Paylaşım EkonomisiPaylaşım Ekonomisi Beyzanur BaşBeyzanur Baş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HERKESE KAZANDIRAN ACENTE SİSTEMİ
Advertisements

AĞ YAPISI İNTERNET AĞLARI.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI YASASI
SANAT ÜRÜNLERİ ONLİNE SATIŞ SİTESİ
Eğitimde Web 2.0 Kullanımı
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Sanal Çalışmanın Üçüncü Dalgası
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
Girişimcilik.
“We set the standards” Bill GATES
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ BABAESKİ MESLEK YÜKSEKOKULU DERS:E-TİCARET KONU:ELEKTRONİK TİCARETİN GELİŞİMİ VE GELENEKSEL TİCARET İLE KARŞILAŞTIRILMASI HAZIRLAYAN:DİLEK.
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
EV-NET Projesi ALTIN FORMÜL 5: SIFIR AİDAT ! “ 0 “ SIFIR AİDAT ! “ 0 “
Bulut Depolama.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Hazırlayan:Murat Sait ÇABUK. 1: B2B (Business to Business): Sirketler Arası Elektronik Ticaret * B2B’nin temeli, sirketlerin internet uzerinden birbirine.
KOBİ – ŞİRKET PORTALI BİTİRME PROJESİ EMRE UYUMAZ & ANIL GÜR.
SPOR ENDÜSTRİSİ BÖLÜMLEME MODELİ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
YONT 172 BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ II
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM VE ANİMASYON GİZEM TANIŞ
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
İşletme Doktora Programı Bilgi Teknolojileri ve Yönetim (IYO 713)
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
ALMANYA‘DA YAŞAMAK ALMANYA‘DA BANKALAR. Almanya'da, devlet organlarının emisyon gereçleri için kurduğu Federal merkez bankası ile eyalet merkez bankalarının.
CUSTOMER TO CUSTOMER (TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE) E-TİCARET
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 1 BİLİŞİMLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR VE İŞ DÜNYASINDA BİLİŞİMİN ÖNEMİ.
Modern işletmeler için sınıfının en iyisi üretkenlik araçları Telista Bilişim ve İletişim Teknolojileri San. ve Tic. A.Ş
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
9.sınıfı geçen öğrenci, kendisinin ve velisinin görüşü doğrultusunda;ilgili müdür yardımcısı, sınıf öğretmeni ve okul rehber öğretmeni tarafından ilgi,istek,yetenek.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Sosyal Medya Kişilerin internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar bütünüdür.  Zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil tabanlı),
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
N Fun Club Sistemine HOŞGELDİNİZ.
Özellikle buharlı gemilerin ve tren yollarının gelişmesi, GİRİŞ Özellikle buharlı gemilerin ve tren yollarının gelişmesi, konaklama hizmetlerindeki.
GİRİŞ İnsanlar seyahat ederken çok geniş bir yelpazede turizm hizmetlerine ihtiyaç duyarlar. Bu hizmetler uçak biletlerini, araç kiralamayı, konaklama.
Sosyal Medya ve Türleri
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
1 E-Ticaret ve Güvenli Ödeme Kısım I. E-Ticaret Kısım II. Güvenli Ödeme Umur YILMAZ Comtech Tic. Ltd
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
İ ÇERIK Değer Zinciri ve E-Ticaret Amazon.com Wireless ve Ses Tabanlı E-Ticaret E-Ticaretin Avantaj ve Dezavantajları E-Ticaret İş.
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
SAMET UÇAR
Yrd.Doç.Dr. Volkan Yakın Yrd.Doç.Dr.İdil Kacar
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
DATA CENTER.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ALİBABA GROUP Hazırlayan : Mehmet özdemirler
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Çin'deki küçük imalatçılar için ticaret platformu oluşturmak amacıyla İngilizce öğretmeni Jack Ma ve 17 kurucu üye tarafından kurulmuştur. Bugün 240 ülkeden.
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
Pazarlama İletişimi
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Sunum transkripti:

Paylaşım EkonomisiPaylaşım Ekonomisi Beyzanur BaşBeyzanur Baş

Paylaşım ve Paylaşım Ekonomisi Sınıflandırılması  Paylaşım ekonomisi yazarları Paylaşım ekonomisini daha anlaşılır olması için sınıflandırmışlardır. Sundararajan (2014) Paylaşım ekonomisini 4 kategori altında değerlendirmiştir.

1. Sahip olunan malların, daha öncekinden farklı bir amaçla kullanılarak ödünç/kiraya verilmesi: Bu kategori, profesyonel mal veya hizmet sağlayıcısı olmayan bireylere, aktif ortamların oluşturduğu pazarlarda yeni bir iş fırsatı oluşturmaktadır. Aribnb, kişilerin girişimci olmalarına imkan tanıyarak bu kategoride yer alan oluşumlara örnek teşkil etmektedir. Toplantı odalarını, kullanmadıkları vakitlerde start-up ‘lara ücretsiz veya düşük bir ücret karşılığı açan şirketler ile evlerini gezginlere ücretsiz veya düşük ücret karşılığında açan şirketler ile evlerini gezginlere ücretsiz açan ‘ couchsurfing ’ oluşumları örnek gösterilebilir.

Airbnb nedir? Kategoride adı geçen airbnb; insanların seyahatlerinde konaklayacak yer bulmasını, mekan sahiplerin kiralamasını sağlayan web uygulamasıdır. 192 ülkede 33 bin şehirde kiralık mekan seçeneği sunabilmektedir.

Şubesiz çalışan ve kısa süreli araç kiralama imkanı sağlayan Zipcar‘da bu kategoriye örnektir. Zipcar; bir Amerikan otomobil paylaşım şirketidir. Zipcar üyelerine saatlik ve günlük araba rezervasyonları sunmaktadır. Üyeler araçları aylık ve yıllık olarak da ücret ödeyerek rezervasyon yapabilirler.

