Süreç Kuramları Süreç kuramları, bireylerin nasıl davranışa geçeceğini, kendisini nasıl yönlendireceğini ve davranış değişikliğine göre kendisini nasıl.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Motivasyon Arş. Gör. Sait SÖYLER.
MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Performans Değerlendirme
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İŞ TATMİNİ.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
Adalet.
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
PAZARLAMADA FİYATLAMA
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
TEST DIŞI TEKNİKLER.
HEDEF BELİRLEME.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Süreç Kuramları Süreç kuramları, bireylerin nasıl davranışa geçeceğini, kendisini nasıl yönlendireceğini ve davranış değişikliğine göre kendisini nasıl kontrol edeceği üzerinde durur. Süreç kuramlarının merkezinde birey vardır. Birey davranışın sorumluluğunu alır.

Güdülemeye ilişkin dört önemli süreç kuramı; 1)Davranış Şartlanması 2)Beklenti Kuramı 3)Eşitlik Kuramı 4)Amaç Kuramı

1)Davranış şartlanması (Sonuçsal Şartlandırma) Davranış şartlanması, davranışların karşılaştığı sonuçlar tarafından şartlandırıldığı varsayımına dayanır. Yani kişi yaptığı davranışın sonucunda ödüllendirme vb olumlu davranışlarla pekiştiriliyorsa davranışını yenileyecek aksi halde ise bu davranışı tekrarlamayacaktır.

Sonuçsal şartlandırma aşağıdaki gibi bir şekille ifade edilebilir. Organizmadavranışkarşılaşılan sonuç Ödül (veya ceza) Sonucun çeşidine göre kişi ya aynı davranışı tekrar gösterecek veya göstermeyecektir.

Örneğin işe geç gelen bir personelin davranışı Davranış: Geç Gelme Geç gelme davranışını tekrarlaması veya tekrarlamaması büyük ölçüde karşılaşacağı sonuca (amirin göstereceği tepkiye) bağlıdır.

Ödüllendirme ve cezalandırma şartlandırmanın iki önemli elamanıdır. Ödüllendirme çeşitli şekillerde olabilir. Ödüllerin bir kısmı iş görene dışarıdan verilen maddi unsurlar niteliğindedir. Örneğin ücret ve maaş artışı. Bu tür ödülleri dışsal ödül diye nitelendirmek mümkündür. Diğer bir kısmı ise iş görenin içindeki unsurlara hitap eder. Örneğin: Üstler tarafından övülme, dostça tavır gösterme vb. Bu tür ödüller de içsel ödül olarak adlandırılabilir.

Cezalandırma iş görene ceza veren (fiziksel değil manevi olarak),hoşlanılmayan, üzücü uygulamalar olabilir. Örneğin eleştirmek, ödül vermemek, öncelikleri kısıtlamak, çeşitli uyarı ve cezaları uygulamak gibi

Örgütsel davranış değiştirme konusunda yapılan çalışmalar, cezalandırmanın davranışları değiştirmede ödüllendirme kadar etkili olmadığını göstermiştir. Cezalandırma belirli bir davranışın tekrarlanmasını azaltabilir. Ancak iş gören bu davranışın yöneldiği amacı gerçekleştirmeyi son derece arzuluyorsa cezalandırma, iş görenin o davranışı göstermesini engellemeyecektir. Aksine iş görende bir kızgınlık, kırgınlık ve karşı koyma yaratacaktır.

Davranış şartlandırmayı bir motivasyon aracı olarak kullanırken şu noktalara dikkat edilmesi gerekir Örgüt açısından arzu edilen ve edilemeyen davranışlar açık olarak belirlenmelidir. Bu davranışlar iş görene duyurulmalıdır. Mümkün olan her fırsatta ödüllendirme kullanılmalıdır. Davranışlara hemen karşılık verilmelidir.

