SAYILI KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU
sayılı Kamu İhale Kanunu: “ MADDE Yapılan bütün ihaleler bir sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler idarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından imzalanır. Yüklenicinin ortak girişim olması halinde, sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları tarafından imzalanır. İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir. İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.” İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.”
3 İLKELER MADDE : 4 1-Sözleşmelerde, ihale dokümanında yer alan şartlara aykırı hükümlere yer verilemez. 1-Sözleşmelerde, ihale dokümanında yer alan şartlara aykırı hükümlere yer verilemez. 2-Bu Kanunda belirtilen haller (madde:15) dışında sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme düzenlenemez. 2-Bu Kanunda belirtilen haller (madde:15) dışında sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme düzenlenemez. 3-Bu Kanun kapsamında yapılan kamu sözleşmelerinin tarafları, eşit hak ve yükümlülüklere sahiptir. İhale dokümanı ve sözleşme hükümlerinde bu prensibe aykırı maddelere yer verilemez. 3-Bu Kanun kapsamında yapılan kamu sözleşmelerinin tarafları, eşit hak ve yükümlülüklere sahiptir. İhale dokümanı ve sözleşme hükümlerinde bu prensibe aykırı maddelere yer verilemez.
4 TİP SÖZLEŞMELER-1 Madde : 5 Bu Kanunun uygulanmasında uygulama birliğini sağlamak üzere mal veya hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Tip Sözleşmeler Resmi Gazetede yayımlanır. İdarelerce yapılacak sözleşmeler Tip Sözleşme hükümleri esas alınarak düzenlenir. Mal ve hizmet alımlarında, Kurumun uygun görüşü alınmak kaydıyla istekliler tarafından hazırlanması mutat olan sözleşmeler kullanılabilir.
5 Sözleşme türleri Madde 6 Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihaleler sonucunda; Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihaleler sonucunda; a) Yapım işlerinde; uygulama projeleri ve bunlara ilişkin mahal listelerine dayalı olarak, işin tamamı için isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden anahtar teslimi götürü bedel sözleşme, a) Yapım işlerinde; uygulama projeleri ve bunlara ilişkin mahal listelerine dayalı olarak, işin tamamı için isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden anahtar teslimi götürü bedel sözleşme, b) Mal veya hizmet alımı işlerinde, ayrıntılı özellikleri ve miktarı idarece belirlenen işin tamamı için isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden götürü bedel sözleşme b) Mal veya hizmet alımı işlerinde, ayrıntılı özellikleri ve miktarı idarece belirlenen işin tamamı için isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden götürü bedel sözleşme
6 Sözleşme türleri Madde 6 c) Yapım işlerinde; ön veya kesin projelere ve bunlara ilişkin mahal listeleri ile birim fiyat tariflerine, mal veya hizmet alımı işlerinde ise işin ayrıntılı özelliklerine dayalı olarak; idarece hazırlanmış cetvelde yer alan her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri için istekli tarafından teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme, c) Yapım işlerinde; ön veya kesin projelere ve bunlara ilişkin mahal listeleri ile birim fiyat tariflerine, mal veya hizmet alımı işlerinde ise işin ayrıntılı özelliklerine dayalı olarak; idarece hazırlanmış cetvelde yer alan her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri için istekli tarafından teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme,
7 Sözleşme türleri Madde 6 d) Yapım işlerinde; niteliği itibarıyla iş kalemlerinin bir kısmı için anahtar teslimi götürü bedel, bir kısmı için birim fiyat teklifi alma yöntemleri birlikte uygulanmak suretiyle gerçekleştirilen ihaleler sonucunda karma sözleşme, d) Yapım işlerinde; niteliği itibarıyla iş kalemlerinin bir kısmı için anahtar teslimi götürü bedel, bir kısmı için birim fiyat teklifi alma yöntemleri birlikte uygulanmak suretiyle gerçekleştirilen ihaleler sonucunda karma sözleşme, e) Çerçeve anlaşmaya dayalı olarak idare ile yüklenici arasında imzalanan münferit sözleşme, e) Çerçeve anlaşmaya dayalı olarak idare ile yüklenici arasında imzalanan münferit sözleşme, Düzenlenir. Düzenlenir. Çerçeve anlaşma ve münferit sözleşmede belirtilmesi zorunlu olan hususları belirlemeye Kurum yetkilidir. Çerçeve anlaşma ve münferit sözleşmede belirtilmesi zorunlu olan hususları belirlemeye Kurum yetkilidir.
8 Sözleşmede yer alması zorunlu hususlar MADDE 7
9 FİYAT FARKIMadde-8 Sözleşme türlerine göre fiyat farkı verilebilmesine ilişkin esas ve usulleri tespite Kamu İhale Kurumunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. Sözleşme türlerine göre fiyat farkı verilebilmesine ilişkin esas ve usulleri tespite Kamu İhale Kurumunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. Sözleşmelerde yer alan fiyat farkına ilişkin esas ve usullerde sözleşme imzalandıktan sonra değişiklik yapılamaz. Sözleşmelerde yer alan fiyat farkına ilişkin esas ve usullerde sözleşme imzalandıktan sonra değişiklik yapılamaz.
