-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Hz. Muhammed’in Sözleri
HZ. ALİ’DEN GÜZEL ÖĞÜTLER
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
HZ. MUHAMMED GÜVENİLİR BİR İNSANDI
Hz. Muhammed’in Sözleri
ÖĞRETMENİN ADI-SOYADI:
II. FİİLLERDE ÇEKİMLİLİK GRAMER KATEGORİSİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL

KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Temel Eğitici Nitelikleri
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK.
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
KAZA VE KADERE İMAN.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
SUNUM.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BÖLÜMÜ
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Kabe : Allah’a ibadet etmek amacıyla yapılmış ilk ibadethanedir. Mekke Şehri’ndedir. Hz. : “ Hazret ” sözcüğünün kısaltmasıdır. Bir adın önüne getirildiğinde.
« Nerede olursan ol Allah’a karşı gelmekten sakın; yaptığın kötülüğün arkasından bir iyilik yap ki bu onu yok etsin. » HZ. MUHAMMED (S.A.V.)
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
3. Kardeşler Arasındaki İlişkiler
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
İslam’da Bilginin Kaynakları
2. Nezaket.
Mentör Öğretmenlik.
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
II. FİİLLERDE ÇEKİMLİLİK GRAMER KATEGORİSİ
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
ADALETLI OLMAK.
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK.
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
SAYGI NE DİR?. SAYGI NE DİR? Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır . Saygı bir.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
ZAMANIMIZIN ALTI HASTALIĞI
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bolluğu yaşamımıza çekmek
AHİRET GÜNÜNE (HAŞRE) İMAN
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
MELEK-CİN-ŞEYTAN/RAMAZAN-ORUÇ DENEME SINAVI SORULARI
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
Peygamberimiz Ve Güzellik Zeynep Nur Balki 11/F 5172.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Sunum transkripti:

-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- (UMUT-MUTLULUK-SABIR-KURTULUŞ)   Bu kavramın kurulum malzemesi dersin Hocası Prof. Dr. Mualla Selçuk’un uluslar arası sunduğu bildiriler ve Viyana Yaz Okulu’nda( 2010, 2012,2014) verdiği ders notlarına dayanarak tasarlanmıştır. Tasarım, ilgili kavramı öğrenme ortamına taşıma becerileri geliştirme amacına yöneliktir. -Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-

“Hiç korkma. Allah seni asla kötülük içine atmaz “Hiç korkma!.. Allah seni asla kötülük içine atmaz. Allah sana mutlaka iyilikle muamele edecektir; zira sen yakınlarına yardım ediyor, ailene bakıyor, hayatını namusunla kazanıyor, diğer insanların doğruluktan ayrılmamalarını sağlıyor, yetimlere sığınacak bir yer temin ediyor, sözünde doğru, emanete hıyanet etmez, hiçbir dayanağı olmayanların yardımcısı, muhtaçlara iyilik için koşan ve herkes ile iyi geçinip nezaketle muamele eden bir kimsesin.” Yukarıdaki metni güven kavramının ilişkili görüldüğü kavramlar açısından analiz ettiğimizde güven ve umut kavramları arasındaki bir ilişki öne çıkmaktadır. Allah’a Hz. Muhammed’e iyilikle muamale edeceği noktasında güçlü bir güven duyulmaktadır. Hz. Muhammed’in de bu konuda umutlu olması telkin edilmekte ve buna onun geçmişteki davranışları referans gösterilmektedir.

“Ölüm gelinceye kadar Rabbini tanımaya devam et ve O’nun için çalış “Ölüm gelinceye kadar Rabbini tanımaya devam et ve O’nun için çalış.”(Hicr 15/99) Öldükten sonra dirilip, yapıp ettiklerinden ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulacağına ilişkin bilgisi, insanın ahlak yasalarını uygularken karşılaşacağı engellenmeleri aşmasında ona ek bir güç verir. Hayatı daha tamamlanmış, daha istikrarlı ve daha anlaşılır kılmak için ihtiyaç duyduğu emniyet hissini sağlar. Yukarıdaki metni güven kavramının ilişkili görüldüğü kavramlar açısından analiz ettiğimizde sabır kavramı öne çıkmaktadır. Allah’a ile olan ilişkilerin gereğini yapmada sabrın gerekliliğine dikkat çekilerek bireyin bunu başarmasında Allah’a güvenmenin ona güç kazandırdığı anlaşılmaktadır.