2-Beklenti kuramı Vroom’un beklenti kuramına göre bir insanın güdülenmesi, belli bir davranışın amaca ulaştıracağı beklentisiyle, o bireyin amaca verdiği önemin çarpımına eşittir MOTİVASYON = Kişinin ödülü arzulama derecesi X Bekleyiş. Bu modeldeki üç temel kavram şunlardır: Valans: Bireyin bir sonucu elde etme konusundaki isteğinin şiddetidir. Amaca verilen önemdir Eğer birey: Bir amaca ulaşmak istiyorsa valans (+) Bu amaca ulaşmak istemiyorsa valans (-) Bu amaca karşı kayıtsızsa valans nötrdür (0) Valansı +1 ile –1 arasında bir değişken olarak göstermek mümkündür. Yüksek valans kişinin daha fazla gayret göstermesine sebep olur.

2-Beklenti kuramı Beklenti: Bireyin belli bir davranışının onu belli bir sonuca ulaştıracağı yolundaki inancının şiddetidir. Beklenti 0 ile 1 arasında yer alır. Eğer birey: Belli bir davranış gösterdiği takdirde istediği sonuca ulaşacağına inanıyorsa beklenti (1) Ne şekilde davranırsa davransın, istediği sonuca ulaşamayacağına inanıyorsa beklenti (0) dır. Dolayısıyla bekleyişi 0 ile +1 arasında değişen bir değer ile ifade etmek mümkündür.

2) Beklenti kuramı Araçsallık: Birinci kademe sonuçların ikinci kademe sonuçlara ulaştıracağı konusunda kişinin sahip olduğu subjektif olasılığı ifade etmektedir. Örneğin maaş; esasında daha yüksek statü elde etmek, etrafta tanınmak, kişinin ailesini daha iyi geçindirebilmesini sağlamak için bir araçtan ibarettir. Yoksa tek başına yüksek maaşın bir anlamı yoktur.

Bu teoriye göre bireyin çabası sonucunda bir ödül alacağı beklentisi içerisinde olması ve bu ödüle verdiği bağlılık derecesi şöyle formüle edilebilir; MOTİVASYON: Daha fazla gayretin ödüllendirileceği beklentisi X Bireyin ödüle verdiği değer

İnsanlar alternatiflerin çekiciliğini değerlendirirken üç temel noktayı göz önünde bulundururlar; Eğer bu seçeneği seçersem performansım ne olacak ? ( beklenti algısı ) Eğer belirli bir düzeyde performans gösterirsem ne elde edeceğim ? ( araçsallık algısı ) Bu sonuçların her birine ne kadar değer veriyorum ? ( değer algısı=valans ) -- Bu kuram karar vermede kullanılır.

İş görenlerin tümü aynı amaçlara sahip olmadıkları gibi belirli şeylere de aynı derecede değer vermemektedirler Bu nedenle yönetici emri altındaki iş görenlerin geçmişlerini, amaçlarını ,tecrübelerini ve diğer özelliklerini ayrıntılı bir biçimde öğrenmeye çalışmalıdır

Bu modeli kullanmak isteyen yönetici şunlara ağırlık vermelidir; Görevi başarmaları için çalışanlara yeterli eğitim olanaklarını sağlamak Belirli yönde başarı sağlamaları için örgütsel engelleri kaldırmak Başarılı olacakları konusunda çalışanlara güven duygusu aşılamak Performans ile ödül arasında ilişki kurmak

2-Beklenti kuramı Porter & Lawler’in Beklenti Kuramı. Bu modelde ödülün değerine ve olasılığına göre motivasyonun ve gayretin derecesi dikkate alınmıştır. Bu değerler incelenecek olursa, bir işi başarmak için bireyin sarf edeceği enerjinin yanı sıra, becerisi ve bilgisi, o ödevi algılamış olmasını da içermektedir. Ödül ise parasal bir kazanç ve terfi olabileceği gibi tatmin olma ve başarma hissi gibi tamamen içe dönük bir durumda olabilecektir.

