HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Advertisements

DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
HALK EDEBİYATI.
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
DESTAN.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat.
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
YUNUS EMRE.
ZILLULLAH FRANSIZ İHTİLALİ(1789) TAKVİM-İ VEKAİ(1831) TANZİMAT FERMANI(1839) TERCÜMAN-I AHVAL(1860) 1. MEŞRUTİYET (1876)
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
HALK EDEBİYATI.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Bir milletin şiiri, devirler aşırı elden ele gezen bir meş’aledir
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ 
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
HÜSN-Ü AŞK ŞEYH GALİP.
KONU:ÇOCUĞUN DÜZELTTİRDĞİ MİNARE SUNUSU
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
AHMET HAŞİM ( ).
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Şinasi Şair Evlenmesi.
TEVFİK FİKRET (
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
NamIK KEMAL.
Türkler Arasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
MEVLANA HAZIRLAYAN: CANSU NOM.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Yy İslamiyet Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı ve Türk Kültürü
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
<<<<<<>>>>>>
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Mesnevilerin özellikleri
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ Halk ozanlarınca ortaya çıkarılmış ve İslamiyet öncesi özellikler taşıyan bir edebiyattır. Nazım birimi “dörtlüktür(Nazım biçimi yazılış biçimi demektir.) Ulusal ölçü olan hece ölçüsü kullanılmıştır. Daha çok yarım uyak kullanılmıştır. Dini konuları işleyen şiir türleri de vardır.(Tekke) Koşuk- sagu- destanın uzantısı bir edebiyattır. Yazarları bilinenler Tekke ve Aşık edebiyatıdır. Kulak için kafiye anlayışı hakimdir,konu bütünlüğü vardır İSLAMLIK ÖNCESİ TÜRK ŞİİR BİÇİMLERİ KOŞUK(Halk edebiyatında koşmanın;Divan edebiyatında gazelin karışıklığıdır.) SAGU(Halk edebiyatında ağıtın;Divan edebiyatında mersiyenin karşılığıdır.)

2) ANONİM HALK EDEBİYATI (YAZARLARI BELLİ DEĞİL) MANİ , TÜRKÜ, TEKERLEME, NİNNİ, AĞIT, BİLMECE, MASAL, KARAGÖZ, ORTAOYUNU KAVUŞTAK  Türküde bulunur “nakarat” tir. BENT  Türküde asıl sözlerin bulunduğu bolum 3) AŞIK EDEBİYATI (11’li)KOŞMA (8’li)SEMAİ BUNLAR BİÇİMDİR (7,8’li)VARSAĞI(Hey,bre) (8,11’li)DESTAN KOŞMA VE SEMAİNİN TÜRLERİ GÜZELLEME: Sevgili , doğa, ya da herhangi bir varlığın betimlemesi yapılır. KOÇAKLAMA: Yiğitlik, kahramanlık gibi konuları işler. TAŞLAMA: Herhangi bir konuda yergi bildiren şiirlerdir. AĞIT: Bir kimsenin ölümünden duyulan acıları dile getiren türdür.

TEKKE EDEBİYATI ŞAİRLERİ İLAHİ  Allah’a olan sevgiyi dile getirir. NEFES  Bektaşi tarikat görüşleri. DEME  Bektaşi tarikatinin söyledikleri şiirler. NUTUK  Tarikata girenleri bilgilendirmek. ŞATHİYE  Allah’la şakalaşır gibi yazılan şiirler. DEVRİYE  Allah’tan geliş ve ona dönüş. TEKKE EDEBİYATI ŞAİRLERİ YUNUS EMRE (1250-1320) >>>Divan, Risalet’un Nushiye, lirizmin halk Temsilcisi. HACI BAYRAM VELİ>>>Bayramiye tarikatının kurucusu, medrese öğrenimi Görmüş. KAYGUSUZ ABDAL>>>15.yy>Alevi-Bektaşi şiirinin kurucusu-Budalaname: sofularla alay etmiş- hem hece hem de aruzla yazmış.