10 FİYAT FARKIMadde-8 Fiyat Farkı ö deyebilmek i ç in s ö zleşmesinde h ü k ü m bulunması Fiyat Farkı ö deyebilmek i ç in s ö zleşmesinde h ü k ü m bulunması Fiyat farkının ö denmesinde, Fiyat Farkı Kararnamelerine uyulması zorunludur; farklı d ü zenlemeler ö ng ö r ü lemez. Fiyat farkının ö denmesinde, Fiyat Farkı Kararnamelerine uyulması zorunludur; farklı d ü zenlemeler ö ng ö r ü lemez. Fiyat farkı ö denecek işlerde ek kesin teminat alınır (madde 12) Fiyat farkı ö denecek işlerde ek kesin teminat alınır (madde 12)
11 Yapım işlerinde yüklenici işyerlerindeki; her türlü araç, malzeme, ihzarat, iş ve hizmet makineleri, taşıtlar, tesisler ile her türlü araç, malzeme, ihzarat, iş ve hizmet makineleri, taşıtlar, tesisler ile sözleşme konusu iş için, işin özellik ve niteliğine göre ihale dokümanında belirtilen şekilde, sözleşme konusu iş için, işin özellik ve niteliğine göre ihale dokümanında belirtilen şekilde, işe başlama tarihinden-geçici kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek : işe başlama tarihinden-geçici kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek : deprem, su baskını, toprak kayması, fırtına, yangın gibi doğal afetler ile hırsızlık, sabotaj gibi risklere karşı geçici kabul tarihinden kesin kabul tarihine kadar geçecek süreye ilişkin ise kapsamı ihale dokümanında belirtilen genişletilmiş bakım devresi teminatını içeren sigorta yaptırmak zorundadır.” İŞİN VE İŞYERİNİN SİGORTALANMASI Madde 9
12 MÜCBİR SEBEPLER (md: 10) a) Doğal afetler. b) Kanuni grev. c) Genel salgın hastalık. d) Kısmî veya genel seferberlik ilânı. e)Gerektiğinde Kurum tarafından belirlenecek benzeri diğer haller. Kurum, yapılan başvurulardan Kanunun 10 uncu maddesinin (e) bendi uyarınca; 1-Yurt dışından mal veya hizmet getirilmesini gerektiren taahhüdün yerine getirilebilmesi için ithalatın zorunlu olduğu işlerde tekliflerin alınmasından sonra mahreç ülkede ihracat rejimi değişikliği yapılması, bu değişikliğin edimin yerine getirilmesine engel olması ve bu durumun tekliflerin sunulması aşamasında bilinmesinin mümkün bulunmamasının, mücbir sebep hali olarak kabulüne, 1-Yurt dışından mal veya hizmet getirilmesini gerektiren taahhüdün yerine getirilebilmesi için ithalatın zorunlu olduğu işlerde tekliflerin alınmasından sonra mahreç ülkede ihracat rejimi değişikliği yapılması, bu değişikliğin edimin yerine getirilmesine engel olması ve bu durumun tekliflerin sunulması aşamasında bilinmesinin mümkün bulunmamasının, mücbir sebep hali olarak kabulüne,
13 2- Olumsuz hava koşullarının yaygın biçimde seyrettiği durumlarda, işin yapılmasını etkileyen ve geciktiren sonuçların ortaya çıkabileceği ve bu hallerin mücbir sebep olarak kabulüne ilişkin kanuni şartları taşıyabileceğinin değerlendirildiğine, 2- Olumsuz hava koşullarının yaygın biçimde seyrettiği durumlarda, işin yapılmasını etkileyen ve geciktiren sonuçların ortaya çıkabileceği ve bu hallerin mücbir sebep olarak kabulüne ilişkin kanuni şartları taşıyabileceğinin değerlendirildiğine, 3- İthalat rejiminde yürürlüğe konulan değişikliğin önceden belirlenmiş ve kamuoyuna duyurulmuş olması nedeniyle bu tür bir rejim değişikliğinin mücbir sebep olarak Kanununun 10 uncu maddesinin (e) bendi çerçevesinde değerlendirilemeyeceğine, 3- İthalat rejiminde yürürlüğe konulan değişikliğin önceden belirlenmiş ve kamuoyuna duyurulmuş olması nedeniyle bu tür bir rejim değişikliğinin mücbir sebep olarak Kanununun 10 uncu maddesinin (e) bendi çerçevesinde değerlendirilemeyeceğine, 4- Söz konusu kanalizasyonun fabrikaya ait olması durumunda, kontrollü boşaltım ve temizliğinin fabrika sahibi firmaca (yüklenici) mutad sürelerle yaptırılması gerektiğinden olayın önlenemez bir hal olduğundan bahsedilemeyeceğinden bu durumun mücbir sebep olarak değerlendirilemeyeceğine, 4- Söz konusu kanalizasyonun fabrikaya ait olması durumunda, kontrollü boşaltım ve temizliğinin fabrika sahibi firmaca (yüklenici) mutad sürelerle yaptırılması gerektiğinden olayın önlenemez bir hal olduğundan bahsedilemeyeceğinden bu durumun mücbir sebep olarak değerlendirilemeyeceğine, Karar vermiştir.
14 Mücbir Sebeplerin Geçerli Olmasının Şartları 1.Y ü kleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, 2.Taahh ü d ü n yerine getirilmesine engel nitelikte olması, 3.Y ü klenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya g ü c ü n ü n yetmemiş bulunması, 4.M ü cbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi g ü n i ç inde y ü klenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması, 5.Yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur.
15 MUAYENE VE KABUL İŞLEMLERİ MADDE -11 – Muayene ve kabul işlemleri, en az üç kişilik muayene ve kabul komisyonları tarafından yapılır. – Mal veya yapılan iş yüklenici tarafından idareye teslim edilmedikçe muayene ve kabul işlemleri yapılamaz. Ancak üretim sürecinin belirli aşamalarında denetim yapılabilir. – Taahhüdün tamamlanan ve müstakil kullanıma elverişli bölümleri için kısmî kabul yapılabilir.
16 MUAYENE VE KABUL İŞLEMLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİKLER Yapım İşleri Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Yapım İşleri Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Hizmet Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Hizmet Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Mal Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Mal Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Danışmanlık Hizmet Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği Danışmanlık Hizmet Alımları Muayene Ve Kabul Yönetmeliği
17 EK KESİN TEMİNAT Madde:12 Fiyat farkı olarak ödenecek tutar ile varsa sözleşme bedelindeki artış tutarının % 6'sı oranında ek kesin teminat alınır. Fiyat farkı olarak ödenecek tutar karşılığında kesilecek ek kesin teminat, hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de alınabilir.
18 KESİN TEMİNAT VE EK KESİN TEMİNATLARIN GERİ VERİLMESİ ŞARTLARI MADDE 13.- Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesi Yüklenicinin bu işten dolayı idareye borcunun olmaması gerekmektedir.
19 Kesin teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi usulü: Kesin teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi usulü: a) Yapım işlerinde; geçici kabul tutanağının onaylanmasından sonra yarısı, SSK’ dan ilişiksiz belgesi getirilmesi ve kesin kabul tutanağının onaylanmasından sonra kalanı, Yükleniciye iade edilir. a) Yapım işlerinde; geçici kabul tutanağının onaylanmasından sonra yarısı, SSK’ dan ilişiksiz belgesi getirilmesi ve kesin kabul tutanağının onaylanmasından sonra kalanı, Yükleniciye iade edilir.
