ÜYELERİN NİTELİKLERİNE GÖRE SENDİKA TÜRLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
T.C. GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK.
Hollanda’da Düzensiz İş Akdi ve toplu iş sözleşmesi 7 ARALIK 2010 İSTANBUL Celil ÇOBAN, FNV Bondgenoten.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM ve GİRİŞİMCİLİK EĞİTİM PROGRAMI TÜRKİYE İŞ KURUMU.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Makro İktisat.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
Sendikaların Uluslararası
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
Bütünleştirme uygulamaları
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
2009 Nisanında Hırvatistan ve Arnavutluk da NATO üyesi oldu.
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Uluslararası İşletme Yönetimi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Sunum transkripti:

ÜYELERİN NİTELİKLERİNE GÖRE SENDİKA TÜRLERİ https://www.ohubilgi.com/dersnotlari.php

SENDİKA NEDİR? İşçilerin ya da işverenlerin ayrı ayrı olmak üzere iş, kazanç, toplumsal ve kültürel konular yönünden çıkarlarını korumak, yeni haklar sağlamak amacıyla aralarında yasalar uyarınca kurdukları birlik olarak tanımlanır. Başka bir deyişle sendika, istihdam koşullarını sürdürmek ve geliştirmek için bir araya gelen çalışan gruplarıdır.

İŞÇİ SENDİKASI İşçi sendikaları, işçi sınıfının ekonomik ve toplumsal alanlardaki hak ve çıkarlarını savunan, yaşam ve çalışma koşullarını geliştirmeyi amaçlayan mesleki ve sınıfsal örgütlerdir. İşçi sendikaları, Endüstri Devrimi’nin ve sanayileşmenin yarattığı sorunlar karşısında oluşan işçi hareketinin en önemli kanadını oluşturmaktadır.

ORTAYA ÇIKIŞI İlk işçi hareketleri ‘‘ koalisyonlar’’ adı altındadır, fakat bunlar düzensiz ve eylemlerin sonu genellikle şiddetle sonuçlanmıştır. İlk işçi örgütü 1792 yılında kurulan Londra Yazışma Derneği’dir. Fakat 1799 yılında kapatılmış, ardından 1800 yılında Birleşme Kanunu ile örgütlenmeler yasaklanmıştır. İlk sendika ise 1839 yılında İngiltere’de kalfalar arasında kurulmuştur.

İşçi Sendikalarının Yasal Olarak Tanınması 1824 İngiltere 1842 ABD 1869 ALMANYA 1884 FRANSA

İŞÇİ SENDİKALARINI ETKİLİYEN DÜŞÜNCE AKIMLARI Marksist görüş ile Anarko- sendikalist Reformist görüş Pragmatik (İşletme sendikacılığı) Hıristiyan görüş

İŞVEREN SENDİKASI İşveren sendikaları kendisine üye olan işverenleri savunmak, temsil etmek veya işverenlere danışmanlık hizmeti vermek amacıyla ve işgücü ile ilgili sosyal sorunlar karşısında işverenlerin konumlarını güçlendirmek için kurulan örgütlerdir. İşveren sendikaları, Sanayi Devriminden sonra işçilerin güçlenerek bir baskı grubu haline gelmelerinden sonra savunma amacıyla kurulmuşlardır. Nitekim ilk işveren sendikası, 1913 yılında ‘‘ İngiltere İşverenleri Savunma Birliği ’’ adıyla kurulmuştur. İşverenlerin üst düzeyde örgütlenmeleri de, işçi sendikalarının üst örgütlenmelerine göre oldukça geç olmuştur. Örneğin merkezi işveren konfederasyonları; Danimarka’da 1896’da, Norveç’ de 1900’ de , İsveç’ te 1901’ de , Finlandiya’ da ise 1905’ te kurulmuştur.

