DENİZLİ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ŞİDDETİ ÖNLEME EKİBİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

DENİZLİ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ŞİDDETİ ÖNLEME EKİBİ
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
K O R K U Yükseklikten Karanlıktan Çeşitli hayvanlardan Yalnız Kalmaktan.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ÖFKEMİ UYGUN YOLLARLA NASIL İFADE EDEBİLİRİM?. ÖFKE GELİR GÖZ KARARIR ÖFKE GİDER YÜZ KIZARIR “Öfkeyle kalkan, zararla oturur”
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
KİRAZ ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
ÖFKE NEDİR? Neyi sevip neyi sevmediğimizi, nelerden hoşlanıp nelerden hoşlanmadığımızı ifade eden duygusal ipuçlarından biridir.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
REHBERLİK SERVİSİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Öfke Gelir Göz Kararır” “Öfke Gider Yüz Kızarır”
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Tehlikeyi Görmek.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
TUTUM VE ALGILAR.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DUYGUSAL ZEKA.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
ÖFKE ve KONTROLÜ.
ÖFKEMİ UYGUN YOLLARLA NASIL İFADE EDEBİLİRİM?
KENDİNİ TANIMA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.

GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
NEDEN MANİPÜLASYON.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

DENİZLİ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ŞİDDETİ ÖNLEME EKİBİ ÖFKE YÖNETİMİ DENİZLİ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ŞİDDETİ ÖNLEME EKİBİ

ÖFKE DEYİNCE AKLINIZA NELER GELİR?

ÖFKE NEDİR? Neyi sevip neyi sevmediğimizi, nelerden hoşlanıp nelerden hoşlanmadığımızı ifade eden duygusal ipuçlarından biridir.

Öfke ; Diğer bütün duygular gibi uygun ifade edildiğinde insani ve normal bir duygudur. Ancak kontrolden çıkıp yıkıcı hale dönüşürse;okul-iş hayatında,kişisel ilişkilerde,genel yaşam kalitesinde sorunlara yol açar.

HANGİ DURUMLARDA ÖFKELENİRİZ? Utanç hissettiğimizde, Hayal kırıklığına uğradığımızda, Kendimizi engellenmiş hissettiğimizde, Haksızlığa uğradığımızda, Kıskançlık hissettiğimizde, Yalnızlık,itilmişlik,kaygı hissettiğimizde, Sıkıldığımızda,anlaşılamadığımızı hissettiğimizde

Birinin canımıza zarar vereceğini düşündüğümüz zaman,

Hayal kırıklığına uğradığımız zaman,

Haksızlığa uğradığımızı düşündüğümüz zaman,

ÖFKE DURUMUNDA 1. Vücut Tepkileri Adrenalin salgısı artar Nefes alıp verme sıklaşır Kalp atışları hızlanır Kan basıncı artar Vücut ve zihin “savaş ya da kaç” tepkisi için hazırdır.

2- Öfke ve Zihinsel Tepkiler : *Konsantrasyon bozukluğu *Düşük performans *Unutkanlık *Uykusuzluk *Dikkatsizlik *Stres, gerginlik ve saldırganlaşma başlar.

Öfke kisi için ne zaman problem haline gelir? 1. Öfkelendiğiniz zaman kendinizi kontrolsüz durumda hissettiğiniz oluyor mu? 2. Öfkelendiğiniz durumlarda daha sonradan onaylamayacağınız davranışlarda/sözlerde bulunuyor musunuz? 3. Sinirli olduğunuz durumda herhangi bir kişiye fiziksel saldırıda bulunuyor musunuz? (örn.; yumruklamak, ittirmek)

4. Öfkelendiğinizde gösterdiğiniz tepkinin ilişkilerinize veya çalışmalarınıza zarar verdiği oldu mu? 5. Öfkelendiğiniz zaman okul veya yaptığınız islere yoğunlaşmada güçlük çekiyor musunuz? 6. Öfkenizi azaltmak için ilaç kullanıyor musunuz? 7. Öfkeniz sonucunda yasal zorluklarla karsılaştığınız oldu mu?

