e-Öğrenme ve Kurumsal Eğitimde Yeni Yaklaşım: Öğrenim Yönetim Sistemleri Nazan Duran Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühedisliği Anabilim Dalı Ata Önal Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühedisliği Bölümü Ceylan Kurtuluş Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühedisliği Anabilim Dalı
Gündem e-Öğrenme nedir? e-Öğrenme’nin avantajları Öğrenim Yönetim Sistemleri Uygun Öğrenim Sisteminin Belirlenmesi Sonuç
e-Öğrenme Nedir? Nerede Ne Zaman Ne İstersen öğren yaklaşımıyla İnternet Intranet teknolojileri kullanılarak Eğitmen ve öğrencinin farklı fiziksel ortamlarda olduğu bir eğitim tekniğidir.
(USA’da e-öğrenme gurusu) e-Öğrenme Nedir? “Çevrimiçi öğrenme bir kurs alma gibi değildir, sadece masaüstünde e-öğrenme aracına bağlantı sağlama ve kaynakların, iletişimin, performans desteğinin ve yapısal öğrenme aktivitelerinin harmanlanmasıdır” Elliot Masie’a göre (USA’da e-öğrenme gurusu)
e-Öğrenme Kategorileri Asenkron : Kişilerin bilgisayar başında kendi kendilerine eğitim almaları Senkron : Eş zamanlı olarak bir grup öğrenci ve konu öğretmeninin, canlı olarak bilgisayar ortamında, bir sınıfta buluşmaları
Asenkron Eğitim Eş zamanlı olma kısıtı yoktur Daha yaygındır Öğrenci kendini izole edilmiş hissedebilir Öğrencinin motivasyonu azalabilir
Karma Eğitim senkron eğitim veya etkinleştirilmiş asenkron eğitim Başarılı sonuç için Karma Eğitim ! Eğitimin belirli bir kısmının senkron eğitim veya etkinleştirilmiş asenkron eğitim ile yapılması öngörülmektedir. etkinleştirilmiş asenkron eğitim : iletişim araçlarıyla (messanger, forum, vb.) zenginleştirilmiş asenkron eğitim
e-Öğrenmenin Avantajları - I Eğitim zamanını kısaltır Maliyetleri azaltır Öğrenci merkezlidir. Herkes kendi hızında öğrenebilir Kontrollü eğitim yapılır Motivasyonu artırır Zaman ve mekandan bağımsızdır Doğru ve istenilen kaynağa kısa sürede erişilir
e-Öğrenmenin Avantajları - II Öğrenim materyalleri, hızlı değişen koşullara göre, kısa sürede güncellenebilir Raporlama ve istatistiki bilgiler Standartlara uygun eğitim içerikleri Aynı standartta eğitim bilgisi Eşit düzeyde bilgi paylaşımı Görsel nesneler ve simulasyonlar kullanılarak, oyun oynanarak daha kalıcı bir eğitim
ÖYS – Öğrenim Yönetim Sistemleri LMS : Learning Management Systems Öğrenme aktivitelerinin yönetimini sağlayan yazılımlardır.
ÖYS – Öğrenim Yönetim Sistemleri Öğrenme materyali sunma, Sunulan öğrenme materyalini paylaşma ve tartışma, Kurs kataloglarını yönetme, Ödevler alma, Sınavlara girme, Ödev ve sınavlara ilişkin geribildirim sağlama, Öğrenme materyallerini düzenleme, Öğrenci, öğretmen ve sistem kayıtlarını tutma, Raporlar alma gibi işlevleri sağlarlar.
ÖYS Bileşenleri Test İzleme İletişim Kayıt Ulaştırma Takvim ÖYS
Uygun ÖYS’nin Seçilmesi Tüm kurum çalışanları dikkate alınır İhtiyaçlar belirlenir İhtiyaçlar önceliklendirilir ÖYS’nin diğer sistemlerle olması gereken entegrasyonu belirlenir İnsan kaynakları profili, teknolojik altyapı ve bilişim sistemleri analiz edilir e-Öğrenme stratejisi geliştirilir
ÖYS Seçim Kriterleri-I ÖYS’nin işlevselliği Güçlü yönleri ve zaafları Çok dilde kullanım olanakları Uluslararası standartlara (SCORM) uyum Öğrenim İçerik Yönetim Sistemleri ile entegrasyon Alternatif web tarayıcı desteği Diğer kurumsal uygulamalarla uyum Senkron-Asenkron-Karma eğitim mimarisi Versiyon kontrolü İletişim araçları Raporlama İmkanları
ÖYS Seçim Kriterleri-II Sistem mimarisi Sistem performansı Network Görüntü iletimi için kullanılan network bileşenleri Networke yük getirmemek için çözüm seçenekleri Güvenlik sistemi Kullanıcı tanımlama, Kullanıcı doğrulama, Başka güvenlik sistemleri ile entegrasyon Sistem adminliği Seçilen firmanın kurumsal vizyonu, referansları, çözüm ve destek stratejileri
Sonuç Ekonomik değer halini alan bilgiye hızlı ve kolay ulaşmanın en etkili yolu e-Öğrenmedir e-Öğrenme faaliyetlerini kolaylaştırmak ve daha sistematik, planlı bir şekilde gerçekleştirmektir için ÖYS’ler kullanılmalıdır Zaman ve maliyet kaybı olmaması için uygun ÖYS seçilmelidir Uygun ÖYS için e-Öğrenme stratejisi vazgeçilmez bir unsurdur
“İnsana yapılan yatırım, en yüksek getirili yatırımdır”
Kaynaklar Conlon Tom, Visions of change: information technology, education and postmodernism, Edinburgh University, April 2000 (URL:http://www.ingentaconnect.com/content/bpl/bjet/2000/00000031/00000002;jsessionid=1lennnhrmb6ur.victoria) http://www.midriff.net/elearn.asp,15.01.2006, 10:00 http://www.masie.com, 2001 http://www.e-leaningsite.com/elearning/character/ synchr.htm, 14.01.2006, 10:00 Pantazis Cynthia, Maximizing E-Learning to Train the 21 st Century Workforce,2002 (URL:http://www.ipma-hr.org/newsfiles/ 2002_1_pantazis.pdf) Paulsen Flate Morten, Online Education Systems: Discussion and Definition of Terms, July 2002 (URL:http://www.nettskolen.com/forskning/Definition%20of%20Terms.pdf What is an L(C)MS? ,10.01.2006,19:00 (URL:http://www.e-learningsite.com/lmslcms/ whatlms.htm ) R. Polsani Pithamber , Use and Abuse of Reusable Learning Objects, 2003 (URL: http://jodi.ecs.soton.ac.uk/Articles/v03/i04/Polsani/) http://www.e-learningcentre.co.uk , 09.01.2006, 09:00 http://www.clomedia.com/content/templates/ clo_feature.asp?articleid=91&zoneid=29) , 08.01.2006,19:00
TEŞEKKÜRLER