Spor Psikolojisi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Program Tasarım Modelleri
Egzersiz ve Spor Psikolojisi
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Spor Psikolojisi. Sporda insan davranışları ile ilgili sorulara yanıt bulmaya çalışma ve spor biliminin bir alt dalı (Gill, 1986) Psikoloji biliminin.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile Atölyeleri Projesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
Program Tasarım Modelleri
Karşılaştırmalı Eğitim
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Eğitsel Rehberlik.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
SPOR VE PSİKOLOJİ.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Spor Psikolojisi

Spor Psikolojisi Sporda insan davranışları ile ilgili sorulara yanıt bulmaya çalışma ve spor biliminin bir alt dalı (Gill, 1986) Psikoloji biliminin ilkelerinin spor ortamına uygulanması (Cox, 1994) Uygulamalı psikoloji; spor branşlarına ve spor ortamına uygulanan psikoloji bilimi (Singer, 1972)

Sporda Başarı Şeması Zihinsel Faktörler Duygusal Faktörler Kişilik Faktörleri Fiziksel Faktörler SPORTİF BAŞARI PSİKOLOJİK BAŞARI

Sürecini geliştirme antrenmanı Hareketin öğrenilmesi FİZİKSEL ANTRENMAN PSİKOLOJİK ANTRENMAN PSİKOLOJİK ANTRENMAN Hareket öğrenmesi Sürecini geliştirme antrenmanı Hareketin öğrenilmesi sürecini geliştirme antrenmanı Psikolojik yönlendirme antrenmanı Psikolojik yönlendirme antrenmanı Otojen Antrenman Zihinsel Antrenman İlerleyen gevşeme antrenmanı Sistemli olarak duyarsızlaştırma antrenmanı Biyolojik geri bildirim Hipnoz Meditasyon Yoga Görsel Antrenman

Spor Psikolojisinde Ele Alınan Temel Sorular Psikolojik faktörlerin motor performansa etkisini anlama: Kaygı basketbol oyuncusunun serbest atış performansını nasıl etkiler? Kendine güven çocuğun yüzme öğrenme yetisini etkiler mi? Antrenörün pekiştireci ve cezayı kullanması takım uyumunu nasıl etkiler? Hayal etme teknikleri spor yaralanmalarının rehabilitasyonunda etkili midir?

Spor Psikolojisinde Ele Alınan Temel Sorular Fiziksel etkinliklerin psikolojik gelişime etkisini anlama: Koşu depresyonu ve kaygıyı azaltır mı? Spora katılmak saldırganlığı öğrenmeye sebep olur mu? Günlük beden eğitimi etkinliklerine katılmak çocuğun kendine güvenini arttırır mı? Spora katılım kişiliğin gelişmesinde etken midir?

Spor Psikolojisi ile ilgili Roller EĞİTİMCİ ARAŞTIRMACI DANIŞMAN

Araştırmacı ve Eğitimci Rolü Araştırmacı ve Eğitimci Spor Psikolojisi: Araştırma odaklı Teori testi, veri toplama, yeni bilgilerin üretimi Psikolojik kavramların açıklanması, geliştirilmesi Araştırma yapmak ve bulgularını yayımlamak Uygulamacılara yeni bilgileri ve programları aktarmak Üniversite de ders vermek

Eğitimci Rolü Eğitimci Spor Psikolojisi: Performansı yükseltmek için gerekli becerileri öğretir. Psikolojik faydayı arttırmak için egzersizi nasıl daha etkili kullanılacağını öğretir. Doktora derecesi (spor ve egzersiz biliminde) Egzersiz ve spor bilimlerinde yoğunlaşan, psikoloji ve danışmanlık üzerine eğitim alan Mentör Kaygı kontrolü, güven oluşturma, iletişimi arttırma gibi konuları öğretme

Danışman Rolü Klinik Spor Psikolojisi: Psikolojik problemi olan bireylerle uğraşır. Diplomalı psikolog Rehberlik ve psikolojik danışmanlık ve klinik psikoloji Klinik deneyim, grup ve bireysel terapi Yeme bozuklukları, egzersiz bağımlılığı, ilaç bağımlılığı

Verimli Spor Psikoloğu Özellikleri İletişim kurulabilmeli Ulaşılabilir olmalı Sporcular tarafından sevilmeli İyi bir dinleyici olmalı Güvenilir olmalı Çalışkan olmalı Esnek, açık ve yaratıcı Olumlu düşüncelere sahip olmalı ve yöneltebilmeli Sporcu ve antrenörle bireysel çalışabilmeli Zihinsel antrenman uygulayabilmeli Sporcuların ve antrenörlerin antrenman programlarını öğrenmeye hazır ve ilgili olmalı

