BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON VE BÜYÜME ÜZERİNE BİR ANALİZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ENFLASYON.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
©McGraw-Hill Education, 2014
©McGraw-Hill Education, 2014
Altıncı Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Fiyat ve Fiyatlandırma
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Pazarlama Çevresi.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
İŞSİZLİK SORUNU.
Makro İktisat.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
ŞEHİRLERİN REKABET KRİTERLERİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
YATIRIM HARCAMALARI.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
ESRA ÖNDER İŞLETME 2.ÖĞRETİM
S.1. Aşağıdakilerden hangisi klasik makro okul için söylenemez
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ 2018 Web: Blog: E-posta:
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İŞSİZLİK SORUNU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON VE BÜYÜME ÜZERİNE BİR ANALİZ Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Bilgi Ekonomisi. Bu sözcük Nasdaq borsasındaki gelişmeleri, Internet’teki yeni iş modellerini veya Turkcell gibi bir teşebbüsün kısa sürede ulaştığı piyasa değerini açıklamak için başvurduğumuz bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır (Ülgen, 2000) 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Bilgi ekonomisi farklı kesimlerce değişik anlamlarda ele alınmaktadır. Bunlar; küresel rekabet çağında, klasik ekonomi kuramlarının geçersizliği ve hızlı teknolojik değişimi öne çıkaran çok geniş kapsamlardan, sadece üretim ve verimlilik artışında bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkisini içeren dar bir odağa kadar değişebilmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Bilgi Ekonomisi hakkında genel kabul gören en temel olgu, ekonominin altyapısının fizik mallardan çok bilgi temelli ve daha ziyade hizmete benzeyen mallara dayanıyor olmasıdır. Bilginin üretim süreçlerindeki yerinin gittikçe artmasıyla birlikte, sanayi ürünlerinin eski değerini kaybetmeye başladığı iddia edilmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Eski sektörler önemini, karlılığını, istihdam gücünü, üretim kapasitesini yavaş yavaş yitirirken, yeni sektörler çığ gibi büyüyerek ekonomik büyümenin lokomotifi konumuna gelmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Teknolojik gelişmeyle vücut bulan, büyük ölçüde dijitalleşmeye ve Internet’e bağlı olan bilgi ekonomisi tıpkı dominant bir gen misali eski ekonomiyi yani eski organizmayı kuşatıp yavaş yavaş yok etmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİNİN ETKİLERİ Faktör fiyatlarının düşmesi nedeniyle düşük maliyetli üretim Pazarlama maliyetlerinin düşmesi (B2C yada B2B) Fiyat bilgilerinin şeffaflaşması Tüketici merkezli üretim Piyasaya giriş engellerinin en aza inmesi Rekabet edebilirliliğin artması 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ VE GELENEKSEL EKONOMİ Gerçekten bilgi ekonomisinin en büyük faydası eski ekonomiyi daha etkili hale getirmesidir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi) BİLGİ EKONOMİSİ Tüm bu olumlu önermeleri makro ekonomik çerçevede bir araya getirecek olursak, düşük maliyetler veri olarak alınabilecek herhangi bir fiyat seviyesinden firmaları daha fazla üretmeye teşvik etmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ VE BÜYÜME Bilgi ekonomisinin temelini oluşturan bilgi ve iletişim teknolojileri büyüme üzerindeki etkisini çok boyutlu doğası gereği; Üretim artışı, Verimlilik artışı, Yeni istihdam olanakları, Ekonomik etkinlik artışı gibi farklı kanallar aracılığıyla göstermektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

