“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

DRAMA ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Öfke Yönetimi.
HAKLARIMIZ Kazanım: Sahip olduğu haklarını belirtir.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Problem Çözme Süreci.
Kültür.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
DEĞERLER EĞİTİMİ PROJESİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Mehmet AYDOĞAN Nusaybin Emire Gözü Anadolu Lisesi
Kişilerarası iletişim çatışmaları
YÖRET YÜKSEK ÖĞRENİMDE REHBERLİĞİ TANITMA VE REHBER YETİŞTİRME VAKFI ( )
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
MERHAMET VE ADALET.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Kişisel Rehberlik.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
DEĞERLER EĞİTİMİ Okulumuzda Öğrencilerimize ve Velilerimize 2016 Yılı Mart ve Nisan Aylarında, Değerler Eğitiminin Önemli ve Vazgeçilmez Bir Parçası.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Temel Kavramlar Hastalık Nedir? Modern Tıp Geleneksel Tıp-Yerel Tıp
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Kök-Nedenler Arası Olası Etkileşimler
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Öğretim Programı Tasarım Soruları
TAM ÖĞRENME MODELİ.
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Sağlık ve Kültür Doç.Dr. Melike KAPLAN.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel Çeşitlilik ve Din içinde)

MİSAFİRHANE- Karşılaşma, Sevgi, Barış ve Şiddet-   Gündelik yaşamda herkes her an farklı karşılaşmalar yaşar ve bu bağlamda herkes muhakkak bir amaca sahiptir. Bu amacın daha yüksek bir anlam düzeyiyle bütünleşmesi inancımızdan destek bulması ve daha da önemlisi aşkınlaşması nasıl gerçekleşir? İnancımız tecrübelerimizi yorumlama ve anlamlandırma konusunda bizi nasıl destekler ve bize nasıl kılavuzluk yapar? Çeşitlilik ve farklılıklar bir Müslüman için ne ifade eder? MİSAFİRHANE- Karşılaşma, Sevgi, Barış ve Şiddet-

Kişi bir kültür ortamına doğar ve karşılaştıklarını çocukluğunda büyükleri öğretmenleri kültürün otoriteleri tarafından kendisine aktarılan hazır şemalarla yorumlamayı öğrenir. Sosyalleşme sürecinde çoğu kez kendine öğretilenleri sorgulamadan kabul eder ve içselleştirir. İçselleştirdiği şemalar onun için birer yorum çerçevesi olarak iş görür. Her kültürde var olan algılama, hissetme, düşünme ve davranmaya yönelik şemalar ilk çocukluk döneminden itibaren köklü bir şekilde yerleşir ve nesilden nesile aktarılır. Böylece kültürel kalıplar haline gelen şemalar kültürde daha rahat ve anlamlı bir yaşam sürebilmesi için kişiye yol gösterir. Karşılaşma Nedir?

Dünyayı görme algılama anlamlandırma ve yorumlama biçimimizi büyük ölçüde bu şemalar ve günlük hayattaki bilgi stokları belirler. Bu dinden gelen bilgiler için de böyledir. Güven içinde ve bize benzeyen insanlarla yaşadığımız sürece bu genellikle sorun teşkil etmez. Ancak alışılmadık yabancı bir durumla yüzleşince bunlar genellikle davranışlara rehberlik edemez. Alışılageldik olmayan ve bazen bireyi şaşırtan sorunlar bireyi durup düşünmeye ve yeni bir tavır geliştirmeye yöneltir. İlk kez karşılaştığı durumlar karşısında bilgi stoklarından destek alamayan birey mevcut dağarcığını yeniden gözden geçirir ve yeni değerlendirmeler yapmaya başlar. İşte bu noktada ya kendini merkeze koyarak yargılama ya şiddet uygulama veya öfkeyle geri çekilme gibi tutum ve davranışlar baş gösterir.

Farklılıklarla Karşılaşma Neden Önemlidir? Şunu belirtmek gerekir ki “karşılaşma” kolay değildir. Farklı olanla karşılaşma bir donanım gerektirir ve gündelik yaşam bilgisi bu durumda yeterli olmayabilir. Birbirimizi bir tehdit olarak algılayıp çatışma içine girme bizden farklı olanı yok etmemiz gereken bir düşman olarak algılama bir kalıba sokmaya çalışma, denetleme kendime benzeteyim derken giderek yutma ve yok etme halleri dahası çıkar ve menfaat için kullanama durumları bizim sağlıklı bir biçimde karşılaşamadığımızı gösteriyor. Farklılıklarla Karşılaşma Neden Önemlidir?

Keşfedilmesi Gereken Güç Farklılıklarla karşılaşmada öncelikle kültürel bilgi stoklarımızda yer alan bilgilerimizin tamamının mutlak doğrular ve evrensel bilgiler olmadığını fark etmek önemlidir. Bu fark ediş sahip olduğumuz simgeleri bir baskı ve tahakküm aracı olarak kullanmamızı engeller. Her karşılaşma istenilen neticeyi vermez. Ama taraflara kendilerini anlatacak bir alan açabildiğimizde durum farklılaşır. Saygı gösterme tutumuna yaklaşma şansımız artar. Keşfedilmesi Gereken Güç

Karşılaşmaya İslami Bir Bakış Açısı “TEARUF” Karşılaşma söz konusu olduğunda bize yol gösteren Hucurat suresi 13. Ayetteki “tearuf” kavramıdır. Ayet farklılığın nedeninin ilahi iradeye bağlamakla bireyin önüne sağlam bir hedef koymaktadır. İnsanlar öznel değer yargılarını meşrulaştırmak yerine yeni bir hedefe yöneltilmektedir. “TANIŞMA” Her karşılaşma içinde iki kavram barındırır. Bunlardan biri anlam diğeri ise ilişkidir. İlişki özneler arasındaki bağdır. Anlam ise odak noktamız ve eylemlerimizdeki bilinçlilik halimizi ifade eder. Bilincin ve vicdanın kendisiyle desteklendiği sosyal süreçlerin aşkın niteliğine işaret etmekle din antropolojik katkısını verebilir. Daha basit bir ifadeyle tebliğ ettiğimiz fakat insanın özüyle bir ilinti kuramadığımız sözlerle bireyin nihai anlamlar oluşturmasını bekleyemeyiz. Mesela salt barıştan söz etmekle sevgiyi dile getirmekle hayati konularda dünya görüşü oluşturulamaz. Önce sevgiyi ve barışı özneler arası karşılaşmalarda yaşatmanın yolları bulunmalıdır. Karşılaşmaya İslami Bir Bakış Açısı “TEARUF”