7. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bağlaşıklık(Dil bilgisi bağıntısı): Dil ögelerinin dil bilgisi kurallarına uyularak yan yana getirilmesi, demektir. Bu sabah istasyon o karşıla Bu sabah.
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde genel anlamlı bir sözcük kullanılmıştır? A) Kamyonu buradan çekiniz. B) Otobüs öneki durakta bozulmuş. C) Araba insan yaşamını.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EK FİİL (EK EYLEM). İsim soylu sözcüklere eklenerek onları cümle içinde yüklem yapan; basit zamanlı fiillere gelerek de onları birleşik zamanlı olmasını.
Soru: 1 Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi yapı bakımından farklıdır? A) Korku başarısızlık nedenidir. B) Bu yazı Van’ da geçireceğim. C) Antik.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
TAMLAMALAR.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
bizden asaf’dan sesi açınız tıklayarak geçiniz gerekince kaptanlar limanlara askerler siperlere sığınırlar aydınlar şiirlere sen bana sen desende demesende.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
FIRAT OZTURK Konu: Basit Cümle.
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
FİİLLERDE SORU Fiile "mi" soru eki getirilerek soru çekimi sağlanır.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
yapIlarIna göre fİİller
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
Problem Çözme ve Algoritmalar
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
TÜRKÇE FATMANUR ŞAHİN 6/A 523.
DRAMADA LİDER VE KATILIMCILAR
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

7. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Temel Kavramlar Bu bölümde; anlatım bozuklukları içerisinden anlam bakımından anlatım bozuklukları konusuna değinilecektir. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Anlatım Bozukluğu Anlatım bozukluğu duygu ve düşüncelerin sözlü ve yazılı olarak bazı nedenlerden dolayı açık ve doğru şekilde anlatılamamasıdır. Anlatım bozukluğu cümle ve cümleyi oluşturan sözcük gruplarıyla ilişkilidir. Her cümle belli bir düşünceyi, duyguyu ifade etmek için kurulur. Bu cümlelerin, ifade edeceği anlamı açık ve anlaşılır bir biçimde anlatması gerekir. Bu özelliği göstermeyen cümleler anlatım bakımından bozuktur. Anlatım bozukluklarını iki ana başlığa ayırabiliriz: 1. Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları (Bağdaşıklık) 2. Yapı Bakımından Anlatım Bozuklukları (Bağlaşıklık) KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Gereksiz Sözcük Kullanımı Bir sözcük cümleden çıkarıldığında cümlenin anlamında bir daralma, bir değişme olmuyorsa o sözcük gereksiz kullanılmış demektir.  KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Acemi olan şoförle yolculuk yapar mı? Adam, kapının önünde duran kadının kulağına alçak sesle bir şeyler fısıldıyordu. Bu olaya verilen tepkiler kişiden kişiye göre değişir. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Sözcüklerin Birbirleriyle Karıştırılması (Anlamı Karıştırılan Sözcükler) ve Yanlış Anlamda Kullanılan Kelimeler Birbirlerine yazılış ve okunuş bakımından çok benzeyen veya aralarında ilgi ya da yakınlık bulunan; fakat anlamları farklı olan bazı sözcüklerin cümlede birbiri yerine kullanılması anlatım bozukluğuna neden olmaktadır. Bu tür anlatım bozuklukları, sözcüklerin anlam farklılıklarının tam olarak bilinmemesinden kaynaklanmaktadır. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Odayı ağır bir yemek kokusu kapsamıştı. (kaplamıştı) Çok üzgün olmasına karşılık, bunu belli etmemeye çalışıyordu. (karşın) Bu iki elbise arasında desen bakımından hiçbir ayrıcalık yoktur. (ayrım) KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Yerinde Kullanılmayan Sözcük veya Öğeler Bir cümlede sözcük veya öğelerin uygun yerde kullanılmaması anlatımı bozar. Ağrısız kulak delinir (kulak ağrısız delinir) Bu olayla ilgili kısaca bildiklerini anlattı. (Bu olayla ilgili bildiklerini kısaca anlattı.) KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Anlamca Çelişen Sözcüklerin Kullanılması Cümlede anlamca çelişen sözcüklerin bir arada kullanılması anlatımı bozar. Genellikle bu tür anlatım bozuklukları ihtimal-kesinlik çelişkisinden doğar. Belki onun da gelmemesinin bir nedeni vardır mutlaka. Beni kesinlikle gördüğünü sanıyorum. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Deyim ve Atasözlerinin Yanlış Kullanımı Deyimler ve atasözleri kalıplaşmış ifadelerdir. Bunlara sözcük eklenmez veya bunlardan sözcük çıkarılmaz. Kullanılan deyim ve atasözünün cümleye uygun olması gerekir. Aksi takdirde anlatım bozukluğu meydana gelir. Şimdi anlatacaklarıma dikkatlice kulak kabartın. (Kulak kabartmak: gizlice dinlemek Kulak vermek: dikkatlice dinlemek) KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Yardımcı Eylemlerin Gereksiz ve Yanlış Kullanımı “Etmek, olmak, eylemek, kılmak” gibi yardımcı eylemlerin görevi; kendisinden önce gelen isim soylu sözcüğü yüklemleştirmek, ona iş, oluş, hareket ve kılış anlamları katmaktır. İsim soylu sözcük, bir ekle aynı anlamı verecekse; yardımcı eylemin kullanımı gereksizdir. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Mantık Hataları Bir cümlede, iletilmek istenen anlamın eksiksiz olabilmesi için düşünce ve mantık son derece önemlidir. İyi bir anlatımda sağlam bir düşünme ve mantık yürütme temel koşuldur. Mantıksal hataları ve tutarsızlıkları içeren cümleler, dil bilgisi kurallarına uygun olsalar bile anlamı ve yargıyı eksiksiz iletmezler. Bu tür yanlışlar genellikle dikkatsizlik sonucu ortaya çıkar.   KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Seninle sık sık hatta arada bir görüşelim. Dişteki iltihaplanmalar tedavi edilmezse ölüme hatta romatizmaya yol açabilir. Her Salı, kardeşimin yanına gider; orada on gün kalırdım. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Zamir Eksikliğinden Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları Bazı cümlelerde iyelik zamiri kullanılmadığında bir anlam kargaşası ortaya çıkar. Eğer cümlenin başına hem senin hem de onun zamirleri getirilebiliyorsa o cümlede anlatım bozukluğu vardır. Bu belirsizliği gidermek için cümlenin uygun yerine iyelik zamiri eklenmelidir. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Borçlarını bir an önce öde. ( onun borçları mı kendi borçları mı) Ne yaparsam yapayım söylediklerini anlamakta güçlük çekiyorum. ( senin söylediklerini mi, onun söylediklerini mi) KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi 1. “Lütfen çorapsız halıya basmayınız.” cümlesindeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir? A) Mantık hatası B) Tamlama yanlışlığı C) Sözcüğün yanlış yerde kullanımı D) Yanlış anlamda sözcük kullanımı E) Öge eksikliği KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi 2. “Bartın’da hemen hemen tam bir yıl kaldım.” cümlesindeki anlatım bozukluğunun benzeri aşağıdaki cümlelerin hangisinde vardır? A) Genç kadının elinden çantasını çaldılar. B)Burası daha önceki yerden daha güvenlidir. C) İki konu arasında küçük de olsa bir ayrıntı var. D)Kesinlikle yolun uzun sürmeyeceğini sanıyorum. E) Çalıştığını duyunca içimde bir umut doğdu. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi 3. “Yer yer üç metreyi bulan kar yağışına rağmen eve ulaştık.”cümlesindeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerin hangisiyle giderilebilir? A) “Yer yer” ifadesinden sonra virgül getirilerek. B) “Kar yağışına” yerine “kara” ifadesi getirilerek. C) “Bulan” sözcüğü yerine “geçen” ifadesi getirilerek. D) “Ulaştık” yerine “vardık” getirilerek. E) “Rağmen” yerine “karşın” getirilerek. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Kaynakça Ceyhun Vedat Uygur, Yaşar Öztürk, Şerif Kutludağ, Şenel Çalışkan, Aliye Tokmakoğlu, Üniversiteler İçin Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Kriter Yayınları, İstanbul, 2008. Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Kitabevi, Ankara 2005. Murat Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2009. Nurettin Demir-Emine Yılmaz, Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2009. KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Teşekkür Ederim Sağlıklı ve mutlu bir hafta geçirmeniz temennisiyle, iyi çalışmalar dilerim… KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi