UZAKTAN ÖĞRENİM TASARIMININ ANA HATLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
KONU: UZAKTAN EĞİTİM TÜRLERİ
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
MODÜL 4 Organizasyon.
MESLEKİ EĞİTİM.
Açık ve Uzaktan Öğretim Modelleri
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
PROJE TEKLİFİ HAZIRLAMA
UZAKTAN EĞİTİME GİRİŞ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE
Mustafa Kemal Üniversitesi
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Eğitim Öğretimde Planlama
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
ASSURE Modeli Hayrettin Binzet.
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
UZAKTAN EĞİTİM.
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
Türkiye’de Açık ve Uzaktan Öğretim Temel Politikası (Çalıştay Raporu) Prof. Dr. Üstün Özen Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Dekanı.
Öğrenme Öğretme Süreci
İÜ AUZEF VİZYON VE STRATEJİ ÇALIŞTAYI Melih Arat ve Hakan Turgut
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
(Proje Yönetimi ve Danışmanlık Metodları)
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
;EEn Hazırlayan: Şahin GÖKÇEARSLAN Gazi Üniversitesi Enformatik Bölümü.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
UZAKTAN EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME Amine Mirzaoğlu. DEĞERLENDİRME: Ölçme sonuçlarının bir ölçütle karşılaştırılma işine değerlendirme denir. Örneğin : Sınavdan.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
SAĞLIK SİSTEMLERİNİN VE HİZMETLERİNİN YENİDEN ÖRGÜTLENMESİ VE PLANLANMASI Prof. Dr. Haydar Sur Biruni Üniversitesi Öğretim Üyesi.
Öğretimin Planlanması
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yönetim Sistemleri ve Moodle
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Öğretim Yönetim Sistemleri ve Moodle
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Sunum transkripti:

UZAKTAN ÖĞRENİM TASARIMININ ANA HATLARI Ülkü BEYDAĞ Ata ÖNAL Ege Üniversitesi

ÖZET Son yıllarda giderek popüler olan bilgisayar ortamında uzaktan öğrenim, her geçen gün daha fazla yaygınlaşarak, hitap ettiği kullanıcı sayısını artırmaktadır. Esnek öğrenim programları sunarak bir çok öğrenciye cazip gelmektedir. Ancak amacına ulaşabilmesi için büyük bir dikkatle tasarlanması ve özenle kurgulanması gerekmektedir.

1. GİRİŞ Bilgisayar ortamında uzaktan öğrenim, eğitmenlerin ve öğrencilerin coğrafik mesafe ya da zaman açısından birbirlerinden ayrı oldukları bir öğrenim çeşididir. Bu öğrenim aktivitesinin verimli ve öğretici olabilmesi için uzaktan öğrenim programının, verilecek derslerin, iletişimin kurulması için gerekli olan teknik altyapının, kullanılacak teknolojilerin, eğitmenin dersi sunuş ve sonra da sonuçların ölçümlenme şeklinin tasarlanması ve özenle kurgulanması gerekmektedir. Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek şekilde dikkatlice planlanmalıdır [2]. Bir çok seviyede araştırma, planlama ve program tasarımının aşılmasını gerektirir [1]. Çevirim içi programların tasarımı dikkat edilmesi gereken bir aşamadır.

2. Çevrimiçi ve Uzaktan Öğrenim Program Tasarımındaki Seviyeler İyi bir çevrimiçi ve uzaktan öğrenim programı için programın tasarımının düzenli ve planlı bir yol izleyerek yapılması gerekir. Nelerin tasarımlarının yapılacağına karar verilmelidir.

Çevrimiçi ve Uzaktan Öğrenim Program Tasarımındaki Seviyeler… Tasarım alanları verilecek olan programın amaçlarına göre değişse de genel olarak etkili tasarım öğretimi şu alanlarda planlamayı gerektirir: Kurumsal tasarım Altyapı tasarımı Program tasarımı Ders tasarımı Öğrenme aktivitesi tasarımı Öğrenci değerlendirme tasarımı [1].

2.1 Kurumsal Tasarım Bilgisayar ortamında uzaktan öğrenim programı kurumun hedefleriyle örtüşmeli, misyon ve vizyonu ile aynı doğrultuda olmalıdır. Kurumun misyon ve vizyonu tanımlanmalı, ulaşılmak istenen hedefler belirlenmeli. Kurumsal ve altyapı tasarımı fakültenin temsilcileri, çalışanlar, öğrenciler ile yönetimden oluşan bir grup ya da komite tarafından yönetilen kampüs genelinde bir sorumluluktur. Ana amaç, altyapı, program, öğrenciler ve değerlendirme arasında tasarım uygunluğunun elde edilmesidir. Dersler ve öğretim seviyelerinin tasarımından izole bir şekilde yönetimsel sistemlerin tasarımı hakkında kararlar alınamaz. Bu tasarım kurumsal bir anlaşmadır. Ve kurumun stratejik yerinin belirlenmiş olması gerekir [1].

Kurumsal Tasarım… Kurumun stratejik yeri, bir değerlendirme testi ile belirlenir. Kurumsal planlama = vizyon & misyon + hedefler… Kurumsal tasarım aşamasında sorulması gereken sorular: Kurumun misyonu nedir? Kurumun vizyonu nedir? Kurumun belirlediği hedefler nelerdir? Kurum bu programla hangi öğrencilere hizmet vermeyi düşünüyor? Hangi fakülteler için bu program tasarlanacak ve bu fakültelerin güçlü ve zayıf yönleri nelerdir? Bu fakülteler şimdi ne ile tanınıyorlar? Ve gelecekte ne ile tanınmak istiyorlar?

2.2 Altyapı Tasarımı İletişimi gerçekleştirecek olan Internet ve Web altyapısının tasarımı Kullanılacak teknolojilerin belirlenmesi

Kullanılacak Teknolojiler: Bilgisayarlar Video Yazılı materyaller Sesli konferans Görüntülü konferans Televizyonlar Telefon İnternet Çeşitli simülatörler Kütüphane kaynakları Yazılım uygulamaları Kişisel iletişim araçları ve uygulamalar, Web uygulamalarına ve kaynaklarına erişimi ve uzak, ulusal ve yerel ağlara erişimi sağlayan ağlar. Kampus servislerini yöneten görevlendirilmiş sunucular ve yazılım uygulamaları Dışsal sağlayıcılardan yazılım uygulamaları ve servisleri, Internet servisleri ve ağ servisleri gibi dış kaynaklı servisler v.b. [1].

Altyapı Tasarımı… Alt yapı tasarımında sorulması gereken sorular: Üniversitenin bu alt yapı için ayırabileceği bütçe nedir? Bu alt yapının ilerideki bakım aşamasında, üniversitenin verebileceği teknik destek ne ölçüde olacaktır? Üniversitenin vermeyi düşündüğü programlar için kullanılması gereken teknoloji ne seviyede olmalıdır? Üniversitenin vereceği programların hedef kitlesi olan öğrencilerin sahip olduğu teknoloji ne seviyededir? Bu gerekli alt yapının diğerlerine göre daha kolay sağlanabileceği fakülte hangisidir?

2.3 Program Tasarımı Etkili bir program = dikkatli planlama & kurslar arası tutarlılık Periyodik olarak kursun sık sık gözden geçirilmesi, içeriğin geçerli kalmasını, teknolojinin uygun şekilde kullanımını, dağıtım stratejilerin etkinliğini ve daha geniş eğitim programlarında entegrasyonu sağlamaya yardımcı olur [2]. Program seviyesinde tasarım basit olarak müfredat program tasarımıdır ve hangi derece, program ve sertifikalar sunulacağına odaklanır. Kurumsal planlayıcılar önerilecek olan programın tipi hakkında, programın kime, ne sıklıkla ve ne ücretle verileceğine ilişkin sorulara cevap verirler [1].

