İçerİk Belİrtke Tablosu Ünİte Analİzİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Advertisements

Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Genel Öğretim İlkeleri
MERHABA.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
Eğitim Öğretimde Planlama
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Program geliştirmede içerik seçimi ve düzenlenmesi
Öğretim Tasarımı
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Eğitimde Program Geliştirme İçerik
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
MERHABA.
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
Program Geliştimede İçerik
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
MERHABA.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ - YAZIMI
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğrenme Öğretme Süreci
ÜNİTE 9: DUYUŞSAL VE PSİKOMOTOR HEDEFLER
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
Sınama Durumları Sınama durumları, öğrencide gözlemeye karar verdiğimiz istendik davranışların kazanılıp kazanılmadığı hakkında bir yargıya varma işidir.
ÖĞRETİM İLKELERİ ÖZCAN PALAVAN.
Davranış yazımında dikkat edilecek bazı hususlar
SINIF YÖNETİMİ.
Öğretim içeriğinin seçimi ve düzenlenmesi
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GİRİŞ Hayat Bilgisi Öğretim Programı’nın amaç ve kazanımlarına ulaşabilmesi için öğretme-öğrenme süreçlerinin düzenlenmesine büyük bir önem verilmeli,
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Betimsel içerik Normatif içerik
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM
Programlı Öğretim.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
7th International Congress of Research in Education
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

İçerİk Belİrtke Tablosu Ünİte Analİzİ

Program Geliştirmenin 4 Temel Ögesi: Hedef / Öğrenci Kazanımları İçerik / Muhteva / Konu Öğrenme-Öğretme Süreci (Eğitim Durumları) Değerlendirme / Sınama Durumları

Her yıl 2-3 soru çıkmaktadır. İçerik / Muhteva / Konu Her yıl 2-3 soru çıkmaktadır. İçerik “Ne öğretelim?” sorusuna yanıt verir. Öğretilecek bilgi, kavram, olgu ve konuların düzenlenmiş bütünüdür. Program geliştirme sürecinde içerik, hedef ve hedef davranışlara göre seçilir ve düzenlenir. Hedeflerin gerçekleşmesi için seçilen ve düzenlenen konular içeriği oluşturur.

İçeriğin Seçiminde Kullanılacak Ölçütler İlgililik: Hedeflerle ilişkili olmalı ve hedeflere göre belirlenmelidir. Ekonomiklik: Sistematik ve iyi örgütlenmiş olmalı, gereksiz bilgilere yer vermemelidir. Gerektiği yerlerde tekrarlara yer vermelidir. Gereksiz tekrarlardan kaçınmalıdır. (Örn: OT – AK.) Yaşama Yakınlık: Uygulanabilir, gerçekleştirilebilir, kullanılabilir olmalıdır.

Kendi Kendine Yeterlilik: Gerektiği ve yeteri kadar ayrıntılı olmalıdır. Bilimsellik: Araştırma bulgularını ve sonuçlarını dikkate almalıdır. Anlamlılık: Öğrencinin kavrayabilme gücünü dikkate almalıdır. İçerdiği örnekler içeriği açıklayıcı olmalı, öğrencilerin deneyimlerini zenginleştirmeli ve daha önce öğrendikleri ile ilişkili olmalıdır. Düzeye Uygunluk: Öğrenebilir ve öğretilebilir olmalıdır. Öğrencinin hazırbulunuşluğuna uygun olmalıdır.

Yararlılık / Faydalılık: Bireyin ve toplumun işine yarayabilecek bilgilerden oluşmalıdır. Geçerlik / Güncellik: Özel bir alanla ilgili, sınırlı, güncel ve bilimsel açıdan doğru olmalıdır. Öğrencilere yeterli materyal sunmalıdır. Kaynaşıklık: Öğrenme konuları ve etkinlikleri, birbirleriyle tutarlı ve ilişkili olarak düzenlenmelidir. Dikey Kaynaşıklık: Konuların basitten zora doğru ardışıklık ve aşamalılık özelliklerine göre düzenlenmesidir. Yatay Kaynaşıklık: Konuların aynı ve farklı disiplinlerde verilmesidir. Öncekilerle sonraki öğrenmelerin arasında kurulan ilişki bu çerçevede yer alır.

