynanır ancak seyircilerden bir tanesi bir katılımcıyı çıkarıp onun yerine geçer ve kendisine en uygun biçimde eylemi yönlendirme hakkına sahiptir.

Örneğin… On sekiz yaşında adam-chimbote şehrinde balıkçılık limanı- balık unu fabrikası- patronun sömürüsü ne yapmalı? Daha hızlı çalışmak ve makineyi fazla balıkla doldurup tıkanmasını sağlamak- 1-2 saat dinlenmek Bomba koymak Greve gidip işi bırakmak İşçilerin talebi-pazarlık masası-işçileri ve işsizleri politize etmek

Söylem olarak Tiyatro… Seyircinin –oyuncunun belli temaları tartışma veya belli eylemlerin provasını yapma ihtiyacına yarattığı gösterileri içeren basit biçimlerdir.

Gazete tiyatrosu Günlük gazete haber başlıklarının teatral performansa dönüştürülmesi. Basit okuma Çapraz okuma Tamamlayıcı okuma paralel eylem Doğaçlama Tarihselleştirme Ritmik okuma

Görünmez tiyatro Bir sahnenin tiyatro dışı ortamlarda , syirci olmayan insanların önünde sunulmasına dayanır. Mekan, bir lokanta, kaldırım, hotel, market vs… Tam bir metne veya basit bir senaryoya sahip bir skecin detaylı bir şekilde hazırlanmasını gerektirir.

Diğerleri… Fotoroman Baskının kırılması Mit tiyatrosu Analitik tiyatro Ritüeller ve maskeler

Sonuç yerine… Ezilenlerin poetikası temelde özgürleşmenin poetikasıdır. Seyirciler eyleme erkini ne kendileri yerine düşünmeleri ne de eylemde bulunmaları için karakterlere devrederler. Seyirci kendisini özgürleştirir kendisi için düşünür ve eylemde bulunur. Tiyatro Eylemdir!! Belkide tiyatro kendi içinde devrimci değildir ama hiç kuşku yok ki tiyatro bir devrim provasıdır….