. Niçin Okumuyoruz ?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

Bölgelere Göre Meme kanseri yeni vaka görülme ve ölüm durumu (Yüz b inde ) 1.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
ROBOT.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
CANLILARIN DAĞILIŞINI ETKİLEYEN PALEOCOĞRAFYA ÖZELLİKLERİ
©McGraw-Hill Education, 2014
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
HAZIRLAYAN Adı: Muhammed Soyadı: AYDIN No: 546 Okul: Darende İlköğretim Okulu KAYNAK: KAYNAK:
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Sözsüz İletişimin Özellikleri
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
 15.ve 16. yüzyıllarda İtalya’da başlayan ve daha sonra Avrupa’da yayılan edebiyat,güzel sanatlar ve bilim alanındaki gelişmelere Rönesans(Yeniden doğuş)
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Gezi Yazısı. Gezi yazısı bir yazarın gezdiği, gördüğü yerleri edebi bir üslûpla anlattığı bir yazı türü. Gezi yazılarından oluşan esere seyâhatnâme denir.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN EDEBİ ŞAHSİYETİ
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
AHMET HAŞİM ( ).
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
İletişimin Zamanda yolculuğu
Şinasi Şair Evlenmesi.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
ÜLKEMİZDE NÜFUS ARTIŞI
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
DÜNYADA ORGANİK TARIM Günümüzden yaklaşık 1,5-2 milyon yıl önce ilk insanların dünya yaşamı içinde yer aldığı sanılmaktadır. Bu zamanda dünyada insan yaşamı.
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Küreselleşme tartışmaları
<<<<<<>>>>>>
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

. Niçin Okumuyoruz ?

Kültürel Sürecin Ardışıksızlığı ve Bireysel Gelişimin Gecikmesi: İletişim açısından bakıldığında, dünyanın sözlü kültür, yazılı kültür ve elektronik -görsel- kültür (Sanders, 1999:12) sürecinden geçtiği görülmektedir. Bu bağlamda sürecin ardışıklığı, toplumun kültürel gelişiminin daha sağlam zemine oturmasına neden olmuş, dış müdahalelere karşı daha dirençli durmasını sağlamıştır. Türkiye’de sözlü kültür, yazılı kültür ile elektronik kültür sürecinin birbirine yakın olduğunu, yazılı kültürün biraz daha kısa bir dönemi kapsadığı görülmektedir. Cumhuriyetin ilk yıllarında dahi, Türkiye’de sözlü kültürün belirgin derecede hakim olduğunu görülmektedir (Öztürk, 2006: 70). Bu şartlarda, fertlerin bilgiyi elde etmesinin hâlâ dinlemeye bağlı olarak devam ettiği görülmektedir.

Matbaanın gelişmesi bireysel gelişmenin de önünü açmıştır Matbaanın gelişmesi bireysel gelişmenin de önünü açmıştır. Eskiden kitap sayısı az olduğu için herkesin okuyabileceği kitap adedi mevcut değildi. Köy odalarında veya topluluğun fazla olduğu ortamlarda okuma-yazması olan kişi yazılı metni yüksek sesle okur, geri kalanlar ise dinleyici konumunda bulunurdu. Toplumsal bir etkinlik şeklinde cereyan eden olaylar bir nevi camilerde okunan kitap tarzında yazılmıştı. Kitabın toplumun bütün katmanlarına kadar yayılması bu anlayışın yavaş yıkılmasına sebep olmuştur. Tüm dünya edebiyatı aynı dönemden geçmiştir. Batı’nın klasik antik çağında, değer taşıyan her metnin yüksek sesle okunmak üzere yazıldığı ve okunmayı hak ettiği varsayılıyordu, bu alışkanlık, pek çok değişiklikle 19. Yüzyılın sonuna dek geçerliliğini korudu (Balogh’tan ak. Ong, 2003:139). Bu tür uygulama, sözlü geleneğin devamı olmakla birlikte, yazının henüz icat olmaması ve olduktan sonra gerek eski alışkanlıkların devam etmesi ve gerekse kitabın tüm topluma yayılmamış olmasının ürünüdür.

