Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Ölçme ve Değerlendirme
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ASSURE Modeli.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ERASMUS+ AKADEMİK TANINMA
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ BİLGİLENDİRME SUNUMU
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Test geliştirme, “Önceden saptanan özelliklere uygun bir ölçme aracı geliştirmesi için maddelerin sayısal özelliklerinin saptanması, bunlarla testin özellikleri arasında ilişkilerin kurulması ve bu ilişkilerden yararlanarak maddelerin seçilmesi” işlemidir (Baykul, 2010: 362).

Psikolojik testlerin geliştirme süreçleri Baykul (2000), Thordike (1971) ile Crocker ve Algina’dan (1986) de yararlanarak test geliştirme adımlarını şöyle tanımlamıştır: 1. Testin (test puanlarının) hangi amaçla kullanılacağının belirlenmesi 2. Test ile ölçülecek niteliklerin saptanması 3. Maddelerin yazılması 4. Maddelerin gözden geçirilmesi (redaksiyon) 5. Deneme formunun hazırlanması ve uygulamasının yapılması 6. Deneme uygulaması cevap kâğıtlarının puanlanması, madde analizi ve madde seçimi 7. Nihai testin oluşturulması ve istatistiklerinin kestirilmesi

1. Testin Sonuçlarının Kullanılacağı Amacın Belirlenmesi Sistemli test geliştirme süreci, test puanlarının hangi amaçla kullanılacağının belirlenmesi zeminine oturmalı (Crocker & Algina, 1986). Test sonuçları; tanı koyma ve not verme gibi eğitsel kararlar; meslekî, eğitsel ve kişisel alanlarda rehberlik ve danışmanlık kararları; seçme, sınıflama ve öğretim programı planlama gibi idarî kararlar ve araştırmalarla ilgili kararla (Mehrens & Lehman, 1991).

2. Test ile ölçülecek niteliklerin saptanması “Testin kapsamını belirleme” (Özçelik, 2012) Testin amacı dâhilinde genel olarak ifade edilen özellikleri özelleştirme Başarı testiyse, testin kapsamını “davranış” olarak nitelendirilen öğrenme ürünleri oluşturacaktır (Baykul ve Turgut, 2013). Bu aşamada, testin amacına bağlı olarak maddelerle ölçülecek ve amaçlanan yapıyı ortaya çıkaracak davranış örneklemi belirlenmektedir.

3. Maddelerin Yazılması  Test maddesi: öğrencinin yanıtlaması gereken ve belli bir kurala göre puanlandırılan ifade ve sorular (Haladyna, 1997). Test maddeleri yazılırken takip edilecek adımlar(Crocker ve Algina, 1986): Uygun Madde Türünün Seçilmesi > Seçilen Madde Türünün Ölçülen Özelliğe Uygunluğunun Onaylanması > Madde Yazılması > Madde Yazıcılarının ve Madde Kalitesinin İzlenmesi

4. Maddelerin Gözden Geçirilmesi Maddeler yazıldıktan sonra, deneme formu oluşturulmadan önce çeşitli yönleriyle gözden geçirilmelidir (Baykul, 2010): Her bir maddenin ölçülmek istenen davranışı ölçecek nitelikte olup olmadığı Bilimsel yönden bir yanlışının bulunup bulunmadığı Dil yönünden anlaşılır olup olmadığı Dil bilgisi hatasının bulunup bulunmadığı Testin ve maddelerin teknik özellikleri bakımından kusurlu olup olmadığı Madde redaksiyonu: Maddelerin, bu yönlerden uzmanlar tarafından gözden geçirilmesi ve gerekli noktalarda önerilerde ve düzeltmelerde bulunulması

5. Deneme Formu ve Uygulaması Gözden geçirildikten sonra maddelerden bir deneme formu oluşturulmaktadır. Maddeler asıl uygulanacak gruba benzer özellikler gösteren bir deneme grubuna uygulanmalıdır. Madde sayısının gerçek testte yer alması amaçlananın en az üç katı olmalıdır (Crocker & Algina, 1986)

6. Deneme uygulaması cevap kâğıtlarının puanlanması, madde analizi ve madde seçimi Deneme uygulamasının ardından puanlanan maddeler analiz edilir. Madde analizi ile bireylerin maddelere verdikleri yanıtlara ve test puanlarına dayanarak öncelikle yanıtlayıcı değil maddeler hakkında bilgi sağlamak amaçlanmaktadır (Livingston, 2006). Madde analizi; madde güçlüğü, madde ayırt ediciliğine yönelik bilgi sağlamaktadır.

7. Nihai testin oluşturulması ve istatistiklerinin kestirilmesi Madde seçiminde madde güçlüğü ve madde ayırt ediciliği belirleyicidir (Hambleton & Swaninathan, 1985). Nihaî formun oluşturulmasında testin amacı ve hedef grup dikkate alınmalıdır.

KAYNAKLAR Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme, klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi. Baykul, Y. ve Turgut, F. (2013).Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Crocker, L. & Algina, L. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart and Winston. Haladyna, (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. MA: Pearson Education. Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory principles and applications. USA: Kluwer-Nijhoff Publishing. Özçelik, D.A. (2012). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi. Livingston, S.A. (2006). Item analysis. S. M. Downing And T.M. Haladyna (Ed.) Handbook of test development (s. 421-441). New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishing. Lord, F.M. & Novic, M.R. (1968). Statistical theories of mental testing scores. Addison- Canada: Wesley Publishing Company. Mehrens, W. A. & Lehman, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. Canada: Wadsworth/Thomson Learning.