Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
GRUBA YÖNELİK MÜDAHALE
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
OLİMPİYAT SPORCU EĞİTİM MERKEZİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İYİ ANTRENÖR OLMANIN SIRLARI (BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 İPUCU)
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
SALDIRGANLIK.
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
Bölüm 10 Takımlar.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Yönetim Fonksiyonları
DİKKAT VE KONSANTRASYON
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
Sporda Grup Dinamiği ve Liderlik
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
SPOR.
OLİMPİYATLAR.
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
SPORDA İ LET İ Ş İ M İ N ÖNEM İ Seda Saniye Kulak, Murat Yavuz.
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
REKREASYON FAALİYETLERİNİN SPORTİF UYGULAMALAR YÖNÜNDEN ÖNEMİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
TED SAMSUN KOLEJİ SPOR OKULLARI. SPOR NEDİR Spor, önceden belirlenmiş kurallara göre bireysel veya takım halinde yapılan, genellikle rekabete dayalı yarışma.
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
SPOR.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
Spor Psikolojisi Cinsiyet Rol Eğilimleri.
Performans Değerlemesi
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
ŞİDDET.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
UYARILMIŞLIK Organizmanın derin uyku halinden yoğun heyecan noktasına kadar olan süreci kapsayan ve bu süreç içinde değişik düzeyler sergileyen genel fizyolojik.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
TAKIM SARGINLIĞI.
Spor hareketleri dönemi
Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.
SPOR AMAÇLI KURULMUŞ DERNEKLER
MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü

ÜLKE YIL TAKIMLAR ÖLÜ SAYISI YARALI SAYISI PERU 1964 PERU-ARJANTİN 318 500 TÜRKİYE KAYSERİ-SİVAS 44 600 ARJANTİN 1968 RİVER PLATE –BOCA JUNIORS 74 150 BREZİLYA 1982 SANLUIS – FORTELEZA 3 25 KOLOMBİYA DESPORTIVO-RACING CLUB 22 200 RUSYA SPARTAK MOSKOVA – HARLEM 69 100 BELÇİKA 1985 LIVERPOOL – JUVENTUS 39 ???

SALDIRGANLIK Başkalarına zarar verme kastı taşıyan davranış (Perlman & Cosby, 1983) Saldırganlık Kriterleri Saldırganlık bir davranıştır Bu davranış zarar verme ve incitmeyi içerir Canlı varlıklara yöneliktir Amaçlıdır

SALDIRGANLIK DÜŞMANLIK İÇEREN Amaç kişiye zarar vermektir ARAÇSAL SALDIRGANLIK Amaç karşıdaki kişiye zarar vermek değildir Bir amacın gerçekleşmesi için yapılır Sonuç için bir araçtır Amaç, ödül, onay ve statü DÜŞMANLIK İÇEREN Amaç kişiye zarar vermektir Kendi içerisinde bir sonuç

SALDIRGANLIK KURAMLARI İÇGÜDÜ KURAMI BİYOLOJİK KURAM ENGELLEME SALDIRGANLIK KURAMI İPUCU UYARILMIŞLIK KURAMI SOSYAL ÖĞRENME KURAMI

SALDIRGANLIK İçgüdü Kuramı Freud – Lorenz Temel içgüdülerdendir Doğuştandır Sportif süreçlere katılmak bu içgüdünün deşarj olmasına neden olur Biyolojik Kuram Organizmadaki bazı yapılar neden olur Hormonlar, kromozomlar, beynin bölgeleri

SALDIRGANLIK Engelleme-Saldırganlık Kuramı Dollard ve Ark. Engellenme amacın bloke edilmesi Engellemeler arttıkça saldırganlık artar İpucu-Uyarılmışlık Kuramı Berkowitz Engellenme saldırganlık kuramının yeniden ele alınması Engellenme öfkeyi oluşturur Çevresel şartlar uygun olana kadar saldırganlık ortaya çıkmaz

SALDIRGANLIK Sosyal Öğrenme Kuramı Bandura Edimsel koşullanma ve gözlemsel öğrenme ile öğrenilir

SPORDA SALDIRGANLIK Seyirci ve Saldırganlık Oyun Mantığı ve Saldırganlık Performans ve Saldırganlık

SEYİRCİ ve SALDIRGANLIK Başkalarına zarar verme kastı taşıyan davranış (Perlman & Cosby, 1983) Saldırganlık Kriterleri Saldırganlık bir davranıştır Bu davranış zarar verme ve incitmeyi içerir Canlı varlıklara yöneliktir Amaçlıdır

SALDIRGANLIK Seyirci sayısı Seyirci tutumu Tezahüratın fazlalığı Seyircilerin saldırgan davranışlarının maçtan sonra azalması Forma renkleri

SALDIRGAN DAVRANIŞLAR NE ZAMAN ORTAYA ÇIKAR ? Sporcu veya takım kaybediyorsa Kötü hakem yönetimi Şaşırmışlarsa Fiziksel acı mevcut ise Kapasitenin altında bir performans var ise Yarışma ile ilgili koşullar Isı, skor, puan durumu, karşılaşma evresi vb

SPORDA SALDIRGANLIĞIN AZALTILMASI Saldırgan modeller ile eğitim yapılmamalı Saldırgan davranışlar ödüllendirilmemeli Kural dışına çıkılması ceza gerektirmeli Medyada saldırganlık içeren haberler yayımlanmamalı Alkollü içecekler maç öncesi satılmamalı Fair play olgusu vurgulanmalı Ailecek müsabaka izlenebilecek ortamlar oluşturulmalı

