SAĞLIK HİZMETLERİNDE MAHREMİYET VE SIR SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
BİLGİ VE İLETİŞİM Kurum içi ve dışı iletişimi Ekim 2015 Yrd. Doç. Ahmet Ertugan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Sosyal Ağlar Tehditler, Yanlış Kullanım ve Doğru Kullanım Örnekleri.
Serhat Bahadır KERT. Uluslararası Medikal Bilişim Birliği 1.Profesyonellerin kendilerine etik rehberlik sağlamak, 2.Mesleğin yerine getirilmesinde ölçüt.
BANKACILIKTA PORTFÖY YÖNETİMİ. portföy ad 1. kâğıt paraların vb. konulduğu cüzdan. 2. ECO. banka, aracı kuruluş ya da kişinin elinde bulundurduğu, üzerinde.
SAĞLIK HUKUKU. GENEL OLARAK: Sağlık hukuku; tıbbın uygulanmasından kaynaklanan sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri, yasal sorumluluğu, hasta hakları,
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
VİRAL PAZARLAMA Emircan Turgaz
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 7. DERS : HASTA DOSYALARI ARŞİVİ 2
SİGORTANIN TEMEL PRENSİPLERİ
FİNANSAL PLANLAMA.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
2. Sağlık hizmetleri.
BİLGİ GÜVENLİĞİ Güvenli Şifre Oluşturma Bilgi Gizliliği ve Güvenliği
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Swİtch çeşİtlerİ – GÖKÇE TENEKECİ.
İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilişim Teknolojileri Araçlarında
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bütünleşik Bir Hastane Bilgi Sisteminin Fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ İLAÇ REHBERİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
MODÜL 5.3 arabuluculuk sürecinin planlanması ve ilkelerin gözetilmesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İNSAN HAKLARI AÇIK EĞİTİM MATERYALLERİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
İKNA EDİCİ İLETİŞİM.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Hastane Bilgi Sistemlerinin Teknik Yönleri
Medİkal görüntülerde doktor – hasta bİlgİ gİzlİlİğİnİn sağlanmasI
Sunum transkripti:

SAĞLIK HİZMETLERİNDE MAHREMİYET VE SIR SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

HASTA SIRRI / GİZLİLİK Gizlilik, iki taraf arasında kişisel bilgilerin paylaşılması ve bunların bir başkasına naklinin yapılmaması anlamını taşır.

Kendi bireyselliğini ilgilendiren ve sır olarak başkalarının duymasını istemeyeceği özel bilgileri kişi eğer karşı tarafa açıklayabiliyorsa bunun anlamı karşı tarafa duyulan sonsuz güvendir.

Hekim-hasta ilişkisi içerisinde de böylesi bir güvenin varlığı kaçınılmazdır. Gizlilik hekim- hasta ilişkisinde olmazsa olmaz etik ögelerden biridir.

Hekim ile hasta arasında açıkça konuşulmamış olsa bile üstü örtük olarak kişisel bilgilerin gizli tutulacağı bir tür “sözleşme” şeklinde tıpta yer alır.

Etik değer ve ilkeler doğrultusunda bilinir ki, hekim hasta arasında geçen konuşmalar üçüncü kişilere aktarılmaz.

Mahremiyet, bireyin maddi ve manevi değerler bütünlüğünü ve kişisel bilgilerine birisinin izinsizce girmesini kontrol edebilmesidir. Mahremiyet kavramı kişiye erişememe anlamına gelmekte olup en temel insan haklarından biridir.

Tıpta gizlilik konusu mahremiyetin doğal bir sonucudur. Gizlilik kişisel bilginin paylaşılması ve iki insan arasındaki güven ilişkisine bağlıdır.Gizlilik ilişkisi içerinde bir bilgi o kişinin ahlaki mülkiyeti içerisindedir. Bazı ülkelerde hastanın gizliliği onun yasal mülkiyet haklarından biri olarak görülür.

Paylaştığımız her bilgi ve biriyle ne paylaştığımız; başkalarıyla ilişkilerimizi tanımlayan sürekli seçici işlemlerdir. Çoğumuzun yalnızca kendimizde kalmasını istediğimiz bilgi, düşünce ve değerlerimiz vardır

Mahremiyet, pozitif ve negatif hakları gerektirmektedir. Negatif haklar müdahale edilmeme yada tek başına kalabilme haklarından oluşur.Kendi başına karar verebilmenin temeli ve ahlaki bir öğedir. Pozitif hak olarak, mahremiyet biriyle ilgili bilgileri ele geçirme ve dağıtma konusundaki kontrolü elde etmedeki kişisel yetkiyi içerir.

