Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI EĞİTİM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Yaz Kur’an Kursları Rehber Öğreticiler Semineri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Antalya - 2018
nerede o eski yaz kursları… kayıt dışılıktan… T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI EĞİTİM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Yaz Kur’an Kursları Rehber Öğreticiler Semineri nerede o eski yaz kursları… kayıt dışılıktan… Antalya - 2018
Türkiye’de Din ve Dini hayat…? Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Türkiye’de Din ve Dini hayat…? din en popüler tartışma konularından biri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri https://www.youtube.com/watch?v=z_byQ-bb3lg (GÜNÜMÜZ DİN DİLİNİN ELEŞTİRİSİ)
Türkiye’de Din ve Dini hayat…? Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Türkiye’de Din ve Dini hayat…? bu manzaranın, problemin sorumlusu kim/ler…? bizim …?
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri öğretim yöntem ve teknikleri öğretimin nasıl ve hangi şartlarda yapılacağı sorusuna cevap verir… bir dersin dini bilgiler (itikat/ibadet/siyer/ahlak) içeriğinin öğretilmesinde, aktarılmasında, paylaşılmasında uygun bir yol seçip takip etme işine denir…
Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri NEDEN YÖNTEM…? eğitim ve öğretimde, öğrenme ve öğretme sürecinde amaçların en kısa yoldan istenen şekliyle gerçeklemesini sağlamak için… ortalığı dağıtmamak, derli toplu bir iş çıkarmak…
Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri YÖNTEM YÖNETİMİ Yöntemin nasıl kullanılacağını biliyor muyum…? Seçilen yöntem zaman, mekan açısından uygun mu…? Kullanılacak yöntem öğrenciye uygun mu…? Kullanılacak yöntem konuya ve amaca uygun mu…?
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Bir derste birden fazla yöntem kullanmak… Bir dersin, bir konunun sunumunda birden çok yöntem bir arada uygulanabilir… Bir yöntem izlemekten maksat… Birlikte ders yapmak, öğrenciyi derse katmak, konuyu öğretmek… kimseyi uyutmamak, unutmamak…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Öğretim Metodunun Seçimini Etkileyen Faktörler: Öğrencilerin özellikleri (yaş, cinsiyet, çevre, kültür,eğitim vd.) muhataba dikkat etmek ona teslim olmak değil, onu teslim almaktır… Dersin muhtevası (itikat, ibadet, siyer ahlak-ara konulardaki farklılıklar) Öğretmenin özellikleri Öğretim araç-gereçlerinin durumu
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yöntem ve Tekniklerin Amacı Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yöntem ve Tekniklerin Amacı kolay öğrenme/öğretme hızlı öğrenme/öğretme kalıcı öğrenme/öğretme anlaşılır öğrenme/öğretme gönüllü öğrenme/öğretme
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri en iyi yöntem: yönetmen suratı sirke satan sirkeyi bile satamaz… sürekli şirinlik yapmak…?
Yaz Kur’an Kursları Kur’an-ı Kerim Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yaz Kur’an Kursları Kur’an-ı Kerim Dini Bilgiler yüzüne okumayı öğrenme- kısa sure ezber… itikat-ibadet-siyer-ahlak
Yaz Kur’an Kursları Kur’an-ı Kerim Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yaz Kur’an Kursları Kur’an-ı Kerim Dini Bilgiler Yaz Kur’an Kurslarımız, “Kur’an Hafızası” oluşturulan bir yer olmalıdır… içeriklerin bunu sağlayacak şekilde hazırlanması, planlanması gerekir… masanın üzerinde üzerine…!
Yaz Kur’an Kursları Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri sahih ve sarih dini bilginin verildiği bir yer olmalı… KUR’AN ve SAHİH SÜNNET…
Yaz Kur’an Kursları Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri dini içerikli sunumların, paylaşımların, din anlatmanın zorluğu…? gösteremediğiniz şeylere insanların inanmalarını istiyorsanız, önce gördüğü size inandırmalısınız…?
