6245 sayılı Harcırah Kanunu Eğitimi
Kelime Anlamı – Etimolojik Köken Yolluk Sürekli ya da geçici olarak resmen görevlendirilen kişilere yolculuk ve konaklama giderleri için yapılan ödeme. Harc : Arapça χrc kökünden gelen χarc خرج "1. çıkma, harcama, masraf, Irah: Muhtemelen; uzaklaşmak anlamına gelen «ıra» fiilinden türemiş.
Kanuni Tanım 6245 sayılı Harcırah Kanunu md. 3 "Bu Kanuna göre ödenmesi gereken yol masrafı, gündelik, aile masrafı ve yer değiştirme masrafından birini, birkaçını veya tamamını” ifade eder
Anayasa Mahkemesi Tanımı Yolluk ödemesi, kamu hizmetinin gerektirdiği durumlarda, bu hizmet için görevlendirilen kişilerin katlanacakları giderleri karşılamak üzere yapılan parasal bir idari işlemdir. Yolluk, geçici veya sürekli görevlendirmelerde görevliler tarafından yapılan masrafın karşılığıdır. Başka bir deyişle, statü hukukunun düzenlediği ve her zaman kullanılabilen öznel (kişiden kişiye değişebilen) ve kazanılmış bir hak olmayıp, gerektiğinde görevlendirilen kişilere, katlandıkları zorunlu giderlerin karşılığı olarak yapılan bir ödemedir. (Anayasa Mahkemesinin, E.1988/12, K.1988/32 sayılı ve 28.09.1988 tarihli )
Kaynaklar 6245 sayılı “Harcırah Kanunu” 10.01.2016 tarihli ve 29589 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ne Yapılacak Yolculuklarda Verilecek Gündeliklere Dair Karar” ile “Yurtdışı Gündeliklerine Dair Karar” 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu eki “H Cetveli” Harcırah Kanunu Genel Tebliğleri
Kanun Kapsamı I md.1 a) Umumi Muvazeneye dahil dairelerle mülhak ve hususi bütçeli idareler (Köy bütçeleri hariç) ve bunlara bağlı sabit ve mütedavil sermayeli müesseseler; b) (Değişik: 25/6/1958-7145/1 md.) Hususi kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküller; (Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığı, Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı ve Türk Havayolları Anonim Ortaklığı hariç); c) Yukarıdaki (a) ve (b) fıkralarında yazılı daire, idare, banka, teşekkül ve müesseselerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları teşekkül ve müesseseler; Tarafından ödenecek harcırah bu kanun hükümlerine tabidir.
Kanun Kapsamı II Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri -Genel bütçeli idareler -Özel bütçeli idareler Belediye ve il özel idareleri ile bunlara bağlı veya bunların kurdukları veya üye oldukları birlik ve idareler (Köyler hariç) Sabit ve döner sermayeli kuruluşlar, Özel kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküller;
Genel Bütçeli İdareler I (I sayılı Cetvel) TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ CUMHURBAŞKANLIĞI BAŞBAKANLIK ANAYASA MAHKEMESİ YARGITAY DANIŞTAY HAKİM VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU SAYIŞTAY BAKANLIKLAR
Genel Bütçeli İdareler II MİLLİ GÜVENLİK KURULU GENEL SEKRETERLİĞİ MİLLİ İSTİHBARAT TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI JANDARMA GENEL KOMUTANLIĞI SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI KAMU DÜZENİ VE GÜVENLİĞİ MÜSTEŞARLIĞI GÖÇ İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BASIN YAYIN VE ENFORMASYON GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Özel Bütçeli İdareler (II sayılı Cetvel) Yüksek Öğretim Kurumu – Üniversiteler Diğer Kurumlar ÖLÇME SECME VE YERLEŞTİRME MERKEZİ BAŞKANLIĞI ATATÜRK KÜLTÜR, DİL VE TARİH YÜKSEK KURUMU ATATÜRK ARAŞTIRMA MERKEZİ ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ TÜRK DİL KURUMU TÜRK TARİH KURUMU TÜRKİYE VE ORTA DOĞU AMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU TÜRKİYE BİLİMLER AKADEMİSİ TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ YÜKSEK ÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU vb. …