. EŞREFOĞLU RUMİ>>>Hacı Bayram’ın damadı-hem aruz hem de heceyle yazmıştır. PİR SULTAN ABDAL>>>16.yy-asılmış-Divan şiirinden hiç etkilenmemiştir. AŞIK EDEBİYATI SANATÇILARI KÖROĞLU>>>Koçaklamalarıyla Ünlü-16.yy-yiğitlik,aşk,sevgi konularını işlemiştir. KARACAOĞLAN>>>17.yy-çok gezmiş-çapkın-Divan ve Tekke şiirinden hiç etkilenmemiştir-koşma, semai şairidir. KAYIKÇI KUL MUSTAFA>>>17.yy-yeniçeridir-Genç Osman Destanı çok ünlüdür. AŞIK ÖMER>>>17-18.yy-Aşık edebiyatında en çok şiiri yazan odur.(1500’e yakın)dili ağır;çünkü aruzla da yazılmış birçok şiiri vardır. GEVHER>>>16-17.yy-divan edebiyatından etkilenmiş aruzla da şiirler yazmıştır. ERZURUMLU EMRAH>>>18-19.y-divan şiirini iyi bilir hecede daha başarılı. DERTLİ>>>18-19.yy halk şiirinin son üstatlarından ,aruzla da yazmıştır. SEYRANİ>>>18-19.yy Kayserili-taşlama denince akla o gelir DADALOĞLU>>>18-19.yy-Divan şiirinden hiç etkilenmemiştir-koşma ,destan,varsağı “Ferman padişahınsa, dağlar bizimdir.”ona aittir. BAYBURTLU ZİHNİ>>>19-20.yy-medrese-hece-aruz-sergüzeştname AŞIK VEYSEL>>>19-20.yy- DOSTLAR BENİ HATIRLASIN-SAZIMDAN SESLER .

DİVAN ŞİİRİ NAZIM ŞEKİLLERİ DİVAN EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ Saray, yüksek zümre, havas edebiyatı olarak da bilinir. Dili ağırdır, bu yönü Servet-i Fünun edebiyatına benzer. Söz sanatları çok sık kullanılır. Şair ve yazarları okumuş kişilerdir. Parça bütünlüğü önemlidir, konu birliği daha çok mesnevilerde görülür. Göz için kafiye vardır. “Mazmun”denilen kalıplaşmış sözleri vardır (Boy-selvi, kaş-yay, kirpik-ok) Roman, hikaye gibi uzun konular mesnevi nazım biçimiyle yazılmıştır. Düzyazı (nesir) şekli de vardır; ama şiir daha önemlidir. Arapça-Farsça tamlamalar çokça kullanılmıştır. DİVAN ŞİİRİ NAZIM ŞEKİLLERİ BEYİTLERLE YAZILANLAR: Gazel,(müstezat şekli de var) Kaside,Kıta,Mesnevi>>>Bunlar biçimdir. Tevhit, münacaat, naat, methiye, hicviye, cülüsiye, mersiye>> Bunlar türdür.

(gazelin en güzel beyti) yek ahenk(konu birliği olan gazel),Yek GAZEL>>>5-15 beyit- matla(ilk beyit)-makta(son beyit), beyt’ül gazel (gazelin en güzel beyti) yek ahenk(konu birliği olan gazel),Yek avaz(konu birliği ve tüm beyitleri aynı güzellikte)-aa, ba, ca … MÜSTEZAT>>>Gazelin her dizesine aynı ölçüyle dize eklemek KASİDE>>>33-99 beyit arasında yazılır-en güzel beytine beyt’ül kasid denir-aa, ba, ca… Bölümleri:Nesib-Teşbib, girizgah, Methiye, Fahriye,Tegazül,Dua KITA>>>2-12 beyit, uyak düzeni gazelle aynı anlam birliği görülür. MESNEVİ>>>uzun konular,-aa, bb, cc…,5 mesnevi bir hamse eder. .

