DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME Hafta 5

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Işık Dalgalarının Girişimi - Kırınım
Advertisements

ÇİFT YARIKTA GİRİŞİM YOUNG DENEYİ.
IŞIK YOKSA RENK YOKTUR! Cisimler üzerlerine düşen ışığı yansıttıkları zaman onları görür ve rengini söyleriz. Eğer ışık yoksa renk de yoktur.
Beyaz Işık Gerçekten Beyaz mıdır?
DUYU ORGANLARI
(Radio Detection and Ranging)
KONU :GÖRÜNTÜNÜN GEOMETRİK MODELLERİNİN KURULMASI
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Görme Sistemi -.
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
RESİM FOTOĞRAF İŞLEME YAZILIMLARI.
Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
Elektromanyetik Dalgalar
FOTOĞRAFİK SİSTEMLER Cisimlerin optik olarak resim düzlemine izdüşürülen görüntüleri fotoğraj filmi üzerine kaydedilir. Görüntünün kaydedildiği fotoğraf.
SEDA ARSLAN TUNCER Android işletim sisteminde RGB histogram değerlerinin gerçek zamanlı olarak elde edilmesi SEDA ARSLAN TUNCER
IŞIK Yunus Emre Yüksel.
CSS Birimleri.
AY DEDE.
Görsel Sanatlar Dersi 2. Sınıflar
RENK.
TÜTF GÖZ HASTALIKLARI AD KASIM 2002 DR.H.SEMİH SAMUT PROF.DR.SAİT ERDA
Hazırlayan Gülnihal BAYINDIR ALKAN İMKB MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ANADOLU LİSESİ GRAFİK VE FOTOĞRAF ALANI BÖLÜM ŞEFİ.
GÖRSEL ESTETİK IŞIK VE RENK Yusuf Kadri Şirinkan.
RENK.
RENKLER. RENKLER ŞİMDİ TABLOMUZA BİR GÖZ ATALIM.
Özboyacı İlköğretim Okulu Hazırlayan Faruk YAVUZ.
Beyaz Işık Gerçekten Beyaz mıdır?
Beyaz Işığın Renklere Ayrılması Şekildeki prizmaya gönderilen beyaz ışık demeti, prizmadan çıktıktan sonra renklere ayrılır. Bu renkler perde üzerine düşürüldüğünde.
GÖZ (Organum visus) Göz ışığı algılayabilecek şekilde özelleşmiş foto reseptörlere sahip bir organdır. Koruyucu yapılar ile algılamada görevli yapılardan.
GÖRME OLAYI VE IŞIK HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
DUYU ORGANLARI Vücudumuza dış ortamdan gelen bilgiler ,duyu organları yoluyla sinir sistemine taşınır.Yaşanan değişiklikleri ve uyarıları alıp sinir.
RENKLİ GÖRÜNTÜ İŞLEME Güneş Baltacı.
İLERİ GÖRÜNTÜ İŞLEME (Prof. Dr. Sarp ERTÜRK).
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
GÖZ.
Hazırlayan: Cihan UĞUR
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMELİĞİ
Renk tayfı Beyaz ışık renklerin karışımından oluşur.beyaz ışık ışık prizmasından geçerse yedi renge ayrılır.buna renk tayfı denir.
IŞIK VE RENK Doğada temel olarak yedi renk vardır.Yedi rengin üçü ana, dördü ara renktir. Ana renkler; kırmızı, mavi ve sarıdır. Ara renkler; yeşil, kahverengi,beyaz.
Bilgisayar Grafiklerinde Renkler
Işık Maddenin fiziksel yapısındaki atomik etkileşim sonucu oluşan elektromanyetik saçılımdır. Herhangi bir dalganın iki temel özelliği dalga boyu ve frekansıdır.
Bilgisayar Görmesi Ders 3:GÖRÜNTÜLERİN GÖSTERİLMESİ
Grafik ve Animasyon.
YAŞAMIN SİHİRLİ ÖRTÜSÜ RENKLER
Gözün yapısı Görme olayı Göz kusurları
CİSİMLERİ RENKLİ NASIL GÖRÜRÜZ.
Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
ÜNİTE -5 IŞIK.
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
Özboyacı İlköğretim Okulu
görme duyumuzda bıraktığı etkiye renk denir.
RENKLERİN EFENDİSİ: IŞIK.
RENK AYRIMI.
Prizma Özellikleri kullanım alanları tek renkli ışığın izlediği yol
FOTOGRAMETRİ - I Sunu 3- 3 Eminnur Ayhan
GÖRME OLAYI VE GÖZ.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Özel Çakabey Anadolu Lisesi
“RENK”.
RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır. Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek.
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KANUNİ İLKÖĞRETİM OKULU KAHRAMANMARAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜNÜR IŞIK Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir ki bunlar renk tonu veya.
Sunum transkripti:

DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME Hafta 5 Prof. Dr. Oğuz Güngör Karadeniz Teknik Üniversitesi Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Bölümü 61080 Trabzon ogungor@ktu.edu.tr 14.02.2012

Renk Nedir? 14.02.2012

Renklerin idrak edilmesi (görülmesi) üç aşamada oluşur. En basit anlamıyla renk maddelerden yansıyarak göze ulaşan ışığın beyinde uyandırdığı duygudur. Diğer bir deyişle renk gözdeki retina üzerine düşen elektromanyetik spektrumun idrak edilmesinin bir sonucudur. Renklerin idrak edilmesi (görülmesi) üç aşamada oluşur. Fiziksel aşama Fizyolojik aşama Pisikolojik aşama 14.02.2012

1 - Fiziksel Aşama Elektromanyetik spektrum terimi ışığın tüm dalga boylarını tanımlamak için kullanılır. Dolayısıyla elektromanyetik spektrum Gama ve X ışınları gibi çok küçük dalga boylarından mikrodalga ve radyo dalgaları gibi çok büyük dalgaboylarınının tamamını kapsar. İnsan gözü, elektromanyetik spektrum içinde yalnızca 380 ile 780 nanometre aralığındaki dalga boyuna sahip ışığı görebilir. Bu çok küçük aralığa görülebilir spektrum denilmektedir. Görülebilir spektrumun dışında kalan ışıkları algılayabilmek için çok özel sensörler gerekmektedir. 14.02.2012

Elektromanyetik Spektrum Görülebilir Spektrum 14.02.2012

Renkli görmenin temel elemanı aslında ışıktır. Renkli görme retinadaki ışığa hassas olan alıcı sinirlerin ışığa maruz kalmasıyla başlar. Işık, ışığa hassas olan alıcı sinirleri tetikleyen fiziksel bir uyarıcı gibi davranır. Beyin tarafından algılana renkler ışığın dalga boyuna göre değişir. Yani, farklı dalga boylarındaki ışık bize farklı renklerde görünür. Görülür spektrum içerisinde, kısa dalga boylu ışıklar mavi veya menekşe rengi olarak, uzun dalga boylu ışık ise kırmızı olarak görülür. 14.02.2012

2 - Fizyolojik Aşama Bu aşamada retina içerdiği ışığa hassas olan alıcı sinirler yardımıyla üzerine düşen ışığı elektrik uyarılarına çevirir ve bu uyarılar görme siniri yolu ile beyindeki görme merkezine iletilir. Bu işleme retinanın elektromanyetik radyasyona fizyolojik tepkimesi denilmektedir. Insan retinası, görülebilir spektruma duyarlı iki çeşit alıcı sinire sahiptir. Bunlar çubuklar (rods) ve koniler (cones) dir. Kaynak: Koschan, A. ve Abidi, M. 2008. Digital Color Image Processing, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey 14.02.2012

Çubuklar Bunlar renkten bağımsız olarak ışığın yoğunluğundaki değişimleri algılarlar Nesneleri siyah, beyaz ve gri tonları şeklinde algılarlar İnsanlar gece karanlığında düşük ışık olduğu durumlarda bu çubuklar sayesinde yine de etrafını siyah-beyaz olarak görebilirler. Fakat renkli göremezler Koniler Renkli görüşten koniler sorumludur Fakat, görebilmek için çubuklardan daha fazla miktarda ışığa ihtiyaç duyarlar Üç farklı koni hücresi vardır. Bunlar: L tipi, M tipi ve S tipi konilerdir. 14.02.2012

