3 .BÖLÜM ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİSİ SİSTEMİ ASSURE MODELİ
(Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı) ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ ASSURE Modeli (Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı) Öğrenenlerin Analizi Hedefleri ve Kazanımları Belirleme Yöntem, Medya ve Materyallerin Seçimi Medya ve Materyallerin Kullanılması Öğrenci Katılımını Sağlama Değerlendirme ve Revizyon
Öğretim Tasarım Ve Teknolojisi Sistemi Öğretim tasarım ve teknolojisine sistematik açıdan bakmak gerekir. Bu anlamda bakıldığında sistemde yer alan öğeler ve bunların aşamalı bir şekilde oluşturulması sağlanmalıdır. Sistemde yer alan temel öğe öğrenendir. Öğrenenden başlayarak, hedefler ve kazanımlar, yöntem ve teknikler, medya ve materyaller, ders etkinlikleri, değerlendirme ve geliştirme aşamaları öğretim tasarımı ve teknolojisi sistemi olarak ele alınabilir. Bunların planlanması ile ilgili Heinich ve Diğ. (2002) ASSURE Modelini ortaya koymuşlardır.
ASSURE MODELİ (Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı ) Öğrenenlerin Analizi ( Analyze Learners) Hedefleri Belirleme ( State Objectives) Yöntem, Araç ve Materyallerin Seçimi (Select Methods, Media, and Materials) Medya ve Materyallerin Kullanılması ( Utilize Media and Materials) Öğrenci Katılımını Sağlama ( Require Learner participation) Değerlendirme ve Revizyon ( Evaluate and Revise)
ASSURE MODELİ (Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı ) I. ÖĞRENENLERİN ANALİZİ Sistemin en önemli odak noktası öğrenendir. Tüm etkinlikler onun etrafında döner. Öğrenen özellikleri çok iyi keşfedilmelidir. Bunlar: 1.GENEL ÖZELLİKLER 2.GİRİŞ YETERLİLİKLERİ 3.ÖĞRENME STİLLERİ
Çoklu Zeka Kuramı ÇOKLU ZEKA KURAMI; öğrencilerin farklı öğrenme stillerine sahip olduklarının göstergesidir. Gardner’in (1983) teorisine göre zeka, sadece bilişsel değil aynı zamanda güdüsel ve duygusal faktörlerden etkilenir. Örneğin; bir öğrencinin matematik dersinde başarısız olması, bazen utangaçlık veya rekabet duygularının olumsuz etkilerinden kaynaklanabilir. Çoklu Zeka Kuramı
Fiziksel/Bedensel Zeka Mantıksal/Matematiksel Zeka Çoklu Zeka Kuramı Doğa Zekası İçsel (Özedönük) Zeka Sosyal Zeka Müzikal Zeka Fiziksel/Bedensel Zeka Görsel(Uzamsal) Zeka Mantıksal/Matematiksel Zeka Sözel/Dilsel Zeka
İçsel veya özedönük zekası gelişmiş olan bireylerin sorumluluk bilinci yüksektir. Matematiksel zekaya sahip bireylerin sayısal verileri çözümleme, sebep-sonuç ilişkisini kurma yönleri gelişmiştir. Sözel zekaya sahip bireylerin kelimeleri kullanma kabiliyetleri ve kendilerini ifade etme özellikleri gelişmiştir. Görsel veya uzamsal zekaya sahip bireyler üç boyutlu bir nesneyi görmeden o nesnenin görüntüsünü zihinde canlandırabilme yeteneğine sahiptir. Sosyal zekaya sahip bireyler işbirlikli öğrenmeye ve grup çalışmasına yatkındırlar. Karşısındakiyle iyi iletişim kurma noktasında beceriklidirler.
Çoklu Zeka Kuramında Anahtar Noktalar Her birey sekiz zeka alanına sahiptir. İnsanların çoğu her bir zekayı yeterli düzeyde geliştirebilir. Zekalar genellikle karmaşık yollarla çalışır. Her kategori içinde değişik zeka etkinlikleri vardır.
Motivasyonla İlgili Faktörler Öğrenme stillerinde motivasyonla ilgili faktörler de göz önünde bulundurulmalıdır. Motivasyon deyince bir işi başarmak için içten gelen hisler anlaşılır. Ayrıca bir hedefe ulaşmak için gereken çabayı ifade eder. Motivasyon içsel ve dışsal motivasyon olmak üzere ikiye ayrılır.
Motivasyonun Dört Özelliği: 1. DİKKAT: Öğrencilerin öğretilen konuyu ilginç ve dikkate değer bulup bulmadığı ile ilgilidir. 2.İLGİ: Öğrencilerin kişisel ihtiyaçlarını veya hedeflerini karşılayıp karşılayamadığını ifade eder. 3.GÜVEN: Kendi çabaları sonucu öğrencilerin başarıp başaramayacağını içerir. 4.TATMİN: Eğitimden alınan içsel ve dışsal ödüller anlaşılır.