Program Tasarımı… Program tasarımı aşamasında sorulması gereken sorular: Hangi ders yönetim sistemleri ve web araçları ders yönetimi için kullanılacaktır? Hangi kaynak ve araçlar kütüphane ve araştırma materyalleri için tasarlanmış ve planlanmıştır? Bu program dahilinde öğrencilerin hangi araç ve kaynakları kullanmaya ihtiyaçları vardır ya da kullanabileceklerdir? Öğrenciler öğrenimlerini nerede yapacaklardır? Hangi seviyede ağ erişimi gereklidir ya da önerilmektedir? Bu projenin gerçekleştirileceği fakültede mevcut uygulanmakta olan program uzaktan öğrenim programına uygun mu, kolay adapte edilebilecek mi?

Kurs amaçlarını gerçekleştirmek için öğrenim aktivitelerinin belirlenmesi: Ne tür öğrenim aktivitelerinden yararlanılacağının net olarak belirlenmesi gerekir. Okuma çalışmaları olacak mı? Yazma çalışmaları olacak mı? Sözlü çalışmalar olacak mı? Tartışma grubu çalışmaları olacak mı? Laboratuar veya gözden geçirme çalışmaları olacak mı? Soru çözme çalışmaları olacak mı? Kritik düşünme veya analiz yeteneklerini geliştirecek çalışmalar olacak mı? Takım veya grup çalışmaları olacak mı? Performans arttırıcı değerlendirme toplantıları yapılacak mı? Vb.. [3].

2.4 Ders Tasarımı Ders tasarımcısı Ders tasarım aşamasında içerik, amaçlar, öğrenci hedefleri, öğrenme tecrübeleri değerlendirmeden sorumludur. Ders tasarım aşamasında kurs müfredatı, kurs oryantasyonu kurs içeriği Kurs takvimi gibi kavramların açıkça tanımlanmış olması gerekir.

Ders Tasarımı… Kurs Müfredatı: Kurs tanımının özeti + zaman ihtiyaçları + kurs ile ilgili bilgiler + kurs nesneleri + kitapların metinleri + toplantı takvimi + mezuniyet bilgisi + öğretimin ana hatları + dönem için uygun tarihler. Kurs Oryantasyonu: Eğitmenlerin kısa biyografilerini ve kurs ile ilgili yönergelerini, öğrencilerin beklentilerini, konuya özgü bilgiler ve örneklerle, ödevlerin sunuşuna ilişkin eğitim, kitapların linklerini, yardımcı araçları ve materyallerini indirebilmek için gerekli indirme linklerini, teknoloji eğitimini ve uzaktan eğitim için üniversite kampus destek alanlarına linkleri ve bilgileri içermelidir. Kurs İçeriği: Kurstaki ders ve modüllere linkleri içermelidir. Her ders için, öğrenim nesnelerine, aktivite ve okuma parçalarının listesine, tamamlayıcı okuma parçaları ve zenginleştirici aktiviteler ve sesli ya da görüntülü ders gibi görsel medyalara linkler. Kurs Takvimi: Her modülün başlangıç ve bitiş tarihlerini, ödevlerin teslim tarihlerini, projeleri, sınav ve üniversitenin tatil tarihlerini içermelidir.

Ders Tasarımı… İyi bir ders tasarımı = (öğrenciler) etkili öğrenim & (eğitmen) etkili öğretim. Net öğrenim hedefleri; kursun içeriği, aktiviteleri ve öğrenimin değerlendirilmesi için yararlı bir çerçeve sağlar. Kursların periyodik bakımı ile kalite, öğrenim programı ile tutarlılık, programın geçerliliği öğrencilerin öğrenim sonuçlarının ilerleyişi garanti altına alınır [2]. Ders tasarımı için kurs bitiminde öğrencilerden beklenen bilgi, beceri, ve davranış/değerlerin neler olduğunun, ne tür öğrenim aktivitelerinin gerekli olduğunun, dersin kavram yoğunluklu mu ya da pratik egzersiz yoğunluklu mu olacağının, bu ders için önerilen kaynakların neler olduğunun, hangi ders yönetim sisteminin kullanılacağı kararlarının üniversite tarafından verilmesi gerekmektedir.

Ders Tasarımı… Başarılı bir ders tasarımı için fakülteye büyük iş düşmektedir: Fakülte bu yeni ortamda öğretme ve öğrenme kaynakları için herhangi bir zaman ya da bütçe ayıracak mı? Fakültenin öğretme ve öğrenme teknolojisinin durumu ne düzeydedir? Bu ders için fakültenin kullanacağı teknolojiler ve araçlar nelerdir? Ders seviyesinde tasarım işinin büyük bir kısmı fakülte seviyesindeki tasarım ile bağlantılıdır [1].

2.5 Öğrenme Aktivitesi Tasarımı Genellikle öğrenim deneyiminin tasarlamasında fakültenin ve öğrenenlerin yaşam ortamlarının detayları unutulur. Öğrenimin gerçekleşeceği ortamın öğrenime elverişli olması, öğrenimin kalitesini etkileyen birincil elemandır.

Öğrenme Aktivitesi Tasarımı… Öğretim tasarımı öğrenci hakkında sorular sormayı gerektirir. Öğrenci şu anda ne biliyor ve tecrübesinden kazanacağı şeyler nelerdir? Öğrencinin daha önceden sahip olduğu bilgi birikimi nedir? Bu kurs ile öğrenen ne öğrenmeyi umuyor veya elde etmeyi bekliyor? Bu kurs ile fakülte tarafından öğrenene kazandırılması hedeflenen şeyler nelerdir? Fakültenin bu kurs dahilinde hedefledikleri ile öğrenenin beklentileri ne derecede örtüşmektedir? Öğrenenler farklı bilgiye, geçmiş eğitimlere ve farklı beklentilere sahiptirler. Bilgi birikiminin çeşitliliği karşısında çeşitlilik gösteren içerik, kaynak ve aktiviteler geliştirilmeli ve elde edilmelidir [1].

Öğrenci topluluğunun analizi: Dersin verileceği öğrencilerin sahip oldukları bilgi birimlerinin çeşitlilik göstermesinden dolayı Öğrenim hizmeti verecek olan kurum bu soruları itina ile cevaplandırmalıdır. Öğrenciler kimdir? Öğrencilerin altyapıları nedir? Öğrencilerin beklentileri nelerdir? Öğrencilerin yerleşimleri nasıl, nerededir? Bu kursa katılan öğrencilerin kullanacakları teknolojiler nedir? Öğrencilerin yetenekleri nedir? Bu kurs için öğrencilerin motivasyonu hangi seviyededir? Kurs materyalleri için öğrencilerin nasıl yazılımlara ihtiyacları olacak? Öğrenciler kurs içeriği hakkında ne kadar bilgi sahibidir. Öğrencilerin zaman ve seyahat hakkındaki kısıtları nelerdir? Vb. [3].

Öğrenme Aktivitesi Tasarımı… En önemli bileşen eğitmenin yetenek ve deneyimleridir. Bir çok teknoloji kullanılır; fakat eğitmenin deneyim ve becerilerinin öğrencilere aktarılmasında önemli olan teknoloji değil kurs tasarımıdır [3]. Eğitimcilerden gelen geri besleme, öğrencilerin kendilerini soyutlamalarını, kafalarının karışmasını, kimlikleri belirsiz eğitimci ve katılımcılara karşı duyarsızlığın oluşmasını engelleme açısından yüz-yüze verilen kurstaki geri beslemeye oranla daha önemlidir [1].

2.6 Değerlendirme Tasarımı Değerlendirme diğer beş adımın başarısını gösterir. Öğrenim sonuçlarının değerlendirilmesi program seviyesinde bir sorumluluktur. Araştırmalarla, kurs hedefleri doğrultusundaki öğrenim sonuçlarının gösterdiği öğrenci başarısının ölçüm ve analizi, hedefler veya bağımlılıklarla şekillenir. Değerlendirme planı, değerlendirme sürecini etkin, sürekli ve takviye edilebilir hale getirebilmek için geliştirilir ve uyarlanır. Değerlendirmenin sonuçları, değerlendirme planının bileşenleriyle entegredir [2].

