Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Oğuzhan AĞGÜL - İzzet TAN – Ömer Faruk DOĞAN – Enes YILDIZ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Program Tasarım Modelleri
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Geniş Ölçekli Testlerde Madde Yapıları
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Tezin Olası Bölümleri.
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ Açık Uçlu Maddeler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Açık uçlu maddelerde; öğrenci cevabını kendisi yapılandırmakta, cevabının gerekçelerini açıklama fırsatı bulmakta ve düşüncelerini özgür olarak ifade edebilmektedir. Cevap özgürlüğü açık uçlu maddelerin en önemli özelliğidir. Bu özgürlük, öğrencinin, deneyimlerinin, sahip olduğu bilginin, görüşlerinin ve anlayışının cevabını zenginleştirmesine izin verir. Bu nedenle, açık uçlu maddeler, cevaplayıcının özgün ve yaratıcı düşünme gücünü, yazılı anlatım becerisini, belli alanlardaki görüşünü, ilgisini ve tutumunu ölçmede kullanışlıdır.

Uzun yanıt gerektiren açık uçlu maddelerin en belirgin özelliği öğrencilerin maddeyi cevaplarken özgür olmaları, cevabı kendi düşüncelerinden yola çıkarak kendi kelimeleri ile ifade etmeleridir. Bu maddeler cevaplanan kişiye herhangi bir olgusal bilgiden yararlanarak cevabını organize etmesi ve vardığı yargıları kendi düşüncesi içinde ifade etmesine olanak veren maddelerdir (Linn & Milller, 2005). Uzun yanıt gerektiren açık uçlu maddeler de kendi içinde sınırlandırılmış (restricted) ve genişletilmiş (extended) yanıtlar şeklinde ikiye ayrılır (Popham, 2000).

Açık uçlu maddeler cevaplanırken öğrenci cevabını kendi düşünüp bulmak zorundadır. Açık uçlu maddeler cevaplanırken öğrenci cevabını yazılı olarak ifade etmek zorundadır. Bu özellikten dolayı sınav hızı gibi değişkenler de puana karışır. Açık uçlu maddelere verilen cevaplar çoğu halde sınırlı değildir. Her öğrenci cevaplarını dilediği gibi ifade etmek bağımsızlığına sahiptir. Genellikle bu tarz sorulara verilen cevapları tamamen yanlış veya tamamen doğru olarak iki sınıfa ayırmak mümkün değildir. Bu özellikten dolayı bir soruya verilen cevabın doğruluğu ve bu sebeple de puanlamanın doğruluğu tartışmalara yol açabilir.

Cevaplama işlemi çok zamanını alır Cevaplama işlemi çok zamanını alır. Bu sebeple sorulabilecek soru sayısı ve çeşitleri objektif testlere göre sınırlıdır. Hazırlanması kısa, ancak puanlaması çok zaman alır ve subjektiftir. Öğrencilerin cevaplama bağımsızlığı söz konusudur. Bu yüzden şişirme ifadeler ile puan almak mümkündür. Verilen cevaplara kesin yanlış ya da kesin doğru dememiz mümkün değildir.

Açık uçlu maddenin yantlanmasında kullanılan beceriler (Kubiszyn&Borich 1996): İlişkileri analiz etme, Durumları karşılaştırma, Gerekli varsayımları açıklama, Uygun sonuçları belirtme, Neden sonuç ilişkisini açıklama, Hipotez oluşturma, Verileri düzenleme, Güçlü ve zayıf yönleri belirleme, Problem için çözüm üretme, Farklı kaynaklardan verileri birleştirme

Nitelikli bir açık uçlu madde yazımı için dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır(Kubiszyn&Borich, 1996): Madde yazımına başlamadan önce, o maddeye verilen yanıtlarla öğrencinin hangi zihinsel süreçlerini ortaya çıkarmanın amaçlandığının ve bu amaç için hangi uyarıcı materyallere ihtiyaç duyulduğunun belirlenmesi gerekmektedir. Testte öğrencilerin test için belirlenen sürede yanıtlayacakları kadar uzun ve çok sayıda madde yer almalıdır.

Karşılaştırın, orijinal bir örnek verin, nasıl olduğunu açıklayın, eleştirin …….olsa ne olurdu? gibi ifadeler kullanılmalıdır. Maddenin yönergesi öğrenciden beklenen görevi açık ve anlaşılır şekilde ifade etmelidir. Tartışmalı bir konu ile ilgili bir soru sorulmuşsa, verdiği yanıt gösterdiği kanıtlarla birlikte değerlendirilmeli. Öğretim hedefleri doğrultusunda istenen yanıt için bir çerçeve çizilmelidir.  

Kubiszyn, T. ve Borich, G. (1996) Kubiszyn, T. ve Borich, G. (1996). Educational testing and measurement: Classroom application and practise (5th edition). NY: Harper Collins. Linn, R., & Miller, D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching. New Jersey: Pearson Education. Popham, J. (1999). Modern Educational Measurement : Practical Guidelines for Educational Leaders (3rd Edition). Pearson.