İŞVEREN SENDİKASI İşverenlerin uluslararası platformda örgütlenme girişimleri de, işçi sendikalarının uluslararası alanda güç birliğine gitmeleri üzerine gerçekleşmiştir. Uluslararası alanda kurulan ilk işveren örgütü 1920 yılında kurulan ‘‘ Uluslararası Sanayi İşverenleri Örgütü’’ dür. Bu örgüt 2. Dünya Savaşından sonra ‘‘ Uluslararası İşverenler Örgütü (IDE)’’ adını almıştır. Türkiye’ den yalnızca TİSK bu örgüte üyedir.

İŞVEREN SENDİKASI İşveren sendikalarında taban örgütlenme yalnızca ‘‘İşkolu’’ düzeyindedir. Bölgesel düzeyde faaliyet gösteren ‘‘ Avrupa Topluluğu Sanayileri Birliğine (UNICE)’’ Türkiye’den TİSK ve TÜSİAD üyedir.

İşveren Sendikalarını Diğer İşveren Örgütlerinden Ayrılan Özellikleri • İşveren sendikaları gönüllü üyelik esasına dayanırken; sanayi ve ticaret odaları zorunlu üyelik esasına dayanmaktadır. • İşveren sendikaları, işverenlerin sosyal sorunlarını ele alan örgütlerken; sanayi ve ticaret odaları işverenlerin ekonomik sorunlarıyla ilgilenir. Ancak Belçika, Fransa ve İtalya ve Japonya gibi bazı ülkelerde işveren sendikaları üyelerin hem sosyal hem de ekonomik çıkarlarıyla ilgilenir.

İşveren Sendikalarının Örgütlenme Modellerini Belirleyen Faktörler İşletme büyüklüğü Devletin çalışma hayatındaki rolü Coğrafi büyüklük İşçi sendikalarının yapısı

İşveren Sendikalarının Fonksiyon ve İşlevleri Savunma ve kamuoyu oluşturma faaliyetleri Temsil faaliyetleri Üyelerine yönelik iç faaliyetler

Meslek Sendikaları Meslek sendikaları işkolu ve işyeri ayırımı yapmaksızın aynı meslekte çalışan işçileri bir araya getiren sendikalardır. Meslek sendikaları, Avrupa ülkelerinde XIX. yüzyılda, yüksek vasıflı işçilere dayanan bazı sektörlerde gelişmiş ve sendikal hareketin temelini oluşturmuştur

İşyeri Sendikaları İşyeri sendikaları aynı işyerinde çalışan işçileri bir araya getiren sendikalardır. İşyeri sendikalarının kurulmasında, kitle üretim sürecinde işletme ölçeğinin büyümesi önemli rol oynamıştır. Ayrıca büyük ulusal sendikaların aşırı derecede siyasileşmesinden, kitle halinde çatışmalara neden olmasından çekinen hükümetler ve işverenler işyeri sendikalarının kurulmasını teşvik etmişlerdir. ABD ve Japonya sendikacılığında önemli bir yere sahip olan işyeri sendikaları teknolojik gelişmelerin küçük ve orta boy işletmeleri cazip hale getirmesi, yeni istihdam şekilleri, Çokuluslu Şirketler ’in izlediği stratejiler gibi nedenlerle 1970’li yıllardan itibaren yeniden önem kazanmaya başlamışlardır.

İşkolu Sendikaları İşkolu sendikaları mesleki farklılıklarını dikkate almadan, bir işkolundaki tüm işçileri bir araya getiren sendikalardır. İşkolu sendikaları kitle üretim sisteminin gelişmesine bağlı olarak özellikle gelişmiş ülkelerde büyük gelişme göstermişlerdir.

Kamu Görevlileri Sendikaları Kamu görevlileri sendikaları İngiltere dışında ülkelerin büyük bölümünde XX. yüzyılın başında kurulmuştur. Devletin kamu görevlilerinin sendikalaşması konusundaki katı tutumu bu tür sendikacılığın gelişmesini uzun süre engellemiştir. Kamu görevlilerinde sendikalaşma öncelikle posta ve demiryolları gibi yoğun işçi birleşimi olan alanlar ile eğitim gibi çok sayıda insanın çalıştığı alanlarda başlamıştır.