Kanun Kapsamı Yukarıdaki (a) ve (b) fıkralarında yazılı daire, idare, banka, teşekkül ve müesseselerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları teşekkül ve müesseseler İstisna: (Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığı, Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı ve Türk Havayolları Anonim Ortaklığı hariç)
Kapsama İlişkin Tartışma I Danıştay İdari İşler Kurulu’nun 18.04.2007 tarihli 2007/1 E. Kararı: 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun aralarında 81’inci maddenin de bulunduğu yürürlükten kaldırılan hükümler, geçici maddeler ve yürürlük başlıklı dokuzuncu kısmının bu Kanun kapsamındaki kamu idarelerinin tümü için uygulanması gereken kurallar olduğu, bu bağlamda düzenleyici ve denetleyici kurumların 6245 sayılı Harcırah Kanunu’na tabi olmadıklarına dair istisna ve muafiyet getiren hükümlerin, 5018 sayılı Kanunun 81’inci maddesinin (c) bendi hükmü karşısında yürürlükten kaldırılmış olduğu, harcırah uygulamaları yönünden Harcırah Kanunu’na tabi idareler arasındaki uygulama farklarını ortadan kaldırmayı amaçlayan 81’inci madde hükmünün, düzenleyici ve denetleyici kurumların mali ya da idari herhangi bir özerklikleriyle bağlantısının bulunmadığı, aksi takdirde bu kurumlarla ilgili maaş, ücret, harcırah gibi konularda yasal düzenleme ile de olsa herhangi bir sınırlama getirilmesinin söz konusu olamayacağı… Bu nedenle düzenleyici ve denetleyici kurumların 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine tabi olması gerekmektedir.
Kapsama İlişkin Tartışma II Sayıştay Genel Kurulu Kararı, 09.03.2009 K. No: 5244/3 Rekabet Kurumu ile Kamu İhale Kurumu personeline ödenecek harcırahın hesabında, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerinin uygulanması gerektiğine dair…
Mevzuatları Nedeniyle Kanun Kapsamında Olanlar 6245 sayılı Kanun hükümlerine göre kanun kapsamında olmasalar da kendi mevzuat hükümleri çerçevesinde 6245 sayılı Kanuna tabi kurumlar SGK (5502 sayılı Kanun md.28) İŞKUR (4904 sayılı Kanun md.6) Düzenleyici ve denetleyici kurumlar (5917 sayılı Kanun md.11-6245 Ek md.2) Merkezi Finans ve İhale Birimi (Personel Yönt. md.24) Organize Sanayi Bölgeleri (Uygulama Yönt. md.35) Mevzuat hükümleri çerçevesinde 6245 sayılı Kanuna tabidirler.
Ek Madde 2 – (Ek: 25/6/2009 - 5917/11 md. Daha önceki tartışmalar üzerine eklenmiştir. Bu hükme göre: Düzenleyici ve denetleyici kurumlarda harcırah ödemeleri bu Kanuna göre yapılır. Bu kurumların personelinden mevzuatı uyarınca inceleme, ön araştırma, denetim veya soruşturma göreviyle yetkili olanların, bu görevleri nedeniyle memuriyet mahalli dışına yurt içi geçici görevlendirmelerinde 33 üncü maddenin (b) fıkrası hükümleri uygulanır.
Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar 1) Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. 2) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu. 3) Sermaye Piyasası Kurulu. 4) Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu. 5) Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu. 6) Kamu İhale Kurumu. 7) Rekabet Kurumu. 8) Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu.