DÖRTLÜKLERLE YAZILANLAR RUBAİ>>>aaba, Ömer Hayyam,tek dörtlük,her konuda yazılır. MURABBA>>>aaaa, bbba…, 3-7 bent, övgü, yergi,didaktik konularda Yazılır. TUYUĞ>>>Türkler bulmuştur-rubaiyle benzer özellikler taşır. ŞARKI>>>abab, cccb-3-5 dörtlük-Lale Devri-Nedim bulmuş

YENİ TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ BENTLERLE KURULANLAR (4’lü)MURABBA>>>Terbi, şarkı, bunun bölümleridir. (5’li)MUHAMMES>>>aaaaa, bbbba, cccca… a) Tahmis>>>Gazelde her beytin üzerine üç dize konur. b) Taştir>>>Gazelde her beytin arasına üç dize konur. c) Tardiye>>>İlk bendinin son dizeleri diğerleriyle uyaksız. TERKİB-İ BENT>>>5-10 bent-her bent 10-20 dizedir, vasıta beyti var.Baki’nin “Kanuni Mersiyesi” bu türe girer. TERCİ-İ BENT>>>10’ar beyitlik-12 bent-Ziya Paşa tanınmıştır. YENİ TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ İKİLİ>>>(aa,bb,cc,çç…) her beyit kendi arasında kafiyelidir TERZARİMA>>>üçer dizelik bentler-Tevfik Fikret getirmiştir DÖRTLÜ>>>çapraz sarmal kafiye- dörtlük seklindedir SONE>>>iki dörtlük iki üçlük (abba,abba…)Servet-i Fünun BAGIMSIZ BİÇİMLER: Serbest müstezat >>>düzenli düzensiz aruz hece

DİVAN EDEBİYATININ ŞAİRLERİ AŞIK PAŞA>>>(13.yy) Garipname (didaktik) ,Türklere tasavvufu öğretir.Bilinçli bir şekilde Türkçe’yi kullanmıştır. MEVLANA>>>(13.yy) Mesnevi,Divanı-ı kebir,Fihi Ma Fih, Mektuplar, Rubailer, Mecalis-i seba SULTAN VELED>>>(13-14)Mevlana’nın oğludur.İbtidaname, İntihaname, Rübabname HOCA DEHHANİ>>>(13.yy)1 kaside9 gazel-Selçuklu Şehnamesi Dindışı Divan edebiyatının kurucusudur. AHMEDİ>>>(14.yy) Divan, İskendername, Cemşid-i Hurşid eserleridir. KADI BURHANETTİN>>>Gazel ve tuyuğlarıyla meşhurdur.aynı zamanda hükümdardır. NESİMİ >>>Azeri Türkçe'si –Hurufilik(Evreni maddeye dayandırır) görüşü-Türkçe,ve Farsça divanlar. ŞEYHİ>>>Harname, Divan, Hüsrev-i Şirin SÜLEYMAN ÇELEBİ>>>Vesilet-ün Necat, Mevlid

ALİ ŞİR NEVAİ>>>Muhakemet-ül Lügateyn, Mecalüs’ün Nefais, Mizan’ül Evzan hamse sahibi ilk yazarlarımızdandır.Diğerleri Nevizade Atayi, Taşlıcalı Yahya’dır. AHMET PAŞA>>> “Kerem” redifli kasidesyle kendisini Fatih Sultan Mehmet’e affettirmiştir. Bir de divanı vardır. NECATİ>>>Yerli motifleri sıklıkla kullanmıştır.(1509) FUZULİ>>>Beng u bade, şikayetname, Leyla ve Mecnun, Hadikat!üs Süeda , Su Kasidesi BAKİ>>>Terkib-bent şeklinde yazdığı “Kanuni Mersiyesi” çok ünlüdür.şairin bir de Divan’ı vardır.Şairlerin sultanı ,unvanını almıştır. NEFİ>>>Hiciv denince o gelir akla, Siham-ı Kaza’sı ünlüdür. NABİ>>>Didaktik denince o gelir akla Hayriyye, Hayrabad, Tuhfet’ül Harameyn, Surname onun başlıca eserlridir. KATİP ÇELEBİ>>>Cihannüma,Fezleke, Tuhfet’ül Kibar,Keşf’i Zünun, Mizan’ül Hak genellikle düzyazı alanında eserler vermiştir. NEDİM>>>Mahallileşme akımını başlatmıştır, şarkıyı bulmuştur.Tasavvuftan hiç etkilenmemiştir. Bir Divan’ı vardır. ŞEYH GALİP>>>Hüsn-ü Aşk’ı çok meşhur, Sebk-i Hindi akımını kullanmış.