YELKEN SEYİRLERİ & MANEVRALAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DÜZ KAPATICI KESİCİ STAPLER KULLANIM KILAVUZU
Advertisements

VOLEYBOLDA PLONJON.
LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
LİMİT.
TRAJİKOMİK BİR İŞ KAZASI
14 Dakikada Mükemmel Bir Vücut
BASKETBOL. BASKETBOL İÇİNDEKİLER TEMEL SORU ÜNİTE SORULARI İÇERİK SORULARI ÜNİTE ÖZETİ MÜFREDAT KAZANIMLARI 21.YY KAZANIMLARI TEŞEKKÜRLER.
OFİSTE EGZERSİZ PROJESİ
IŞIK Işığın Kırılması Mustafa ÇELİK.
İskeleler İskele Nedir?
HAZIRLAYAN:ÖMER ÖZKAN 366 4\B SINIFI EŞREFBEY İ.Ö.O.
BASKETBOL Hazırlayan Ayşegül YILDIZ.
TEKNE MANEVRASI.
Yanaşma, Bağlanma ve Demirleme
Hazırlayan : M. Hakan SÜER. Çene-Serpinti Tirizleri Kayıcı bir teknenin en önemli özelliği bir köşe (çene) nin bulunmasıdır. Bu çeneye ayrıca bir tiriz.
BASKETBOL.
TRAFİK İŞARETLERİ Trafik Görevlisinin İşaretleri
Günlerden Pazar, yeni uyandınız ve saat 09:30 civarı. Günlerdir çalışmanın getirmiş olduğu yorgunluk ve stres birikimi sonucu bedeninizde inanılmaz bir.
Açılar Ve Açı Çeşitleri
3Ekim /3/2015 BREZİLYA KALÇASI İÇİN EGZERSİZLER.
GEMİ KONSTRÜKSİYONU Prof. Mustafa İNSEL Yard. Doç
AÇI Kenar Köşe Açık bir makasın kolları, açının kenarlarıdır. Makasın kollarını tutan pim makasın köşesidir.
Hazırlayan:Enes Batuhan Yıldız
Aile Eğitimi Etkinlikleri
KAÇINMA MANEVRALARI TASNİF DIŞI1/7  Sizi hedef alan bir IR ya da radar güdümlü füze olabilir. Angajman başlamadan önce EWS panelden Tehdit uçağın durumuna.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
Layline’a erken çıkmışız. En dışarda biziz Dönüş şamandırası 270 derecede is First 27.7 Polar Diagrama göre 8knotta 40 derece, 6kontta 45 derece buradan.
İNŞAATTA DUVARCI USTASI OLARAK ÇALIŞAN BİR USTANIN BAŞINDAN GECEN İLGİNÇ BİR İŞ KAZASI OLAYININ KENDİ KALEMİNDEN ACIKLAMASI...! Konu İnternetten Alınmıştır....
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
9 Mart İ.Ö.O. Kuvvet ASUMAN EZGİ SAĞKOL.
HAVA NASIL ORALARDA? 4/C.
MEKANİK İş Güç Enerji Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
DİKME ÇIKMA,İNME VE PARALEL İNŞA ETME
ÜÇGEN.
: TRAFİK IŞIKLARI :. Trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşaklarda trafik akışını düzenleyen, hayatımızı kolaylaştıran ve zaman kazandıran son derece.
TEKNİK RESİMDE KESİT GÖRÜNÜŞ
Konu : Araçların Manevraları (Dönüşler)
DENİZDE TRAFİK AYRIM DÜZENLERİ
TEKNELERDE KİŞİSEL GÜVENLİK VE GÜVENLİ ÇALIŞMA KURALLARI
Demir İşlemlerinde Kullanılan Terimler
TCG GEDIZ (F 495) KOMUTANLIGI BILGISAYAR DESTEKLI EGITIM SISTEMI
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
GEMİCİLİK DÜMEN DONANIMLARI.
“Omurga, Dip, Döşek Yapısı”
GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.
CEPHELER(FRONTS) Atmosferde farklı sıcaklık ve yoğunluktaki iki farklı hava kütlesi arasında,meteorolojik elemanların yatay doğrultuda hızla değiştiği.
Yoğun Trafikte ve Seperasyonda Seyir
UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)
PRUVA, PRUVAYA GEÇİŞ DURUMU KURAL-14 AYKIRI GEÇİŞ DURUMU KURAL-15
DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME TÜZÜĞÜ
Yarı İletkenlerin Optik Özellikleri
Çizgisel Momentum ve Çarpışmalar
Trol çeken ve trol ağlarını atmakta olan bir teknede trol ağlarını atmakta olduğunu belirten düşey doğrultuda çekilen fenerler milden görünürler.
Denizde Trafiği Düzenlemek Seyir Güvenliğini sağlamak.
BLUZ DİKİMİ.
DOĞRULAR VE AÇILAR YUNUS AKKUŞ 2017.
BÖLÜM C FENERLER VE İŞARETLER
FEN PERFORMANS ÖDEVİ MUHAMMED YEŞİLYURD BURAK YAZAR 6-C.
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
SOLUNUM YOLU TIKANIKLIKLARI
ANESTEZI POZISYONLARı.  Hastaya pozisyon verme ve hastayı olası risklerden koruma anestezist ve cerrahi ekibin ortak sorumluluğundadır. Sağlık bakım.
BALON Emre Yiğitbaşı.
YELKEN TRİMİ Dilay Durukan.
Balon Uzay Kaya.
SEYİR ARAÇLARI VE NAVİGASYON Yiğit ŞAHİNKOÇ.
Sert Hava Seyri Güz 2018 Sima Yıldız Doğan.
Işığın Kırılması.
Düğümler.
(Düzlem) Geometriye giriş:
Sunum transkripti:

