VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONTENJANLAR Toplam Atama Sayısı Sınırları Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda belirlenir.
Advertisements

YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU Halil BAŞAĞAÇ Ankara YMM Odası Başkanı.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 7-Ö ğ retim Üyesi Yeti ş tirme Programı YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Vergilendirme İşlemleri
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
#Geçici Koruma GEÇİCİ KORUMA SAĞLANAN YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİNE DAİR YÖNETMELİK ve UYGULANMASI.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
EVLİLİĞİN GENEL HÜKÜMLERİ
CEZA HUKUKUNA HAKİM OLAN TEMEL İLKELER
Tarım Hukuku 1.
MSB BAKANLIĞI HARİÇ TÜM BAKANLIKLAR KANUNLA KURULUR
REHBERLİK YÖNET.-6.
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
1982 Anayasası’nda Yerel Yönetimler (V. Hafta)
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
ÖZ GELİRLER.
CEZA HUKUKUNUN GENEL ESASLARI İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANAMESİ, AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA ALIR.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Görev ve Sorumluluklar
2914 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM PERSONEL KANUNU
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
KADASTRO MAHKEMESİ Öğr.Gör.İdil yıldırım arı
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretmenlik Meslek Etiği
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN KAYNAKLARI.
MÖHUK m.47 (Yetki Anlaşması)
Bütçe Hukuku.
VIII. Başvuru Sonucunda Verilebilecek Kararlar
Başlangıç Hükümleri - 4. Hafta
HUKUK BAŞLANGICI 4.
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VERGİNİN YAPISI Devletin kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere, vatandaşlarından zora dayanarak aldığı iktisadi değerler olarak tarif edilebilir. Kamu.
. Modern devletin 16. yy’da ortaya çıkmaya başlaması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK

Bağlayıcı ve Yardımcı Kaynaklar Ayrımı Vergi hukuku bakımından yeni norm koyan kaynaklar bağlayıcı (asli), diğer kaynaklar ise yardımcı kaynak sayılır. Bağlayıcı kaynaklar: - Anayasa Yasa Anlaşma Kanun hükmünde kararname Yürütme organının düzenleyici işlemleri Diğer düzenleyici işlemler İçtihadı birleştirme kararlarıdır.

Anayasa hükümleri temel norm niteliğindedir. 1982 Anayasasının hukuk devleti, sosyal devlet, kanunların anayasaya uygunluğu gibi genel ilkelerinin yanı sıra vergilerin yasallığı ilkesini öngören 73/3 fıkrası hükmü vergi hukukunun birincil ilkesini oluşturur. Anayasanın «Vergi Ödevi» başlıklı 73. maddesine göre: «Herkes kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün dengeli ve adaletli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde değişiklik yapmak yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir.»

Verginin Yasallığı İlkesi Anayasanın 73/3 hükmü gereği, vergi hukukunda yasalar temel kaynak niteliği taşırlar. Verginin yasallığı ilkesi, vergilerin yasa ile belirlenmesini ve aynı zamanda vergi yasalarının verginin konu, matrah, yükümlü, oran, muafiyet ve istisnalarda alt ve üst sınırlar gibi temel unsurlarını açıkça belirlemesini ifade eder. Vergi hukukunda özel sözleşme hükümleri kaynak oluşturmaz (VUK m. 8/3). Kıyas yasağı, yasallık ilkesinin bir diğer sonucudur.

Kanun Hükmünde Kararnamelerin Vergi Hukukunda Kaynak Niteliği Anayasanın 91/1 fıkrası uyarınca siyasal haklar ve ödevler bölümünde yer alan vergi ödevi, kural olarak kanun hükmünde kararname konusu yapılamaz. Ancak sıkıyönetim ve olağanüstü haller bu yasağın istisnası olarak görülür. Dolayısıyla, sıkıyönetim ve olağanüstü hallerde vergi konusunda kanun hükmünde kararname çıkarılabilir.

Yürütme Organının Özel Düzenleyici İşlemleri Anayasanın 73. maddesi son fıkrası uyarınca, yasanın belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde; vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin muaflık, istisna, indirim ve oranlarına ilişkin düzenlemeler yapma yetkisi yasayla Bakanlar Kuruluna verilebilir.

Yardımcı Kaynaklar Vergi hukukunun yardımcı kaynakları arasında doktrin ve yargı kararları yer alır. Bunlar, yeni bir vergi normu getirmediklerinden, varolan normun açıklanması için kullanıldıklarından, yükümlüler bakımından değil , yalnızca vergi idaresinin iç ilişkileri bakımından bağlayıcı olduklarından, bu metinlerde asli kaynak niteliği bulunmaz. Maliye Bakanlığınca çıkartılan genel tebliğler, genelgeler, ve özelgeler örnek olarak gösterilebilir.

Vergi Yasalarında Boşluk Doldurma Vergi yasalarının hükümlerinde boşluk olması durumunda yargıcın Medeni Kanunun 1. maddesi anlamında geniş ölçüde hukuk yaratma yetkisinden vergi hukukunda ilke olarak söz edilemez. Ancak yasada açık hüküm bulunmayan hallerde vergi yargıcı söz konusu boşluğu doldurmak üzere hukukun genel ilkelerinden yararlanabilecektir.