20 b) Yapım işleri dışındaki işlerde; SSK’ dan ilişiksiz belgesinin getirilmesinden sonra; alınan mal veya yapılan hizmet için: b) Yapım işleri dışındaki işlerde; SSK’ dan ilişiksiz belgesinin getirilmesinden sonra; alınan mal veya yapılan hizmet için: Bir garanti süresi öngörülmesi halinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra kalanı, Bir garanti süresi öngörülmesi halinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra kalanı, Garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı, Garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı, Yükleniciye iade edilir. İşin konusunun piyasadan hazır halde alınıp satılan mal alımı olması halinde, SSK’dan ilişiksiz belgesi getirilmesi şartı aranmaz.
21 Kesin teminat ve ek kesin teminatların mahsubu/ iadesi. Yüklenicinin bu iş nedeniyle idareye ve SSK’ ya olan borçları ile ücret vb. ödemelerden yapılan vergi kesintilerinin kabul/kesin kabul tarihine veya varsa garanti süresinin bitimine kadar ödenmemesi halinde, kesin teminatlar paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa kalanı yükleniciye geri verilir. Yüklenicinin bu iş nedeniyle idareye ve SSK’ ya olan borçları ile ücret vb. ödemelerden yapılan vergi kesintilerinin kabul/kesin kabul tarihine veya varsa garanti süresinin bitimine kadar ödenmemesi halinde, kesin teminatlar paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa kalanı yükleniciye geri verilir.
22 İade Edilemeyen Teminatlar (md-14) Teminatların mahsup edilmesine gerek bulunmayan hallerde : İşin kesin kabul / kabul tarihinden veya varsa garanti süresinin bitim tarihinden itibaren 2 yıl içinde idarenin yazılı uyarısına rağmen talep edilmemesi nedeniyle iade edilemeyen kesin teminat mektupları hükümsüz kalır ve bankasına iade edilir. İşin kesin kabul / kabul tarihinden veya varsa garanti süresinin bitim tarihinden itibaren 2 yıl içinde idarenin yazılı uyarısına rağmen talep edilmemesi nedeniyle iade edilemeyen kesin teminat mektupları hükümsüz kalır ve bankasına iade edilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar sürenin bitiminde Hazineye gelir kaydedilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar sürenin bitiminde Hazineye gelir kaydedilir.
23 SÖZLEŞMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI MADDE 15 Sözleşme imzalandıktan sonra: 1. sözleşme bedelinin aşılmaması ve 2. idare ile yüklenicinin karşılıklı olarak anlaşması Kaydıyla; a) İşin yapılma veya teslim yeri, a) İşin yapılma veya teslim yeri, b) İşin süresi ve bu süreye uygun olarak ödeme şartları (İşin süresinden önce yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla) b) İşin süresi ve bu süreye uygun olarak ödeme şartları (İşin süresinden önce yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla) İle ilgili sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılabilir.
24 Sözleşmenin Devri (Madde-16) Sözleşme, zorunlu hallerde ihale yetkilisinin yazılı izni ile başkasına devredilebilir. Sözleşme, zorunlu hallerde ihale yetkilisinin yazılı izni ile başkasına devredilebilir. Ancak, devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların aranması zorunludur. Ancak, devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların aranması zorunludur. Ayrıca, bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde aynı yüklenici tarafından başka bir sözleşme devredilemez veya devir alınamaz (İsim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler hariç ) Ayrıca, bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde aynı yüklenici tarafından başka bir sözleşme devredilemez veya devir alınamaz (İsim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler hariç )
25 İzinsiz devredilen, İzinsiz devredilen, İzinsiz devir alınan, İzinsiz devir alınan, Bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde devredilen veya devir alınan Bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde devredilen veya devir alınan Sözleşmeler feshedilerek, devreden ve devir alanlar hakkında 20, 22 ve 26. Madde hükümleri uygulanır.
26 Yüklenicinin Ölümü, İflası, Ağır Hastalığı, Tutukluluğu Veya Mahkumiyeti Md-17 a) Yüklenicinin ölümü halinde; 1. Sözleşme feshedilir, 2. Hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir, 3. Kesin teminatları ve varsa diğer alacakları varislerine verilir.
27 Ancak, 1. Aynı şartları taşıyan varislerin talepte bulunması, 2. İdarenin uygun görmesi, 3. Ölüm tarihini izleyen otuz gün içinde varsa ek teminatlar dahil taahhüdün tamamı için gerekli kesin teminatı vermeleri şartıyla şartıyla sözleşme varislere devredilebilir. b) Yüklenicinin iflas etmesi halinde; Sözleşme feshedilir; yasaklama hariç hakkında 20 ve 22 nci Maddeye göre işlem yapılır.
28 c) Ağır hastalık, tutukluluk veya özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyeti nedeni ile yüklenicinin taahhüdünü yerine getirememesi halinde; gün içinde yüklenicinin teklif edeceği ve ilgili idarenin kabul edeceği birinin vekil tayin edilmesi koşuluyla taahhüde devam edilebilir. Ancak, yüklenicinin kendi serbest iradesi ile vekil tayin edecek durumda olmaması halinde, yerine ilgililerce aynı süre içinde genel hükümlere göre bir yasal temsilci tayin edilmesi istenebilir. 2. Bu hükümlerin uygulanmaması halinde, sözleşme feshedilerek yasaklama hariç haklarında 20 ve 22 nci Maddeye göre işlem yapılır.
29 Yüklenicinin Ortak Girişim Olması Halinde Ölüm, İflas, Ağır Hastalık, Tutukluluk Veya Mahkumiyet 1-Ortak girişimi oluşturan kişilerden birinin; ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması halinde, sözleşme feshedilmez; diğer ortaklar teminat dahil işin o ortağa yüklediği sorumlulukları da üstlenerek taahhüdü yerine getirirler. (Mecburiyet var) (madde 18) 1-Ortak girişimi oluşturan kişilerden birinin; ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması halinde, sözleşme feshedilmez; diğer ortaklar teminat dahil işin o ortağa yüklediği sorumlulukları da üstlenerek taahhüdü yerine getirirler. (Mecburiyet var) (madde 18)
30 2- Pilot ortağın; iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması hallerinde, 2- Pilot ortağın; iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması hallerinde, a.Sözleşme feshedilir b.Yasaklama hariç haklarında 20 ve 22 nci Maddeye göre işlem yapılır. Pilot ortağın ölümü halinde ise : Pilot ortağın ölümü halinde ise : a. sözleşme feshedilir, b. işler tasfiye edilir, c. kesin teminat iade edilir.