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
EF’AL-İ MÜKELLEFİN mükellefin neden, ne kadar sorumlu olduğunun belirli hükümlerle değerlendirilmesi veya derecelendirilmesi…
Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri EF'AL-İ MÜKELLEFİN TABLOSU (YAPILMASI İSTENENLERİN DERECELENDİRMESİ) ŞARİ'İN MÜKELLEFTEN BİR ŞEYİ YAPMASINI VEYA YAPMAMASINI İSTEMESİ YA DA SERBEST BIRAKMASI DEMEKTİR. FARZ VACİB SÜNNET MÜSTEHAB MÜBAH KESİNLİKLE YAP YAP YAPSAN NE İYİ OLUR YAPSAN NE GÜZEL OLUR İSTER YAP İSTER YAPMA EF'AL-İ MÜKELLEFİN TABLOSU (YAPILMASI İSTENMEYENLERİN DERECELENDİRMESİ) ŞARİ'İN MÜKELLEFTEN BİR ŞEYİ YAPMASINI VEYA YAPMAMASINI İSTEMESİ YA DA SERBEST BIRAKMASI DEMEKTİR. HARAM MEKRUH MÜFSİD Lİ-AYNİHİ Lİ-ĞAYRİHİ TAHRİMEN TENZİHEN KESİNLİKLE /ASLA YAPMA YAPMA YAPMASAN İYİ OLUR
E F ' A L - İ M Ü K E L L E F İ N şariin kesin olarak yapılmasını emrettiği fiillere denir. Subutu ve delaleti kat'i delile dayanır her mükellefin bizatihi kendisinin yapması gerekir. bireysel değil toplumsal sorumluluklardır. Birilerinin yapması yeterl olur. sevabı yapan alır şariin yapılmasını emrettiği fiiller olmakla beraber delili subut veya delalet açısından zannidir her mükellef için tabii olarak vacip olan hükümlerdir (vitir, bayram namazı) ilgili mükellef için vacip olanlar (adak, bozulan nafile ibadetleri kaza) Peygamberimizin farz ve vacip olmaksızın yaptıklarıdır peygamberimizin genelde devam ettiği çok az terk ettiği amellerdir. peygamberimizin bazen yaptığı bazen de yapmadığı amellerdir yapılması hoş görülen davranışlar olup efendimizin zaman zaman yaptığı işlerdir. ……. olan işleri yapan sevabını alır, yapmayan günahkar olmaz. şariin mükellefi yapıp yapmamakta serbest bıraktığı fiillere denir. helal, caiz sözcükleri …… anlamında kullanılır. şariin kesin olarak yapılmamasını emrettiği fiillere denir. subutu ve delaleti kat'i delile dayanır zina, adam öldürmek, hırsızlık gibi doğrudan yasaklanan ve temel özelliği kötü olan işler Cuma vaktinde alış veriş yapmak veya bayramda oruç tutmak gibi dolaylı olarak haram kıllınan işler şariin yapılmamasını kesin olmayan bir şekilde istediği fiilere denir. yapılmaması istenmekle beraber delili zanni olan fiillerdir. (dünürlük üstüne dünürlük etmek) yapılmaması istenmekle beraber helale cevaza da yakın görülebilen fiillere denir.
E F ' A L - İ M Ü K E L L E F İ N (ÖRNEKLEYİNİZ) FARZ AYNİ KİFAİ VACİB Lİ-AYNİHİ Lİ-GAYRİHİ SÜNNET MÜEKKED G.MÜEKKED MÜSTEHAB MÜBAH HARAM MEKRUH TAHRİMEN TENZİHEN her bir kavramı açıklayınız
E F ' A L - İ M Ü K E L L E F İ N (ÖRNEKLEYİNİZ) FARZ AYNİ KİFAİ VACİB Lİ-AYNİHİ Lİ-GAYRİHİ SÜNNET MÜEKKED G.MÜEKKED MÜSTEHAB MÜBAH HARAM MEKRUH TAHRİMEN TENZİHEN her birine örnekler bulunuz
E F ' A L - İ M Ü K E L L E F İ N FARZ şariin kesin olarak yapılmasını emrettiği fiillere denir. Subutu ve delaleti kat'i delile dayanır AYNİ her mükellefin bizatihi kendisinin yapması gerekir. KİFAİ bireysel değil toplumsal sorumluluklardır. Birilerinin yapması yeterl olur. sevabı yapan alır VACİB şariin yapılmasını emrettiği fiiller olmakla beraber delili subut veya delalet açısından zannidir Lİ-AYNİHİ her mükellef için tabii olarak vacip olan hükümlerdir (vitir, bayram namazı) Lİ-GAYRİHİ ilgili mükellef için vacip olanlar (adak, bozulan nafile ibadetleri kaza) SÜNNET peygamberimize nispet edilen sözlü, fiili ve takriri mirastır. MÜEKKED peygamberimizin genelde devam ettiği çok az terk ettiği amellerdir. G.MÜEKKED peygamberimizin bazen yaptığı bazen de yapmadığı amellerdir MÜSTEHAB yapılması hoş görülen davranışlar olup efendimizin zaman zaman yaptığı işlerdir. müstehab olan işleri yapan sevabını alır, yapmayan günahkar olmaz. MÜBAH şariin mükellefi yapıp yapmamakta