İçerik Programlama / Düzenleme Yaklaşımları Doğrusal Programlama 3 soru çıktı. Sarmal Programlama 3 soru çıktı. Modüler Programlama 3 soru çıktı. Piramitsel Programlama 2 soru çıktı. Çekirdek Programlama Sadece seçenekte çıktı. Disiplinlerarası Programlama 2 soru çıktı. Konu Ağı – Proje Merkezli Programlama Seçenekte çıktı. Sorgulama Merkezli Programlama 1 soru çıktı. Problem Merkezli Programlama Seçenekte çıktı. Aktiviteye Dayalı Programlama Didaktik Programlama Hiç soru çıkmadı. Dallara Ayrılan Programlama

Doğrusal Programlama Birbiri ile ardışık, sıralı, yakın ilişkili ve zorunlu ya da ön koşul öğrenmelerin ağırlıklı olduğu konuların ve derslerin tasarımında yararlanılır. Dersin içeriği çerçeve veya madde adı verilen küçük konular ile öğrenciye sunulur. Özellikle “Matematik, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi” gibi aşamalılık özelliği taşıyan dersler için kullanılır. Anahtar kelimeler: Aşamalılık, (basitten karmaşığa, kolaydan zora, yakından uzağa, somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene), ön koşul öğrenme, temel dersler, dikey ilişki.

Sarmal Programlama Anahtar kelimeler: Tekrar, yatay ilişki. İçeriğin değişik zaman ve yerlerde tekrar edilerek yeniden öğretilmesinin söz konusu olduğu soyut derslerin tasarımında kullanılır. Doğrusal programlama anlayışına göre daha esnektir. İçerik doğrusal bir sıra izlemez. Eski konular, yeri geldikçe tekrar edilir. Genellikle “Türkçe, Matematik, Yabancı Dil” programlarının tasarımında kullanılır. Anahtar kelimeler: Tekrar, yatay ilişki.

Modüler Programlama Öğrenme ünitelerinin aşamalı olup olmadıklarına bakılmadan anlamlı parçalara, ünitelere ayrılarak düzenlenen içerik programlama yaklaşımıdır. Üniteler arasında aşamalılık yoktur, bağımsızlık ve bütünlük vardır. “Mesleki ve Beceri Eğitimi” gerektiren derslerin tasarımında kullanılır. “Beden Eğitimi, Eğitim Bilimleri” gibi. Anahtar kelimeler: Esneklik, öğrenme üniteleri, meslek ve beceri eğitimi, anlamlı parça, konu birimi.

Piramitsel Programlama İlk yıllarda geniş tabanlı konuların yer aldığı, ileriki yıllarda ise küçük birimlerde uzmanlaşmanın olduğu ve alanın gittikçe daraldığı içerik programlama yaklaşımıdır. Konu alanı uzmanı yetiştirmeye oldukça uygundur. Yükseköğretim programlarının tasarımında kullanılır. Meslek Lisesi programları uygundur. Anahtar kelimeler: Yükseköğretim programları, konu alanı uzmanı.

2. Sınıf – Uzmanlaşma Yıl - Ortak Dersler (Bütün üniversite 1. sınıflarda Türk Dili ve İnkılap Tarihi dersi vardır.) 3. 4. Yıl – Özel Bir Uzmanlık Alanı

Çekirdek Programlama Okutulan belirli derslerin ana bir tema etrafında birleştiği tasarımdır. Ortak çekirdek konular, ilk öğrenilecek konular olarak planlanır ve her öğrenci tarafından alınır. Bir çekirdek program etrafında her öğrenci ilgi duyduğu alanlarda ders alabilir. (Yandal uygulaması.) Piramitsel yaklaşımdan temel farkı, birden fazla uzmanlık seçeneği sunmasıdır. Öğrencinin seçim yapabilmesi için program daha esnektir. Anahtar kelimeler: Ortak ve seçmeli dersler, esneklik.