31 Bu durumların oluşunu izleyen 30 gün içinde diğer ortakların teklifi ve idarenin uygun görmesi halinde de, sözleşme yenilenerek işe devam edilebilir. Bu durumların oluşunu izleyen 30 gün içinde diğer ortakların teklifi ve idarenin uygun görmesi halinde de, sözleşme yenilenerek işe devam edilebilir.
32 Yüklenicinin Sözleşmeyi Feshetmesi Md 19 Sözleşme yapıldıktan sonra (mücbir sebep halleri (madde 10) dışında) yüklenicinin mali acz içinde bulunması nedeniyle taahhüdünü yerine getiremeyeceğini gerekçeleri ile birlikte yazılı olarak bildirmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın: Sözleşme yapıldıktan sonra (mücbir sebep halleri (madde 10) dışında) yüklenicinin mali acz içinde bulunması nedeniyle taahhüdünü yerine getiremeyeceğini gerekçeleri ile birlikte yazılı olarak bildirmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın: 1. Kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir kaydedilir, 2. Sözleşme feshedilir, 3. Hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
33 İDARENİN SÖZLEŞMEYİ FESHETMESİ MADDE-20 a) Yüklenicinin taahhüdünü sözleşmeye uygun olarak yerine getirmemesi veya işi süresinde bitirmemesi üzerine, idarenin en az 10 gün süreli ve nedenleri açıkça belirtilmesine rağmen aynı durumun devam etmesi halinde, b) Sözleşmenin uygulanması sırasında yüklenicinin 25 inci Maddede sayılan yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun tespit edilmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın: 1.Kesin teminat + ek kesin teminatlar gelir kaydedilir 2.Sözleşme feshedilir 3.Hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
34 SÖZLEŞMEDEN ÖNCEKİ YASAK FİİL VEYA DAVRANIŞLAR NEDENİYLE FESİH MADDE-21 Yüklenicinin, ihale sürecinde Kamu İhale Kanununa göre yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun sözleşme yapıldıktan sonra tespit edilmesi halinde, 1. Kesin teminat + ek kesin teminatlar gelir kaydedilir 2. Sözleşme feshedilir 3. Hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
35 Ancak, Taahhüdün en az %80'inin tamamlanmış olması Taahhüdün en az %80'inin tamamlanmış olması Taahhüdün tamamlattırılmasında kamu yararı bulunması, Taahhüdün tamamlattırılmasında kamu yararı bulunması, İvediliği nedeniyle taahhüdün kalan kısmının yeniden ihale edilmesi için yeterli sürenin bulunmaması, İvediliği nedeniyle taahhüdün kalan kısmının yeniden ihale edilmesi için yeterli sürenin bulunmaması, Taahhüdün başka bir yükleniciye yaptırılmasının mümkün olmaması, Taahhüdün başka bir yükleniciye yaptırılmasının mümkün olmaması, Yüklenicinin yasak fiil veya davranışının taahhüdünü tamamlamasını engelleyecek nitelikte olmaması, Yüklenicinin yasak fiil veya davranışının taahhüdünü tamamlamasını engelleyecek nitelikte olmaması, Hallerinde, idare sözleşmeyi feshetmeksizin yükleniciden taahhüdünü tamamlamasını isteyebilir ve bu takdirde yüklenici taahhüdünü tamamlamak zorundadır.
36 Ancak bu durumda, 1. Yüklenici hakkında 26 ncı Madde hükmüne göre işlem yapılır ve 2. Yükleniciden kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların tutarı kadar ceza tahsil edilir. Bu ceza hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de tahsil edilebilir.
37 SÖZLEŞMENİN FESHİNE İLİŞKİN DÜZENLEMELER MADDE uncu Maddeye göre yüklenicinin fesih talebinin idareye intikal tarihi, 19 uncu Maddeye göre yüklenicinin fesih talebinin idareye intikal tarihi, 20 nci Maddenin (a) bendine göre belirlenen sürenin bitim tarihi, 20 nci Maddenin (a) bendine göre belirlenen sürenin bitim tarihi, 20 nci Maddenin (b) bendi ile 21 inci Maddeye göre ise tespit tarihi 20 nci Maddenin (b) bendi ile 21 inci Maddeye göre ise tespit tarihi İtibariyle sözleşme feshedilmiş sayılır. Bu tarihleri izleyen yedi gün içinde idare tarafından fesih kararı alınır ve beş gün içinde yükleniciye bildirilir. Kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar güncellenir ve fark yükleniciden tahsil edilir.
38 19, 20 ve 21 inci Maddelere göre sözleşmenin feshedilmesi halinde, yükleniciler hakkında 26 ncı Madde hükümlerine göre işlem yapılır. Ayrıca, sözleşmenin feshi nedeniyle idarenin uğradığı zarar ve ziyan yükleniciye tazmin ettirilir. 19, 20 ve 21 inci Maddelere göre sözleşmenin feshedilmesi halinde, yükleniciler hakkında 26 ncı Madde hükümlerine göre işlem yapılır. Ayrıca, sözleşmenin feshi nedeniyle idarenin uğradığı zarar ve ziyan yükleniciye tazmin ettirilir.
39 MÜCBİR SEBEPLERDEN DOLAYI SÖZLEŞMENİN FESHİ (MADDE 23 ) Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir. Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir. (10.Madde- Mücbir Sebepler): a) Doğal afetler. b) Kanuni grev. c) Genel salgın hastalık. d) Kısmî veya genel seferberlik ilânı. e) Gerektiğinde K.İ.Kurumu tarafından belirlenecek benzeri diğer haller.