YELKEN SEYİRLERİ & MANEVRALAR Cansu İnce / Bahar 2018

BU DERSTE NELER ÖĞRENECEĞİZ? Rüzgarın yönünü nasıl anlayacağımızı, Yelkenli seyri ve manevraları hakkında bilinmesi gereken temel terimleri, Yelkenli seyirlerini, Manevraları…

RÜZGARIN YÖNÜNÜ NASIL ANLARIZ? BAYRAKLAR SAÇLARIMIZ RÜZGARGÜLÜ RÜZGARIN SESİ RÜZGARIN YÜZÜMÜZE ÇARPIŞI DALGALAR

TEMEL YELKEN TERİMLERİ

TEKNEDE YÖNLER Teknenin ön tarafı baş, arka tarafı ise kıç olarak isimlendirilir. Teknede yön belirtirken baştan ileri ufuk yönündeki alan için pruva, kıçtan geri ufuk yönündeki alan için ise pupa terimini kullanırız. Kıçtan başa bakarken sağ tarafımız sancak, sol tarafımız iskele olacaktır. Sancak yeşil, iskele ise kırmızı renkle ilişkilendirilmiştir. Teknenin baş-kıç doğrultusuna (omurga hattı) 45 derecelik açı yaptığı varsayılan yönler ise omuzluk olarak isimlendirilir. Bir cismi bu yönlerde tarif ederken sancak/iskele ve baş/kıç bilgilerini de ekleriz. Örneğin; sancak baş omuzlukta bir şamandıra var. Kemere hattındaki (omurga hattına dik olan hat) bir cismi ise ‘sancak/iskele bordada’ şeklinde tarif edebiliriz.

KONTRA KAVRAMI Teknenin rüzgarı hangi yönden aldığını belirtmek için kontra kavramı kullanılır. Eğer teknemiz rüzgarı sancaktan alıyorsa (yani yelkenlerimiz iskeleye doğru doluyorsa) teknemiz sancak kontradadır. Aynı mantıkla, eğer teknemiz rüzgarı iskeleden alıyorsa iskele kontra seyretmekteyizdir. Kontra tayini yaparken önceliğimiz ana yelkendedir, çünkü her zaman ana yelken ve cenova aynı tarafta bulunmayabilir. Bknz. ayı bacağı Yelken yapılamayan kör alanda kontra kavramından söz edilemez. Kontra kavramı bizim için oldukça önemlidir. Çünkü yelkenli teknelerin birbirlerine göre geçiş üstünlükleri kontralar üzerinden belirlenir!

RÜZGARÜSTÜ & RÜZGARALTI Tekneyi omurga hattından ikiye böldüğümüz zaman, rüzgarın geldiği taraf rüzgarüstü, rüzgarın gittiği taraf ise rüzgaraltı olarak adlandırılır. Aynı şekilde, yelkenlerin rüzgarın geliş yönüne bakan tarafı rüzgarüstü, diğer tarafı rüzgaraltı tarafıdır. Gerek yelken triminde (rüzgaraltı & rüzgarüstü tüyler) gerek denizde çatışmayı önleme kurallarında, bu kavramlara sıkça başvururuz.