MERKEZDEKİ KONU TURUNÇGİLLER BOTANİK COĞRAFYA BİYOLOJİ

Disiplinlerarası Programlama Farklı derslerin (disiplinlerin) birbirleri ile bağlantılarının dikkate alındığı ve farklı dersler arasında ilişkilerin kurulduğu programlama yaklaşımıdır. Hayat Bilgisi dersinde hayvanlar konusu işlenecekse, Türkçe dersinde hayvanlarla ilgili okuma parçası, müzikte Ali Baba’nın çiftliği şarkısı. Anahtar kelimeler: Derslerin birbiri ile ilişkilendirilmesi, dersler arasında kurulan bağlantı.

Konu Ağı – Proje Merkezli Programlama Konu ağı: Konuların ağı bir harita biçiminde bölünerek, parçalanarak harita şeklinde çıkartılmakta, teker teker öğretim projelendirilerek, iş birliği/grup çalışması ile işlenmiştir. Proje Merkezli: Konulara öğrencilerin kendilerinin veya grup halinde karar verdikleri yaklaşımdır. Konular küçük projeler olarak da belirlenir. Anahtar kelimeler: Proje tabanlı, konu ağı, harita.

Sorgulama Merkezli Programlama Öğrencilerin ve toplumun temel sorunlarına ve ihtiyaçlarına göre içerik tasarlanır. İçeriğin düzenlenmesinin öğrencilerin sorularına göre gerçekleştiği yaklaşımdır. Öğrenci sorularına ve ihtiyaçlarına yanıt verme gerekliliğini savunan felsefi görüşe dayanmaktadır. Özellikle ilköğretim düzeyinde öğrenci soruları etkili bir öğrenme yaşantısı oluşturabilir. Anahtar kelimeler: Öğrenci soruları, ihtiyaçları ve sorunları.

Problem Merkezli Programlama Öğrencilerin ortaya koyduğu problemlerle birbirlerine meydan okuması ve bir yarışma içerisinde öğrenmeyi sağlayan yaklaşımdır. Anahtar kelimeler: Meydan okuyucu problemler ve yarışma.

Aktiviteye Dayalı Programlama: Anahtar kelimeler: Etkin katılım, etkinlik. Didaktik Programlama: Anahtar kelimeler: Kurallar, prensipler, ilkeler. Dallara Ayrılan Programlama: Anahtar kelimeler: Küçük adımlar, bireysel farklılıklara göre ilerleme.

İçeriğin Düzenlenmesi ve Ders Kitapları Ders kitapları da içeriğe göre hazırlanır ve içeriği yansıtır. Ders kitaplarında bulunması gereken özellikler: Öğrenci düzeyine uygun olmalı, Açık ve anlaşılır bir dille yazılmış olmalı, Farklı öğretme ve öğrenme yaklaşımlarından yararlanmalı. Konuyla ilgili çeşitli görsel uyarıcılarla zenginleştirilmiş olmalı, (2008 KPSS) Somut örnekler içermeli.

Belirtke Tablosu (Hedef-İçerik Çizelgesi) Belirtke tablosu hedeflerin, öğrenme yaşantılarının ve ölçme – değerlendirme tekniklerinin seçimine olanak verebilmesi amacıyla hazırlanmış iki boyutlu bir çizelgedir. Belirtke Tablosunda Bulunması Gerekenler: Hedefler ve Düzeyleri Konular ve Alt Başlıkları Ölçeğin Kapsam Geçerliğinin Olup Olmadığı Hangi Sorudan Hangi Hedefe İlişkin Soru Sorulacağı Soru Sayısı

Ünite Analizi Eğitim programındaki özel hedefler ya da davranışsal özellikler, bu hedeflere ulaşmak için yararlanılması düşünülen ünitenin bölümleri ile bu hedeflerle ünitenin bölümleri arasındaki bağlantıların gösterildiği bir tablodur. Belirtke tablosundaki numaralandırma yerine sözcük yazılması söz konusudur.

Bir eğitim programında yer alan hedef ve hedef davranışlarla, program içeriğinin iki boyutlu bir çizelge üzerinde gösterilmesine “Belirtke Tablosu” denir. Eğitim durumları ve sınama durumlarının özünü oluşturur. Özellikle sınama durumlarında ölçme aracının kapsam geçerliliğini sağlamada kılavuzluk yapar. Ünite analizi içeriğin biraz daha sınırlandırılmış ve göze çarpacak biçimde ele alınmasıdır. Belirtke tablosundan daha ayrıntılıdır.