40 YASAK FİİL VE DAVRANIŞLAR MADDE 25 a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla sözleşmeye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek. b) Sahte belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek. c) Sözleşme konusu işin yapılması veya teslimi sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak, fen ve sanat kurallarına aykırı, eksik, hatalı veya kusurlu imalat yapmak. d) Taahhüdünü yerine getirirken idareye zarar vermek. e) Bilgi ve deneyimini idarenin zararına kullanmak veya 29 uncu Madde hükümlerine aykırı hareket etmek. f) Mücbir sebepler dışında, ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak taahhüdünü yerine getirmemek. g) Sözleşmenin 16 ncı Madde hükmüne aykırı olarak devredilmesi veya devir alınması.
41 İHALELERE KATILMAKTAN YASAKLAMA MADDE inci Maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında ilgili veya bağlı bulunulan bakanlık tarafından 1 – 2 yıl süreyle bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir. 25 inci Maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında ilgili veya bağlı bulunulan bakanlık tarafından 1 – 2 yıl süreyle bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir. Yasaklama kararları, yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi izleyen en geç 45 gün içinde verilir. Bu karar Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer… Yasaklama kararları, yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi izleyen en geç 45 gün içinde verilir. Bu karar Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer…
42 YÜKLENİCİLERİN CEZA SORUMLULUĞU MADDE inci Maddede belirtilen fiil veya davranışlardan TCK’ na göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. 25 inci Maddede belirtilen fiil veya davranışlardan TCK’ na göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Hükmolunacak cezanın yanısıra, ayrıca idarece 26.Maddeye göre verilen yasaklama kararına ilave olarak 1 – 3 yıl arasında bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla yasaklanırlar. Hükmolunacak cezanın yanısıra, ayrıca idarece 26.Maddeye göre verilen yasaklama kararına ilave olarak 1 – 3 yıl arasında bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla yasaklanırlar.
43 İhalelere katılmaktan sürekli olarak yasaklanma Yasak fiil veya davranışları nedeniyle haklarında mükerrer ceza hükmolunanlar mahkeme kararı ile sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanır. Mahkeme kararı ile yasaklananlar ve ceza hükmolunanlar, Cumhuriyet Savcılıklarınca Kamu İhale Kurumuna ve ilgili meslek odalarına bildirilir. Yasak fiil veya davranışları nedeniyle haklarında mükerrer ceza hükmolunanlar mahkeme kararı ile sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanır. Mahkeme kararı ile yasaklananlar ve ceza hükmolunanlar, Cumhuriyet Savcılıklarınca Kamu İhale Kurumuna ve ilgili meslek odalarına bildirilir. Sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlara ilişkin mahkeme kararları, Kamu İhale Kurumunca bildirimi izleyen onbeş gün içinde Resmi Gazetede yayımlanmak suretiyle duyurulur. Sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlara ilişkin mahkeme kararları, Kamu İhale Kurumunca bildirimi izleyen onbeş gün içinde Resmi Gazetede yayımlanmak suretiyle duyurulur.
44 GÖREVLİLERİN CEZA SORUMLULUĞU MD:28 Muayene ve kabul komisyonlarının başkan ve üyeleri, Yapı denetim görevlileri, İhtiyacın karşılanma sürecindeki her aşamada görev alan diğer ilgililer Görevlerini kanuni gereklere uygun veya tarafsızlıkla yapmadıkları ve taraflardan birini zarara uğratmaları halinde, haklarında ilgili mevzuatları gereğince : Görevlerini kanuni gereklere uygun veya tarafsızlıkla yapmadıkları ve taraflardan birini zarara uğratmaları halinde, haklarında ilgili mevzuatları gereğince :
45 UYGULANACAK YAPTIRIMLAR: Disiplin Cezası,Disiplin Cezası, Ceza kovuşturması,Ceza kovuşturması, Tarafların zarar ve ziyanının tazmini,Tarafların zarar ve ziyanının tazmini, G ö rev yasağı (h ü k ü m giymesi halinde),G ö rev yasağı (h ü k ü m giymesi halinde), Kadro yasağı (h ü k ü m giymesi halinde).Kadro yasağı (h ü k ü m giymesi halinde).
46 BİLGİ VE BELGELERİ AÇIKLAMA YASAĞI MADDE 29 Görevliler ile danışmanlık hizmeti sunanlar; yüklenicilerin iş ve işlemlerine, teknik ve mali yapılarına ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgeleri ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 26 veya 28 inci Maddede belirtilen müeyyideler uygulanır. Görevliler ile danışmanlık hizmeti sunanlar; yüklenicilerin iş ve işlemlerine, teknik ve mali yapılarına ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgeleri ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 26 veya 28 inci Maddede belirtilen müeyyideler uygulanır.
47 YAPIM İŞLERİNDE YÜKLENİCİLERİN VE ALT YÜKLENİCİLERİN SORUMLULUĞU MADDE 30 Yapım işlerinde yüklenici ve alt yükleniciler, yapının fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmaması, hileli malzeme kullanılması ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan, yapının tamamı için kesin kabul onay tarihinden itibaren onbeş yıl süreyle müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre yüklenici ve alt yüklenicilere ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır. Yapım işlerinde yüklenici ve alt yükleniciler, yapının fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmaması, hileli malzeme kullanılması ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan, yapının tamamı için kesin kabul onay tarihinden itibaren onbeş yıl süreyle müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre yüklenici ve alt yüklenicilere ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır.
48 YAPI DENETİM GÖREVLİLERİNİN SORUMLULUĞU MADDE 31 Yapı denetimini yerine getiren idare görevlileri, denetim eksikliği nedeniyle işin fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmamasından ortaya çıkan zarar ve ziyandan 15 yıl süre ile, yüklenici ile birlikte müteselsilen sorumludur. Ayrıca haklarında 28 inci Madde hükümleri uygulanır. Yapı denetimini yerine getiren idare görevlileri, denetim eksikliği nedeniyle işin fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmamasından ortaya çıkan zarar ve ziyandan 15 yıl süre ile, yüklenici ile birlikte müteselsilen sorumludur. Ayrıca haklarında 28 inci Madde hükümleri uygulanır.
49 DANIŞMANLIK HİZMETİ SUNUCULARININ SORUMLULUĞU (MADDE 32) Danışmanlık hizmetlerinde; maddede sayılan nedenlerle meydana gelen zarar ve ziyandan danışmanlık hizmet sunucusu doğrudan, yapı denetimi hizmetinin sunulduğu durumda ise yapım işini üstlenen yüklenici ve alt yüklenicilerle birlikte onbeş yıl süre ile müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır. Danışmanlık hizmetlerinde; maddede sayılan nedenlerle meydana gelen zarar ve ziyandan danışmanlık hizmet sunucusu doğrudan, yapı denetimi hizmetinin sunulduğu durumda ise yapım işini üstlenen yüklenici ve alt yüklenicilerle birlikte onbeş yıl süre ile müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır.