ASSURE MODELİ (Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı ) II. HEDEFLERİ VE KAZANIMLARI BELİRLEME Hedef ve kazanımlar yol göstericidir. Hedef öğretmenin dersine koyduğu bir cümle değil, öğrencinin ders sonunda kazanması gereken kazanım olmalıdır. Hedefler, öğrencilere kazandırılacak özelliklerdir. Kazanımlar, öğrenende eğitim süreci ve sonucunda oluşan performanslardır. Hedef ve kazanım açık ve anlaşılır olmalıdır. Öğrenene dönük ifade edilmelidir. Öğrenenin yapacaklarına ve kazanacaklarına işaret etmeli ve değerlendirilebilmelidir.
2. Yöntemin uygulanmasını sağlayacak bir medya formatının seçilmesi, ASSURE MODELİ (Öğretimde Medya ve Teknolojinin Sistematik Kullanımı ) III. YÖNTEM, MEDYA VE MATERYALLERİN SEÇİMİ Bu öğelerin seçiminde üç aşamanın dikkate alınması gerekir. 1.Öğrenme işlemleri için en uygun yöntemin seçilmesine karar verilmesi, 2. Yöntemin uygulanmasını sağlayacak bir medya formatının seçilmesi, 3. Medya formatı içinde seçilmiş, düzenlenmiş ya da tasarlanmış özel materyallerin seçimi.
ASSURE MODELİ III. YÖNTEM, MEDYA VE MATERYALLERİN SEÇİMİ YÖNTEM SEÇİMİ Tek bir yöntemin diğerlerine göre daha üstün olduğunu ve tüm öğrenme ihtiyaçlarını karşılayacağını düşünmek oldukça basit bir düşünme şeklidir. Derslerde birden fazla yöntem kullanılabilir. Örneğin dersin başında ilgiyi çekmek için taklit aktivitesi yapılabilir, sonra da yeni bilgiyi sunmak için bir gösteri kullanılabilir, ayrıca yeni konuda pratiklik sağlamak için bilgisayar destekli aktiviteler hazırlanabilir.
Medya Formatı Seçimi Medya Formatları; Medya Formatı; içinde bir mesajın yer aldığı ve sergilendiği bir fiziki yapıdır. Medya Formatları; yazılı metinleri, projeksiyon sunumlarını, video ve müziği, bilgisayar multimedyasını ( grafikler, tekstler, bir monitörde hareket eden şekiller) içerebilir. Öğrenenlerin çeşitliliği ve hedeflerin farklılığına göre medya formatı seçmek zor bir iştir.
ASSURE MODELİ IV. YÖNTEMLER Problem Çözme Keşfetme Benzetme Oyun İşbirlikli Öğrenme Bireysel Öğrenme Alıştırma Ve Uygulama Tartışma Gösteri Sunma
ASSURE MODELİ V. MEDYA VE MATERYALLERİN KULLANILMASI 1. Materyaller gözden geçirilmelidir. 2. Materyaller hazırlanmalıdır. 3. Ortam Hazırlanmalıdır. 4. Öğrencileri hazırlanmalıdır. 5. Öğrenme yaşantıları sağlanmalıdır. Medya ve materyallerin kullanılması ile ilgili ilkeler hem öğretmen merkezli hem de öğrenci merkezli öğrenime uygulanabilir.
ASSURE MODELİ VI. ÖĞRENCİ KATILIMINI SAĞLAMA Aktif katılım, öğrenmeyi arttırmaktadır. Davranışçı, bilişsel ve oluşturmacı bakış açılarının hepsinde ortak ilke aktif öğrenci katılımını sağlamaktır. Aktif katılımda dönüt önemlidir. Dönüt; kişinin kendisinden, basın kaynağından, bir cihazdan veya diğer insanlardan gelebilir. Yüz yüze gerçekleşen kişisel geribildirimler, araştırmalara göre daha etkilidir. Tartışmalar, kısa bulmacalar gibi egzersizler eğitim boyunca dönüt ve tekrarlamalar için olanak sağlar.
ASSURE MODELİ VII. REVİZYON VE DEĞERLENDİRME Eğitim ve öğretimde kalitenin sağlanmasındaki en önemli unsur değerlendirme ve revizyondur. Değerlendirme eğitimden önce ve sonra yapılabilir. Değerlendirmede amaç, öğrencinin öğretme – öğrenme etkinlikleri ile zorluk ve problemlerdeki başarısını doğru bir şekilde karşılaştırabilmektir.
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.