Yanıtlarınız arasında bir veya daha fazla evet varsa öfkenizi kontrol etmede güçlükler yaşıyor olabilirsiniz demektir. Eğer evet yanıtınız çok fazla ise veya tüm sorulara evet yanıtı vermişseniz ciddi öfke kontrol probleminiz var demektir.

ÖFKEMİZİ KONTROL ETMEYE NEDEN İHTİYAÇ DUYARIZ? Öfke, doğru ifade edilebilirse, sağlıklı bir biçimde dışa vurulabilirse, insanın gelişimine katkıda bulunur. Ancak öfke duygusunun olduğu gibi ortaya çıkmasına izin verilirse, insanı yıkıcı davranışlara yönlendirme olasılığı yüksektir. Öfke sağlıklı bir biçimde dışa vurulmadığı zaman, büyük bir enerji birikimine neden olan yoğun gerginlik, engellenmişlik duygularının yaşanmasına yol açar. Böylesi bir birikim ise, insanı patlamaya hazır, ancak ne zaman patlayacağı kestirilemeyen bir ayaklı bomba haline getirir.

Öfke uygun ifade edildiğinde, son derece sağlıklı ve doğal bir duygudur. Ancak kontrol edilemez olup yıkıcı hale dönüşürse okul ve iş hayatında, kişisel ilişkilerde ve genel yaşam kalitesinde sorunlara yol açabilir. Öfke ve saldırganlık çoğu zaman birbiriyle ilişkili olarak ele alınmakta ve birbiriyle bağlantılı olarak değerlendirilmektedir. Saldırganlık bir davranıştır; öfke bir duygudur. Öfke bazen saldırganlığa yol açar, fakat çoğu zaman saldırgan davranışın başlatıcısı değildir.

ÖFKE UYGUN ŞEKİLDE İFADE EDİLMEDİĞİNDE!!! Baş ağrısı Mide rahatsızlıkları Solunum problemleri Cilt problemleri Dolaşım problemleri Var olan fiziksel rahatsızlıkların kötüleşmesi Duygusal problemler

ÖFKE VE BEN ""Ben öfkemi olumlu ve yapıcı biçimlerde ifade edebiliyor muyum? ""Çatışmaları başarılı bir şekilde çözümleyebiliyor muyum?""

Eğer öfke başkalarına yönelik fiziksel saldırılara dönüşürse, NE ZAMAN RİSKLİ? Eğer öfke başkalarına yönelik fiziksel saldırılara dönüşürse, Sık sık öfkeleniyor, her gün sınıf arkadaşlarınızla tartışıyorsanız, Yaşıtlarınıza göre daha yoğun olarak öfkeleniyorsanız, sık sık ağlayıp başkalarına saldırganca davranışlar sergiliyorsanız

NE ZAMAN RİSKLİ? • Yaşamın her alanında öfkelenecek bir şey buluyor ve belli bir kişi ya da olay nedeniyle değil, genel olarak kendinizi öfkeli hissediyorsanız, • Olaylarla baş etme yöntemlerinde önemli değişiklikler görülüyorsa, örneğin daha önce hiç sıkılmadığınız şeylere öfkelenmeye başlamışsanız.

ÖFKEYLE BAŞETMEDE KULLANILAN YANLIŞ YOLLAR Öfkeyi Yok Sayma Öfkeyi Saldırganca Ortaya Koymak Öfkeyi Pasif Davranışlarla Ortaya Koymak Öfkeyi Kendine Yöneltmek

ÖFKE KONTROLÜ Öfkeyi doğru ifade etme becerisini kazanmaya “öfke kontrolü” denir. Öfke kontrolünde temel amaç; saldırganlıktan uzak, şiddet içermeyen, kişinin kendisine ve çevresindekilere zarar vermeyecek şekilde duygusunu ifade etme becerisini kazanmasıdır. Öfkeyle başa çıkma, öfkenin bastırılmasını ve saklanmasını değil, tanınmasını gerektirir. Bireyler ancak öfkelerini tanıdıklarında, öfkesinin zararlarından kurtulabilirler ve onu kendileri için yapıcı bir şekilde ifade edebilirler.

