Yarı deneyselcilik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Advertisements

MANTIK Mantığın Konusu.
Matematik Felsefesi İçin Yeterlik Ölçütleri……………………..
Matematik Günleri.
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
MATEMATİĞİN DOĞASI Eksi çarpı eksi artı edecek
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
Bilim ve Bilimsel Araştırma
Kültür.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Felsefece Bakış.
T Ü R E V TÜREV ALMA KURALLARI.
TUĞBA EFİL SEVGİ AYTEKİN ÖMER FARUK KARAKOÇ
Yanlışlamacılık.
relativizm görelilik kavramına karşı gelir yani her şeyin ölçütü insandır denilebilir. Kültürel relativizm ise bireyin diğer kültürleri.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
TRİGONOMETRİ KAYNAK:LİSE-2 Matematik Ders Kitabı
ÖKLİD MÖ 330- 275 ÖKLİD’İN HAYATI ÖKLİD AKSİYOMLARI ÖKLİD POSTÜLALARI
Test : 2 Konu: Rasyonel Sayılar
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Pozitivizm A. Comte.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
ŞEKİLDEKİ AĞACIN SİZE ÇAĞRIŞTIRDIĞI ŞEY NEDİR?
MATEMATİKTE TARİHSEL EPİSTEMOLOJİ VE ÖĞRENCİLERİN KAVRAMSAL GELİŞİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER ÜZERİNE Yazarlar: Kajsa Brating- Johanna Pejlare Hazırlayan:
Karşılaştırmalı Eğitim
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSPAT.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Programdan Sorular.
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ONTOLOJİK DELİL - Bu delil Tanrı’nın varlığını «Tanrı» kavramının çözümlemesiyle ortaya koymayı amaçlar. - Buna göre, Tanrı kavramı eğer çelişki içeren.
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
ARGÜMANTASYON.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

Yarı deneyselcilik

YARIDENEYSELCİLİK Matematikte kesinlik ve mükemmellik arayan mutlakçılara karşı oluşan yaklaşımları lakatos’un yarı deneyselci yaklaşımı altında inceleyebiliriz. Yarı deneyselci görüşe göre matematik, matematikçilerin yaptıkları şeydir ve herhangi bir insan etkinliğinde veya ürününde olabileceği gibi matematikte de kusurlar olabilecektir. Lakatos’a göre, matematik felsefesi tarih, yöntem ve yanlışlanabilir bilgi kuramı boyutlarında ele alınmalıdır. İnsan etkinliği olarak matematik kendi tarihinden ayrı düşünülemez ve matematik tarihsel süreç içinde evrimleşerek gelişmiştir. (Euler formülü gibi)

Sosyal ve kültürel bir ürün olması nedeniyle matematikçiler yanılabilir ve ürünleri de mükemmel olmayabilirdi. Bu ürünler ancak yeni keşifler ve yorumlarla birlikte bir evrim geçirerek son şekillerini alırlar. Meselâ, 2+2=4 eşitliği doğru değildir. Ancak, normal aritmetik yorum altında doğrudur. Üç tabanına göre yapılan bir aritmetikte 2+2 = 1 olacaktır

YARIDENEYSELCİ GÖRÜŞ Yarı deneyselci yaklaşımda bir teoremin ispatı tümden gelimci bir yaklaşımla değil karşıt örneklerin aranmasıyla başlar ve karşıt örneklerin bulunmasıyla iddianın çürütülmesi söz konusudur. Karşıt örnek bulunana kadar teorem çürütülmemiş olarak kalır. İspatın, kesinlik ve doğruluk sınırları yoklanmalıdır. Bu amaçla mantıksal çıkarım reddedilmemekte, ancak yeterli görülmemektedir. İspat, akıl yürütme, eleştirme, karşıt örnekler bulma ve çürütme etkinlikleri ile tamamlanmalıdır.

Lakatos’göre, bir matematiksel kavramın veya bilginin tarihi gelişimine bakılmalıdır. Çünkü, bunlar önce matematikçinin bireysel ürünü olarak ortaya çıkar. Popper’in benzetmesinde olduğu gibi bireyin üçüncü dünyasında diğer matematikçilerin eleştiri ve dönütleriyle yeniden düzenlenir. Piaget’nin dediği gibi eğer bu bilgi adaptasyonunu tamamlamışsa matematik dünyasında yaşayabilir hale gelmiştir.

. Mutlakçılara karşı yanlışlanabilirlik görüşünü beneimseyen yarı deneyselciler yanlışlamanın matematiksel bilginin oluşumunda, eski teorilerin yenileriyle yer değişmesinde ve matematiksel bilginin gelişiminde yatsınamaz bir öneme sahip olduğunu vurgularlar. Mutlakçılar bilgi kuramı bağlamında kendilerine göre bir pozisyon belirlemekte ve onlar için sadece bilginin son şekliyle kesinliği önemlidir. Bu kesinliği de kanıt yoluyla sağlayabileceklerine inanmaktadırlar

IMRE LAKATOS Imre lakatos (9 kasım, 1922 - 2 şubat, 1974), bilimsel gelişmeye ilişkin araştırma programlarıyla ün kazanmış olan çağdaş bilim felsefecisi. Lakatos, aynı zamanda klasik bilim anlayışına yönelik itirazlarıyla tanınmıştır.

LAKATOS’UN DÜŞÜNCELERİ Pozitivist bilim ideali ve anlayışının eleştirisini yapan lakatos'a göre, bilimde nihai doğrulama ve nihai yanlışlama Yoktur.  Bilim yanılabilir, hataya düşebilir.  Bilimde kesin doğrularla, kesin yanlışların olamayacağını söyleyen lakatos'a göre, bilimde hakikati garanti edecek, doğruluğu teminat altına alacak, genel-geçer, evrensel ve rasyonel yöntemler yoktur. 

Kaynakça https://www.google.com.tr/webhp?sourceid=chrome- instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8# VİKİPEDİA