ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi) T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖLÇME, DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi)
SUNUM İÇERİĞİ ABİDE Uygulaması Hakkında Genel Bilgilendirme ABİDE Uygulamasının Değerlendirme Çerçevesi ve Raporlanması Uygulama Okullarının Dikkat Etmesi Gereken Önemli Hususlar
ABİDE’nin Genel Amacı 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin; Türkçe, matematik, fen bilimleri ve sosyal bilgiler alanlarında, zihinsel becerilere sahip olma durumlarının ve öğrenci başarısı ile ilişkili olan özelliklerin belirlenmesidir. ABİDE, 2 yılda bir uygulanan ulusal bir izleme-tarama çalışmasıdır.
ABİDE’nin Getirdiği Yenilikler(--- Alt Amaçlar) Öğrencilerin akademik becerilere sahip olma durumlarının düzenli ve sistematik olarak izlenmesi, Öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerinin ölçülmesinde açık uçlu soruların kullanılması, Bağlamsal özelliklerin ölçülmesinde kullanılan anketler yoluyla öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin ortaya konulması, Alınan geribildirimler doğrultusunda eğitim politikalarının ve programlarının gözden geçirilmesi, PISA ve TIMSS gibi Türkiye’nin katıldığı uluslararası değerlendirme çalışmalarındaki soruların uyarlanmasından kaynaklanan sorunların önüne geçmesi,
YÖNTEM Evren ve Örneklem 81 il düzeyinde tabakalı örnekleme yaklaşımı ile 8. SINIF DÜZEYİNDE örneklem belirlenmiştir, Tabakalama değişkenleri: Kır-kent, Devlet-özel, İkili-normal öğretim, Genel ortaokul- imam hatip ortaokulu-YBO.
ABİDE 2018 Uygulaması Mart ayının son haftası ile Nisan ayının ilk haftası, 81 ilde, 1230 okulda, Yaklaşık 75 bin öğrenciye uygulanacaktır.
ABİDE 8 UYGULAMASI TEST UYGULAMASI ANKET UYGULAMASI Türkçe Fen Bilimleri Matematik Sosyal Bilgiler TEST UYGULAMASI Öğrenci anketi Öğretmen Anketi Okul Anketi ANKET UYGULAMASI
ABİDE UYGULAMASI-I. AŞAMA 1. AŞAMA: TEST UYGULAMASI İlimiz uygulamasında 10 okulda sabah oturumları, 5 okulda öğle oturumları olacaktır. Sabah oturumlarında fen bilimleri- Türkçe derslerinden sınav yapılacak, Öğle Sonrası oturumlarda matematik-sosyal bilimler alanlarında sınav yapılacaktır. Sınav manuel olarak uygulanacaktır.
ABİDE UYGULAMASI-I. AŞAMA TEST DESENİ: Matematik Başarı Testi ARA Sosyal Bilimler Başarı Testi
2016 ABİDE Gerçek Uygulama Test Deseni Her bir ders için toplam 12 kitapçık kullanılmıştır(A, B, C master kitapçıkları), Ortak maddeler yoluyla kitapçıklar birbirine bağlanmıştır, Her bir kitapçıkta toplam 20 soru yer almaktadır,
Soruların yaklaşık %50’si çoktan seçmeli, %50’si ise açık uçlu formattadır. ÖRNEK SORU
ABİDE UYGULAMASI-II. AŞAMA Öğrenci Anketi (kişisel bilgi, derse karşı tutum indisleri, okul hakkındaki görüşleri gibi) Öğretmen Anketi (mesleki gelişim, okulun başarıya etkisi gibi) Okul Anketi (okulun kaynakları ve teknolojisi, genel bilgiler) NOT: Anket uygulaması elektronik ortamda yapılacaktır.
DEĞERLENDİRME ÇERÇEVESİ Türkçe Dersi Yeterlik Düzeyleri ve Puan Karşılıkları-2016 Yeterlik Düzeyi Puan Karşılığı Temelaltı 253,39’dan düşük Temel 253,39 dahil olmak üzere 367,88’e kadar Orta 367,88 dahil olmak üzere 486,00’ya kadar Ortaüstü 486,00 dahil olmak üzere 574,20’ye kadar İleri 574,20 ve üzeri
Öğrencilerin Yeterlik Düzeylerindeki Dağılımı (Türkçe-2016) Türkçe Testine Ait Yeterlik Düzeylerine Göre Erkek Öğrencilerin Dağılımı Yeterlik Düzeyi Öğrenci Sayısı Öğrenci Yüzdesi Temelaltı 935 5,3 Temel 4633 26,0 Orta 7799 43,8 Ortaüstü 3540 19,9 İleri 888 5,0 Toplam 17795 100,0 Türkçe Testine Ait Yeterlik Düzeylerine Göre Kız Öğrencilerin Dağılımı Yeterlik Düzeyi Öğrenci Sayısı Öğrenci Yüzdesi Temelaltı 309 1,8 Temel 3146 18,6 Orta 7679 45,4 Ortaüstü 4439 26,3 İleri 1332 7,9 Toplam 16905 100,0
RAPORLAMA www.odsgm.meb.gov.tr ÜLKE RAPORU İL RAPORU
OKULLARIN DİKKAT ETMESİ GEREKEN ÖNEMLİ HUSUSLAR…. Okul koordinatörleri tarafından öğretmenlerin (özellikle ilgili branş öğretmenlerinin), öğrencilerin ve ihtiyaç halinde velilerin bilgilendirilmesi oldukça önem arz etmektedir(toplantı-seminer). Sınavın sağlıklı şekilde gerçekleştirilmesi, öğrenciler tarafından sınava gerekli hassasiyetin gösterilmesi ve öğrencide arzu edilen motivasyon düzeyinin sağlanması için ilgili tedbirlerin alınması faydalı olacaktır.
Genel Müdürlüğümüz tarafından belirlenen uygulama tarih ve saatleri değiştirilmeyecektir. Bakanlık tarafından belirlenen şube ve öğrenciler hiçbir şekilde değiştirilmeyecektir. E-okul sisteminde ilgili şubede kaydı olan ancak sınav listesinde adı olmayan öğrenci varsa bunlar bir liste halinde Genel Müdürlüğümüze bildirilecek ve bu öğrenciler yedek sınav evrakı ile sınava gireceklerdir. Okullarda sınav günü öğrenci katılımının sağlanması, devamsızlık yapılmaması konusunda hassasiyet gösterilmelidir. Bakanlıktan teslim alınan ABİDE Güvenlik Kutuları il sınav evrakı saklama odasında muhafaza edilecek ve sınavdan bir gün önce ya da sınav günü okullara ulaştırılacaktır.
Araştırma kapsamında uygulanacak olan yönetici, öğretmen ve öğrenci anketleri eğitim sisteminin farklı boyutlarına ilişkin önemli veriler sağlayacağından bu anketleri dolduracak kişilerin maddeleri dikkatle okuması ve kendilerine göre en doğru seçenekleri seçmeleri büyük önem arz etmektedir. Anketin doldurulmasının takibi için okul koordinatörleri, anket modülünde anketi dolduran öğretmen ve öğrencilerin listesini görebilecek şekilde yetkilendirilecektir. !!! Uygulama günü herhangi bir test kitapçığının veya anketin tamamının ya da bir kısmının görüntüsünün alınması, fotokopisinin çekilip çoğaltılması gibi sorunlara karşı önlemlerin alınması gerekmektedir. Okullarda uygulama yapıldıktan sonra sınav güvenlik kutusu kilitlenecek ve il sınav evrakı saklama odasında muhafaza edilecektir.
ABİDE’nin Geleceği Düzenli aralıklarla; ilkokul düzeyinde 4. sınıflarda, ortaokul düzeyinde 8. sınıflarda, lise düzeyinde ise 10, 11 ya da 12. sınıf düzeyinde değerlendirme çalışmalarının yapılması, İnteraktif (yenilikçi) maddelerin kullanımına olanak sağlayacak olan e-ABİDE uygulamasının 2019 yılında pilotlanması, 2020 yılından itibaren ABİDE uygulamasının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.
http://abide.meb.gov.tr