ÖFKE KONTROLÜNDE PRATİK ÇÖZÜMLER Gevşeme Egzersizleri: Kendimizi öfkeli hissettiğimizde derin derin nefes almak, hoş ve güzel olayları, manzaraları zihnimizde hayal etmek, kaslarımızdaki gerginliği rahatlatmaya çalışmak öfkemizin yatışmasına ve sakinleşmemize yardımcı olacaktır. Bir’den on’a kadar sayma. Mizahtan yararlanma. Çevreyi değiştirme.

Davranışın sonuçlarını düşünme,zararlarını ve kazançları değerlendirme. Öfkelendiğinde öfkeliyken karar vermeyi erteleme, kararı sonraki zaman bırakma Öfkelendiğin durumdan uzaklaşma

ÖFKEYLE BAŞ ETMEDE KALICI YÖNTEMLER A- KENDİNİ TANIMA: kendinizi tanımanız sizi öfkelendiren durumlardan uzak durmanızı veya öfkelenmenin henüz kontrol edilebilecek aşamasında öfkenizi kontrol edebilmenizi sağlar.Bunun için öfke günlüğü tutmak çok yararlı olacaktır. Öfke günlüğü tutmak, kişinin ne zaman öfkelendiğini, duygularını ve davranışlarını, düşüncelerini ve gösterdiği tepkileri anlamasına yardımcı olur.

ÖFKE GÜNLÜĞÜ Ne OLDU? DUYGU ve DAVRANIŞ Aklından geçen (düşünce, yorum, beklenti) Öğretmen derste konuştuğum için azarladı. Arkadaşımın yerdeki çantasına takılınca düştüm Öfke (8) Öğretmene karşılık verme, sınıfı terketme Öfke (7) Arkadaşa vurma Bu öğretmen bana taktı. Beni herkesin önünde küçük düşürdü, buna izin veremem. Düşmeme neden oldu. Bunu ödetmeliyim 25

ÖFKE GÜNLÜĞÜ NEREDE? (ör. Sınıfta, koridorda, evde) NE OLDU? (ör. Birisi vurdu, “hayır” dedi ya da itiraz etti, alay etti, bir şey yapmamı söyledi, bir eşyamı aldı vb.) BEN NE YAPTIM? (ör. Bağırdım, üstüne yürüdüm, ittim, oradan uzaklaştım, öğretmene söyledim vb.) NE KADAR ÖFKELENDİM? 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ÖFKEMİ KONTROLDE NASILDIM? (Çok iyi, iyi, iyi değil) 26

B-KENDİNİ GÜÇLENDİRME,STRES VE STRES YÖNETİMİ: STRES: stres hayatımızı az veya çok etkileyen kaygı ,endişe,huzursuz davranış durumlarıdır. Stres yaşamın kaynağı veya engeli olabilir.hangi organizmada nasıl etki edeceğini kişi kendisi bilir bu nedenle stresi yönetmeyi bilmek gerekir

Kontrol Edilebilir Durumlarda Kullanılabilecek Yöntemler: Kontrol Edilebilir Durumlarda Kullanılabilecek Yöntemler: Stres kaynağının zayıflamasına ya da ortadan kalkmasına yardım edecek şekilde probleme odaklaşan yöntemlerdir. A-Davranışsal yöntemler: 1. Yapmak istediğiniz bir işi önceden planlamak ya da düzenlemek. 2. Sorunları çözümlemek için bilgi istemek. 3. Yardımcı olabilecek kişilerle konuşmak. 4. Stres yaratan kişiyle yüzleşmek. 5. Stresi ateşleyen durumlardan kaçınmak. 6. Başaçıkmayı teşvik için ortam yaratmak. 7. İstenen davranışı başarmak için kendi kendine anlaşma yapmak.