50 TEDARİKÇİLERİN SORUMLULUĞU MADDE 33 Mal tedarikçileri, maddede sayılan nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre tedarikçiye ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır. Mal tedarikçileri, maddede sayılan nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre tedarikçiye ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır.
51 HİZMET SUNUCULARININ SORUMLULUĞU MD:34 Hizmet sunucuları maddede sayılan nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır. Hizmet sunucuları maddede sayılan nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci Madde hükümleri uygulanır.
52 Çeşitli Hükümler Teminat Teminat Madde 35.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, Kamu İhale Kanununun teminatlara ilişkin hükümleri uygulanır. Hüküm bulunmayan haller Hüküm bulunmayan haller Hüküm bulunmayan haller Madde 36.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır. Tebligat Tebligat Md 37.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde yapılacak tebliğler hakkında Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
53 SÖZLEŞ MENİN FESİH NEDENİ KESİN + EK KESİN TEMİNAT- LAR HESA- BIN TASFİ- YESİ İHALE- LERE KATIL- MAYASAĞIÖZELDURUMLAR Yükleni- cinin Ölümü Varislere ia de edilir Alacakları varsa varislere verilir Genel hükümlere göre tasfiye edilir. YOK 30 Gün içinde aynı şartları taşıyan varislere devredilebilir. Pilot Ortağın Ölümü İade edilir. Genel hükümlere göre tasfiye edilir. YOK 30 Gün içinde diğer ortakların pilot ortağın sorumluluğunu üstlenmesiyle sözleşme yenilenebilir. MücbirSebepler İade edilir. Genel hükümlere göre tasfiye edilir YOK-
54 SÖZLEŞ- MENİNFESİHNEDENİ KESİN + EK KESİN TEMİNAT- LAR HESABINTASFİYESİ İHALE- YE KA- TILMA YASAĞIÖZELDURUMLAR Yüklenici- nin İflası İflası Güncellene- rek gelir kaydedilir. Tasfiye edilir. İdarenin Zarar ve Ziyanı tazmin ettirilir. YASAKYOKYok. Yük.Ağır hastalık, Tutukluluk/ mahkumiyet Güncelle- nerek gelir kaydedilir. kaydedilir. Tasfiye edilir. İdarenin Zarar ve Ziyanı tazmin ettirilir. YASAKYOK 30 gün içinde Vekil/yasal temsilci tayin edi lerek,işe devam edilir Pilot or. iflası,ağır hastalığı, tutukluluk, mahk./ dağılma hali Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Tasfiye edilir. İdarenin Zarar/ Ziyanı tazmin ettirilir. YASAKYOK 30 gün içinde di- ğer ortakların pilot ortağın sorumluluğunuüstlenmesiyle sözleşme yenilenir.
55 SÖZLEŞME NİN FESİH NEDENİ KESİN + EK KESİN TEMİNATL AR HESABINTASFİYESİ İHALE- LERE KATIL- MA YASAĞI ÖZEL DURUM LAR Söz. Uygulanması sırasında yasak fiil ve davranışlar. Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümle-re göre tasfiye. İdarenin Zarar/ Ziyanını tazmin YASAKVARYok. Sözleşmeden önceki yasak fiil ve davranışlar. Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümlere göre tasfiye. İdarenin Zarar/ Ziyanını tazmin YASAKVAR Kesin teminatlar kadar ceza kesilir. Yüklenicinin sözleşmeyi feshetmesi. Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümlere göre tasfiye. İdarenin Zarar/ Ziyanını tazmin. YASAKVARYok.
56 SÖZLEŞ- MENİN FESİH NEDENİ KESİN + EK KESİN TEMİ NATLAR HESABINTASFİYESİ İHALE- LERE KATIL- MAYASAĞIÖZEL DURUM- LAR İzinsizDevir Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümlere göre tasfiye. İdarenin Zarar Ziyanını tazmin YASAKVARYok. Aynı sözleş- menin 3 yıl içinde 2. kez devri Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümlere göre tasfiye. İdarenin Zarar Ziyanını tazmin YASAKVARYok. Aynı yükleni- cinin 3 yıl içinde başka bir sözleş- meyi devretmesi Güncelle- nerek gelir kaydedilir. Genel hükümlere göre tasfiye. İdarenin Zarar Ziyanını tazmin YASAKVARYok. İş mikta- rında artış İade edilir. Genel hüküm- lere göre tasfiye YASAKYOK İş, sözleşme ve ihale doküma- nı hükümlerine göre tamam- lattırılır.
57 Sözleşme Kapsamında Yaptırılabilecek İlave İşler, İş Eksilişi Ve İşin Tasfiyesi (Md:24) Öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde, artışa konu olan iş; a) Sözleşmeye esas proje içinde kalınması, a) Sözleşmeye esas proje içinde kalınması, b) Asıl işten ayrılması halinde teknik veya ekonomik olarak, idareyi külfete sokacak olması b) Asıl işten ayrılması halinde teknik veya ekonomik olarak, idareyi külfete sokacak olması şartlarıyla süre hariç sözleşme ve ihale dokümanındaki hükümler çerçevesinde aynı yükleniciye yaptırılabilir.
58 İlave iş veya iş azalışının sınırı: Anahtar teslimi götürü bedel ihale edilen YAPIM İHALELERİNDE : % 10 Anahtar teslimi götürü bedel ihale edilen YAPIM İHALELERİNDE : % 10 Birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen BÜTÜN İHALELERDE : % 20 Birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen BÜTÜN İHALELERDE : % 20 (Birim fiyat sözleşme ile yürütülen YAPIM işlerinde, Bakanlar Kurulu bu oranı sözleşme bazında % 40'a kadar arttırmaya yetkilidir. )
59 Sözleşme bedelinin % 80'inden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi bitirmek zorundadır. Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80'i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5'i geçici kabul tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir. Sözleşme bedelinin % 80'inden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi bitirmek zorundadır. Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80'i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5'i geçici kabul tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir.
