İSLAM HUKUK USULÜ ASLİ KAYNAKLAR: KİTAP/KUR’AN, SÜNNET, İCMA + KIYAS D. KIYAS Kıyas Kavramı Kıyas’ın Rükünleri Kıyas’ın Hukuki Otoritesi
İSLAM HUKUK USULÜ ASLİ KAYNAKLAR: KİTAP/KUR’AN, SÜNNET, İCMA + KIYAS D. KIYAS Kıyas Kavramı hakkında şer’i hüküm bulunmayan bir konuyu, hükmün illetinde birleştikleri için, hakkında şer’i hüküm bulunan bir konuya hükümde ilhak etmektir. (bkz Hallaf, 199)
İSLAM HUKUK USULÜ ASLİ KAYNAKLAR: KİTAP/KUR’AN, SÜNNET, İCMA + KIYAS D. KIYAS Kıyas Kavramı Kıyas’ın Rükünleri: a) Asıl: Bu, hükmü hakkında açık söz (nass) bulunan nesnedir. Buna, kendisine kıyaslanan (mekis aleyh), kendisine yüklem olan (mahmul aleyh), ve kendisine benzetilen (mü şebbeh bih) denir. b) Fefi: Bu, hükmü hakkında açık söz bulunmayan nesnedir. Hilkümde asıl'a eşit kılınması arzu edilir Buna kıyaslanan (mekis), yüklem (mahmul) ve benzetilen (mü şebbeh) de denir. e) Ashn Hükmü: Bu, asıl hakkında açık sözü!' getirdi ği Şer'i hükümdür ve bu fer'in de hükmü olması arzu edilir d) Neden (İllet): Ashn hükmünün üzerinde kuruldu ğu niteliktir. Bunun fer'ide bulunmasından ötürü feri, hükümde as ıl'a e şit kılınır Hallaf, 207.
İSLAM HUKUK USULÜ ASLİ KAYNAKLAR: KİTAP/KUR’AN, SÜNNET, İCMA + KIYAS D. KIYAS Kıyas Kavramı Kıyas’ın Rükünleri Kıyas’ın Hukuki Otoritesi: Allah Tealâ, hüküm âyetlerinin birço ğunda hükmü nedenine (illet) ba ğlamış olduğu âyetlerin delâleti ile desteklemi ştir. Mesela, teyemmümün caiz olması hususunda "Allah size sıkıntı vermek istemez" " buyurmuştur. Maide, 6. Hallaf, 203.