TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VIII

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUŞMA SERÜVENİNDEKİ GENEL SORUNLAR. 1- KONUŞMADA ENGELLER Konuşana Bağlı Engeller -Konuşma organlarının sağlıklı olmayışı -İşitmede yetersiz oluş -Yöresel.
Advertisements

DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
DİKSİYON Diksiyon nedir? Konuşma ve Dinleme nedir?
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Siyaset Sosyolojisi.
ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İletişim nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme,
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Nitel Görüşme Tekniği ve Temel Özellikleri. Nitel Görüşme: “Beceri, duyarlılık, yoğunlaşma, bireylerarası anlayış, öngörü, zihinsel uyanıklık ve disiplin.
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
KİŞİSEL HİJYEN.
Pazarlama İlkeleri.
EĞİTİMDE DRAMA.
DİKSİYON.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
DİKSİYON Güzel ve etkili konuşmak üzere kullanılacak dil malzemesinin doğru seçilmesi ve bunların konuşmaya yardımcı diğer unsurlarla (sesin uyumu, vurgu,
Metinlerin Sınıflandırması
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
AKVARYUM TEKNİĞİ.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Bu sorunlar neden çözülmeli?
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Tezin Olası Bölümleri.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DİNLEME.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VIII KOMPOZİSYON BİLGİLERİ VE SÖZLÜ ANLATIM III

GÜZEL VE ETKİLİ KONUŞMANIN BAŞLICA İLKELERİ : Konuşmayı yapan kişinin doğuştan itibaren kazanmaya başladığı bilgi ve beceri birikimine sahip olması gerekir. Bu birikime sahip olmak için kişinin iyi bir eğitim alması ve hayat tecrübesinin olması etkilidir. Güzel konuşma, iyi ve sağlıklı düşünmeyi gerektirir. Böyle düşünebilmek insanın kendini yetiştirmesiyle mümkündür. Konuşma yeteneği bu düşüncelerle birleştiğinde güzel bir konuşma ortaya çıkabilir. Konuşma yapan kişi dinleyicide olumlu bir etki bırakmak için temiz, düzenli ve uygun bir kıyafetle sunumunu yapmalıdır. Abartılı bir kıyafet dinleyicinin ilgisini konuşmadan çok konuşmacıya yöneltir.

Konuşmanın bilgilendirme, eğlendirme, ikna etme, satış yapma gibi çeşitli amaçları olabilir. Konuşma amacı bilinerek bu amaca yönelik dinleyici etkilemeye çalışılmalıdır. Konuşma yaparken kime hitap edildiği bilinmelidir. Dinleyicinin özelliklerine göre konuşmanın sunumunda değişiklikler yapılabilir. Konuşma yapılacak mekân önceden bilinmelidir. Ortama uygun bir konuşma hazırlanmalıdır. Kullanılacak görsel araçlar konuşmadan önce kontrol edilmelidir.

Konuşmanın bilgilendirme, eğlendirme, ikna etme, satış yapma gibi çeşitli amaçları olabilir. Konuşma amacı bilinerek bu amaca yönelik dinleyici etkilemeye çalışılmalıdır. Konuşma yaparken kime hitap edildiği bilinmelidir. Dinleyicinin özelliklerine göre konuşmanın sunumunda değişiklikler yapılabilir. Konuşma yapılacak mekân önceden bilinmelidir. Ortama uygun bir konuşma hazırlanmalıdır. Kullanılacak görsel araçlar konuşmadan önce kontrol edilmelidir.

Konuşma ilginç olmalı, tutarlı olmalı, birbiriyle çelişen düşünceler içermemelidir. Konuşma sürekli eldeki notları okuyarak yapılmamalıdır. Görsel araçlar kullanılarak konuşma güçlendirilmelidir. Ancak bu görsel araçlar sunumu desteklemeli, sunumun önüne geçmemelidir. Görsel araçlar üzerinde çok bilgi yüklü olmamalıdır. Görsel araçların niceliğinden çok niteliği önemli olmalıdır. Görsel araçlara sunum sırasında çok fazla bakılmamalı, dinleyiciyle göz teması kesilmemelidir.

Güzel Ve Etkili Konuşmanın Başlıca İlkeleri : Konuşma bir bütünlük taşımalı, gereksiz ayrıntılarla konu dağıtılmamalıdır. Konuşma yapıcı olmalı, toplumun değer yargılarına, inançlarına, gelenek ve göreneklerine aykırı düşmemelidir. Konuşmada mümkün olduğunca kısaltma kullanılmamalıdır. Tüm dinleyiciler bu kısaltmaları anlamayabilir. İyi bir konuşma için, argo kullanılmamalıdır. Dinleyiciler rahatsız olabilir.

