Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
PHILIP BAYARD CROSBY O Martin Corporation’da Pershing füze projesini yürüttü. ABD’nin Florida eyaletinde Kalite Koleji (Quality College) adıyla bir okul.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Siyaset Sosyolojisi.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EVRENSEL BARIŞA KATKILARI
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
SON PEYGAMBER HZ. MUHAMMED. HZ. MUHAMMED’IN DOĞUMU Hz. Muhammed; 571 yılında fil yılında fil olayından gün sonra Rebiul-evvel ayının 12. günü Pazartesi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Hz. İsa Prof. Dr. Şadi Eren.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
İSLAMİYET VE TÜRKLER.
10 EMİR Prof. Dr. Şadi Eren.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İSLAM TARİHİ I.
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
KAVRAMSAL NETLİK ÇERÇEVESİ
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
Küreselleşme tartışmaları
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİGİSİ Peygamber ve Peygamberlere İman
İNSAN HAKLARI AÇIK EĞİTİM MATERYALLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hz. Ali Dönemi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hicret Olayı.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Taif’i daha önce duydunuz mu?
Sunum transkripti:

Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış

Mezhepler tarihi bakış açısından konuyu analiz edecek bilgi kurulumu Prof. Dr. Sönmez Kutlu’nun “Ehl-i Sünnet’in Siyaset Nazariyesinin Teolojik Temelleri” (2006: Kohlhammer) adlı makalesi esas alınarak yapılmıştır. Amaç, tarih içindeki çoğulcu anlayışın kavramların anlaşılma serüvenine nasıl yansıdığını din-siyaset ilişkisi çerçevesinde örneklemektir.

Eşarilik ve Maturidilik Geçmiş siyasi tecrübeye bakışları? Ortak bir siyaset tasavvuru? Hâkimiyetin kaynağı? Siyaset anlayışının temellendirilmesi? 1

Siyasi liderlik Hz. Ebu Bekir Hz. Ömer Hz. Osman Hz. Ali 2

Kur’ân’da Din-Siyaset ilişkisi Genel İlkeler Adalet İtaat Ehliyet Takva Kur’ân, siyasi konulara, evrensel nitelik taşıyan genel ilkelerin dışında herhangi bir belirlemede bulunmamıştır. 3

Hilafet ve hakimiyet Dini Dünyevi 4

Hukuki ve siyasi yetkinin devri Hz. Muhammed, sahip olduğu hukuki ve siyasî yetkilerini başka birine devretmemiştir. 5

Hz. Muhammed’in devlet başkanlığı misyonu İlahî/Dinî kaynaklı değildir, Beşeri kaynaklıdır, Sosyal ve siyasi gelişmeler sonucunda elde edilmiştir, 6

İslam düşüncesinde siyaset anlayışı Şia’nın teokratik siyaset nazariyesi Sünnî siyaset anlayışı 7

Ehl-i Sünnet’in siyaset anlayışı Şia’nın imamet nazariyesine tepki olarak oluşturulmuştur. İmam/halife, nass ve tayinle belirlenmiş değildir. 8

Siyasi yetkinin devri Sünnîler, Haricileri ve Şia’yı eleştirmekle meşgul olduklarından, içinde bulundukları devirdeki (Abbasi/Emevi) siyasî yetkinin kime nasıl devredilmesi gerektiği sorunuyla ilgilenmek yerine, ilk dört halifenin meşruiyetini ispatlamaya ve onların iktidar dönemlerini bütün dönemler için örnek göstermeye çalışmışlardır. 10

Sünnî nazariye ile ilgili önemli noktalar 1. İlk dört halife döneminde, “emirlik”, “emâret” ve “riâset” kavramlarıyla ifade edilen devlet başkanlığı bizatihi dinî içerikli bir kavramlar değil, sosyolojik, toplumsal ve hukukî kavramlardı. 11

2. Sünnî siyaset anlayışı, Kur’an ayetlerinden hareketle değil Peygamber sonrasında yaşanan tarihsel siyasî tecrübelerden hareketle oluşturulmuştur. 12

3. Ehl-i Sünnet’in siyasal düşüncesinin oluşumunda, adaletin temini ve zulmün ortadan kaldırılmasından ziyade güç, iktidar ve güvenlik merkezî bir rol oynamıştır. 4. İlk halifeler döneminde, iktidarı elde etmenin meşruiyeti Kureyş kabilesi’ne mensubiyet iken, Emeviler döneminde bu meşruiyet akideyle belirlenme yoluna gidilmiştir. 13

5. Ehl-i Sünnet’in siyaset anlayışı, itikadî alanla ilişkilendirdikten sonra genelde Sünnî kelamî yapıyla, özelde Sünnî Tanrı anlayışıyla uyumlu hale getirilmiştir. 14

6. Devletin, hak ve adaletin gerçekleşmesinde, toplumsal düzenin sağlanmasında bir araç olarak görüleceği yerde, devletin ve devlet başkanının kutsallaştırılması suretiyle Müslüman toplumun siyasî iradesi ve seçimi hiçe sayılmıştır. 15

7. Ehl-i Sünnet’e göre, siyasî anlayışta asıl olan geçmiş tecrübe ve onun devamı durumundaki mevcut durumdur. Mevcut durumun, zulmetse dahi korunması, her tür değişimden daha iyidir. 16

8. Ehl-i Sünnet, İmametin Usûlu’d-Din’den olmadığı, siyasi bir kurum olduğunu ve dinin amelî kısmıyla ilgili olduğu konusunda hemfikirdir. Ancak Sünnî siyaset anlayışında, “İmamlar Kureyş’tendir” şeklindeki bir rivayetin kabul edilmesi, imametin dinî olmaktan ziyade dünyevi bir kurum olduğunun kelamî açıdan temellendirilmesinde önemli bir engel olmuştur. 17

Diyanet – siyaset ayrımı 1 Mâturidî’yi Diyanet-Siyaset ayrımı yapmaya ve bu ayrımı teolojik açıdan temellendirmeye sevk eden sebeplerin başında Kur’an ve Sünnet’te bu konudaki belirsizlik gösterilebilir. 18

2 Emevî ve Abbasîlerin iktidara sahip olmalarını, ilahî iradeyle ilişkilendirmeleri ve bunun sonucunda keyfi uygulamalara girmeleri. 19

3 İmamiyye Şia’sının ve İsmaililerin masum bir imamın imametini gerekli görmeleri ve İmameti dinin asılları arasına sokmaları fikrinin bölgede yaygınlaşmaya başlaması. 20

4 Bazı mezheplerin siyasete bulaşması ve insanları siyasi iktidarı kullanarak bazı fikirleri inanç olarak benimsemeye zorlamaları. 21

Mâturidî, yukarıda zikredilen sebeplerden dolayı, Diyanet- Siyaset ayrımı yaparak ve siyaseti beşerî ve toplumsal bir düzeye çekerek, siyasetin dinin esasları arasına sokulmasını ve bu yolla ortaya çıkabilecek zulüm ve adaletsizlikleri önlemeye çalışmıştır. Mâturîdî, Diyanet-Siyaset ayrımı dolayısıyla “Allah’a, Resulü’ne ve Ulü’l-Emr’e itaat edin.” ayetinin yorumunda Ulü’l-Emr’i seriyye komutanları ve fakîhler olarak yorumlamayı tercih etmiştir. 22

Şeriat koyma yetkisi? İmamet/Hilafet? Vekaletin sınırları? 23

sonuç İslam’da devlet ve siyaset anlayışı, adaletin tesisini ve zulmün kaldırılmasını önceler, İnsan haklarının korunmasını ve yetkinin halktan alınmasını gerekli görür, Devlet ve siyasetin çerçevesini, adalet, hakkaniyet, şura ve ehliyet olarak belirlenmiştir.