Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Advertisements

. Çankırı Karatekin Üniversitesi
Web sitemizden kütüphane hizmetleri ve kaynaklarının kullanımı konusunda tüm bilgilere erişebilirsiniz.
Hazırlayan Ebru SIRMACI
360Core Kütüphane Kullanıcıları için Kütüphaneciler için
Kaynak Paylaşımı: Neler Yapıyoruz. Neler Yapabiliriz
Mobil Kütüphane Uygulamaları ve Özellikleri
Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi
VERİTABANLARININ ETKİN KULLANIM TEKNİKLERİ
Bu menü, ILL, Katalog, Konu başlıkları, Kütüphane Yönergesi dışında kalan tüm sayfalarda aktiftir Araştırma sürecinizi kolaylaştırmak, kütüphane kaynaklarına.
E-Journal A.M.S. (EJAMS) Kütüphaneciler için e-dergi koleksiyonlarının yönetiminde, kullanıcılar için ise bu koleksiyonlardan yararlanmada kolaylık sağlar.
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
Nuray Demirkol Ziraat Yüksek Mühendisi Başuzman 13 Ekim 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
1 DİNAMİK WEB SAYFASI. 2 Personel ve Öğrenciler ile tüm internet kullanıcılarına hizmet verebilecek, Ziyaretçilerin kolay anlaşılabilir bir ara yüz ile.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
Dijital Kütüphanelerde Kaynak Tanımlama Türkiye Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri Lisansüstü Tez Arşivi Örneği Tolga Çakmak, Güleda Doğan, Özlem Şenyurt.
©Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
BİT’ini Kullanarak Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
E-postanın nasıl kullanılır?
BİT’ini Kullanarak Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
RSS Rss nedir? Rss özellikleri nelerdir? Rss Nasıl kullanılır?
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
BİT’İNİ KULLANARAK BİLGİYE ULAŞMA VE BİÇİMLENDİRME
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
GİRİŞ  Organizasyon Nedir?  Neden Organizasyon? Organizasyon ve bilgi; Arşiv, kütüphane müze, v.b. Anlamak, kavramak (understanding) Veri (Data) Bilgi.
Bilgi Kaynağı Olarak Veri Tabanları
KAYITLI BİLGİ KAVRAMI VE BİLGİNİN ORGANİZASYONU
URQUHART YASASI.  Urquhart Yasası bilimsel dergilerin “kütüphane ötesi kullanımı”nın (supralibrary use), bu dergilerin her kütüphanenin “kütüphane içi.
Malzeme Bilimi & Mühendisliği online veritabanı © Trans Tech Publications Inc.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Aralık İçerik Dil seçimi Sisteme giriş ve şifre değiştirme Basit katalog sorgulama Materyal yeri belirleme Materyal ayırtma (Rezerve etme) Gelişmiş.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 8: Dijital Kütüphane Yazılımları ve Dijital Koruma Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
Arama BBY256 Bilgi Mimarisi. Bulmak için Tasarım Farklı bilgi arama modelleri İnsanların bilgi arama davranışları Bu davranışların öğrenilmesi.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
Kütüphane ve Dokümantasyon
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Akademik Kütüphaneler için Basit Arama Kullanım Kılavuzu
Full Text Finder Publication Finder Genel Bakış
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Web Tarayıcıları Kullanıcıların internete girmek içi kullandıkları yazılımlardır. Çıkış tarihine göre bazı web tarayıcıları : 1- Internet Explorer –
Bilimsel Bilgiye Erişim
Oxford Dergılerını Tarama ve Tarama Seçeneklerini
EBSCO Discovery Service (EDS) Akademik Arama Motoru/Keşif Aracı
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
ARŞİV KATALOGLARINDA STANDARTLAŞMA SORUNLARI: DEVLET ARŞİVLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRİMİÇİ ARŞİV KATALOĞU Prof. Dr. Hüseyin ODABAŞ Çankırı Karatekin Üniversitesi.
Kullanıcı Kılavuzu Gelişmiş Arama support.ebsco.com.
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
EBSCO Discovery Service (EDS) Daha İsabetli Sonuç Listeleri
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
Full Text Finder Publication Finder Genel Bakış
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL

Bilgi Erişim Sistemleri Bilgi erişim sistemlerini temel alan arama motorları, konu rehberleri, literatüre yönelten veri tabanları ve çevrimiçi kütüphane katalogları ise bilgi erişim araçları olarak nitelendirilebilmektedir.