SPORDA GRUP ve GRUP DİNAMİĞİ YETENEK MAÇ KAZANDIRIR, FAKAT TAKIM RUHU ŞAMPİYONLUKLAR KAZANDIRIR

GRUP NEDİR ? İnsanların bir araya gelmesi, etkileşim göstermeleri Serbestçe konuşulabilen Temelde bireysel başarıyla ilgilenilmeyen Grubun diğer üyelerini rakip olarak görmeme Grup etkinliklerine severek katılma Kendi grubunun BİZ, diğer grupların onlar olması

GRUP OLUŞUMUNDAKİ EVRELER KEŞFETME GEÇİŞ EYLEM SONLANMA

GRUP BÜYÜKLÜĞÜ Grup büyüklüğü arttıkça grup verimliliği bir noktaya kadar artar, sonra artma olmaz. Optimal noktanın üzerinde etkileşim, iletişim, karar verme ve motivasyon

GRUP BÜYÜKLÜĞÜ KURAMSAL YAKLAŞIM Steiner’in Grup Verimliliği Kuramı: Gerçek Verimlilik= Potansiyel Verimlilik – Süreç Kayıpları

GRUP BÜYÜKLÜĞÜ KURAMSAL YAKLAŞIM Carron Grup Modeli GRUP VERİMİ ÜYELERİN NİTELİKLERİ GRUP YAPISI GRUP BAĞLILIĞI GRUP SÜREÇLERİ GRUP ORTAMI BİREYSEL VERİM

GRUP BÜYÜKLÜĞÜ KURAMSAL YAKLAŞIM Widmeyer Kavramsal Modeli (1985) GRUP BÜTÜNLÜĞÜ GRUP BÜTÜNLEŞMESİ GRUBUN BİREYSEL ÇEKİCİLİĞİ GÖREV SOSYAL GÖREV SOSYAL

GRUP BÜTÜNLÜĞÜ AMAÇ VE HEDEFLERİN SÜRDÜRÜLMESİNDE GRUBU BİR BÜTÜN OLARAK ARADA TUTAN, EĞİLİMLERDE YANSITILAN DİNAMİK SÜREÇ ODAK NOKTASINDA ÇEKİCİLİĞİN BAZI FORMLARININ OLUŞTURDUĞU DUYGULARDAKİ TEK BOYUTLULUK

GRUP BÜTÜNLÜĞÜNÜN ÖNCELLERİ ÇEVRESEL FAKTÖRLER Sözleşme ile ilgili sorumluluklar Organizasyonel yönelim LİDERLİK FAKTÖRLERİ Liderlik Davranışı Lider tipi Koç-sporcu ilişkisi Koç-takım ilişkisi KİŞİSEL FAKTÖRLER Bireysel yönelim Haz Farklılıklar TAKIM FAKTÖRLERİ Grup görevi Grup başarısını isteme Grup yönelimi Takımın yeteneği Takımın istikrarı BÜTÜNLÜK Görev Bütünlüğü Toplumsal Bütünlük BİREYSEL SONUÇLAR Davranışsal sonuçlar Mutlak performans etkinliği Göreli performans etkinliği GRUP SONUÇLARI Takımın istikrarı Mutlak performans etkinliği Göreli performans etkinliği

GRUP BÜTÜNLÜĞÜ ve PERFORMANS BAĞIMSIZ Okçuluk Bowling Golf Kayak Güreş YARI BAĞIMLI Amerikan futbolu Beyzbol Kürek Atletizm Yüzme(bayrak) ETKİLEŞİM Basketbol Futbol Çim hokeyi Voleybol DÜŞÜK ORTA YÜKSEK

GRUP BÜTÜNLÜĞÜ ve PERFORMANS İLİŞKİSİ Etkileşim gerektiren görevlerde bütünlük ve performans arasında olumlu ilişki Etkileşim gerektirmeyen branşlar için olumsuz yada sıfır ilişki Görev bütünlüğü ve performans arasındaki ilişki sosyal bütünlük ver performanstan daha olumlu Performansın bütünlüğe etkisi bütünlüğün performansa etkisinden fazladır. Performansla bütünlük arasında döngüsel bir ilişki vardır.

TAKIM BÜTÜNLÜĞÜ OLUŞTURMADA ENGELLER Değişik kişilikler Grup üyeleri arasındaki görev ve sosyal rol çatışmaları Grup üyeleri arasındaki iletişim bozuklukları Üyeler ve liderler arasındaki iletişim bozuklukları Güç için bir veya birkaç üyenin çabası Grup hedef ve amaçları arasındaki görüş farklılıkları

GRUP BÜTÜNLÜĞÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ ANTRENÖR Takım başarısındaki bireysel rolleri açıklama Grup içi desteğin geliştirilmesi Ulaşılabilir ve heyecan verici hedeflerin belirlenmesi Takım kimliğinin oluşturulmasının cesaretlendirilmesi Düzenli takım toplantılarının yapılması Her grup üyesi ile ilgili bilgi sahibi olma GRUP ÜYESİ Takım arkadaşlarını tanıma Takım arkadaşlarına yardım etme Olumlu zihinsel süreçlere sahip olma Sorumluluk alma Liderle açık ve net iletişime sahip olma Her zaman % 100’ünü verme