serbest bıraktığı fiillere denir. helal, caiz sözcükleri mübah anlamında kullanılır. HARAM şariin kesin olarak yapılmamasını emrettiği fiillere denir. subutu ve delaleti kat'i delile dayanır zina, adam öldürmek, hırsızlık gibi doğrudan yasaklanan ve temel özelliği kötü olan işler Cuma vaktinde alış veriş yapmak veya bayramda oruç tutmak gibi dolaylı olarak haram kıllınan işler MEKRUH şariin yapılmamasını kesin olmayan bir şekilde istediği fiilere denir. TAHRİMEN MEKRUH yapılmaması istenmekle beraber delili zanni olan fiillerdir. (dünürlük üstüne dünürlük etmek) TENZİHEN MEKRUH yapılmaması istenmekle beraber helale yakın görülen fiillere denir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri siyer sunumlarında dikkat edilmesi gerekenler… etkili bir siyer anlatın ama siyeri etkilemeyin…(şiir, ilahi ile duygusal bir ortam) peygamber/ler din(ler)in anlaşılmasında en önemli figürdür, figüran asla değildir… müşrikler insandan peygamber mi olur diyorlardı… peygamber bizim gibi bir beşerdir ama bizim gibi bir şaşar değildir…? peygamberimiz beşer üstü değil, üstün bir beşer…! peygamber as: adalet-merhamet-samimiyet-emanet-sadakat-hakkaniyet… el emin peygambere el aman ümmet yakışmaz…… gül peygambere diken ümmet yakışmaz…… peygamberimizin konuştuğu tek dil “doğru konuşmak”…!
Kur’an’da Hz. Peygamber…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri diriliş kıyamet/ahiret
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri her nefis/herkes ölümü de dirilişi de tadacaktır… yoktan yaratıldık ama yoktan yere yaratılmadık… diriltilmenin bizim için en hayati kısmı tartıya/mizana/huzura çıkarılacak olmak … adam kayırmak, torpil yaptırmak, yakınlık derecesi ve hamili kart geçersiz… susma hakkını kullansan da çok sayıda tanık olacak… Bu soruya avukatım cevap versin uygulaması da yok… muhasebe işlemleri bittikten sonra herkes hak ettiği yere gidecek… cennet herkesi alacak kadar büyük ama herkes cennete girecek kadar büyük değil…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri bir sunucunun/öğretmenin bir konuyu az ya da çok sayıda bir dinleyici / öğrenci gurubuna anlatması… kalabalık gruplarda daha çok tercih edilen bir yöntem…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri olumlu yönleri… plana uygun hareket edilebilir, zaman iyi yönetilebilir… olumsuz yönleri… öğretmen merkezli, dinleme ve dinlenme modu, dinleyici pasif, tek duyuya hitap, öğrenme düzeyi düşük % 20… etkinliğini/etkisini artırmak için… Kitleyi harekete geçirecek, dikkatini çekecek etkinlik yapmak gerekir… Herkesi görecek ve herkesin göreceği bir yerde mevzilenmek… Yerinde durmamak… Belirli aralıklarla öğrenciyle diyaloğa girmek… dinlemeyi «görsel» vb. malzeme ile desteklemek…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri örnek olay inceleme bir olayın ya da sorunun yazılı veya sözlü anlatıldıktan ya da bir film izledikten sonra konu hakkında öğrencilerin tartışarak çözüm ve önerilerini ortaya koymaları temeline dayanan bir öğretme yöntemidir…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Gösteri - Gösterme - Yaptırma Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yöntem ve Teknik Gösteri - Gösterme - Yaptırma
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri gezi - gözlem metodu sınıf içi çalışmaları tamamlamak ve daha anlamlı kılmak amacıyla bir olayı veya varlığı bulunduğu yerde ve doğal şartları içinde planlı bir şekilde inceleme yaparak öğretme yoludur… camiler ve diğer dinlere ait ibadet mekanları, kutsal emanetler, şehitlikler, etkili kimi olayların yaşandığı mekanların gezilip görülmesi…
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dini Bilgiler Öğretim Yöntem ve Teknikleri