Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz. İDRİS [a.s].
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Siyaset Bilimine Giriş
Peygamber Efendimizin Hayatı ve Kişiliği
Ders: Temel Dini Bilgiler Konu: Peygamberlik
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Kur’ân Doğru Bilgiye Önem Verir
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
KUTLU DOĞUM HAFTASI Nisan 2015
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
AHLAK NEDİR?.
Sorumluluk Bilinci.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
2. Çocukların Anne Babaya Karşı Sorumlulukları
Hz. Muhammed (sav)'in Medine'de İlk Faaliyetleri
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
Kur’an-ı Kerim’e Göre Peygamber Efendimiz(sav)
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Hz. Muhammed (s.a.v.) Hakkı Gözetirdi
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
ALLAH’A GÜVENMEK (TEVEKKÜL)
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
HZ. MUHAMMED (S.A.V) HAKKI GÖZETİRDİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
Hz. İbrahim Prof. Dr. Şadi Eren.
Barış Çalışmaları: Barış ve Medya
Bugün neler öğreneceğiz?
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
Bugün neler öğreneceğiz?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
KAMU YÖNETİMİNDE SAYDAMLIK VE HESAPVEREBİLİRLİK PROF. DR
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
Bugün neler öğreneceğiz?
BEYZANUR YILMAZ D SEÇMELİ TEMEL DİNİ BİLGİLER.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
. DERS.
Bugün neler öğreneceğiz?
Kamu Personel Yönetimi Nedir?
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
DİN VE DEVLET İLİŞKİLERİ BAĞLAMINA KAVRAMSAL NETLİK AÇISINDAN BAKIŞ
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
Sorumluluk Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
PEYGAMBER EFENDİMİZİN İSTİŞAREYE ÖNEM VERMESİ. İstişare (danışma); bir iş için bilgi veya yol-yöntem sormak, danışmak, görüş almak, fikir alışverişinde.
HUKUKUN AHLAKİLİĞİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış

Kavramsal Netlik çalışmasına esas olacak bilginin kurulumu Prof. Dr Kavramsal Netlik çalışmasına esas olacak bilginin kurulumu Prof. Dr. Halis ALBAYRAK’ın “Allah ve Resulü’ne İtaat Olgusunun Siyasal Atıfları” (2006: ssss*** Kohlhammer) isimli makalesinden yola çıkılarak elde edilmiştir. Amaç Din- Siyaset ilişkisine Kuran perspektifinden yaklaşarak bir anlayış geliştirme ve öğrenme ortamına yeni anlama girdileri taşımaktır.

1 İtaat İtaat İtaat, boyun eğme anlamına gelmektedir. Kelimenin türediği TVA kökünde gönülden, isteyerek ve benimseyerek boyun eğme anlamı vardır. Dolayısıyla ‚itaat‘ denince otoritenin gücünün farkında olarak bilinçli bir ‘boyun eğme’ den söz edilir. Otorite Güç Boyun Eğen İtaat 1

Hz. Muhammed’in Misyonu (Mekke) Allah’ın birliğine Kendisinin peygamberliğine Ahlaki Olana ÇAĞRI 2

Çağrı’ya Uymayanlara Yönelik Yaptırımlar Dünyevî bir yaptırım bulunulmuyordu. Hz. Muhammed’in insanlarla olan ilişkilerinde yaşadığı olumsuzluklar karşısında sabretmesi, bağışlaması ve üzülmemesi öneriliyordu. “Seni onlara vekil olarak göndermedik.” (İsra/54) “Onlar yüz çevirirlerse seni onlara koruyucu olarak göndermedik.” (Şura/48) “Sen ancak bir uyarıcısın.” (Fatır/23) 3AB

Hz. Muhammed’in Misyonu (Medine) Allah’ın birliğine çağrı Kendisinin peygamberliğine çağrı Ahlaki Olana çağrı Toplumsal düzeni sağlamaya çağrı Hz. Muhammed bu dönemde, yalnızca ahiret hayatında kavuşulacak ödülleri ve karşılaşılacak cezaları içeren ayetlerle muhatap olmakla kalmıyor; aynı zamanda toplumsal düzenin sağlanmasına yönelik hukukî yaptırımları içeren ayetleri de alıyordu. 4

5 Toplumsal Kurallar Dini Kurallar Din kurallarıyla toplumdaki hukuk kurallarının işlevleri iç içe geçmişti, Adam öldürmek veya hırsızlık yapmak dinî açıdan yasaklanırken, bu suçlara verilecek cezalar öbür dünyaya bırakılmayıp bu dünyada uygulanıyordu, Uygulanan cezalar hukukla ilgili görünse de dinî cezalar olarak telakki ediliyordu, toplum düzeninin sağlanmasına ilişkin hukukî kararlar, Allah – insan ilişkisinin bir sonucu olduğu için dinî bir üslup ve vurgu ile dile getiriliyordu. Toplumsal Kurallar Dini Kurallar 5

6AB Hz. Muhammed, kendisine itaati emreden ayetlerle desteklenmiştir. “Resule itaat”, “Allah’a itaat” ile bir tutulmuştur. - “Ey inananlar, Allah’a, Resulü’ne ve içinizden ‘ululemr’’e itaat edin …”(Nisa/59) - “Onlara güven ve korkuya ilişkin bir haber geldiğinde onu ifşa ederler. Oysa onu Peygamber’e ve ululemr’e götürselerdi içlerinden işin içyüzünü araştırıp bulacak kimseler, haberin ne tür bir değer taşıdığını anlarlardı …”(Nisa/83) 6AB

İlk ayette Allah ve Resulü’ne itaatten söz edilirken bunun yanında “ululemr” denen bir gruba itaat da emredilir. İkinci ayette ise güvenliği ilgilendiren konularda Allah Resulü’ ve ‘ululemr‘ karar ve uygulama mercii olarak belirtilir. Her iki ayetin iniş sebeplerine bakıldığında konunun güvenliğe ilişkin olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla her iki ayetteki ‘ululemr‘ adlandırmasıyla belirtilen kimselerin, Allah Resulü’nün yetkili kıldığı yöneticiler, kumandanlar ve güvenlik amirleri olduğu söylenebilir. 7AB

Yönetim fonksiyonları Medine merkezli devlette yasama, yürütme ve yargı fonksiyonları Allah ve Hz. Muhammed yerine getirmekteydi. Uygulamaya dair her konu Allah’a ve O’nun peygamberine itaate dayanıyordu. Her uygulamanın dinî bir anlamı ve önemi vardı. 8

Sonuç Ödülü ve cezayı hak etmenin, özgürlüğü zorunlu olarak talep ettiğini kabul etmeliyiz. Din, gönülden ve gerçekten isteyerek yapılanları anlamlı kabul eder. Kur’an’daki siyasi ve hukukî içerikli ifadelerin varlığı dinle siyasetin birbirinden ayrılmasına imkân vermemiştir. Hz. Muhammed’in peygamberlik kimliğinin içinde saklanmış olan siyasal kimliğinin farkında olmak ve onu, Peygamber’in dinî kimliğinden ayırmak din- siyaset ilişkisi sorunsalının bir çözüme kavuşturulması için atılacak adımlardan biri olarak görülebilir mi?