Yapılan konuşma belli bir gruba özgü değilse jargon ( Fikri, mesleki vb. ortaklık, ortak ağız olarak tanımlanır.) kullanılmamalıdır. Aynı şekilde bilimsel bir konuşma akademik bir ortamda yapılmıyorsa bilimsel terimler değil halkın anlayabileceği bir dil kullanılmalıdır. Konuşma sırasında mizah kullanımı doğru ve dengeli bir şekilde olmalıdır. Zamansız, uygun olmayan bir mizah konuşmayı kötü etkileyebilir. 18-20 dakikadan sonra dinleyicinin dikkati dağılabilir. Dikkati tekrar toplamak için konuşmanın uygun yerlerinde mizah kullanılabilir. “ıııııı, eeeeee, şeeeyyyyy” gibi sesler konuşma sırasında kullanılmamalıdır. Bunlar konuşma sırasında kendimize ve bilgimize olan güveni sarsar.

Konuşma yaparken beden dilinizi doğru ve etkili bir biçimde kullanmak gerekir Bu konuşmaya canlılık katar. Ayrıca dinleyiciler, söylediklerinizden %7, söyleyiş biçiminizden %38, beden dilinizden ise %55 oranında etkilenmektedir. Beden dili jestlerle ve mimiklerle gerçekleşir. Değişik anlamlar yaratmak için yüz kaslarının kullanımı mimikleri; baş, el, kol, ayak, bacak hareketleri yani bedenin kullanımı ise jestleri oluşturur. Jest ve mimikler doğal bir biçimde yapılmalı, abartılı hareketlerden kaçınılmalıdır. Ayrıca konuşmada göz iletişimi sağlamak gerekir. Konuşmacı bakışlarını dinleyiciye yöneltmeli, onlarla göz teması kurmalıdır. Bu şekilde karşısındaki dinleyenleri etkilemekte daha başarılı olur.

Konuşmayı yapan kişinin diksiyonu iyi olmalıdır Konuşmayı yapan kişinin diksiyonu iyi olmalıdır. Konuşma; vurgu, tonlama, uygun jest- mimikler ve görsel araçlar kullanılarak desteklenmelidir.

Diksiyon: Diksiyon terimi Latincede dictio ve distus sözcüklerinden Fransızcaya diction olarak geçmiş, Fransızcadan da dilimize söylendiği gibi alınmıştır. Bu sözcük Latincede “ söz söylerken sözcüklerin seçilmesi, düzeni, aynı zamanda düşünceyi kolaylıkla anlatma tarzı” olarak anlamlandırılmıştır. Diksiyon söz söylerken duygu ve düşünceleri doğru üslubuna uygun olarak anlatabilmek için sesin uyumunu, söylenişi, sözcük hecelerinin uzunluğu, kısalığı ve vurguları bakımından doğruluğu, jesti, mimiği ve takınılacak tavırları yerinde ve güzel kullanma sanatı olarak tanımlanabilir. Kısaca diksiyon doğru ve güzel konuşabilme öğretisidir.

Güzel ve etkili konuşabilmek için öncelikle nefesi kullanma eğitimleri alınması gerekir. Konuşma sırasında en doğru soluk alma yöntemi göğüs-karın boşluğu ve diyaframı birlikte kullanarak yapılan soluk almadır. Soluk; derin, sık, çabuk, düzenli, sinirlenmeden, gürültüsüz alınmalıdır. Alınan soluk tutumlu kullanılmalıdır. Birden soluk verilmemelidir. Soluk verme eşit ve sarsıntısız olmalıdır. Soluk verme bir cümlenin başında olduğu kadar sonunda da bol olmalıdır. Solunum, söylenen bir parçanın durak yerlerini işaret eder ve söz söyleyenin yorulmasına engel olur. Duraklar söz noktalaması olarak da adlandırılır.

Ayrıca her sesi hakkını vererek mükemmel bir şekilde çıkarabilmek için ses organlarının da belli bir eğitime tabi tutulması gerekir. Boğumlanma(artikülasyon) ciğerlerden gelen havanın ağız ve burundaki çeşitli nokta ve bölgelerde engellemeye uğrayarak ses olarak çıkarılmasıdır. Tekerleme çalışmaları belirli seslerin diğer seslerle uyumunu sağlamak amacıyla yapılan çalışmalardır. Sesleri hakkını vererek çıkarmak için her ses için değişik tekerleme çalışmaları yapılmalıdır.

Bir berber bir berbere bre berber beri gel diye bar bar bağırmış. Çatalca’da topal çoban çatal yapıp çatal satar, nesi için Çatalca’da topal çoban çatal yapıp çatal satar. Kırk kırık küp kırkının da kulpu kırık kara küp. İbiş’le Memiş mahkemeye gitmiş, mahkemeye gitmişler de mahkemeleşmişler mi mahkemeleşmemişler mi?

KAYNAKLAR *GÜRZAP, Can, Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2011. *GÜLSEVİN, Gürer; Erdoğan BOZ, Türk Dili ve Kompozisyon I-II, Tablet Yayınları, Konya, 2006.