2. Profesyonel hizmet sağlayıcılar: Bu kategorideki oluşumlar, farklı hizmetler sunan mevcut hizmet sağlayıcılarına yeni bir hizmet kanalı oluştururlar. Genellikle geleneksel organizasyonların çalışanı olmak yerine kişilerin girişimci olmasını sağlayarak iş fırsatlarını genişletirler. Uber, Zumbara, Timebank bu kategoriye bir örnektir.

3. Genel amaçlı serbest çalışan temini: Bu oluşumlar, çeşitli alanlarda serbest çalışanlar için yeni Pazar yerleri sağlar. Tubitekuz serbest çalışan bilişim uzmanlarının, prostranslate ise çeviri uzmanlarının iş bulabilmelerine yönelik hazırlanmış örnekleridir. Başka benzerleri de tüm dünyada görülmektedir.

4. Eşler arası mal satışı: Bu kategoride oluşan oluşumlar girişimcilerin tüketicilere doğrudan mal satabilmelerine olanak sağlarlar. Bu kategoriye Ebay örnek gösterilebilir.

Lamberton ve Rose (2012), paylaşım ekonomisini sınıflandırırken, ilgili yazıda sisteme dahil olan ürünlerin rekabet düzeylerini ve kişiye özel olma ölçüsünün göz önünde bulundurulduğunu belirlemiş ve buradan yola çıkarak dörtlü bir matris oluşturacak şekilde ürünleri sınıflandırmışlardır. Kişiye özel olma düzeyi Düşük rekabet Herkese açık 1.Bölge: Kamu ürünleri paylaşımı Belirli kişilere açık 2.Bölge: Kulüp üyeliği gerektiren/özel erişimle ürünlerin paylaşımı Rekabet düzeyi Yüksek rekabet 3.Bölge: Herkese açık ticar, ürünlerin paylaşımı 4.Bölge: Kapalı ticari ürünlerin paylaşımı

 1. bölgede yer alan ürünlere erişim bir bölgenin vatandaşı olan herkese açıktır. Örneğin halka açık parklar, yollar, okullar internet vb. ürünler dahil olmaktadır. 2. bölgede ise, paylaşım sistemine erişim ayrıcalıklı kişiler arasında sınırlı kalmaktadır. Ürünlere erişim belli bir statü, özellikle veya paylaşımcılarla özel ilişkiler içerisinde olmak gibi şartlara bağlıdır. Bu sınıflandırmaya, restoran üyelikleri, kitap kulüpleri, topluluk destekli tarım grupları gibi ürünler girmektedir. 3. bölgedeki ürünlere ise giriş ücretlerini ödeyen herkes erişebilmesine karşın yine de katılımcılara az da olsa belirli sınırlamalar getirmektedir. Araç paylaşımı, zaman paylaşımı gibi. 4. bölge ise 2. bölge ürünleriyle aynı özellikte olup erişim için belirli bir takım statü, özellik veya diğer paylaşanlarla kişisel ilişkiler gerektirmekle birlikte bu kategorideki ürünlerden bir kişinin faydalanması eş zamanlı olarak bir diğer tüketicinin faydalanmasına engel olmaktadır. Taşıyıcı annelik bankaları, sık uçak yolculuğu yapanların mil paylaşım programları gibi ürünler örnek gösterilebilir.

Paylaşım sistemine dahil olan müşteri ve ihtiyaç sağlayan taraflara odaklanan Botsman(2013), Belk(2010) ile benzer bir yaklaşımla paylaşım ekonomisinin üç kategori altında değerlendirmektedir. Birinci kategoride özellikle 90 lı yıllarda oldukça popüler olan kişiler arsında gerçekleşen paylaşım eylemleri yer almaktadır. Bilgisayar kullanıcılarının internet üzerinden biribirleriyle dosya paylaşımları P2P paylaşımların ilk örneklerini oluşturmaktadır. İkinci kategoride ticari kuruluşlar ile onların müşterileri arasında gerçekleşen paylaşım eylemleri yer almaktadır. Bu paylaşımların en bilinen örnekleri amazon.com dur. Üçüncü kategorideyse yine e-ticaretin bir formu olarak ihtiyaç sağlayan ve onu satın alan ticari işletmeler arasında gerçekleşen paylaşım eylemleri yeralmaktadır.

ÜRÜN HİZMET SİSTEMLERİ YENİDEN DAĞITIM PAZARLARIPAYLAŞIMCI YAŞAM TARZLARI TANIM Ürünün faydasından yararlanmak için onu satın almak yerine ücret karşılığında belirli süre kullanım hakkı edinmek Sosyal ağlar vasıtasıyla kullanılmış ürünlerin artık ona ihtiyacı kalmayanlardan ona ihtiyaç duyanlara iletilmesi araba, bisiklet gibi somut ürünler dışında daha az somut veya tamamen soyut gibi değerleri paylaşılması ÖRNEK Araba kiralama, çamaşırhaneler gibi Tamamen ücretsiz paylaşımlar, askıdanevar vb. takas karşılığı paylaşım, takas yolu gibi. Para karşılığı paylaşımlar gittigidiyor gibi Zaman paylaşımı, time bank gibi. Yiyecek paylaşımı. Seyahat, airbnb gibi FAYDASI Ürüne ait tamir, bakım sigorta vb. rutin masraflardan muaf olmak ve daha fazla sayıda ihtiyacın karşılanabilmesi. Kullanılmış ürünlerin yeniden kullanılması ve satılmasını sağlayarak çöpe gitmesini engellemek Arkadaş edinme, görüşme, yer ve zaman kazanma gibi.

Teşekkürler