60 ÖRNEK: Sözleşme bedeli = YTL Sözleşme bedeli = YTL Sözleşme bedelinin % 80'i = YTL Sözleşme bedelinin % 80'i = YTL İşin tamamlanma bedeli = YTL İşin tamamlanma bedeli = YTL Bedel farkı = = YTL Bedel farkı = = YTL Gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık (%5) = 0,05 x = 250.-YTL Gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık (%5) = 0,05 x = 250.-YTL
61 FİYATI BELLİ OLMAYAN İŞLERDE YENİ BİRİM FİYAT TESPİTİ Yapım işi ve hizmet alımı ihalelerine ilişkin sözleşmelerin uygulanması sırasında, sözleşme eki teklif birim fiyatlarda bulunmayan iş ve imalatlar için yeni birim fiyatların tespiti mümkün görülmektedir: Yapım işi ve hizmet alımı ihalelerine ilişkin sözleşmelerin uygulanması sırasında, sözleşme eki teklif birim fiyatlarda bulunmayan iş ve imalatlar için yeni birim fiyatların tespiti mümkün görülmektedir:
62 1. Yapım İşleri “Doğal afet sebebiyle ön veya kesin proje üzerinden sözleşmeye bağlanan işler ile işin yapımı sırasında arazi ve zemin etütleri gerektirmesi sebebiyle kesin proje üzerinden sözleşmeye bağlanan işlerde...” “Doğal afet sebebiyle ön veya kesin proje üzerinden sözleşmeye bağlanan işler ile işin yapımı sırasında arazi ve zemin etütleri gerektirmesi sebebiyle kesin proje üzerinden sözleşmeye bağlanan işlerde...” “sözleşme kapsamında yaptırılacak ilave işlerin bedelleri...” “sözleşme kapsamında yaptırılacak ilave işlerin bedelleri...” Yapım İşleri Genel Şartnamesine göre sözleşmede bulunmayan işlerin yapılması ve birim fiyatının tespit edilmesi, ancak; teklif birim fiyat esasına göre yapılan yapım sözleşmelerinde mümkün olabilecektir. Şartnamede, anahtar teslimi götürü bedel esasına göre düzenlenen sözleşmelerin uygulanması sırasında, yeni birim fiyat tespit edilmesi, İŞ ARTIŞLARI DIŞINDA öngörülmemiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesine göre sözleşmede bulunmayan işlerin yapılması ve birim fiyatının tespit edilmesi, ancak; teklif birim fiyat esasına göre yapılan yapım sözleşmelerinde mümkün olabilecektir. Şartnamede, anahtar teslimi götürü bedel esasına göre düzenlenen sözleşmelerin uygulanması sırasında, yeni birim fiyat tespit edilmesi, İŞ ARTIŞLARI DIŞINDA öngörülmemiştir.
63 2. Hizmet işleri Hizmet işlerinde yeni birim fiyat tespiti de, tıpkı yapım işlerinde olduğu gibi, teklif birim fiyat sözleşmelerde mümkün olabilecektir. Hizmet işlerinde yeni birim fiyat tespiti de, tıpkı yapım işlerinde olduğu gibi, teklif birim fiyat sözleşmelerde mümkün olabilecektir.
64 CEZA KANUNUNDAKİ HÜKÜMLER
65 İHALEYE FESAT KARIŞTIRMA ( 235. md.) (1) Kamu kurum veya kuruluşları adına yapılan mal veya hizmet alım veya satımlarına ya da kiralamalara ilişkin ihaleler ile yapım ihalelerine fesat karıştıran kişi, beş yıldan oniki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. ( / 5328 s. dğş.) (2) Aşağıdaki hâllerde ihaleye fesat karıştırılmış sayılır: a) Hileli davranışlarla; 1. İhaleye katılma yeterliğine veya koşullarına sahip olan kişilerin ihaleye veya ihale s ü recindeki işlemlere katılmalarını engellemek,
66 2. İhaleye katılma yeterliğine veya koşullarına sahip olmayan kişilerin ihaleye katılmasını sağlamak, 3. Teklif edilen malları, şartnamesinde belirtilen niteliklere sahip olduğu hâlde, sahip olmadığından bahisle değerlendirme dışı bırakmak, 4. Teklif edilen malları, şartnamesinde belirtilen niteliklere sahip olmadığı hâlde, sahip olduğundan bahisle değerlendirmeye almak.
67 b) Tekliflerle ilgili olup da ihale mevzuatına veya şartnamelere göre gizli tutulması gereken bilgilere başkalarının ulaşmasını sağlamak. c) Cebir veya tehdit kullanmak suretiyle ya da hukuka aykırı diğer davranışlarla, ihaleye katılma yeterliğine veya koşullarına sahip olan kişilerin ihaleye, ihale sürecindeki işlemlere katılmalarını engellemek. d) İhaleye katılmak isteyen veya katılan kişilerin ihale şartlarını ve özellikle fiyatı etkilemek için aralarında açık veya gizli anlaşma yapmaları.
68 (3) İhaleye fesat karıştırma sonucunda ilgili kamu kurumu veya kuruluşu açısından bir zarar meydana gelmiş ise, ceza yarı oranında artırılır. Zararın meydana gelmiş olduğu sabit olmakla birlikte miktarının belirlenememiş olması, bu fıkra hükmünün uygulanmasını engellemez. (4) İhaleye fesat karıştırma dolayısıyla menfaat temin eden görevli kişiler, ayrıca bu nedenle ilgili suç hükmüne göre cezalandırılırlar.
69 (5) Yukarıdaki fıkralar hükümleri, kamu kurum veya kuruluşları aracılığı ile yapılan artırma veya eksiltmeler ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu kurum veya kuruluşlarının ya da kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının iştirakiyle kurulmuş şirketler, bunların bünyesinde faaliyet icra eden vakıflar, kamu yararına çalışan dernekler veya kooperatifler adına yapılan mal veya hizmet alım veya satımlarına ya da kiralamalara fesat karıştırılması hâlinde de uygulanır.