B-Bilişsel yöntemler: 1. Başaçıkmak için kendinizle olumlu diyalogda bulunmak (olumlu, hedefe yönelik düşünceler). 2. Zihinde canlandırma (kendinizi durumla başaçıkarken canlandırmak). 3. Gerçekçi olmayan inançlarla savaşmak (kendinizle neyin mantıklı ve gerçeğe dayalı olduğu üzerinde tartışmak).

Kontrol Edilemeyen Durumlarda Kullanılabilecek Yöntemler: Yaşadığınız stres tepkinizi azaltmak ve duruma daha kolay katlanabilmenize yardımcı olmak için duygularınıza odaklaşan yöntemlerdir.

A-Davranışsal yöntemler : İnsana acı çektiren şeyleri hatırlatan durumlardan kaçınmak, 2. Gerilimi azaltmak için fiziksel egzersiz yapmak, 3. Kas gevşetme, zihinsel dinginlik ve derin nefes egzersizleri, 4. Boş zamanlarda keyifli etkinliklerde bulunmak, 5. Sosyal destek

B-Bilişsel yöntemler: 1. Endişe yaşadığınız süreyi sınırlı tutmak. 2. Yeniden değerlendirme: olayların iyi taraflarını aramak. 3. Aklınıza olumsuz düşünceler geldiğinde bunları durdurmak. 4. Kendi durumunuzun diğer insanlarla olumlu karşılaştırmasını yapmak.

Düşünce tarzınızı değiştirmeye çalışın Düşünce tarzınızı değiştirmeye çalışın. Kızgın insanlar düşüncelerini küfrederek, bağırıp çağırarak ifade etme eğilimindedirler. Kızgın olduğunuz zaman genellikle düşünceleriniz gerçeği yansıtmaktan çok, olayların abartılmış ve çarpıtılmış bir şekilde algılandığını yansıtır. Bu tür düşünceleri fark edin ve yerine daha mantıklı olanları yerleştirin. Örneğin; kendi kendinize “Eyvah! Şimdi her şey mahvoldu!” gibi bir şey söylemek yerine, “Evet, çok can sıkıcı! Neden kızdığımı çok iyi anlıyorum. Ama dünyanın sonu değil ve buna kızmam, bu olayı olmamış hale getirmeyecek.” diyebilirsiniz. Her iki düşünceyi de zihninizden geçirerek deneyin. Kızgınlığınızın hangi düşünceyle arttığını ya da azaldığını görün.

ÖFKEYLE OLUMLU BAŞETME YOLLARI Hangi duygunuz öfkeye yol açıyor? Önce asıl duygunuzu fark edin. Hakkınızı koruyun ancak ne pasif ne saldırgan olmadan! Gerektiğinde durup sakinleşin! Abartılı ve dramatik düşüncelerinizi sorgulayın asıl sebebi bulun! Karşı tarafı suçlamak yerine kendi duygularınızı ifade edin.(ben dili) Espriden faydalanın

ÖFKEYLE OLUMLU BAŞETME YOLLARI Duygularınızı anlattığınız bir günlük tutun. Yazı yazmak zor geliyorsa resim de yapabilirsiniz. Sizi öfkelendiren problemi, bu probleme nasıl tepkide bulunduğunuzu, bu tepkinin ne gibi sonuçlar doğurduğunu ve problemi halletmek için iyi bir yol olup olmadığını düşünün. Asıl sorun öfke değil, ifade edilme biçimidir unutmayın.

Öfkeyi yok edemezsiniz ancak tepkilerinizi kontrol ederek onların sizi mutsuz etmesini önleyebilirsiniz.