Bankacılık ve Teknoloji Bankacılık ve Finansal Hizmetlerin Gelişimi
Giriş: Bilim Kurgu Hikayeleri? İzmir’li bir işadamı kolundaki internet erişimli saati kullanarak Schwab firmasındaki hisse senedi hesabını inceliyor... Elazığ merkez eczanesinden ilaç almak isteyen bir vatandaş, parmak izini özel bir cihaza okutarak gerçek zamanlı olarak repo hesabından eczanenin hesabına ödeme yapıyor... Bir İstanbul bankasının Çinli ürün yöneticisi Sydney’deki müşterilerinin finansal ihtiyaçlarını inceleyerek onlara yönelik yeni ürünler planlıyor...
Giriş: Bilim Kurgu Değil! Tüm bunlar artık bilim kurgu olmaktan çıktı Önümüzdeki 5-10 sene içinde bankacılık ve finans için bu örnekler son derece sıradan olaylar olacak Nereye gidildiğini daha iyi anlayabilmek için bankacılık ve finansın nereden geldiğini ve gelişimini incelemek gerekiyor
Bankacılık: Nereden Nereye? Geleneksel Bankacılık: “ürün odaklı” ve “tek merkezli” yaklaşım Tüm işlemler fiziksel şube aracılığıyla gerçekleştirilir Sadece yerel düzeyde hizmet verilir
Bankacılık: Nereden Nereye? Günümüzde Bankacılık: “Ürün VE müşteri odaklı” yaklaşım Fiziksel şubelerin yanında, çok kanallı yaklaşım benimsenmiştir: Fiziksel şube, İnternet, Telefon, SMS, televizyon bankacılığı, vs... Ağırlıklı olarak bölgesel düzeyde iş yapılıyor
Bankacılık: Nereden Nereye? Gelecekte Bankacılık: “Müşteri odaklı” yaklaşım “Her yerde her zaman” müşteri odaklı hizmet Global düzeyde iş yapılıyor
Bankacılık: Nereden Nereye? Özetleyecek Olursak; “Her zaman her yerde” bankacılık Müşteri odaklı Global Fiziksel şube ve destek kanallar Ürün ve müşteri odaklı Bölgesel Fiziksel şube Ürün odaklı Yerel
Son yılların en önemli değişim unsurları: 2004’te Bankacılık Son yılların en önemli değişim unsurları: CRM ve İnternet
2004’te Bankacılık: CRM CRM (Customer Relationship Management) tüm bankalar için kritik önem taşıyor Segmentasyon (müşteriyi belirli kriterlere göre sınıflandırma) Müşteri odaklı pazarlama Müşteri gruplarının ihtiyaçlarının belirlenmesi ve spesifik ürünler sunulması Müşterilerin bire bir takibi, davranışsal analiz Data extraction, data mining, data processing
2004’te Bankacılık: CRM
2004’te Bankacılık: İnternet Maliyet avantajı (fiziksel şubelerin yükü azaltılıyor) Müşteriyle bire bir iletişim Müşteriyi daha iyi tanıma ve müşteriyle yeni etkileşim fırsatları Coğrafi sınırlar ortadan kalkıyor Yeni ürünler sunma fırsatı E-Banking hızla gelişiyor...
2004’te Bankacılık: İnternet Kaynak: Gartner
2004’te Bankacılık
2004’te Bankacılık Özet: CRM sayesinde kitelesek pazarlamadan (mass marketing) “Bire bir” pazarlamaya (one to one marketing) doğru gidiliyor İnternet gibi alternatif kanallar sayesinde “her zaman her yerde” hizmet sunmaya doğru gidiş başladı Coğrafi sınırlar kalkıyor, global hizmet devri başlıyor
Geleceğin Bankacılığı “Teknoloji geliştikçe, finansal ilişkilerin kontrolü hizmeti verenden hizmeti alana doğru kaymaktadır” => Finansal hizmetler artık hizmeti verenin istediği şekilde ve yerde değil, müşterinin istediği şekilde ve yerde verilecek.
Geleceğin Bankacılığı Finansal kuruluşlar bir yandan global boyutta rekabet edebilmek için birleşmeye ve büyümeye çalışırken bir yandan müşterileriyle bire bir iletişim kurmak zorunda kalacaklar. Modern finans dünyasının ikilemi: Dünyanın dört yanında artan sayıda müşteriye hizmet ver ...ama... Bire bir iletişim kur Sadece bu ikilemi çözebilenler rekabeti kazanacak...
Geleceğin Bankacılığı Çözüm = teknoloji Çok kanallı, müşteri odaklı finansal hizmetler ancak teknoloji aracılığıyla sunulabilir Teknoloji gitgide en önemli rekabet avantajı haline geliyor Finans ve teknolojinin iç içe geçtiği bir sektöre doğru ilerliyoruz.