ETKİLİ ANNE-BABA OLMAK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
Advertisements

Baskıcı ve otoriter tutum Gevşek tutum Dengesiz ve kararsız tutum Aşırı koruyucu tutum İlgisiz ve kayıtsız tutum Demokratik tutum.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
Semineri Hazırlayanlar:
Seminerimize Hoşgeldiniz
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TUTUMLARI
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Ebeveyn - Ergen iletişimi Özel Balıkesir Fırat Lisesi
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
Nuri KOCAİBİŞ Kimdir? tarihinde Konya’da dünyaya geldim. Evli ve 3 çocuk babasıyım. Özel bir şirkette muhasebeci olarak çalışmaktayım.
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Slaytı kendi akışında ve sesli izleyiniz.
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
REHBERLİK SERVİSİ.
ANNE - BABA TUTUMLARI.
Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
EĞİTİMDE ÖDÜL VE CEZA Y. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ.
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
ANNE - BABA TUTUMLARI.
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
K.İ.H.O. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
AİLE İÇİ İLETİŞİM HOŞGELDİNİZ RABİA DEMİRKOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
ANNE - BABA TUTUMLARI.
HOŞ GELDİNİZ TÜLAY ÇETİN BAHAR AKBAŞ.
ÇOCUKLARDA MAHREMİYET EĞİTİMİ 1. Duyguları İfade etme 2
Çocuklarımız İçin Düşünün
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ANA-BABA OLABİLMEK.
ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
ÇOCUKLA İLETİŞİM VE ÇOCUKTA OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
AİLE TUTUMLARI.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
NEDEN MANİPÜLASYON.
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
DUYGUSAL ETKİLKEŞİM EKSİKLİĞİ ve DAĞILMIŞ AİLE
Sunum transkripti:

ETKİLİ ANNE-BABA OLMAK Hazırlayanlar Esra ARIK Tuba KARAGÖZ

SEMİNER İÇERİĞİ ANNE BABA TUTUMLARI AİLE İÇİ İLETİŞİM ETKİLİ DİNLEME

Küçük Bir Etkinlik Şimdi anne-baba olarak kendimden ne kadar memnunum? Neleri iyi yapıyorum? (Örneğin; çocuğumla oynamaya vakit ayırıyorum, söylediklerini iyi dinliyorum, aramızda iyi bir iletişim var gibi)

Şimdi de anne-baba olarak kendimde beğenmediğim, değiştirmek istediğim neler var? Neleri iyi yapmıyorum veya daha iyi yapabilirim? (Örneğin;çabuk sinirlenip bağırıyorum, tutarlı değilim, bazen çok sert bazen aşırı kabul ediciyim, kızdığım zaman dövüyorum gibi)

Anne –babalık mesleği; Günün 24 saati aralıksız icra edilen bir meslektir... Diğer meslekler deneme-yanılmayı kaldırabilirler. Ancak anne-babalık mesleğinde deneme-yanılmaların sonucu çok ciddi olabilir…

DÜNYADAKİ EN DEĞERLİ VARLIĞINIZ NEDİR?

“ÇOCUKLARIMIZ’’ O halde bunu onlar da bilsin.

Birinin size değer verip vermediğini nasıl anlarsınız Bunu anlamaları için çocuklarınıza öyle davranın.

BİR SAATİNİ BANA AYIRIR MISIN? VİDEO BİR SAATİNİ BANA AYIRIR MISIN?

ANNE-BABA TUTUMLARI 1.Mükemmelliyetçi anne babalar 2.Otoriter eleştirici anne babalar 3.Aşırı koruyucu anne babalar 4.İlgisiz anne babalar 5.Tutarsız anne babalar 6.Demokratik anne babalar

Mükemmelliyetçi Anne-Babalar Bu anne – babaları memnun etmek çocuklar için oldukça zordur. Çocuk çırpınıp çabaladıkça anne – baba daha fazlasını (en mükemmelini) ister. Anne – babadaki mükemmeliyetçilik sadece çocuğa yönelik değil tüm aile yaşantısında kendini gösterir (düzenli, titiz, katı, kuralcı vb.)

Çocuk Üzerindeki Etkileri Zamanla çocuk aşırı kaygı, stres, tedirginlik, hayal kırıklığı gibi duyguları yaşamaya başlar. “Tırnak yeme, kekemelik, alt ıslatma, yalan, çalma, ...gibi” davranış sorunlarıyla kendini ifade eder.