b. Okuryazar Oranı: Alman I. Fredick tarafından başlatılan ve oradan bütün Avrupa’ya yayılan 5 ile 14 yaş arasındaki kişileri içeren mecburi eğitim sayesinde, halkın eğitim ve kültür seviyesi artmış, Almanya ve İskandinav ülkelerinde okuryazar oranı 1850 yılında % 70’lere varmış, Fransa ve İngiltere gibi Avrupa ülkelerinde de %50 civarlarında olmuştu (Yanal 1999:17). Bu kişiler okumayı eğlence haline getirmiş, roman okuyarak eğleniyor, gazete okuyarak ülke ve dünya gündeminden haberdar oluyorlardı. Yanal (1999: 19), Türkiye’nin 1970 yılında -yani Avrupa’dan 120 yıl sonra- Avrupa’daki okuryazar oranına ulaştığını söylemektedir. Okuryazar oranının geç geliştiği bir ülkede, insanlardan iyi bir okuyucu olmalarını beklemek elbette yanlış olur.

Matbaa Sorunu: Günümüzde yaşanılan sıkıntıların sebebini geçmiş kültürümüzün derinliklerine girerek aramamız gerekmektedir. Osmanlı’da Eğitim Sistemi kitabının yazarı Ahmet Cihan (2007: 29), son 300 senelik bir zaman dilimini ihtiva eden klasik Osmanlı sisteminde ilk defa ortaya konulan yeni kitap sayısının 200 olduğunu söylemektedir. Yani artan ihtiyaçları karşılayacak, reel bilgi düzeyini geliştirecek yeni bilgilerin halka yayılması çok yavaş olarak işlemekteydi. Cihan (2007: 29), 14. ile 16. yüzyıl arasında Osmanlı uleması tarafından kaleme alınan kitap sayısının 256 olduğunu, bu kitapların % 86,3’üne karşılık gelen 221 kitabın daha önce yazılmış olan değişik eserlerin şerh, haşiye, talik, tasnif ve çevirisinden ibaret olduğunu, diğer %13,7’sini oluşturan 35 kitabın ise telif olduğunu söylemektedir. Cihan (2007: 29), söz konusu dönemde Osmanlı ulemasının kaleme aldığı ve çoğu şerh, haşiye ve tercüme olarak adlandırılan toplam 256 kitap arasında pozitif bilimlere ait olanların oranının ise sadece %21,4 olduğunu dile getirmektedir. Hâlbuki Gutenberg’in bulduğu teknikle kitap basımı Avrupa’da hızla yayılmış, 15. yüzyıl sonunda, Avrupa’nın 250’den fazla kentinde matbaa kurularak faaliyete geçmiştir (Laberre, 1993: 70). 16. yüzyılda sadece Venedik’te 18 Milyon nüsha üreten beş yüz kadar basım evi bulunmaktadır. Yine Amsterdam’da 1675–1699 yılları arasında 270’ten fazla basımevi ve kitapevi çalışmaktadır (Burke, 2001: 162). Hayrullah Efendi 1860 yıllarında yazmış olduğu Avrupa Seyahatnamesi (Gürsoy, 2002:115-116) adlı eserinde, Fransız imparatorunun kütüphanesinde dört yüz bin ciltlik eserin; Arselan kütüphanesinde iki yüz bin, Saint Genevieve kütüphanesinde yüz otuz bin cilt kitap bulunmakla birlikte bazı kişilerin evlerinde elli- altmış bin ciltlik kitapları içeren özel kütüphaneler bulunduğunu, Paris halkının okuyup yazdığını ve evinde kütüphanesi olmayan bireyin çok nadir olduğunu anlatmaktadır.