Her bir tip koni belli bir kısmında bindirme olsa da görülebilir spektrumun farklı bir bölgesine duyarlıdır. Fakat her bir tip koni maksimum değerdeki algılamasını farklı bir dalga boyunda yapar. L tipi koni uzun dalga boylu ışığa duyarlıdır ve bu kırmızıya denk gelir M tipi koni daha kısa dalga boylu ışığa duyarlıdır ve bu yeşil renge denk gelir S tipi koni en kısa dalga boylu ışığa duyarlıdır ve bu maviye denk gelir 14.02.2012

Pisikolojik Aşama Işığa hassas olan alıcı sinirler yardımıyla elektrik uyarılarına çevrilen ve optik sinir sistemi ile beyne ulaştırılan sinyaller arasındaki farklılıklar beyin tarafından analiz edilir ve pisikolojik anlamda renk algısı oluşturulur. Eğer görülebilir spektrumun uzun dalga boyuna sahip ışık tarafından L tipi koniler uyarılmışsa insan beyni kırmızı rengi üretir. Benzer şekilde eğer L ve S tipi konilerden daha çok M tipi koniler duyarlılık gösterirse beyin yeşil rengi algılar Ve mavi renk S tipi koniler, M ve L tipi konilerden daha fazla uyarılırsa beyinde oluşur. Eğer gözlemlenen ışık ana renkler olan mavi, yeşil ve kırmızıdan daha başka bir dalga boyuna sahipse L, M ve S tipi konilerin belli oranlarda kombinasyonu uyarılır. Örnek: Sarı renk L ve M tipi koniler eşit miktarda uyarıldığında ve S tipi koni uyarılmadığında görülür Kaynak: Principles of Remote Sensing 14.02.2012

Renk Uzayları Renk uzayı her bir rengin tek bir nokta olarak temsil edildiği bir koordinat sistemidir. Önceki slaytlarda da belirtildiği üzere renkler konilerin farklı dalga boylarında farklı reaksiyon göstermelerinden dolayı mavi, yeşil ve kırmızı renklerin karışımından oluşmaktadır. Bu sebepten dolayı bir rengi renk uzayı içerisinde tanımlayabilmek için üç bileşen (renk koordinat değerleri) gereklidir. Renkleri ölçmek ve temsil etmek amacıyla çok fazla araştırma yapılmıştır, ama bütün herkesin üzerinde anlaştığı tek bir koordinat sisteminde anlaşılamamıştır. Bugün literatirde farklı uygulamalar ve amaçlar için geliştirilmiş 20 den fazla renk uzayı bulunmaktadır. 14.02.2012

Renk Uzayları _ Devam Bu kadar fazla renk uzayı tanımlanmasının altındaki sebep renkleri tanımlamada kullanılan sistemlerin ya teknik özelliklere ya da algısal kaliteye dayanmasıdır. Teknik özellikler bir rengin nasıl üretildiğini veya dalga boyu anlamında fizilsel olarak nasıl ölçüldiğini gözterir. Algısal kalite ise insan beyninin rengi nasıl gördüğüne gösterir. Dolayısıyla renk algılaması hem fizilsel anlamda renge hem de insan beyninin rengi görsel anlamda nasıl işlediğine bağlıdır ve bu da hem ışık şartlarından hem de etraftaki diğer renklerden etkilenir. Bazı renk uzayları hem fiziksel hem de algısal özellikleri modellemek amacıyla tanımlanmıştır. Be ders kapsamında en çok RGB ve IHS renk uzaylarını kullanacağımız için sadece bu iki renk uzayı detaylı olarak incelenecektir. 14.02.2012

RGB Renk Uzayı Önceki slaytlarda açıklandığı üzere, insan beyni renkleri L, M ve S tipi konilerin nesnelerden yansıyan farklı dalga boylarındaki ışığa duyarlılıklarının karışımı sonucu algılar Eğer yansıyan ışık üç ana renk olan mavi, yeşil ve kırmızı ışığa ait dalga boylarının arasında bir değerse, L, M ve S tipi konilerin üçü birden tetiklenir. Benzer şekilde RGB renk sistemi tüm renkleri üç ana renk olan mavi, yeşil ve kırmızıdan üretir. http://en.wikipedia.org/wiki/File:AdditiveColor.svg 14.02.2012