Değerlendirme Tasarımı… Değerlendirme, tasarım aşamasında kritik bir noktadır. Değerlendirme planlaması, öğrenmenin etkililiği ile öğretmenin ve öğrenmenin verimi ile ilgili hedeflerin dengelenmesine yardımcı olur. Öğretim ve öğrenim tekniklerinin sistemli olarak incelenmesiyle adil, kullanmaya değer değerlendirme mekanizmaları geliştirilmiştir. Her zaman değerlendirme sistemli bir şekilde uygulanmalı ve tutarlı olmalıdır [1]. Değerlendirme, kursun öğrenim hedeflerine ulaşmasında tetikleyici bir faktördür. Çevrim içi kurslarda doğru bir değerlendirme için sık sık uygulanan küçük sınavlardan, araştırma, tartışma, ödev ve proje tekniklerinden yararlanılması önerilir.

3. SONUÇLAR Kötü hazırlanmış bir uzaktan öğrenim tasarımına sahip uzaktan eğitim modelinin eksiksiz ve başarılı olması beklenemez. Öyleyse; iyi bir e-öğrenme uygulaması nasıl olmalıdır? Bu aşamada çevrim içi eğitim modelinin tasarımı yukarıda anlatıldığı gibi adım adım hiçbir adımı atlamadan ve programlı bir şekilde yapılmalıdır.

SONUÇLAR… Çevrim içi uzaktan eğitim modeli, kurumun başlangıçta belirlediği hedefleri karşılamalı, kurumun misyonuna ve vizyonuna uygun olmalıdır. Kurumsal tasarımla programın fikirsel manada temelleri atılmış olur. Modeli somutlaştırmak için alt yapı tasarımının yapılması gerekir. Mevcut alt yapı ve teknolojiyle gerekli altyapı karşılaştırılır. Buradaki eksiklikler giderildikten sonra dersin verileceği ortam üzerine yoğunlaşılır (hazır ücretli/ücretsiz bir ortam ya da sıfırdan özel olarak yazılmış bir ortam).

SONUÇLAR… Program tasarımında periyodik olarak kursların gözden geçirilmesiyle, programın o günün ihtiyaçlarına uygun olması, açılan kursların geçerli kalması, içeriğin geçerli kalması, teknolojinin uygun şekilde kullanımı, dağıtım stratejilerin etkinliği sağlanmış olur. Bir sonraki tasarım aşaması olan ders tasarımı aşamasına dersin içeriği, amaçları, öğrenci hedefleri, öğrenme tecrübeleri, belirli bir ders için değerlendirme işlemi dahildir. Ders tasarım aşamasında kurs müfredatı, kurs oryantasyonu, kurs içeriği, kurs takvimi gibi kavramların açıkça tanımlanmış olması gerekir.

SONUÇLAR… Öğrenme aktivitesi tasarımı bağlamında dersin verileceği ortamın koşulları dikkate alınmalıdır. Seviye belirleme testi ile derse hangi düzeyde bilgi birikimine sahip öğrencilerin katıldığı belirlenmeli ve herkesin kişisel bilgi birikimine cevap verecek bir yol izlenmelidir. Değerlendirmenin tasarımında adil, tutarlı, güvenilir, akıllarda soru işareti oluşturmayan bir mekanizma kullanılmalıdır. Değerlendirmenin gerçekçi olması için çok parçalı bir yapıda olması gerekir. Tüm bu tasarım adımları dikkatle uygulandığında, sistemin ihtiyaçlarını karşılayabilen, başarılı bir çevrim içi, uzaktan öğrenim modeline ulaşılacaktır.

KAYNAKLAR [1] Howard,Caroline. Distance Learning and University Effectiveness:Changing Educational Paradigms for Online Learning.Hershey [2]http://www.ihets.org/progserv/education/distance/guiding_principles/ [3]http://www.rit.edu/~609www/ch/faculty/cdopt.htm [4]http://www.fgcu.edu/onlinedesign/Intro.html [5]http://www.extension.washington.edu/ext/certificates/dld/dld_crs.asp

TEŞEKKÜRLER Ülkü BEYDAĞ