PİYASA DENGESİ VE BÜYÜME Arz eğrisi S1’den S2’ye hareket etmekte, uzun dönem dengede üretim miktarı artmakta, fiyat seviyesi düşecektir. P D S1 S2 P0 P1 Q0 Q1 Q 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ VE ENFLASYON Üretim artışından kaynaklanan fiyat düşüşüne bağlı olarak belli bir periyot dahilinde enflasyon düşebilir, fakat bu düşüş fiyatların daha alt seviyede yeni denge noktasına ulaşmasına dek sürecektir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ VE ENFLASYON Eğer otoriteler enflasyon hedefini değiştirmezlerse, kısa dönemli düşüşün ardından enflasyon eskisi gibi kalacaktır. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ VE ENFLASYON Internet’in fiyatları aşağıya çekmesi nedeniyle enflasyon hedeflenen oranın altına düşerse, otoriteler faiz oranlarını indirerek hızlı büyümeye izin verebileceklerdir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME Buraya kadar anlatılanlar Internet’in kısa dönemde enflasyonu düşürebileceğini uzun dönemde de büyümeyi artırabileceğini göstermektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME Bu önermelerin temelinde Internet’in yalnızca toplam arz üzerinde etkili olacağı yaklaşımı yer almaktadır. Ancak Internet kuşkusuz toplam talep üzerinde de etkili olmaktadır. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME Örneğin, hisse senedi yatırımcılarının yüksek üretim düzeyi ve kar beklentileri hisse senetlerinin fiyatlarını artıracak, bu artış da hisse senedi sahiplerinin servetini artırarak arzdaki artış realize edilmeden tüketicileri daha fazla harcamaya yöneltecektir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

PİYASA DENGESİ VE BÜYÜME Burada dikkat edilmesi gereken nokta, Internetin hem arzı hem de talebi tetikleyerek denge üretim miktarı Q2 düzeyine ulaştırdığıdır. Bu da büyüme olarak adlandırılmaktadır. Talep eğrisi D1’den D2’ye hareket edecek, uzun dönem dengede talep miktarı artacak, fiyat seviyesi tekrar P0 yükselecektir. P D2 D1 S1 S2 P0 P1 Q0 Q1 Q2 Q 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME Yukarıda sözü edilen talep yönlü yaklaşımın Amerika’daki fiili durumla neredeyse birebir örtüştüğü söylenebilir. Verimlilik artışı, hisse senedi piyasası ve fiyatları aracılığıyla talepte bir patlama yaratmıştır. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME Talep patlamasının taşıdığı en büyük risk, talepteki artışın verimlilik orijinli arz artışını kısa vadede geçmesi, teknolojik yeniliklerin reel üretime dönüştürülmesi aşamasındaki zaman boşluğunda (time lag) denge fiyatının yükselebilecek olması, böylelikle kısa dönemde enflasyonist baskının ekonomiyi etkilemesidir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

BİLGİ EKONOMİSİ, ENFLASYON ve BÜYÜME ABD de bu fiili durum oluşmuş ancak ABD ekonomisinin bazı özellikleri nedeniyle bu çabuk atlatılmıştır. Bu özellikler şunlardır: Amerikanın gerek işgücü gerek sermaye piyasası diğer ekonomilere nazaran daha esnektir, piyasa etkinliği fazladır, işgücünün hareket serbestisi vardır, piyasa rekabetçidir, sermaye ve işgücü yeni olanaklara kolaylıkla kanalize edilebilmektedir. Diğer bir faktör de talep fazlasının dış ticaret açığıyla elimine edilmesidir, tüketim talebi ithalat yoluyla eritilmektedir. Kimi uzmanlarca haklı olarak eleştirilen korkunç boyutlardaki dış ticaret açığı ise, Amerikan sermayesinin dünya genelinde sahibi ya da ortağı olduğu firmaların küresel satışlarıyla finanse edilmektedir. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ Analizin de gösterdiği gibi, Internet’in önemi, uygun sosyal ve ekonomik politikalarla desteklenmesi durumunda uzun vadede yaratacağı enflasyonsuz büyümeden kaynaklanmaktadır. 31.01.2007-02.02.2007 (AB'07-Kütahya) Dr. Yaşar SARI (Muğla Üniversitesi)