Geçerlik ve Kullanışlılık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖLÇME ARAÇ VE YÖNTEMLERİNDE ARANAN NİTELİKLER
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
MUHTEVA…Ne öğretelim?.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Geçerlik ve Kullanışlılık Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Geçerlik Geçerlik, testin bireyin ölçülmek istenen özelliğini diğer özelliklerle karıştırmadan ne derece doğru ölçtüğüyle ilgilidir. Bir başka anlatımla ölçme sonuçlarının geçerliği, amaçlanan ölçmenin gerçekleştirilebilme derecesidir. Geçerlik, test puanlarına dayalı tahminlerin uygunluğuna, anlamlılığına ve kullanışlılığına ilişkin kanıtlar toplanmasını gerektirir. (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2012)

Geçerlik Nedir? Bir ölçme aracının geçerliğini, o ölçme aracının amacını gerçekleştirme düzeyi, belli bir işe yarama derecesi oluşturur. Bir ölçme aracı amacını ne derece gerçekleştiriyorsa o kadar geçerlidir. Örneğin, bir eğitim süreci sonunda sınav yapmanın amacı, o süreçte kazandırılmaya çalışılan davranışların, kazanılıp kazanılmadığını ortaya koymaktır. Ölçme aracı, yalnızca ilgili eğitim sürecinde kazandırılan davranışları ölçüyor, başkalarını ölçmüyorsa sınav amacını gerçekleştiriyor demektir. Kısaca geçerlik, bir ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özelliği başka özelliklere karıştırmadan, doğru olarak ölçebilme derecesidir (Tekin, 2014). Güvenirlikte olduğu gibi geçerlikte de akılcı ve istatistiksel yollar kullanılarak geçerlik denetim altında tutulmaya çalışılmaktadır. Bu yollara aşağıda kısaca yer verilmiştir.

Geçerlik Türleri Literatürde değişik sınıflandırmalara rastlanmakla birlikte, geçerlik türlerinin üç grupta toplanması daha çok tercih edilmektedir. Kapsam geçerliği: Ölçme aracını oluşturan maddelerin (soruların) ölçülmek istenen tanımlanmış davranışlar evrenini (bütününü) ölçmede ne derece temsil ettiğine, örneklediğine ilişkindir. (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Kapsam Geçerliği Bir testin (sınav) ölçmek istediği özelliklerden oluşan konu evrenini dengeli biçimde örnekleyebilmesi gerekir. Kapsamına giren özelliklerin hemen hemen her birini gerçekten ölçen bir test, kapsam geçerliğine sahiptir. Bir testin kapsam geçerliğini belirlemenin en etkili yollarından biri belirtke tablosu hazırlamaktır. Belirtke tablosu bir testte yer alacak soruların hem konular açısından hem de zihinsel düzey açısından dengeli biçimde olmasına yardımcı olmaktadır. Belirtke tablosu test kapsamında yer alacak soruların, bilişsel düzeylere (hatırlamak, anlamak, uygulamak, analiz etmek, değerlendirmek ve yaratmak) ve konulara (içerik) göre dağılımını gösterir.

2. Ölçüt Geçerliği: Test puanlarının (yordayıcı), testin ölçtüğü özellikle ilişkili olduğu düşünülen bir başka ölçme sonucu (ölçüt) ile korelasyonu puanların ölçüt bağlantılı geçerliğini gösterir. Eşzaman geçerliği Yordama geçerliği 3. Yapı Geçerliği: Testten elde edilen puanların, test ile ölçülmek istenen kavramı (yapıyı) gerçekte ne derece ölçülebildiği ile ilgilidir (Büyüköztürk, 2002; Erkuş, 2003). (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Ölçüt Geçerliği Bir testin yordama geçerliği o testten elde edilen puanlarla testin yordamak için düzenlendiği değişkenin doğrudan ölçüsü olan ve daha sonra elde edilen ölçüt arasındaki korelasyondur. Yordama geçerliği çalışmalarında önemli nokta uygun bir ölçüt ölçüsünün elde edilmesidir (Tekin, 2014).

Yapı Geçerliği Yapı, birbiriyle ilgili olduğu düşünülen belli öğelerin ya da öğeler arasındaki ilişkilerin oluşturduğu bir örüntüdür. Bir testin yapı geçerleme süreci, temelde testin maddelerine verilen cevaplar arasındaki ilişkilerin analizine dayanır. Faktör analizi çalışmaları en yaygın kullanılan yapı geçerliği analizidir. (Tekin, 2014)

Akılcı Yollarla Geçerliği Artırmanın Yolları 1.Testte yer alan her bir sorunun eğitim programında yer alan davranışlara ait olmasını sağlamak. (Sınav kapsamını dengeleyen sorular sormak). 2.Ölçülmek istenmeyen özellikler, bireylerin sınav kâğıdında bulunsa bile bunları puanlama dışı bırakmak. 3.Sınavda, dersteki öğrenmelere dayalı sorular sormak 4.Sınav süresini, soru sayısına, test kapsamına ve bireylerin durumuna göre ayarlamak

5.Testte yer alan soruları, yansız puanlanmak. 6.Bireylerin kopya çekmesine fırsat vermemek. 7.Olanaklı ise, her sınavda farklı ölçme aracı kullanmak. 8.Soruları dersten önce açıklamamak. 9. Öncelikle, ölçme aracının güvenirliğini sağlamak.

Kullanışlılık Nedir? Bir testin kullanışlılığı, o testte yer alacak soruların geliştirilmesinden çoğaltılmasına, uygulanmasından analiz edilmesine ve puanlanmasından, sonuçların duyurulmasına kadar yapılan işlemlerin zaman, para ve emek açısından ekonomik olmasıdır. Kullanışlılık hem güvenirliğin hem de geçerliğin artmasına katkı getirmelidir. Bir testte öncelikle güvenirlik ve geçerlik sonra kullanışlılık dikkate alınmalıdır.

Kaynakça Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi Tekin, H. (2014).Eğitimde ölçme ve değerlendirme (24. baskı). Ankara: Yargı Yayınevi