TÜRKİYE'DE MEMUR SENDIKACILIĞI Memur sendikacılığı Türkiye’de oldukça geç başlamış; ilk memur örgütleri ancak 1965’te kurulabilmiştir. Siyasi irade, Cumhuriyet’in ilk yıllarında işçi sendikacılığına gösterdiği olumsuz yaklaşımını, memur sendikacılığı için daha kesin bir tavırla sürdürmüş; Devlet’in bir parçası sayılan, iktisadi ve sosyal durumları yine Devlet tarafından garanti altına alınan memurların sendikalaşmasun uzun süre gereksiz görmüştür.

TÜRKİYE'DE MEMUR SENDIKACILIĞI 1961 Anayasası ’nın genel özelliği çerçevesinde, temel hak ve özgürlüklerin kısıtsız bir şekilde kullanmamak istenmesinin somut bir sonucu olarak Anayasa'nın 46. maddesindeki düzenlemeyle memurların sendikalaşması mümkün kılınmıştır. 46. maddedeki; “Çalışanlar ve işverenler önceden izin almaksızın sendikalar ve sendika birlikleri kurma, serbestçe üye olma ve üyelikten ayrılma hakkına sahiptir. İşçi niteliği taşımayan kamu hizmeti görevlilerinin bu alandaki hakları kanunla düzenlenir.” hükmü, memur sendikacılığının birinci döneminde yasal dayanağını oluşturmuştur.

624 Sayılı Kamu Personeli Sendikaları Kanunu Memurlar, kendilerine sendikalaşma hakkını tanıyan Anayasa’daki açık hüküm sonrasında bile, yeterli düzeyde örgütlenme deneyimlerinin olmaması nedeniyle bir süre harekete geçememişler; bu hakkı fiilen kullanabilmek ya da özel kanunun bir an önce hazırlanması için çaba gösterememişlerdir. Dolayısıyla memurların sendikalaşmasıyla ilgili “Özel kanun” ancak 1965’te yürürlüğe girebilmiştir

Kanun’un Amacı ve Kapsamı Kanun’un amacı; “İşçi niteliğinde olanlar dışındaki kamu hizmeti görevlilerinin ortak mesleki, kültürel, sosyal ve iktisadi hak ve menfaatlerini korumak, özellikle mesleki gelişmeyi ve aralarındaki yardımlaşmayı sağlamak“ (m.1) şeklinde düzenlenmiştir. 2. maddede kapsam: “Genel ve katma bütçeli dairelerde, il özel idarelerinde, kamu iktisadi teşekküllerinde, özel kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküllerde çalışan asli ve sürekli görevliler” olarak belirtilmiştir.

Sendikaların Kuruluşu 3. maddede; “Kamu personeli sendikaları, her bir kurumda, kurumlar arasında, merkez teşkilatında, taşra teşkilatında kurulabilirler. Ayrıca bu sendikalar, bir kurumun genel bütünlüğünü, bir kurumun bir kısmını, bir meslek ' veya uzmanlık kolunu kapsayabilir.” denilmektedir. Madde metninde, sendikalara çok düzeyli bir örgütlenme öngörülmüştür. Örneğin kurulan sendika, tek bir kurumda çalışan personeli örgütleyebildiği gibi, birden çok kurum personelini de örgütleyebilir. Örneğin, kurulacak sendika, PTT’de çalışan veznedarlarla, diğer bakanlıklarda çalışan veznedarları da üye kaydedebilir.

KAYNAKÇA ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ VE YENİ GELİŞMELER (PROF.DR.AYSEN TOKOL) DÜNYADA VE TÜRKİYEDE SENDİKACILIK(PROF.DR.ADNAN MAHİROĞULLARI)