Otoriter, Eleştirici Anne-Babalar Çocukları üzerinde baskı kurarlar. Çocuklarının çabalarını göremezler. Çocuklarını dinlemezler. Sürekli eleştiren, yargılayan, suçlayan anne, babalardır.

Sadece kendi kuralları, istekleri, duyguları ön plandadır. Her zaman hakimiyet anne – babadadır. Çocuk ne yaparsa yapsın hep eleştirilir, suçlanır.

Çocuk Üzerindeki Etkileri Kendini, duygularını ifade edememe, içine kapanıklık, güvensizlik, saldırganlık ve davranış sorunlarına neden olur.

ŞİDDET ÖĞRENİLEN BİR DAVRANIŞTIR. VİDEO ŞİDDET ÖĞRENİLEN BİR DAVRANIŞTIR.

Aşırı Koruyucu Anne-Babalar Çocuklarına hayat tecrübesi yaşama fırsatı tanımazlar. Çocuklarının büyüdüğünü fark etmeyip bebekmiş gibi davranırlar. Çocuklarına hiçbir iş ve sorumluluk vermezler, her şeyi kendileri yaparlar.

Çocuk Üzerindeki Etkileri Özgüven duygusu geliştiremez. Kendi başına bir şey yapamaz, yapabileceğine inanmaz. Dolayısıyla huzursuz ve kaygılı olur. Anne-babaya bağımlı olur. Sorumluluk duygusu, bilinci gelişemez. İçe dönük ya da saldırgan olur. Davranış bozukluğu (tırnak yeme, kekemelik, okul fobisi, yalan vb.) görülür.

İlgisiz ve Duyarsız Anne-Babalar Sadece anne, sadece baba ya da anne- baba duyarsızdır. Çocuklarına yeteri kadar zaman ayırmazlar. Çocukları için hiçbir konuda gerekli çabayı harcamazlar. Ruhsal durum ve okul başarısıyla ilgilenilmez.

Çocuk Üzerindeki Etkileri İlgisiz ailede büyüyen çocuklar, genellikle okula karşı ilgisiz olurlar. Yanlış arkadaşlıklar kurarak, suç işleme eğilimleri yüksektir. Genellikle kural tanımazlar.

EMEK HARCAMADAN VERİM BEKLEMEK, SULANMAYAN TARLADAN HASAT İSTEMEYE BENZER.

Tutarsız Anne- Babalar Çocuğun yaptığı bir davranış bazen çok sert, bir tepki alabilirken, bazen de çok olumlu karşılanabilmektedir. Anne ve babanın davranışları arasında tutarsızlıklar görülebilir. Tüm çocuklara eşit davranmaz, ayrım yaparlar. Kız ve erkek çocuğa cinsiyetine göre farklı davranırlar.

Çocuk Üzerindeki Etkileri Çocuk hangi davranışı, nerede?, nasıl?, ne zaman? yapacağı konusunda bocalar.      “Bu davranışı yaparak nasıl cezadan kurtulurum?” şeklinde bir teknik geliştirir. Çocuk nasıl davranacağını bilmez. İç çatışmalar, huzursuzluk ve öncelikle anne babaya sonra da insanlara karşı güvensizlik oluşur. Görüşlerini açıkça söyleyemez. Kendini hiçbir ortamda rahat savunamaz. Ürkek, herkesin söylediğini kabul eden biri olabilir.

Kısa bir hikaye… Zeliha Hanım Yusuf’a, sokağa çıktıklarında devamlı bir şey istememesini defalarca tembih eder. ‘‘Benden hiç bir şey isteme, çünkü almayacağım.’’ demesine rağmen, Yusuf her gördüğü şeyi istemeye devam eder. Yol boyunca onu bunu istemesine sürekli karşı koyan Zeliha hanım, artık dönüş yolunda, ‘‘Hadi peki, şu tabancayı alalım.’’der. Ancak bütün yol boyunca ‘Hayır’’ deyip direnmesine rağmen en sonunda kabul edip bir şey almanın aslında Yusuf’a ne öğrettiğinin farkında değildir. Yusuf, ‘‘Devamlı ister ve annemi bıktırırsam ona istediğimi aldırırım’’ı yaşayarak annesinden öğrenir.

Demokratik Anne- Babalar Çocuk ayrı bir birey olarak kabul edilir. Anne baba çocuğu koşulsuz kabul eder. Çocuğa sevgi ile yaklaşır ve onu sevdiklerini davranışlarıyla gösterirler.