Spor Psikologunun Yardımını Gerektiren Performans Sorunları Motivasyon Eksikliği Yarışma Öncesi & Sonrası Stresin Kontrolü & Azaltılması Yarışma Öncesi Zihinsel Hazırlık Konsantrasyon Sağlama Bozucu Faktörlerle Baş Etme Güven Arttırma Sakatlıklarla ve Medya ile Baş Etme Emekliye Ayrılmaya Hazırlanma Takım Ruhu İletişim Sorunları Diğer Kişisel Konular

Spor Psikolojisinin İşlevleri İki ana işlev Egzersiz ve harekete katılım ve nedenleri üzerinde duran spor psikolojisi uygulamaları Elit spora ve sporcuya yardımcı olmaya yönelik uygulamalar 3 ana başlık Fiziksel performansı artırma Teknik öğrenimi hızlandırma ve müsabakaya hazırlama Performansa engel olan etmenleri ortadan kaldırma

SPOR PSİKOLOJİSİNİN TARİHÇESİ I. Amerika’da Spor Psikolojisi: Amerika’da Spor psikolojisinin tarihçesi beş dönemde ele alınabilir. 1. İlk Yıllar (1890 – 1920) : Kuzey Amerika’da spor psikolojisi 1890’da başlamıştır. Norman Triplet (psikolog) bisiklet yarışlarına meraklı bir bilim adamı, bisikletçilerin neden grup halinde veya çiftler halinde yarıştıkları zaman tek başına bisiklete bindikleri zamanla daha hızlı pedal çevirdiklerini anlamak ister. Triplet’in döneminde psikolog ve beden eğitimciler spor ve motor becerileri öğrenmenin psikolojik yönlerini incelemeye başlamışlardır. Reaksiyon zamanı ölçülmüş, spor becerilerinin nasıl öğrenildiği araştırılmış, sporun kişilik gelişimindeki rolü tartışılmış; ancak, araştırma sonuçlarını uygulamaya aktarılması konusunda çok az çaba harcanmıştır.

2. 1921 – 1938 Griffith Dönemi : Coleman Griffith Amerika’da spor psikolojisinin babası olarak kabul edilmektedir. Ilionis üniversitesinde psikolog olarak çalışan aynı zamanda fiziksel sağlık bölümünde de çalışmıştır. Spor psikolojisinde ilk laboratuarı kurmuştur. Amerika’da ilk kez bir antrenör okulu çalışmalarını başlatmış; ve iki klasik kitap yazmıştır. 3. 1939 – 1965 Geleceğe Hazırlık Dönemi: Franklin Henry, California üniversitesinde psikolojinin bilimsel gelişmesine katkılarda bulunmuştur. Spor ve motor becerilerin kazanılmasının psikolojik yönünün araştırılmasına kendini adamış bir bilim adamıdır. Daha da önemlisi, daha sonra üniversitelerde profesör olarak görev alan ve sistematik araştırmalar başlatan çok sayıda beden eğitimci yetiştirmiştir. Bu dönemde Arthur Slatter – Hammel, Warren Johnson gibi bilim adamları spor psikolojisinin geleceğinin temellerini oluşturmuşlardır. Egzersiz ve spor biliminin bir akademik disiplin olarak doğmasına yardımcı olmuşlardır.

4. 1966-1977 Akademik Spor Psikolojisinin Kurulması: 1960’ın ortalarında beden eğitimi akademik bir disiplin olmuş; spor psikolojisi bu disiplinin içinde motor öğrenmeden ayrı bir alan olmaya başlamıştır. Spor psikologları kaygı, kendine güven, kişilik gibi psikolojik faktörlerin spor ve motor beceri performansını nasıl etkilediğiyle, spor ve beden eğitimi etkinliklerine katılmanın psikolojik gelişime (kişilik, saldırganlık) etkisi üzerinde durmuşlardır. Uygulamalı spor psikolojisi ile uğraşanlar sporcu ve takımlarla çalışmaya başlamışlardır. Bruce Oglivie ( Klinik Psikolog) bu işi ilk üstlenenlerden biridir. Uygulamalı spor psikolojisinin babası olarak tanımlanır. Alana ilişkin artan ilgi sonucu ilk spor psikolojisi toplulukları kurulmuştur. 5. 1978- Günümüz Spor ve Egzersiz Psikolojisi : 1970’lerin ortalarından itibaren alanda hızlı büyüme gerçekleşmiş (özellikle uygulamalı alanda) spor ve egzersiz psikologları çeşitli roller üstlenmeye başlamışlardır. Ancak bunların yetişme biçimleri birbirinden farklıdır. Psikoloji kökenli olanlar daha çok danışmanlık görevi üstlenecek biçimde yetiştirilmekte, egzersiz ve spor bilimi alanında eğitim alan spor psikologları ise sporcular ve liderler, psikolojik beceriler ve onların geliştirilmesi konusunda eğitmektedirler.

