MODERN B İ REY VE TOPLUMUN ZAMAN ANLAYI Ş I a)Günlük Yaşam Günlük yaşamda,alışkanlıklarda,bakış açısında,ilgi alanlarında değişiklikler öne çıktı. Toplu yaşamanın beraberinde ortaya çıkan altyapı ve temizlik işlerine ağırlık verildi. Yeni yerleşim mekanlarının yapılması,toplu taşıma araçlarının yaygınlaşması,resim, heykel sergileri düzenlemesi,sinemanın yaygınlaşması değişime örnek verilebilir.
b)Çevre Ve Altyapı Çalışmaları TEMİZLİK Bu dönemde temizlik işleri devletin kontrolünde değildi.Devlet temizlik işçisi tutmaz ve maaş ödemezdi.Fakat son dönemde nüfusun çığ gibi büyümesi bu işlerin daha organize yapılmasını gerekli kıldı. 1885 ’de İstanbul Şehremanetı- İstanbul belediyesi kuruldu.
Apartmanlar Yapı türlerinde çeşitlilik göze çarptığı gibi çok katlı yapılaşma da göze çarpıyordu.Apartman yapılılaşması Pera Beyoğlu’nda başladı. c)Kültür –Sanat Ve Mimari Osmanlı devleti lale devrinden itibaren batılılaşmaya başlamıştır.Bu hareket 3. Selim,2. Mahmut ve ardından tanzimat dönemiyle birlikte hızlanmıştır.
Sanat alanındaki değişim ilk olarak mimaride kendini belli etmiştir. Batılı tarzda ilk eser 3. Ahmet çeşmesidir. Batılı tarzda ilk dini eser ise Nuru Osmaniye Camisidir. Bütün değişimlerin sonucunda hayat daha düzenli ve planlı bir hal aldı.Yaşanan gelişmelerle beraber yeni maden ocakları açıldı ve büyük şehirlerde fabrikalar kuruldu.Daha fazla para kazanma ve daha refah hayat sürmek iç,in kırsal alandan kente göç arttı.
AVRUPA VE OSMANLI ŞEHİRLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM 19. Yüzyılda osmanlı kentlerinin nüfusuyla birlikte görünümleri değişti.Yani mahallelerin kurulmasıyla birlikte kentler büyüdü. İstanbul da ilk elektrik şebekesi 19. yüzyılda kurulurken elektrikle çalışan ilk yer altı treni ve tramvay hatları da bu dönemde döşendi. Kentlerin yönetimini kolaylaştırmak amacıyla İstanbul da yeni bir belediye teşkilatı kuruldu.Bu yeni belediye modeli zamanla diğer büyük kentlerde de uygulamaya konuldu.
DEĞİŞİME UĞRAMADAN ÖNCE
DEĞİŞİME UĞRADIKTAN SONRA
19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kent yaşamına telgraf,telefon,tren,tramvay ve buharlı vapur gibi yeni iletişim ve ulaşım araçları da girmeye başladı. Elektrik ve gaz kullanılarak kentlerin aydınlatılması uygulamasına geçildi. Genişletilen kent içi yollar taşlarla kaplanırken yaya kaldırımları yapıldı.Ayrıca su şebekeleri inşa edildi.
İstanbul’un kent dokusunu değiştirmek için çalışmalar yapıldı.Houssmann’ın (Husman) tarzında bulvarları ve çevre yolları örnek alınarak yeni yollar açıldı,eğri büğrü çıkmaz sokakların yerini düz sokaklar aldı. Ulaşım teknolojisinin gelişmesiyle ticaret artmıştır. Osmanlı devleti içinde seyahat edenleri kontrol altında tutmak ve İstanbul’a gitmek ve yerleşmek için alınan izin ve geçiş belgesine MÜRUR TEZKİRESİ denir.Buna iç pasaportta denir.