Demokratik Anne- Babalar Çocuk tüm yönleriyle kabul edilir. Anne ve baba, çocuk için iyi bir modeldir. Aile içerisinde kurallar herkes için hep birlikte belirlenir. Kuralların mantıklı açıklaması çocuğa yapılır.

Çocuk Üzerindeki Etkileri Kendi haklarını korurlar,başkalarının haklarına saygı gösterirler. Arkadaş gruplarına rahatlıkla uyum sağlarlar. Bir gruba dahil olmada, grup içinde aldıkları görev ve sorumlulukları yerine getirmede zorlanmazlar.

Çocuk Üzerindeki Etkileri Çevrelerindeki akran ve yetişkinlerle sağlıklı iletişim kurarlar. Kendilerine güvenirler. Yaratıcıdırlar.

AİLE İÇİ İLETİŞİM ÇOCUĞUNA GERÇEK SERVET BIRAKMAK İSTEYEN ANA-BABA, ONA İYİ DİNLEMEYİ ÖĞRETSİN. Publilus SYRUS

Anne-baba olmak size ne kadar zor geliyorsa, çocuk olmak da çocuğunuza o kadar zor geliyor… Yemeğini yemezsen kötü olur, sana bir daha oyuncak almam! O aynaya bir daha parmak izi yaparsan, odandan çıkamazsın! Ona sakın dokunma kırarsın, baban sonra sana çok kızar. Oyuncağını paylaşmazsan, kimse seni sevmez. Sus artık başım ağrıyor! Ne yaramazsın, bıktım ya!

Çocuğunuzla ilgili herhangi bir konuşma anında sizin yaptığınız genellikle nedir?

Yapılan araştırmalara göre sonuç şu: KONUŞMAK!

O HALDE NE YAPMALIYIZ?

Etkili iletişim, çocuğu dinlemekle başlar…

ETKİLİ DİNLEME

DİNLEMEK Yüz yüze konuşun. Konuşurken veya oynarken, onunla aynı boy seviyesinde olun, Göz iletişimi kurun, Ona karşı dürüst olun. Çocuğa resim ve oyun aracılığı ile yaklaşın. Güzel yanlarını öne çıkarın. Sorun olarak yaşadığı şeyle alay etmeyin.

DİNLEMEK Ona verdiğiniz değeri ve onunla duyduğunuz gururu ona söylemekten çekinmeyin. Söz hakkı verin, sözünü kesmeyin. İyi yaptın, dünden daha iyi yaptın gibi sık sık takdir sözcükleri kullanılmalıdır.

DİNLEMEK Ortalama, Türk ailesinde çocuklarımızı 18 saniye dinliyoruz. İnsanların en çok dinlenmekten hoşlandığını akıldan çıkartmayalım. Duyma, kulakla; dinleme ise gözle olur.

DİNLEMEK Anlamaya çalışın, cevap vermeye değil. Rahat konuşma imkanı tanıyın. Fikirlerine değer verin. Söyledikleri yanlış da olsa onları büyük bir olgunlukla dinleyin.

Şimdi kısa bir alıştırma yapalım… Düştünüz, diziniz çok acıyor. Ağlamaklısınız,ama yanınızdaki kişi, “Hadi canım, o kadar da ağrımamıştır” diye duygu ve algılarınızı inkar ediyor veya “Hadi sende sulu göz” diye sizinle alay ediyor… Ne hissederdiniz???

Farz edelim ki çocuğunuz size geldi ve; - Anne, Ayşe’yi hiç sevmiyorum” dedi. - Ne ayıp, sevmemek de ne demek? - Neden ? Çok şirin bir kız. - Sana bir şey mi yaptı? Gördüğünüz gibi hep sizin duygu ve düşünceleriniz var…

Bunun yerine… - Ayşe’den hoşlanmıyorsun… (Burada çocuğunuzun söylediğinin ufak bir tekrarı söz konusudur, yoksa sizin fikirlerinizin değil.) - Ayşe’den hoşlanmıyorum, çünkü çok yalan söylüyor…

Sevginizi ön koşullu vermeyin Çocuğunuzu sevdiğinizi belli edin. (Sevin demiyorum) Bunu hissettirin. Çocuğunuzla ne kadar baş başa vakit geçiriyorsanız(NİTELİKLİ) o kadar seviyorsunuz demektir.

“Ben önemliyim” “Ben değerliyim” “BENİ DİNLEYİN!”

VİDEO AİLE TUTUMLARI

TEŞEKKÜRLER…