TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Advertisements

9. SINIF TARİH / 03 / 2014.
Hz.Ali Dönemi ( ).
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
EHLİBEYT.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
İstİkrarlI olmak.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Sıhhat Derecesine Göre
Kur'an Doğru Bilgiye Önem Verir
4. İbadetlere Devamlılığı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
Alevilik.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Türklerin Müslüman Oluşu
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM TARİHİ I.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
TASAVVUF II VIII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
 Suffe sözlükte "sofa, revak, üzeri örtülü geniş ve yüksek yer" anlamlarına gelir. Medine'de bulunan Mescid-i Nebi etrafındaki odalara "suffe" denir.
Hz. Osman Dönemi.
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
Sunum transkripti:

TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

TASAVVUF I 3. HAFTA Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir?

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Hadis, Allah Rasûlü (s.)’nün söz, fiil, takrir ve tabiatıyla ilgili vasıf ve özelliklerini inceleyen ilimdir. Tasavvufun, tanımı, hadis ilmini tasavvufun ilgi alanı içerisine almaktadır.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? sûfîlerin Sünnet hakkındaki düşünceleriyle ilgili şunlar söylenebilir: - Sünnet; Kur’an-ı Kerim’in tefsirinde, dinin daha iyi anlaşılmasında Cenab-ı Hakk’ın bahşetmiş olduğu bir nimettir.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? - Allah Rasûlü (s.)’nden sahih olarak gelen hadislerin kabul edilmesi vacip; ona itaat farzdır. - Bid’at-i seyyielerden kesinlikle kaçınılmalıdır.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? - Sünnet bağlayıcıdır. Tahsis edici başka bir delil olmadığı müddetçe gelen haber, genele şamildir

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? - Kitabu’z-zühdler kırk hadis mecmuaları Hadis ilmiyle Tasavvuf arasında bir köprü görevi görmüş, bu ilme işâri yöntemle katkıda bulunulmuştur.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Sûfî müelliflere yöneltilen eleştiriler: - Hadis naklinde sened zincirinin belirtilmemesi, - Sened zinciri ve metin tenkidi açısından zayıf ve mevzû olanlarına eserlerde yer verilmesi,

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Sûfî müelliflere yöneltilen eleştiriler: - mânâ ile rivâyet edilmesi, - hadis rivâyet ve naklinde rüya, keşif ve ilhâma yer verilmesi, - hadislerin kendi anlayışları doğrultusunda te’vil edilmesi

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Sûfîlerin eserlerinde zayıf hadislere yer vermelerinin sebebi: hadis ve Sünneti, hayatta uygulanması gereken ahlâki erdemler çerçevesinde algılamalarıdır

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Tasavvufi eserlerdeki zayıf ve mevzu rivâyetlerden hareketle bu kaynaklarda yer alan hadislere güvenilemeyeceği, çoğunun uydurma olduğu şeklindeki aşırı yorumlar KABUL EDİLEBİLİR DEĞİLDİR.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? sûfî müelliflerİN hadisçilere YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ: - Senet ve metin tenkidi üzerine yoğunlaşarak hadisin ihtiva ettiği mânâyı hayatlarında uygulama çabası Göstermemeleri,

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? sûfî müelliflerİN hadisçilere YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ: - hadis rivâyetinin taşıdığı mesuliyetin farkında olmamaları, - hadis rivâyetinin dünyalık elde etme aracı haline gelmesi,

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? sûfî müelliflerİN hadisçilere YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ: - cerh ve ta’dilin, sübjektif olması, bir nevi gıybet sayılması, - riya ve kibre düşmeleri

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? “istediğiniz kadar ilim öğrenin. Allah’a yemin olsun ki ilimle amel edinceye kadar Allah size ecir nasip etmeyecektir. Sefihlerin gayreti rivâyet etmektir. Âlimlerin gayreti ise riâyettir” (Hasan Basrî ö. 110/725)

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? tasavvufun temel kaynaklarındaki hedislerin %65’i hadisçilerce makbul kabul edilen dokuz ana hadis mecmuasında yer almaktadır. Diğer hadis koleksiyonlarında geçen hadislerin ilavesiyle bu oran % 80’lere ulaşmaktadır.

Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir? Tasavvufi eserler, teknik anlamda bir hadis mecmuası olmadığı gibi, Buharî ve Müslim’in Sahih’leri gibi, sahih hadisleri derlemeyi hedefleyen birer eser de değillerdir. İlgi alanları genelde zühd, rikak gibi Müslüman’ın ruhâni hayatıdır. Bu ise teknik tabiriyle Fedâil-i A’mâl’in sahasını ilgilendirmektedir.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? Zühd kelime olarak, soğuk ve ilgisiz davranmak, rağbet etmemek ve yüz çevirmek demektir. Tasavvuf ıstılahında Hakk’a yönelmek için gönülde mal mülk sevgisine yer vermeme ve dünyaya rağbet etmemektir. Helâl ve mubah olan şeylerden bile ihtiyaç fazlasını terk etmektir.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? - İnsanın fıtratı… Hangi devirde olursa olsun insanı sistemli bir zühdî yaşama yönelten temel âmillerden biri, onun meşrebidir. - Dünya hayatının geçiciliğine, âhiretin daha hayırlı ve bâkî oluşuna dair âyet ve hadisler. - Dini, ruhsatlar değil de azimet boyutunda yaşama arzusu,

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? - Allah Rasûlü (s.)’nün ve Ashâb-ı Suffe’nin zâhidane yaşamına duyulan özlem... - Bu özlemin tezahürü niteliğindeki ameli ve nazari tarzda yaşanan zahidâne hayat, tasavvufi müessese ve sistemleri ortaya çıkarmıştır. - Hz. Osman döneminde atanan liyakati tartışmalı valilerin icraatları.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? - Sahabe’nin ileri gelenleri arasındaki Cemel Vakası, Muaviye’nin Hz. Ali’nin halifeliğini kabul etmemesi, Haricîler, Sıffin Savaşı, - Emevi yöneticilerin baskıcı tutumları gibi siyasi çatışmalar, - Fetihlerle beraber gelen zenginlik ve dünyalığa meyle tepki.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? - Farklı kültürlerle iletişim. Karşılaşılan farklı din, kültür ve medeniyetlerin mistik kültürleri, - Kelâmi ve felsefi tartışmaların insanların iç dünyalarına hitap edememesi,

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? Hicrî ilk iki asırda ortaya çıkan merkezler şunlardır: Medine: Allah Rasûlü (s.)’nün ve sonrasında sahabenin, tabiînin zahidâne hayatları, Medine ekolünü besleyen en önemli unsurlardır. Medine özellikle Emevi saltanatı döneminde huzur kenti olmuştur.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? Basra: korku, hüzün ve sevgi, bu ekolün öne çıkan temel öğretileridir. - Hadis araştırmaları, - siyasetten uzak bir zühdi hayat - Hasan Basri Kitap ve Sünnet’e dayalı Ehl-i Sünnet anlayışının teşekkülü - terminolojide önemli gelişmeler...

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? Kûfe: - Hz. Hüseyin’in şehid edilmesi doktrinlerine de yansımıştır. - pişmanlıklarından dolayı “Tevvâbûn”, çokça ağlamalarından dolayı “Bekkâûn” gibi adlarla da anılmışlardır - Ehl-i Beyt sevgisi bu ekolün kimliğini belirlemede önemli bir etkendir.

Hicri ilk iki asırda insanların zühde ve tasavvufa yönelmelerinin sebepleri nelerdir? Horasan: - Bağdat ve Basra civarındaki sûfîlerin tesiri vardır. - tevekkül ve teslimiyet, bu mektebin ana karakterini oluşturmaktadır. - Şakîk Belhî (ö. 194/810), İbrahim b. Ethem (ö. 161/778), Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797) önemli şahsiyetlerdir.