Kaynak: http://www.shapes.com.au/ColourAndLight/images/RGB-Cube.jpg RGB Renk Uzayı Görüntü işlemede en yaygın kullanılan renk uzaylarından biridir. RGB renk uzayı üç boyutlu kartezyen bir koordinat sistemi olarak tanımlanabilir Her bir eksen mavi, yeşil ve kırmızı renklerden oluşur. Koordinat sisteminin orijininde siyah vardır ve maksimim mavi, yeşil ve kırmızı beyaz’ı oluşturur. Eşit miktarda mavi, yeşil ve kırmızı farklı gri tonları oluşturur, ve bu renkler siyah ve beyaz noktaları birleştiren doğru üzerinde yer alır. Bütün diğer renkler, mavi, yeşil ve kırmızı eksenler üzerinde aldıkları değerlere göre oluşan küpün içerisinde veya küpün üzerinde yer alır. Kaynak: http://www.shapes.com.au/ColourAndLight/images/RGB-Cube.jpg 14.02.2012

Kaynak: http://www.shapes.com.au/ColourAndLight/images/RGB-Cube.jpg RGB Renk Küpü Kırmızı ve yeşil ışığın eşit miktarda karışımı sarı rengi oluşturur. Kırmızı ve yeşil ışığın eşit olmayan miktarda karışımı portakal rengi ve kahverenginin tonlarını oluşturur. Yeşil ve mavi ışığın eşit miktarda karışımı cyan rengi oluşturur. Yaşil ve mavi rengin eşit olmayan miktarda karışımı cyan rengin tonlarını oluşturur. Kırmızı ve mavi ışığın eşit miktarda karışımı magenta rengi oluşturur. Kırmızı ve mavi ışığın eşit olmayan miktarda karışımı mor ve tonlarını oluşturur. Kaynak: http://www.shapes.com.au/ColourAndLight/images/RGB-Cube.jpg 14.02.2012

IHS Renk Uzayı IHS renk uzayı renkleri Intensity (yoğunluk ??), Hue (ton ??) ve Saturation (renksel doymuşluk ??) olarak üç bileşenle temsil eder. Bu bileşenler görseldir ve ressamların bir rengi diğerinden ayırmada kullandığı mantıkla aynıdır. Bu yüzden bir renkten diğerine geçiş veya istenilen rengi elde etmek RGB renk uzayına göre daha kolaydır 14.02.2012

Intensity, Hue ve Saturation Bileşenleri Hue: Gördüğümüz renklerdeki baskın dalga boyudur. Başka bir deyişle bir limona sarı dediğimizde onun hue bileşenini söylemiş oluruz Saturation: Rengin saflık derecesi saturation ile ifade edilir. Rengin beyaz ışık ile ne kadar seyreltildiğinin göstergesidir. Bu yüzden saf renkler %100 saturated denilebilir. Intensity: Rengin parlaklığıdır. Intensity az ise görüntü karanlık çok ise daha aydınlık olur. Dolayısıyla intensity bir renge ait tüm dalga boylarındaki enerji miktarına bağlıdır. Intensity fiziksel bir niceliktir ve ölçülebilir. Uzaktan algılama sensörleri nesnelerden yansıyan enerjinin miktarına göre enerji yoğunluğunu algılar ve siyah beyaz görüntüleri oluşturan sayısal değerlere çevirir. Bu yüzden intensity siyah-beyaz görüntüler için en önemli tanımlayıcıdır. 14.02.2012

Intensity, Hue ve Saturation Bileşenleri 14.02.2012 Kaynak: http://mmas.unca.edu/~cloninger/121/hsv.jpg

Saf ve Saturated Renkler 100% saturated R, G, and B primaries Less saturated primaries 14.02.2012

Farklı IHS Renk Uzayları Cyan Blue Green Yellow Magenta Red Black (I = 0) Red = 0o Hue Intensity Saturation White (I = 1) I = 0.5 Black (I = 0) c) Sphere d) Cylinder a) Six Sided Hexcone b) Double Six Sided Hexcone 14.02.2012 Farklı IHS Renk Uzayları

Dönüşüm - I R,G,B koordinatları öncelikle lineer bir dönüşümle I,V1, V2 uzayına dönüştürülür Daha sonra I,V1, V2 kullanılarak H ve S hesaplanır I, H ve S varsa ters dönüşüm ile R,G ve B yandaki şekilde elde edilebilir

Dönüşüm - 2 RGB’den IHS’ye Ters Dönüşüm IHS’den RGB’ye

Dönüşüm - 3