Arama Motorları Web üzerinde bilgi aramak için tasarlanmış araçlardır. Bu araçlar, araştırmacıların aradıkları web sayfalarını bir araya getirerek ilgili sayfaları listelenmekte; web sayfalarının içeriklerini web ortamında temsil etmekte; erişim algoritmaları kullanarak arama sorgularıyla ilgili bilgi kaynaklarına erişerek araştırmacılara sunmaktadır.

Arama motorları, kullanıcıların çeşitli arama stratejileri kullanarak yaptıkları arama işlemlerinin sonucunda bilgi gereksinimlerinin hangi bilgi kaynaklarından karşılanabileceğine yönelik olarak listeler sunmaktadır. Google, yahoo, msn, bing ve yandex evrensel boyutlarda hizmet veren arama motoru örnekleri arasında yer almaktadır. Google Scholar ve Microsoft Academic Search gibi arama motorları ise sadece bilimsel çalışmaları ve konuları dizinlemektedir.

Google, İnternet araması, çevrim içi bilgi dağıtımı, reklam teknolojileri ve arama motorları için yatırımlar yapan çok uluslu Amerikan anonim şirketidir. İnternet tabanlı hizmet ve ürünler geliştirir, ek olarak bunlara ev sahipliği yapar. Vikipedi Kuruluş tarihi: 4 Eylül 1998, Menlo Park, Kaliforniya, ABD CEO: Sundar Pichai (2 Eki 2015–) Genel merkezi: Mountain View, Kaliforniya, ABD Üst kuruluş: Alphabet (2015–) Yan kuruluşlar: YouTube, Dialogflow, AdMob, DoubleClick, DAHA FAZLA Kurucular: Larry Page, Sergey Brin

Google Scholar, Kasım 2004 yılında Google tarafından hizmete alınan ve sadece akademik makaleler ve konularda arama yapan bir arama motorudur. Konuların altındaki atıflar bölümünde makaleye atıfta bulunan diğer makalelerin sayısını ve o makalelerin listesini verir. Vikipedi Sunulduğu tarih: 20 Kasım 2004 Site türü: Bibliographic database Sahip: Google

Konu Rehberleri Bilgi kaynaklarının sınıflandırıldığı ve arama sorgularının belirlenmiş konu başlıklarından yararlanılarak gerçekleştirdiği sistemlerdir. Bu sistemlerde hangi bilgi kaynaklarının listeleneceği yetkili kişiler tarafından belirlenmektedir. Konu rehberlerinde yer alması istenilen bilgi kaynakları, editörlerin uygun gördüğü şekillerde tanımlanmakta, arama işlemleri yapıldığında ise tanımlanan bilgi kaynağının listelenmesi için editörlerin yapmış olduğu tanımlamalara uygun sorgu cümlelerinin yöneltilmesi beklenmektedir.

Konu rehberlerinde bilgi kaynaklarıyla ilgili değişikliklerin editörler tarafından yapılıyor olması güncelliğin sağlanması bakımından ve arama işlemlerinin editörler tarafından belirlenmiş konu başlıklarıyla yapılıyor olması ise erişim açısından sorun oluşturmaktadır. Yahoo ve dmoz konu rehberleri için örnek olarak gösterilebilir.

Veri Tabanları Veri tabanı üreticileri tarafından elektronik olarak yayınlanan, geniş bir arama ve bilgi erişim olanağı sunan, çeşitli disiplinler veya konulara göre ayrılmış bilgi dermeleri olarak nitelendirilmektedir. Veri tabanları; elektronik kitaplar, elektronik dergiler, elektronik tezler, elektronik danışma kaynakları, sesli kitaplar, açık erişim kaynakları gibi farklı biçimlerdeki dijital bilgi kaynaklarının bünyesinde bulundurabilmektedir.

Farklı disiplinlere yönelik olarak oluşturulan veri tabanları, tüm bu bilgi kaynaklarına yönelik olarak kullanıcılarına basit ve ileri düzeyde arama olanağı sunmaktadır. Bu kapsamda kullanıcılar, binlerce bilgi kaynağına tek bir arama noktasından arayabilmekte ve bilgi kaynaklarına daha kolay erişebilmektedir.

Çevrimiçi Kütüphane Katalogları(OPAC-Online Public Access Catalogue) Kütüphane dermelerinde yer alan bilgi kaynaklarına erişmek için kullanılan önemli bilgi erişim araçlarından biridir. OPAC’lar, kullanıcılar tarafından uzaktan erişim terminalleri kullanılarak erişilen, bilginin bir veri tabanında nerede bulunduğunu gösteren araçlar olarak tanımlanmaktadır.

Bu araçlar sayesinden bilgi kaynaklarının bibliyografik bilgilerine ve tam metinlere çevrimiçi olarak zaman ve mekan sınırlaması olmadan erişilebilmektedir.

Kütüphane katalogları günümüzde ise bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkisiyle «ayarlanabilen ilgililik sıralaması», «konu etiket haritaları/bulutları sunma», «arama sonuçlarının genişletilmesi ve filtrelenmesi için kümeleme/görüntüleme», «ödünç verme verileri», «diğer kataloglar ve veri tabanları gibi farklı kaynaklardan gelen verileri indeksleme», «yetkeli konu başlıklarıyla ek arama tavsiyelerinde bulunma», «kullanıcı görüşü/ etiketleri» ve «doğru hecelenişleri verme» gibi özellikleri taşımaktadır.

Çevrimiçi kütüphane katalogları bahsedilen tüm özellikleriyle genel olarak kütüphanelerin sahip oldukları dermeleri dijital ortamda listelemekte, kullanıcılara çeşitli erişim noktaları ( konu, eser adı, yazar adı, anahtar sözcükleri, ISBN, ISSN VB.) sunarak çevrimiçi kataloğunun birleşiminden oluşan toplu kataloglar, gereksinim duyulan bilgi kaynaklarının hangi kütüphanelerde bulunduğu bilgisi bakımından önem taşımaktadır. Toplu kataloglara ULAKBİM örnek olarak gösterilebilir.

Dijital bilgi kaynaklarının ve erişim araçlarının gelişim, geleneksel olarak verilen bilgi hizmetlerinin boyut değiştirmesini ve dijital ortamlarda yeni hizmetlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu kapsamda danışma, eğitim, sağlama ve ödünç verme hizmetlerinde yeni modeller ve uygulamalar kullanılmaya başlanmıştır.

Kütüphanelerde kullanıcıların bilgi gereksinimlerinin karşılanmasına yönelik olarak sunulan danışma ve eğitim hizmetleri, kütüphane dermelerinde yer alan bilgi kaynaklarının bulunmasını, çeşitli araştırma sorularının ve cevaplandırılmasını, kullanıcılar için çeşitli arama işlemlerinin gerçekleştirilmesini, kütüphane ile ilgili yönlendirmelerin yapılmasını, kişiselleştirilmiş hizmetlerin sunulmasını, güncel duyuru hizmetlerinin verilmesini, çevrimiçi kütüphane katalogları ve literatüre yönelten veri tabanları gibi çeşitli bilgi erişim araçlarının kullanımının öğretilmesini kapsamaktadır.

Önceleri sadece basılı kaynaklara dayanan ve yüz yüz verilen bu hizmetler, bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesine ve bilgi kayıt ortamlarının değişmesine bağlı olarak günümüzde dijital ortamlardan karşılanmalarına ve bu hizmetlerden yararlanabilmek için kütüphanelere fiziksel olarak gelen kullanıcıların sayısının azalmasına neden olmaktadır.

Bu gelişmelerin etkisiyle önem kazanan dijital kazanan dijital danışma hizmetleri elektronik posta, web formları, kılavuzlar, sohbet/video konferans yazılımları ve sosyal medya araçları yardımıyla, eş zamanlı veya eş zamanlı olmayan yapıda, sesli ve görüntülü olarak sanal ortamlarda verilmektedir. Bu hizmetler kullanılan dijital araçlara bağlı olarak, sanal danışma, dijital danışma, canlı danışma, gerçek zamanlı danışma, etkileşimli danışma, web tabanlı danışma gibi terimlerle adlandırılmaktadır. Question point, ask a quest,on a librarian, ınternet public library, yahoo answer ve google answer gibi danışma sorusu yöneltme siteleri, meebo, msn, skype ve google hangout gibi sohbet/video konferans yazılımları dijital ortamda sunulan danışma hizmetlerine örnek gösterilebilir.

Sağlama hizmetleri, kütüphaneler ve diğer bilgi merkezleri için kitap ve diğer kaynakların sağlanması süreçlerini ifade etmektedir. Bu kapsamda, kullanıcıların özellikleri ve bilgi gereksinimleri doğrultusunda her türlü bilgi kaynağının yurt içi veya yurt dışında bulunan farklı bilgi sağlayıcılarından temin edilerek kütüphane dermelerinin geliştirilmesi ve desteklenmesi mümkün olmaktadır. Kütüphaneler, kütüphane dermesinde bulunmayan bilgi kaynaklarını yayıncılar aracılığıyla doğrudan satın alabilmekte, bu kaynakların “kütüphaneler arası ödünç verme hizmeti “ yoluyla belirli bir süreliğine ödünç alınarak kullanılmasını sağlayabilmekte ve “belge sağlama hizmeti” kapsamında çeşitli çoğaltma yöntemiyle temin edilebilmektedir.

Tüm bu hizmetlerin yönetilmesi dijital ortamlarda gerçekleştirilmekte, kullanıcıların gereksinimleri geçmişe oranla daha hızlı bir şekilde ve daha etkin hizmetler gerçekleştirilmektedir.

Ödünç verme hizmetleri açısından bakıldığında ise bilgi ve iletişim teknolojilerinin ve dijital dermelerin gelişimine bağlı olarak bu hizmetlerin de farklılaştığı görülmektedir. Kütüphaneler, sahip oldukları dermelerdeki basılı bilgi kaynaklarını ise veritabanı sağlayıcıları ve kütüphaneler arasında geliştirilen anlaşmalar doğrultusunda veri tabanı sistemleri üzerinden kullanıcılarına ödünç verebilmektedir.

Ödünç verme hizmetlerinin yönetimi otomasyon sistemleri üzerinden gerçekleştirilmektedir. Kullanıcılar kütüphanelerin ödünç verme politikaları kapsamında bu sistemler aracılığıyla kolaylıkla bilgi kaynaklarını ödünç alabilmekte, iade edebilmekte, web veya mobil araçlar yardımıyla ödünç aldıkları bilgi kaynaklarının sürelerini uzatabilmekte ve istedikleri bilgi kaynaklarını daha sonra ödünç almak için ayırtabilmektedir.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaya çıkardığı dijital kütüphaneler ve kütüphanelerin sahip olduğu dijital dermeler sayesinde bilgi farklı biçimlerde daha kolay ve hızlı bir şekilde oluşturulabilmekte, güncellenebilmekte, paylaşılarak herkesin erişimine sunulabilmektedir. Dijital bilgi hizmetleri ile bu kütüphaneler ve dermeler daha etkin biçimde kullanılabilmektedir. Tüm bu gelişmeler, toplumların çağın gerektirdiği özelliklere sahip olabilmesi ve bilgi toplumu olarak nitelendirilmesi açısından oldukça önem taşımaktadır.