Herkes kendi performansı ile başkalarının performansını karşılaştırır ve kendi performansının nasıl bir ödülle ödüllendirilmesi gerektiği konusunda bir anlayışa ulaşır. Eğer kişinin fiilen aldığı ödül bu algılanan ödülden az ise kişi tatmin olmayacaktır. Dolayısıyla kişinin bekleyişi etkilenecektir. Tatmin olma derecesine göre valans ve bekleyiş etkilenecek ve buna göre süreç yeniden işleyecektir.

Bu modeli kullanmak isteyen yönetici şunlara dikkat etmek zorundadır; İş gören kendilerinden beklenen performansa göre eğitime tabi tutulmalıdır. Rol çatışmaları mümkün olduğu kadar azaltılmalıdır. İş görenlerin içsel ve dışsal ödül türlerine farklı önem verdikleri bilinmelidir

3-Eşitlik kuramı J. Stacy Adams tarafından geliştirilen bu teoriye göre kişi kendisinin sarf ettiği gayret karşılığında elde ettiği sonucu aynı iş ortamında başkalarının sarf ettiği gayret ve elde ettikleri sonuç ile karşılaştırır. Bu karşılaştırma genellikle kişinin gayret ile sonucunu içeren bir çeşit oran oluşturmasıyla olur. Kişinin bu karşılaştırma sonucu algılayacağı her eşitsiz durum, kişinin bu eşitsizliği giderici davranış göstermesiyle sonuçlanacaktır.

Kişinin bu eşitsizliği gidermek için gösterebileceği davranışlar şunlardır; Sarf edilen gayretin değiştirilmesi (daha az etkin çalışma) Sonucun değiştirilmesi (daha yüksek ücret ve ödül talebi) Başkalarının sarf ettikleri gayreti azaltmaya zorlama Karşılaştırmanın dayandığı temel faktörleri değiştirme İşi terk etme (iş yeri içinde değişiklik talebi, devamsızlık,istifa)

Bu modeli kullanmak isteyen yönetici şunlara dikkat etmelidir Eşit gayreti eşit şekilde ödüllendirilmelidir Eşitsizliğe karşı gösterilecek tepkiye ani ve sert yanıtlar vermemelidir.

4-Amaç kuramı Edwin Locke tarafından geliştirilen bu kurama göre kişilerin belirlediği amaçlar onların motivasyon derecelerini de belirleyecektir. Amacın kabul edilebilir olması için bireyin gerekli olan davranışları yapabilecek potansiyele sahip olması gerekir Erişilmesi zor ve yüksek amaçlar belirleyen bir kişi elde edilmesi gayet kolay olan amaçlar belirleyen bir kişiye oranla daha yüksek performans gösterecek ve daha fazla motive olacaktır.

Zor ve spesifik amaçlarda performans daha yüksektir Zor ve spesifik amaçlarda performans daha yüksektir. Bu nedenle zor ve spesifik amaçlara sahip olan insanlar kolay ve genel amaçlara sahip olan insanlara göre daha yüksek performans gösterecektir. Amaçların kabulü ve amaca adanmak amacın zorluğu ve özelliği gibi amaca yönelik çabayı etkiler.

Amacın zorluğu-------------Amaca yönelik çaba Amacın kabulü Amacın zorluğu-------------Amaca yönelik çaba Amacın özelliği--------------^Motivasyon düzeyi Amaca adanma Seyit Onbaşı Çanakkale Savaşında yaklaşık 215 kg ağırlığındaki top mermisini vatanını kurtarma aşkıyla kaldırdı ve topa yerleştirdi

Bu modeli kullanmak isteyen yönetici şunlara dikkat etmelidir; Yönetimin öngördüğü amaçlar ile kişinin belirlediği amaçlar arasında uygunluk sağlanmalı Amaçlar belirlenirken iş görenlerin katılımı sağlanmalıdır

TEŞEKKÜRLER..