Mahremiyet Tıbbi uygulamalarda hasta ile ilgili birkaç mahremiyet durumundan söz edebiliriz. Bedensel mahremiyet Düşünsel mahremiyet Kişisel bilgilerin mahremiyeti

İkinci tür mahremiyette ise kişinin düşünce,duygu,arzu ve istekleri ile kendi başına kalabileceği ve başkası tarafından müdahale edilmeyeceği durumlar söz konusudur. Kişi gizlice dinlenmeden, karışılmadan yada herhangi herhangi bir psikolojik müdahaleye maruz kalmadan kendi değerlerine sahip olabilmelidir.

Üçüncü mahremiyet şekli ise bilgi kişisel bilgilerin korunmasına ilişkindir. Kamu yada özel kurumlar için alınan kayıtlar kişiler için mahrem bilgileri de içerir.

Gerekliliği belirlenmiş özel durumlar dışında (tıbbi,hukuki vs) mahrem bilgiler açıklanamaz. Hekim ve diğer sağlık çalışanlarının hasta mahremiyetini koruyucu önlemler alması gerekir.

TIBBİ KAYITLAR Sağlık kurumlarındaki tıbbi kayıt dosyaları, ilaç reçeteleri, tıbbi test kayıtları yada ödeme kayıtlarındaki tıbbi bilgilerin saklanması, korunabilmesi ve yayılması mahremiyet açısından önemli bir etik sorun kümesidir. Tıbbi bilgilerin korunması yönündeki çalışmaların yetersiz kalması hastanın mahremiyetini tehdit etmektedir.

Bilgisayar sistemlerinin gelişmesi ve elektronik kayıtlarının en önemli bilgi depolama aracı haline gelmesi bu konuda önemli etik sıkıntılara yol açmaktadır. Diğer yandan yazılı kağıt ve belgelere dayanılarak yapılan geleneksel hasta kayıt sistemlerinde de birçok eksikliklerle karşılaşılmaktadır.

Özellikle tıbbi kayıtların elektronik ortamda saklanmaya başlaması hastaya ait bilgilere “ilgisiz” çok sayıda kişinin girmesine fırsat tanımaktadır. Bilgisayar kullanımı hızlı yaygınlaşmakta ve hastaya ait tıbbi verilere kolayca ulaşılabilmektedir. Günümüzde hastane ve sağlık kayıtlarının elektronik ortama yüklenmesi mahremiyetin korunmasında sıkıntılara neden olmaktadır.

Hastaya ait bilgilerin korunmasına ilişkin bir başka önemli nokta tıbbi bilgilerin sağlık dışı kurum ve alanların da ilgi alanına giriyor olmasıdır. Bu tür durumlarda hasta gizliliğinin korunması konusu başlı başına tartışma gerektirir hale gelmektedir. Hasta bilgilerinin biliniyor olması başkalarının hastayı istismar etmelerine fırsat vermektir.

Bilgisayar kullanımının artması ve oluşturan iletişim ağları hastaların kayıtlarının korunmasında ciddi sıkıntılar yaratmaktadır.

“Uygun ve yerinde kararlarla kayıtlı hasta bilgilerine nasıl erişilebilir?” “Bilgilere, uygun olmayan kişilerin girişlerini nasıl azaltabiliriz” Kişisel bilgiler yalnızca o hastaya ait olanlar değil hekim, hemşire ve diğer sağlık çalışanları ile kurumun verilerini kapsar.

TIBBİ KAYITLARIN MAHREMİYETİ VE ULAŞABİLME SORUNU mahremiyet ve gizliliğinin sağlanması amacıyla hasta bilgilerinin kayda girilmediği yada erişiminin sınırlandığı durumlarda o kayıtlara erişmenin gerektiği örneğin, acil durumlarda yaratacağı sonuçlar hasta adına olumsuz sonuca yol açabilir.

Bu kaygıları gidermek için önerilenler arasında hastanın saklı tuttuğu bilgiyi cüzdanındaki bir kartta taşıması yada acilde kullanılmak üzere hekimin hasta için ayrı özel bir dosya açması gibi önlemler de bulunmaktadır.Hastanın bazı tıbbi bilgileri kayda geçirmeme isteği olabilir ki,bu istek de aynı bağlamda sıkıntılı sonuçlara yol açabilir.

Hastanın etkili tedavisi için ilgili kişilerin En kısa sürede En doğru bilgiye ulaşabilmesi önemlidir. İlgisiz kişilerin bu bilgilere erişimi engellenmelidir.

Hasta gizliliğine sağlık kurumunun vereceği önem, kapsamlı bir gizlilik politikası içinde yer almalıdır. Bu politika personel kuralları, uygulama ve disiplin kuralları, bilgilere erişme, güvenlik özelliği, sorumluluk, gizliliğin sınırları, risk değerlendirme yöntemleri, tarafların sorumlulukları gibi unsurları kapsamalıdır.

Tıpta gizliliği korumanın en önemli yöntemi hasta mahremiyeti ve gizliliğinin bir hasta hakkı olarak benimseyen sağlık çalışanlarının varlığıdır. Her düzeydeki sağlık çalışanı bu konuda yükümlülük taşımaktadır.