II. Avrupa’ da Spor Psikolojisi : Vanek ve Cratty’ e göre (1970), Avrupa’da spor psikolojisi ile ilgili ilk yazı 1801 yılında yayınlanan Futbol’un psikolojisi ile ilgili bir metindir. Birinci dünya savaşı’nı izleyen yıllarda Leipzig ve Berlin’de beden eğitimi öğretmenlerine spor psikolojisi ile ilgili programlar sunan enstitülerin açıldığı görülmektedir. Doğu Avrupa ülkelerinde spor psikolojisi ile ilgili ilk yazının 1901 yılında P. F. Lesgaft tarafından kaleme alınan Fiziksel Aktivitelerin olası yararları ile ilgili yazı olduğu da bilinmektedir. İlk araştırma makaleleri de o zaman ki adıyla Sovyetler Birliği’nde Puni ve Rudik tarafından 1920’ li yılların başında yazılmıştır.

Özellikle A. C. Puni Sovyet spor psikolojisinin babası olarak bilinir Özellikle A.C. Puni Sovyet spor psikolojisinin babası olarak bilinir. (Gill, 1986). Yine Sovyetler Birliği’nde Moskova ve Leningrad’da 1920’li yılların başında fiziksel kültür enstitülerinin açıldığı görülmektedir. 1950’li yıllarda Sovyet uzay programı başladığında sportif araştırmalarda da yoğun bir artışın olduğu dikkati çekmiştir. Rus bilim adamları uzayda psiko- fizyolojik süreçleri kontrol etmek için kozmonotlara yoga teknikleri öğretmişlerdir (Williams ve Straub, 1993). Eski doğu Avrupa ülkeleri ile ilgili olarak söylenebilecek son ilginç konu Çekoslovakya’da Charles üniversitesinde 1928 yılında Augustin Pechlat tarafından tamamlanan doktora tezidir. Bu tez fiziksel egzersizin bireyin psikolojik gelişimine katkıda bulunabileceği ile ilgiliydi (Vanek ve Cratty, 1970)

III. Türkiye’de Spor Psikolojisi: İlk yayına 1943 yılında Maarif vekilliği, Beden Terbiyesi Umum müdürlüğü tarafından tercüme ettirilerek yayınlanan “Sporun – Fizyo- patolojisi” isimli kitabın 173-188’inci sayfalarında rastlandığı belirtilmekle birlikte (Başer, 1998) yine 1943-44 yıllarında İstanbul’da bugünkü adıyla Robert kolejinde beden eğitimi öğretmeni ve spor eğitimini Macaristan’da yapmış İlhami Polater’in Ulus gazetesi spor psikolojisi ile ilgili yazılar yazdığı bilinmektedir. Daha sonra Lütfü Öztabağ tarafından yayınlanan iki eser; Bunlar spor psikolojisi ( Öztabağ, 1973) ve Antrenörlük psikolojisi ( Öztabağ, 1974)’dir. Bu alanda yayınlanan üçüncü eserle (Özbaydar tarafından yazılan “İnsan Davranışlarının sınırları ve Spor Psikolojisi” isimli eserdir) Spor psikolojisinin akademik bir disiplin olarak Türkiye’de başlangıcı hemen hemen aynı yıllara rastlamaktadır.

1975 – 1976 yıllarında Şefik Uysal ve Süleyman Çetin Özoğlu ilk ders materyallerini hazırladırlar. Yabancı kitaplardan çeviriler yapılarak materyaller zenginleştirildi. 1978-1982 yılları arasında Ege Üniversitesi BESYO da spor psikolojisi yüksek lisans ile ilgili çalışmalar yapıldı. 1990 lı yılların ortalarından itibaren Spor Psikolojisi sempozyum ve kongreleri düzenli bir şekilde yapılmaya başlandı.

Ülkemiz spor psikolojisi tarihinde bayanların çok erken yer aldığını görmek sevindiricidir. Hatta bu alanda çalışan beşten fazla bayan akademisyenin şu anda profesör olduğunu görmekteyiz. Bu sürecin öncüleri Dr. Hülya GÖKMEN ve Dr. Füsun ÖZTÜRK KUTER’dir. Ayrıca Dr. Perican Bayar, Nimet Haşıl, Zeynep Aygül, Leyla Tavacıoğlu, Hülya Aşçı, Emine Çağlar gibi pek çok ismin bulunması övünülecek bir durum ve alanın geleceği için bir umuttur.

İLGİNİZ ve SABRINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER