GRUP İLETİŞİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 2013/2014
Advertisements

İşbirliğine Dayalı Öğrenme
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
Örgütsel Güven ve Adalet
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
YANSITICI DÜŞÜNME.
REHBERLİK DERSİ III.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
PEER SUPPORT TEAM.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Bölüm 10 Takımlar.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
TEMEL BECERİLER-3.
DİĞER TUTUMLAR.
ÇALIŞMA TAKIMLARINI ANLAMAK
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Teknoloji ve tasarım dersi
Davranış Bilimlerine Giriş
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
AİLEDE İLETİŞİM.
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
KURUMSAL İLETİŞİM.
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
REHBERLİK DERSİ III.
GRUP İLETİŞİMİ.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
İKNA SÜRECİ.
EMPATİK İLETİŞİM.
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

GRUP İLETİŞİMİ

GRUP Grup Ortak bir amacı paylaşan ve bu amaçlar doğrultusunda birbirleri ile haberleşme içinde olan, karşılıklı olarak birbirlerini etkileyen iki veya daha fazla kişinin bir araya gelmesi ile ortaya çıkan sosyal bir olgu. Bir grup olabilmek için grup üyelerinin birbirlerini etkilemesi ve karşılıklı bir etkileşimin olması gerekmektedir. Kişilerarası ilişkilerin ve etkileşimin olumlu olarak gerçekleşmesinde grup içindeki kişi sayısının belirli bir sayıya ulaşması gerekli olmakla birlikte, bu sayının ne olacağı konusunda kesin bir rakam verilmesi çok doğru değildir. Etkin gruplar sözlü ve sözsüz mesajlarla etkileşimde bulunan, belirli hedeflere ulaşmak için işbirliği yapan ve birbirleri ile ilişkili roller üstlenen bireylerden oluşmaktadır. Bu gruplarda üyeler birbirlerini tanır, karşılıklı tutum geliştirir ve gruba ait olmaktan dolayı bir mutluluk duyarlar. Ayrıca grup üyeleri, grup içindeki kuralların, rollerin ve kendilerinden beklenen tutum ve davranışların bilincindedirler.

Grubun oluşabilmesi için gerekli olan özellikler 1. Ortak algılama: Farklı kişilerin bir araya gelmesi kendilerini bir bütün olarak algılaması, çevreye de bir birlik/birim/ bütün olduklarını gösteren bir davranış şeklinin bulunması, grup olmanın birinci kuralıdır. Örneğin, arkadaş grupları, aile 2. Motivasyon: Grup üyelerinin her birinin kişisel motivasyonu bulunmasının dışında grup olarak birlikte hareket etmekten dolayı da bir motivasyon duygusuna sahip olmaları gerekir. Grup içerisinde ihtiyaçlarının tam olarak karşılanması üyelerin grup içinde bulunmaktan dolayı yakın ilişkiler geliştirmeleri ve memnuniyet hissetmeleri beklenir.

Grubun oluşabilmesi için gerekli olan özellikler 3. Belirli amaçları başarmak: Grup belirli amaçlara ulaşmak amacı ile bir araya gelen iki ya da daha fazla kişinin anlamlı bir birlikteliğidir. Grup tanımı içerisinde de yer alan grubun temel hedefi belirlenen amaçlara ulaşmaktır. 4. Karşılıklı dayanışma ve bağlılık: Grup içerisinde belirli amaçları gerçekleştirmeye odaklanmış üyeler birbirleri ile etkileşimde bulunduklarında birbirlerini etkilemektedirler. Grup içinde belirli rollere sahip olan üyeler bu rolleri ile ilgili görevlerini yerine getirirken bir dayanışma içinde olmalıdır. Karşılıklı etkileşim ve dayanışma sonucunda üyeler arasında bir bağlılık yaratılır. Bu bağlılık grup normlarına uymayı ve gruba aykırı davranmayı engeller.

Grup Fonksiyonları Sosyal ilişkiler oluşturmak: Kişilerarasında sosyal ilişkilerin gelişmesi grup içindeki yapılanma ile mümkün olabilir. Grup içerisinde bire bir ilişkiler kurulabildiği gibi, grup olarak etkileşimin de mümkün olduğu görülür. Grup içerisinde üstlenilen çeşitli görevler kişilerin kendilerine güven duymalarını ve diğer kişiler tarafından önemsendiklerini hissetmelerini sağlar. Aynı zamanda grup üyeleri arasında gerçekleştirilen konuşmalar, eğlenceler vb. etkinlikler aracılığı ile üyeler kişisel gelişim sağlayabilir. Görevleri başarmak: Birçok kişi kendi başına gerçekleştiremeyeceği görevleri başarmak için gruba katılır. Grup ile kişisel ve örgütsel olmak üzere iki tür görev de başarılabilir. Kişisel hedeflerine ulaşmak için kişiler çeşitli faaliyet gruplarına katılarak amaçlarına daha kolay ulaşabilirler. İş yaşamında çalıştıkları örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için bir grup olarak çalışmak daha verimli sonuçların ortaya konulmasını sağlar.

Grup Fonksiyonları Kendini tanımasını sağlamak: Kişiler çeşitli kültürel ya da eğitim ile ilgili gruplarda yer alarak kişisel özelliklerinin daha çok farkına varabilmekte ve bu özelliklerini geliştirme olanağı bulmaktadırlar. Aynı zamanda bir grup içinde yer almak kişisel gelişim için çeşitli katkılar sağlamaktadır. Kültürel değerleri devam ettirmek: Kültür grup üyelerini çeşitli kurallar aracılığı ile etkilemektedir. Belirli grupların kuruluş amacı kültürel değerleri korumak ve sürekliliğini sağlamaktır. Aynı zamanda bazı gruplar ise geleneksel olarak süregelmektedir. Örneğin, iki kişinin birbirini sevmesi ve birlikte yaşama kararı alması ile kurulan aile böyle bir gruptur.

Grup Fonksiyonları Eğitim sağlamak: Gruplar resmi ya da resmi olmayan bir biçimde bilginin alınmasını ve değişimini sağlamaktadır. Eğitim hem kişiler hem de toplum için önemli bir işlevidir. Kişisel yeterliliğin geliştirilmesini sağlayan eğitim, grup üyelerinin sosyalleşmesine katkıda bulunur. İkna etmek: Grup üyeleri içerisinde bir karar sürecinde yer alır, bu karar sürecinde düşüncelere davranışlara ya da çeşitli durumlara ilişkin paylaşımlarda kazanabilir ya da kaybedebilir. Grup üyelerini ikna ederek kendi fikrini kabul ettiren bir kişi elde ettiği sonuçtan hoşnutluk duyarak grup iletişimini devam ettirmeye motive olur.

Grup Fonksiyonları Problem çözmek ve karar almak: Grup içerisinde kararların alınması ve sosyal problemlere ilişkin birçok alternatif çözüm bulunması kişisel yaklaşımlardan daha etkili olmaktadır. Her durumda grup üyelerinin birlikte hareket ederek çaba harcaması gruba ait olma duygusunu güçlendirir. Bilgi akışını kolaylaştırmak: Gruplar özellikle karmaşık bir yapıya sahip organizasyonda bilgi akışının hızını arttırmak aynı zamanda kişiler arasında yüz yüze iletişim olanağı yaratmak için etkilidir. Takım çalışmasını gerçekleştirmek: Bir takım ruhuna sahip güven ve teşvik duygularının baskın olduğu bir ortam içindeki kişilerin birbirlerini destekleyerek ortak bir amacı gerçekleştirmesi mümkün olmaktadır.

GRUP KAVRAMINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR Literatür incelendiğinde gruplarla ilgili çok sayıda kuram geliştirildiği görülmektedir. Kuramların birçoğu grup içinde liderlik, verimlilik, iletişim, uyma, gibi süreçlerin ve oluşumların nasıl işlediğini diğer birçok kuramın ise insanın doğasını, bireyler arası etkileşimi, grubun özelliklerini, grup süreçlerini ele aldığı görülmektedir.

GRUP TÜRLERİ Grupların yaşam süresi: Kan bağı, ırk, etnik köken gibi belirli özelliklere dayanan gruplar yaşam boyu sürmektedir. Kişiler bu gruplardan çıkamayacaklarının bilincindedir. İşyeri, mahalle, arkadaş gibi gruplar ise belirli sürelere tabidir. Ama bu gruplar da bir iki saatlik toplantılardan oluşan komite ya da bir eğitim grubundan daha uzun sürelidir. Üyelerin amaçları ve gereksinimleri: Grup içinde yer almak üyelerin bazı sosyal ve duygusal gereksinimlerine yanıt vermektedir. Kişiler bu gereksinimlerine yanıt buldukları sürece bu gruplar içinde yer almaya devam ederler. Bu gereksinimler sevgi, saygı, kabul edilme, tanınma olabileceği gibi çıkar birliği, çatışma için destek alma, kâr elde etme, rekabet de olabilmektedir (Hortaçsu, 1998: 80-82).

GRUP İLETİŞİMİ Etkili bir iletişim ortamı oluşturarak, birtakım problemlere çözüm bulmak, belirli amaçları gerçekleştirmek üzere kurulan iletişim.

Grubun karar verme kalitesi, kısmen de olsa üyelerin bir karara varmak için kullandıkları belirli bir karara varma sisteminin özelliklerine bağlıdır. Genellikle doğru kullanıldığında, çoğu problem çözme etkinliğini yükseltmeye yardım eden, birkaç aşamalı bir yapı üzerinde anlaşmaya varılmıştır. Buna “yansıyan düşünce çerçevesi” denir. 1910 yılında John Dewey tarafından geliştirilen yansıyan düşünce çerçevesi altı temel bileşen içermektedir. Bu Bileşenler: Problem Nedir? Durumun gerçekleri nelerdir? Nedenleri ne? Problemin kaynağı ne? Kimi ve nasıl etkiliyor? Çözüm hangi standartlara ve/veya kimin standartlarına göre verilir? Olası çözümler nelerdir? En iyi çözüm hangisidir? Nasıl uygulanır?