AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin yabancı sözcükler yerine Türkçe sözcükleri daha çok tercih etmelerini sağlamaya yönelik uygulamalar yapmaktır.
YÖNTEM ve GEREÇLER Araştırma nitel bir araştırma olup eylem araştırması desenine göre modellenmiştir. Oyun geliştirme sürecinde, ulaşabildiğimiz kutu oyunları incelenerek oyun tasarımı yapılmıştır. Resfebe örnekleri incelenmiş, konuyla ilgili 60 adet resfebe kartı hazırlanmıştır. Oyunun uygulama sürecinde öğrencilerden gelen öneriler dikkate alınarak oyunun dijital hali de sonradan oluşturulmuştur. Oyunun oynayanlara kazandırabilecekleri ile ilgili bir kazanımlar listesi oluşturulmuştur. Kazanımlar listesinden faydalanılarak ön ve son algı anketleri geliştirilmiştir. Uzman görüşleri alınarak son şekilleri verilmiştir
YÖNTEM ve GEREÇLER Oyun oynama sürecinde araştırma çalışma grubu 5. ve 8. sınıflara devam eden 24 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerle toplam ikişer ders saati (80 dakika) oyun merkezli uygulamalar yapılmıştır. Öğrencilere oyun öncesi “ön algı” ve oyun sonrasında da “son algı anketi” uygulanmıştır. Ayrıca projeyi hazırlayan öğrencilerin velileri ile çeşitli branş öğretmenlerine açık uçlu sorulardan oluşan bir anket uygulanmış; sürece ilişkin görüşleri alınmıştır. Oyunun geliştirme aşamasında bir uzman psikologla da mülakat yapılmıştır, oyunla ilgili görüşleri alınmıştır.
BULGULAR Ö.5.6 Ön Algı Anketi Ö.5.6 Son Algı Anketi Ö.5.6 Ön algı anketinde kullandığı sözcüklerin bir kısmının yabancı sözcüklerden oluştuğunun farkında olduğunu, dilimize farklı dildeki sözcükleri taşımamızın “korkunç” olduğunu ve bu şekilde dilimizin “özgünlüğünü” kaybedeceğini belirtmiştir. Son algı anketinde ise oyunla birlikte kullandığı yabancı kelimelerin farkına vardığını ve Türkçe kelimeleri kullanma konusunda çaba göstereceğini belirtmiştir.
SONUÇ Bulgular incelendiğinde, ön ve son algı anket sonuçlarına göre 5. ve 8. sınıf öğrencilerinde oyunla öğrenmenin eğlenceli ve bu yolla öğrenilen bilgilerin kalıcı olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen oyunun öğrenciler üzerinde olumlu etki oluşturduğu gözlemlenmiştir. Projeyi hazırlayan öğrencilerin velileri, çocuklarının projeyi hazırlamaları sürecinde olmalarından mutluluk duyduklarını, kendilerini sorumluluk sahibi ve değerli bireyler olarak hissetmelerinde projenin oldukça katkısı olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca proje hazırlamanın öğrencilerde derinlemesine araştırma yapma farklı bakış açıları edinme gibi kazanımlar ortaya çıkarttığını da belirtmişlerdir. Uzman psikolog ve öğretmenler de çalışmamızın öğrencilerin severek, eğlenerek kullanabilecekleri bir materyal olabileceği konusunda benzer görüşler dile getirmişlerdir.
ÖNERİLER Millî Eğitim Bakanlığı yetkililerine, öğretmenlere ve danışman öğretmenimize aşağıdaki maddeler öneri olarak sunulmuştur: Oyunun Millî Eğitim Bakanlığı yetkilileri tarafından eğitim materyali olarak görülüp okullarda önerilmesi, Akran eğitiminin okullarda yaygınlaştırılması için ek çalışmalar yapılması ve her dersin bir bölümünün akran eğitimiyle işlenmesi, özellikle geçmişte benzer konuları işlemiş büyük sınıfların küçük sınıflarla ortak çalışmalar yaparak hem konuların tekrar edilmesinin sağlanması hem de her öğrencin kendinden küçük öğrencilere fayda sağlayabilmesi adına çalışmalara katılmasının teşvik edilmesi
ÖNERİLER Resfebe yönteminin derslerde etkin kullanımının yaygınlaştırılması Oyunun dijital halinin daha da geliştirilerek bilgisayarlar ve cep telefonlarıyla internet üzerinden ulaşılabilecek ağlara yüklenerek çok daha fazla kullanıcıya ulaştırılması Oyun oynama kuralları ve oyuna kazandırdıkları ile ilgili öğretmenlerin bilgilendirilmesi, Oyunun patentinin alınarak yaygınlaştırılmasının sağlanması tarafımıza ve danışman öğretmenimize önerilir.
KUTU OYUNUNA İLİŞKİN GÖRSELLER
DİJİTAL OYUNA İLİŞKİN GÖRSELLER
OYUNDA KULLANILAN RESFEBE KARTLARINA İLİŞKİN GÖRSELLER
5. ve 8.SINIF ÖĞRECİLERİNİN OYUNU OYNAMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRSELLER
FARKLI BRANŞLARDAKİ ÖĞRETMENLERİN OYUNU OYNAMA SÜRECİNDEKİ GÖRSELLER
TÜBİTAK İSTANBUL ASYA BÖLGE FİNALİNE İLİŞKİN GÖRSELLER