70 EDİMİN İFASINA FESAT KARIŞTIRMA (236. md.) (1) Kamu kurum veya kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bunların iştirakiyle kurulmuş şirketler, bunların bünyesinde faaliyet icra eden vakıflar, kamu yararına çalışan dernekler ya da kooperatiflere karşı taahhüt altına girilen edimin ifasına fesat karıştıran kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. (1) Kamu kurum veya kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bunların iştirakiyle kurulmuş şirketler, bunların bünyesinde faaliyet icra eden vakıflar, kamu yararına çalışan dernekler ya da kooperatiflere karşı taahhüt altına girilen edimin ifasına fesat karıştıran kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. (2) Aşağıdaki fiillerin hileli olarak yapılması hâlinde, edimin ifasına fesat karıştırılmış sayılır:
71 a) İhale kararında veya sözleşmede evsafı belirtilen maldan başka bir malın teslim veya kabul edilmesi. b) İhale kararında veya sözleşmede belirtilen miktardan eksik malın teslim veya kabul edilmesi. c) Edimin ihale kararında veya sözleşmede belirtilen sürede ifa edilmemesine rağmen, süresinde ifa edilmiş gibi kabul edilmesi. d) Yapım ihalelerinde eserin veya kullanılan malzemenin şartname veya sözleşmesinde belirlenen şartlara, miktar veya niteliklere uygun olmamasına rağmen kabul edilmesi.
72 e) Hizmet niteliğindeki edimin, ihale kararında veya sözleşmede belirtilen şartlara göre verilmemesine veya eksik verilmesine rağmen verilmiş gibi kabul edilmesi. (3) Edimin ifasına fesat karıştırma dolayısıyla menfaat temin eden görevli kişiler, ayrıca bu nedenle ilgili suç hükmüne göre cezalandırılırlar.
73 İhale yolsuzluklarıyla ilgili olarak karşılaşılan sorunların ceza hukuku bakımından çözümüne ilişkin yeni hükümlere yer verilmiştir (m. 235, 236). İhaleye Fesat Karıştırmak (md.235) Devlet İhalesi söz konusudur. Kendine sağlanan çıkar karşılığı ihaleden çekilen kişinin durumu maddede değerlendirilmemişse de, o kişi açısından da suç oluşur. Devlet İhalesi söz konusudur. Kendine sağlanan çıkar karşılığı ihaleden çekilen kişinin durumu maddede değerlendirilmemişse de, o kişi açısından da suç oluşur. Edimin İfasına Fesat Karıştırma (md.236) Zarar şart değildir. Bu durum, ihale sonrası yapılacak işlemler yönündendir. Yani, bir önceki maddenin devamı niteliğindedir. Birkaç fıkranın tek kişi tarafından ihlal edilmesi halinde tek suç oluşur. Menfaat temini durumunda (maddi – manevi), ayrıca cezalandırılır. Zarar şart değildir. Bu durum, ihale sonrası yapılacak işlemler yönündendir. Yani, bir önceki maddenin devamı niteliğindedir. Birkaç fıkranın tek kişi tarafından ihlal edilmesi halinde tek suç oluşur. Menfaat temini durumunda (maddi – manevi), ayrıca cezalandırılır. DEĞERLENDİRME
74 Kamuya Gerekli Şeylerin Yokluğuna Neden Olma (238. md.) Taahhüt ettiği işi yerine getirmeyerek, kamu kurum ve kuruluşları veya kamu hizmeti veya genel bir felâketin önlenmesi için zorunlu eşya veya besinlerin ortadan kalkmasına veya önemli ölçüde azalmasına neden olan kimseye bir yıldan üç yıla kadar hapis ve bin güne kadar adlî para cezası verilir.
75 Ticarî Sır, Bankacılık Sırrı/Müşteri Sırrı Niteliğindeki Bilgi Veya Belgelerin Açıklanması (239. md.) (1) Sıfat veya görevi, meslek veya sanatı gereği vakıf olduğu ticarî sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgeleri yetkisiz kişilere veren veya ifşa eden kişi, şikâyet üzerine, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu bilgi veya belgelerin, hukuka aykırı yolla elde eden kişiler tarafından yetkisiz kişilere verilmesi veya ifşa edilmesi hâlinde de bu fıkraya göre cezaya hükmolunur. (1) Sıfat veya görevi, meslek veya sanatı gereği vakıf olduğu ticarî sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgeleri yetkisiz kişilere veren veya ifşa eden kişi, şikâyet üzerine, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu bilgi veya belgelerin, hukuka aykırı yolla elde eden kişiler tarafından yetkisiz kişilere verilmesi veya ifşa edilmesi hâlinde de bu fıkraya göre cezaya hükmolunur.
76 (2) Birinci fıkra hükümleri, fennî keşif ve buluşları veya sınaî uygulamaya ilişkin bilgiler hakkında da uygulanır. (3) Bu sırlar, Türkiye'de oturmayan bir yabancıya veya onun memurlarına açıklandığı takdirde, faile verilecek ceza üçte biri oranında artırılır. Bu hâlde şikâyet koşulu aranmaz. (4) Cebir veya tehdit kullanarak bir kimseyi bu madde kapsamına giren bilgi veya belgeleri açıklamaya mecbur kılan kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır. (4) Cebir veya tehdit kullanarak bir kimseyi bu madde kapsamına giren bilgi veya belgeleri açıklamaya mecbur kılan kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
77 FİYATLARI ETKİLEME SUÇU (MD. 237) Bu, bir tehlike suçudur. Fiyatların değişmesi şart değildir. Teknik ifadesiyle, spekülatif ve kapsamlı ticari etkinlikler sonucu, tüketiciye ve namuslu ticaret erbabına zarar verilmesi hedeflendiğine suç doğar. KAMUYA GEREKLİ ŞEYLERİN YOKLUĞUNA SEBEP OLMA (MD.238) Yakıt yokluğu, üstlenildiği halde, şehir suyu için gerekli kloru temin etmeme. Suçun oluşumu için, maddenin yok olması veya çok azalması gerekir.
78 TİCARİ SIRLARIN AÇIKLANMASI (MD.239) Ticarete ilişkin sırların, bankacılık sırlarının, müşteri sırırı sayılan bilgi ve belgelerin açıklanması suç konusu yapılmıştır. Sanığın çıkar sağlaması veya mağdurun zarar görmesi gerekmez. Kendisine sır açıklanan kişi –azmettirici değilse- cezalandırılmaz.
79 TEŞEKKÜRLER