=Kör alan ANA SEYİRLER ARA SEYİRLER

BOŞLAMAK & BOŞUNU ALMAK Rüzgardan en iyi şekilde faydanabilmek amacıyla teknemizde yaptığımız tüm ayarlamalar için ‘trimlemek’ tabiri kullanılır. Teknemizde yer alan ıskota / palanga / mandar vb. trim ekipmanlarını boşlayıp/boşlarını alarak yelkenlerimizi trimleriz. Boşlamak, ıskotayı (ve türevlerini) bırakma eylemidir. Boşlamak yerine laçka etmek terimi de kullanılır. Boşunu almak ise ıskotayı çekme eylemidir. Ana yelken & cenovamızda ıskotayı boşladığımızda yelkenimizin rüzgarla olan açısını arttırırken ıskotamızın boşunu aldığımızda ise yelkenimizin rüzgarla olan açısını azaltırız.

ORSALAMAK & KAFAYI AÇMAK Teknenin kontrasını değiştirmeden yaptığımız küçük manevralardır. Teknemizin başını rüzgara yaklaştırmak amacıyla yaptığımız manevra orsalamak olarak isimlendirilir. Teknemizi orsalatmak için yekeyi rüzgaraltına doğru iteriz. Teknemiz orsaladıkça ıskotalarımızın boşunu almamız gerekir. Kafayı açmak ise rüzgaraltına doğru yaptığımız manevradır. Kafayı açmak için yekeyi rüzgarüstüne doğru çekeriz. Teknemiz kafayı açtıkça ıskotalarımızı boşlamamız gerekir.

ORSALA & YELKENLERİN BOŞUNU AL KAFAYI AÇ & YELKENLERİ BOŞLA

YELKEN SEYİRLERİ

ORSA SEYRİ Rüzgar ile tekne arasındaki açının 45 derece olduğu varsayılan seyirdir. Orsa seyrinde ana yelken teknenin omurga hattına, cenova ise tekne fiziği müsait ettiği ölçüde alınır.

APAZ SEYRİ Rüzgarın teknenin bordasından geldiği, rüzgar ile tekne arasındaki açının 90 derece olduğu varsayılan seyirdir. Apaz seyrinde ana yelken teknenin omurga hattıyla 45 derecelik bir açı yapar. (Cenova biraz daha geniş.)

PUPA SEYRİ AYI BACAĞI Pupa seyrinde ana yelkenin kapatması sebebiyle etkisiz kalan cenova, rüzgar iğnecikten alındığı takdirde ters tarafa açılarak verimli hale getirilebilir. Bu şekilde yapılan seyir ayı bacağı olarak isimlendirilir. Ayı bacağı istemsiz kavançaya oldukça müsait bir seyirdir. Bu nedenle ayı bacağındayken dümen hakimiyeti oldukça iyi olmalıdır. Rüzgarın teknenin kıçından geldiği, rüzgar ile tekne arasındaki açının 180 derece olduğu varsayılan seyirdir. Pupa seyrinde ana yelken ve cenova olabildiğince (fazla boşlandığı takdirde yelkenler dolmayacaktır) boşlanır.

MANEVRALAR

TRAMOLA Yelkenli teknenin, kontra değiştirmek amacıyla rüzgarüstüne doğru yaptığı yön değiştirme manevrasıdır. Tramola esnasında tekne kör alandan geçer, dolayısıyla yelkenler o alanda boşalır. https://www.youtube.com/watch?v=fybW75Kx07A https://www.youtube.com/watch?v=I5hjptC0sOA

KÖRE DÜŞMEK & KÖRDEN KURTULMAK Tramola atarken en çok yapılan hata, teknenin dönüş manevrasını bitirememesine, dolayısıyla yelken yapılamayan alanda kalmasına sebep olmaktır. Bu durumdan kurtulmak için bumba ve yeke aynı yöne itilir.

FAÇA YELKEN Tramola atarken cenovanın eski rüzgaraltından boşlanmadığı ve yeni rüzgarüstünde kaldığı durum faça yelken olarak tanımlanır. Bu manevra rüzgarın düşük seyrettiği havalarda, tramola atarken teknenin dönüşünü hızlandırmak ve körde kalmasını engellemek amacıyla yapılır. Dikkat edilmesi gereken şey, tekne dönüşünü tamamladıktan sonra faça yelkenin düzeltilmesidir. Aksi takdirde teknemiz hız kaybedecektir.

KAVANÇA Yelkenli teknenin, kontra değiştirmek amacıyla rüzgaraltına doğru yaptığı yön değiştirme manevrasıdır. Kavança esnasında tekne kör alandan geçmez, yelkenler sürekli dolu haldedir. Bu nedenle tekne bir kontradan diğerine geçerken bumbanın savrulmasını engellemek gerekir. Tekne tam iğnecik pozisyonuna geldiğinde ana yelken teknenin omurga hattına getirilerek bu savrulma önlenebilir. https://www.youtube.com/watch?v=k9o2F1iCGHE

Dinlediğiniz için teşekkürler!