NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Deflasyonist ve Enflasyonist Açık
Advertisements

Ders: Uluslararası İktisat ve Dış Ticaret Politikası
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Makroekonomi.
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN KOŞULLAR (Faktörler - Unsurlar)
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
KIRGISİZTAN EKONOMİSİNİN SOSYO EKONOMİK YAPISI VE KALKINMA POTANSİYELİ
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
Türkiye’de Planlama ve DPT. 1960’lı Yıllar – Birinci İnönü Koalisyonunun dağılıp İkincisinin kurulması Türkiye’de Planlamanın niteliğini ve.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Makro İktisatta Temel Kavramlar
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
ULUSLARARASI İKTİSAT Yrd.Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü.
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Devlet borçlanması-3.Hafta
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
TÜRKİYE’DE DUAL İSTİHDAM YAPISI
©McGraw-Hill Education, 2014
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
plan modelinin ana öğeleri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İKTİSAT POLİTİKALARI VE EKONOMİK İSTİKRAR
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Uluslararası İşletme Yönetimi
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
ULUSLARARASI TİCARET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tarım sektörünün önemi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Maliye teorisi ve politikası Maliye Politikası ve Ekonomik Büyüme- Maliye Politikası ve Ekonomik Kalkınma NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

ekonomik büyüme ve ekonomik kalkınma kavramları Ekonomik büyüme bir ekonomide üretilen mal ve hizmet miktarının bir yıldan diğerine değişimi ile ilgili bir kavramken, ekonomik kalkınma ekonomik yapıdaki değişiklikleri de dikkate alan bir kavramdır. Ekonomik büyüme ülkelerin yaşadığı bir çok sorunun çözümünde en önemli unsurdur. Sözgelimi toplumsal istikrar açısından büyük önem taşıyan işsizlik sorununun çözümü ekonomik büyüme ile mümkündür. Büyümeyi belirleyen üç temel faktör emek, sermaye ve teknolojik gelişme maliye politikası araçları ile yönlendirilebilir. Büyümenin temel belirleyicisi sermaye birikimidir. Sermaye birikimi de kamu ve özel yatırımlar yoluyla elde edilir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

MALİYE POLİTİKASI VE EKONOMİK BÜYÜME Kamu yatırımları değişik biçimlerde ek yatırım imkanları ve kapasite artışı sağlamaktadır. 1980’li yıllara kadar Kamu İktisadi Teşekkülleri yoluyla değişik alanlarda bizzat üretim yapmak üzere yatırım yapan devletler, 80 sonrası liberalleşme eğilimleri neticesinde daha çok alt yapı yatırımlarına yönelmiştir. Diğer bir alt yapı unsuru ise emeğin miktar ve kalitesini doğrudan etkileyen eğitim ve sağlık alanındaki yatırımlardır. Hızlandırılmış amortisman, yatırım indirimi, yatırım primi gibi maliye politikası araçları ile yatırımların artırılması ve dolayısıyla ekonomik büyüme sağlanabilir. Yine eğitim ve sağlık harcamalarındaki iyileşmeler, kişisel gelir vergisinde indirim, kreş imkanları gibi uygulamalar da emek arzının ve kalitesinin yani verimliliğinin artmasına hizmet eder. Maliye politikası teknolojik gelişme sürecine de etki edebilir. Teknolojik gelişme bilimsel çalışma ve araştırma-geliştirme faaliyeti gerektirir. Bu nedenle devletin mali teşvikler gibi dolaylı araçlar yada somut projeleri destekleme gibi doğrudan araçlarla bu faaliyetleri artırabilir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

MALİYE POLİTİKASI VE EKONOMİK BÜYÜME Yine eğitim ve sağlık harcamalarındaki iyileşmeler, kişisel gelir vergisinde indirim, kreş imkanları gibi uygulamalar da emek arzının ve kalitesinin yani verimliliğinin artmasına hizmet eder. Maliye politikası teknolojik gelişme sürecine de etki edebilir. Teknolojik gelişme bilimsel çalışma ve araştırma-geliştirme faaliyeti gerektirir. Bu nedenle devletin mali teşvikler gibi dolaylı araçlar ya da somut projeleri destekleme gibi doğrudan araçlarla bu faaliyetleri artırabilir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Türkiye'nin Ekonomik KALKINMA SORUNU Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türkiye bir tarım ülkesi durumundaydı. Sermeye birikimi yetersiz, işletmeler küçük ve tarıma dayalı sanayi bulunduğundan özel sektörün desteklenmiş ve yabancı yatırımların teşvik edilmiştir. 1930-39 arası dönemde korumacı-devletçi sanayileşme politikaları hakim olmuş, 1950’lilerde kötü hava koşulları tarıma yönelik destekleme fiyatları uygulamayı gerektirmiş, bu durum enflasyonist etki yaratmıştır. Dış ticaret açığının artması sonucunda devalüasyon kararı alınmıştır. Bu dönemde liberalizasyon çerçevesinde fiyat kontrolleri kaldırılmış ve dış ticarette serbestlik artırılmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Türkiye'nin Ekonomik KALKINMA SORUNU 1960’lı yıllarda planlı kalkınma dönemine geçilmiş, bu kapsamda beş yıllık kalkınma planları yapılmıştır. Planlarda %7 ve üzerinde büyüme oranları hedeflenmiş ve vergi, harcama ve diğer makro büyüklükler de söz konusu büyüme hedefine uygun olarak planlanmıştır. Bu dönemde sanayileşme yönünde beklenen dönüşüm gerçekleştirilememiş, bu nedenle teşviklere rağmen ithalatı karşılayacak ihracat düzeyine ulaşılamamıştır. 24 ocak 1980’de alınan kararlarla ihracata dayalı sanayileşme politikasına geçilmiştir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Türkiye'nin Ekonomik KALKINMA SORUNU Sanayileşme yönündeki sorunlar 80 sonrası dönemde de devam etmiştir. Çünkü küresel düzeyde rekabetçi ve kalıcı bir büyüme yüksek tasarruf oranları ve döviz gelirleri yanında katma değeri yüksek ürün üretmeyi gerektirmektedir. 2001 krizi sonrası yapılan reformlarla kamu finasman sorunu ve kamu dengesi bir ölçüde sağlanmıştır. Ancak yurt içi tasarrufların yetersizliği, katma değeri düşük üretim yapısı gibi nedenlerle dış açık sorunu halen devam etmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KAYNAKÇA Prof. Dr. Abuzer Pınar, Prof. Dr. İzzettin Önder, Doç. Dr. Erdal Gümüş, Maliye Politikası, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını Prof. Dr. Beyhan Ataç, Maliye Politikası, 6. Baskı, Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayınları Prof. Dr. Abuzer Pınar, Prof. Dr. İzzettin Önder, Doç. Dr. Erdal Gümüş, Maliye Politikası II, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©