2009 KPSS I. İçeriğin alt konuları arasında ardışık sıralanmaların olduğu ve yeri geldiğinde önceki öğrenilenlerin daha kapsamlı olarak yeniden (tekrar) öğretilmesi gerektiğini savunan bir içerik düzenleme yaklaşımıdır. II. Aşamalılık özelliği taşıyan konuların düzenlenmesinde kullanılan yakın ilişkili, ardışık ve zorunlu konulara uyan bir içerik düzenleme yaklaşımıdır. III. Öğrenme ünitelerinin öbeklere (anlamlı parçalara) ayrıldığı, konuların öğretim sırası esnek, her dilimin bir bütün oluşturduğu içerik düzenleme yaklaşımıdır.

Yukarıda özellikleri belirtilen içerik düzenleme yaklaşımları aşağıdakilerin hangisinde doğru sırada verilmiştir? I II III Piramitsel Doğrusal Modüler Sarmal Doğrusal Piramitsel Çekirdek Piramitsel Modüler Sarmal Doğrusal Modüler Sarmal Çekirdek Piramitsel

Bu öğretmenin içeriği oluştururken izlediği yaklaşım hangisidir? 2007 KPSS Bir öğretmen “küresel ısınma” konusunda yola çıkarak, fen ve teknoloji dersinde ısı ve sıcaklık, sosyal bilgiler dersinde ısınmanın sosyal yaşama etkileri, matematik dersinde sıcaklık artışı ve suların yükselmesi ölçümü, görsel sanatlar dersinde de ısınmanın insan yaşamına olan olumsuz etkilerini ele alarak içerik oluşturmuştur. Bu öğretmenin içeriği oluştururken izlediği yaklaşım hangisidir? Konu Merkezli B. Disiplinlerarası Probleme Dayalı D. Modüler E. Topluma Dayalı

Aşağıdakilerden hangisi belirtke tablosunun en önemli yararıdır? 2002 KPSS Aşağıdakilerden hangisi belirtke tablosunun en önemli yararıdır? Konuların sırasını belirtmesi. Dersin özel hedeflerinin önem dercesine işaret etmesi. Eğitim etkinliklerine ipuçları vermesi. Öğretim planlarına temel oluşturması. Ölçeğin ve dersin kapsamını nitel ve nicel olarak özetlemesi.

SORULAR Birinci sınıf dersinin ikinci sınıf için ön koşul oluşturduğu ve dikey ilişkinin söz konusu olduğu içerik düzenleme yaklaşımı hangisidir? Piramitsel Çekirdek Disiplinlerarası Didaktik Doğrusal

2. I. Bruner tarafından ortaya atılmıştır. II. Spiral yaklaşım olarak da bilinir. III. Bir yarışma içerisinde öğrenmeyi sağlayan yaklaşımdır. IV. Küçük adımlar ilkesine dayanır. Yukarıdaki maddelerin hangisi ya da hangileri “Sarmal programlama yaklaşımı” ile ilgili değildir? Yalnız I I ve II III ve IV I ve IV II ve III

3. Yüksek lisans ve doktora derslerinde uygulanır 3. Yüksek lisans ve doktora derslerinde uygulanır. İçeriğe yani konuya ait kitaplar yoktur. İçerik öğrencilerin soruları ile oluşturulur. En esnek içerik programlama yaklaşımıdır. Amaç; öğrencinin her yönden gelişimini sağlamaktır. Bu özellikler hangi içerik programlama modeline aittir? Çekirdek Sorgulama Merkezli Disiplinlerarası Aktiviteye Dayalı Konu Ağı ve Proje merkezli

4. I. Öğrenciler ilgi duydukları alanda ders alabilirler. II. Daha esnektir. III. Birden fazla uzmanlık alanı sunar. Yukarıdaki maddelerden hangisi ya da hangileri çekirdek yaklaşımı, piramitsel yaklaşımdan ayıran özelliktir? I, II, III Yalnız I Yalnız II I ve II II ve III