ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR Dr. Alpaslan GÖRÜCÜ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Programlı öğretim öğrencilerin kendi hızları ile bireysel olarak öğrenmelerini sağlayacak bir öğretim yaklaşımıdır. Skinner’in pekiştirme ilkelerini esas alır. Temelde, öğretimin bireyselleştirilmesi ve hatanın en aza indirilmesi gibi iki önemli yenilik getirmektedir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
İlkeleri Küçük Adımlar Öğretilecek her bilgi, konu, kavram küçük birimlere bölünerek anlatılır. Bu birimler basitten karmaşığa doğru oluşturulur. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Etkin Katılım Öğretilen her birimden sonra öğrenciden, yönlendirilecek sorularla kazandırılması istenen davranışı göstermesi istenir. Soru hem bilginin kazanılıp kazanılmadığını yoklamalı hem de öğrencinin öğrenme sürecinde aktif bir rol üstlenmesini sağlamalıdır. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Başarı Öğrenciye yöneltilen sorular onun cevaplayabileceği güçlükte olmalıdır. Ve öğrenci her doğru cevabı ve doğru davranışı için pekiştirilmelidir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Anında Düzeltme Sorulan soruya öğrencinin verdiği cevabın doğruluğu-yanlışlığı anında ona bildirilmeli, yanlışsa hemen düzeltme imkanı ve fırsatı verilmelidir. Yanlış cevap düzeltilmeden ikinci bilgiye geçilmemelidir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Bireysel Hız Bireysel farklılıklar kabul edilip her öğrencinin kendi hızıyla ilerlemesi sağlanmalıdır. Öğrenci için zaman bakımından bir sınırlama yoktur. Her öğrenci kendi hızına göre ilerler. Böylece, çabuk ilerleyen öğrenciler, yavaş ilerleyenleri beklemek zorunda kalmaz. Bu “bireysel hız” sayesinde, öğretimin bireyselleştirilmesi sağlanmış olur. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınır. Yararları Öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınır. Öğrenciye kendi hızıyla ilerleme imkanı sağlar. Öğrenciyi öğrenme sürecince etkin kılar. Öğrenme sonucu hakkında öğrenciye anında pekiştirici ve düzeltici geri bildirim verilir. Öğrenciye anlaşılmayan konuları istediği kadar tekrarlama imkanı verir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Çok sık kullanıldığı zaman öğrenciler arası etkileşimi azaltmaktadır. Sınırlılıkları Çok sık kullanıldığı zaman öğrenciler arası etkileşimi azaltmaktadır. Gereçlerin hazırlanması geniş zamana-uzmanlık bilgisine ihtiyaç gösterir ve pahalıya mal olur. Gereçlerin yapımı, dağıtımı ve uygulaması ekip çalışması gerektirir. Materyal iyi hazırlanmazsa öğrenciler için sıkıcı olabilir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
MODÜLER ÖĞRETİM Modül, kendi içinde bir bütünlük taşıyan daha büyük bir bütünün parçası olan birimdir. Öğrenme-öğretme etkinliklerinin bireyin kendi kendisine öğrenmesini sağlayacak şekilde düzenlendiği, kendi içinde bütünlüğü olan ve birbirini tamamlayan bağımsız öğrenme elemanları biçiminde düzenlenmesine modüler programlama, bu programa uygun öğretime de modüler öğretim adı verilir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
İstenilen değişiklik ve uyarlamalar kolaylıkla yapılabilir. Yararları İstenilen değişiklik ve uyarlamalar kolaylıkla yapılabilir. Her bir modül kitapçığı belirli bir beceri ya da bilgi birikimini kapsar. Bireysel, grup ya da büyük grup öğretimine uyarlanabilir. Hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimde kullanılabilir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi
Çok sayıda modülü depolama problemi vardır. Sınırlılıkları Çok sayıda modülü depolama problemi vardır. Uzman hazırlamamışsa, ekonomik ve kullanışlı olmayabilir. Modül hazırlamak uzun zaman gerektirir. Modüler öğretim, öğretmenlerden tepki alabilir. 23 Şubat 2019 Cumartesi23 Şubat 2019 Cumartesi