“Nerede olursanız olun, O sizinle beraberdir”.(Hadid 57/4)   Bu temel inanç insanların yaşamına başta güven olmak üzere yön, cesaret ve mutluluk katar. Allah’ a iman, Müslüman’ın her türlü ahlaki gerginliğin üstesinden gelmesine yardımcı olur. Yukarıdaki metni güven kavramının ilişkili görüldüğü kavramlar açısından analiz ettiğimizde güven ve kurtuluş kavramları arasındaki bir ilişki öne çıkmaktadır. Allah’a güven duyulması ile tüm zorulukların üstesinden gelinebileceğine dikkat çekilmiştir.

Müslümanların sıkça kullandığı “– Artık Allah’a havale ediyorum, -Öteki dünyada hakkımı alırım!” şeklindeki kalıp ifadeler umudu ve güveni kesmek anlamına gelmez. Bilakis yeryüzünde Allah’tan başka hiçbir şeyin güven kaynağı olamayacağını kabul etmektir. Yani teslimiyettir, güven tazeleme halidir. Müslüman gelenekte bireyin davranışlarının ahlaki değeri o davranışın altında yatan niyetle değerlendirilir ve nihai ölçme ve değerlendirme Allah’a aittir. Yukarıdaki metni güven kavramının ilişkili görüldüğü kavramlar açısından analiz ettiğimizde güven ve sabır kavramları arasındaki bir ilişki öne çıkmaktadır. Metinde bireyin haksızlığa uğradığını düşündüğü bir durumda hesap sorulması işini Allah’a güvenerek ertelemesi bunun gereği olarak da sabır gösterdiğine işaret edilmektedir.

Yaşama bağlanmak insanın en baskın dürtüsüdür. Ondan kolayca vazgeçemez. Ancak Kur’an’da ölüm, yokluk olarak görülmez. Başka bir boyutta yaşamaya devam etmek olarak algılanır. Bu bakımdan Müslüman bilinç, sonsuzluğa olan özlemini ölüm sonrası yaşama imanla tatmin eder. İnsan zihni, ömrüne biçilen sürenin çok çok ötelerine uzanır. Ahirete iman etmiş olması ölümü daha serinkanlı karşılaması için ona önemli bir destektir. Yukarıdaki metni güven kavramının ilişkili görüldüğü kavramlar açısından analiz ettiğimizde güven ve mutluluk kavramları arasındaki bir ilişki öne çıkmaktadır. Ölümün yokluk olarak düşünülmesi insanlara huzursuzluk vermektedir. Bu bağlamda insanların mutlu olabilmeleri ölümün yokluk olmadığına inanmalarına bağlıdır. Ancak bu inanç ise Allah’a duyulan güven ölçüsünde gerçekleşmektedir.

Peygamberi Bir Metafor:   “Müminler birbirlerini sevmede, birbirlerine merhamet etmede, birbirlerine yardımcı olmada bir vücuda benzer. Vücudun bir organı hastalandığında diğer organlar da etkilenir, insan uykusuzluk çeker, ateşlenir.” Güven duygusu da bir vücudun organları arasındaki ilişki gibi düşünülebilir. Buna göre; güven duygusunun güçlü olması veya zayıf düşmesi kendisini besleyen umut, sabır, mutluluk ve kurtuluş duygularıyla ilişkisine bağlıdır.

Güven çok boyutlu bir kavramdır Güven çok boyutlu bir kavramdır. O halde öğrenme ortamına taşınırken bu boyutları göz önüne alınmalıdır.