İstisna Cumhurbaşkanının yurtiçi ve yurtdışı masraflarından dolayı oluşan harcırahı 6245 sayılı Kanun kapsamı dışındadır.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları I Kurum: 1 nci maddede sayılan daire, idare, banka, teşekkül ve müesseseleri ifade etmektedir.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları II Memur: Personel kanunları hükümlerine göre aylık alan kimseleri ifade eder. (Yardımcı hizmetler sınıfına dahil personel hariç); 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları III Hizmetli: - Personel kanunlarına göre yardımcı hizmetler sınıfına dahil personeli, - Kurumlarda yalnız ödenek mukabili çalışanlar; (TBMM Üyeleri, Belediye Başkanları, İl Genel meclisi üyeleri …) - Kurumlarda çalıştırılan tarım ve orman işçilerini - İş kanunlarına göre işçi sayılan kimseleri; İfade eder.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları IV Aile fertleri: Memur ve hizmetlinin, harcırah verilmesini gerektiren olay sırasında evlilik bağıyla bağlı olduğu eşi; bakmakla yükümlü olduğu usul ve füruu ve erkek ve kız kardeşlerini; İfade eder. Kan bağı olmayanlara (üvey evlat, kayınvalide gibi) harcırah ödenmez. Harcırah Kanununda herhangi bir yaş belirtilmediği için 25 yaşını kadar ve öğrenim gören erkek çocuklara da harcırah verileceği hakkında Sayıştay Genel Kurul Kararı bulunmaktadır. Say. 8. Da. 17/3/1998 Tut. No: 4033)
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları V Bagaj: Memur ve hizmetlinin mensup olduğu kuruma veya şahsına ait olup, resmi vazife için kullanılabilecek eşya ile yolcunun bu seyahati için ihtiyacı bulunan şahsi eşyasından mutat surette taşınması mümkün olanları; İfade eder.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları VI Memuriyet mahalli: Memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu şehir ve kasabaların belediye sınırları içinde bulunan mahaller ile bu mahallerin dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu şehir ve kasabaların devamı niteliğinde bulunup belediye hizmetlerinin götürüldüğü, büyükşehir belediyelerinin olduğu illerde ise il mülki sınırları içinde kalmak kaydıyla memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu ilçe belediye sınırları içinde kalan ve yerleşim özellikleri bakımından bütünlük arz eden yerler ile belediye sınırları dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu yerlerin devamı niteliğindeki mahaller ve kurumlarınca sağlanan taşıt araçları ile gidilip gelinebilen yerleri; ifade eder.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları VII 1- Belediye sınırları içindeki mahaller, 2- Belediye sınırları dışında kalmakla birlikte, yerleşim özellikleri bakımından bu şehir ve kasabaların devamı niteliğinde olup, belediye hizmetlerinden (otobüs, su, doğalgaz, kanalizasyon vb.) yararlanan ve bu hizmetlerin hangi belediye tarafından sağlandığına bakılmaksızın düzenli olarak ulaşım hizmetleri verilen mahaller, 3- Belediye sınırları dışında kalmakla birlikte, yerleşim özellikleri bakımından bu şehir ve kasabaların devamı niteliğinde olup, kurumlarınca sağlanan servis otobüsü veya benzeri taşıt araçları ile düzenli olarak ulaşımın sağlandığı yerler, memuriyet mahalli sayılacaktır
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları VIII Büyükşehirlerde 1-Memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgahının bulunduğu ilçe belediye sınırları içinde kalan ve yerleşim özellikleri bakımından bütünlük arz eden yerler, 2-İlçe belediye sınırları dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu yerlerin devamı niteliğindeki mahaller, 3-Kurumlarınca sağlanan taşıt araçları ile gidilip gelinebilen yerler, (ikametgahı ile işyeri arasında her gün gidiş ve dönüş için) servis araçları kullananlar, memuriyet mahalli olarak belirlenmiştir.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları IX Böylece büyükşehir olan illerde; ilçe sınırları içinde ilçe belediye merkezi ile yerleşim özellikleri bakımından bütünlük arz eden yerler memuriyet mahalli olarak kabul edilmiş, aynı ilçe sınırları içinde belediye merkezi ile yerleşim özellikleri itibarıyla bütünlük arz etmeyen yerler ise memuriyet mahalli dışı kabul edilerek harcırah ödenmesi imkanı getirilmiş, ayrıca ilçe belediyelerinin yerleşim yerlerinin birbirlerine yakınlaşması hatta birbirleri ile sınır oluşturacak şekilde iç içe girmesi nedeniyle ilçe sınırları dışına çıkmakla birlikte birinci fıkrada belirtilen yerler ile bütünlük arz eden ve aralarında yerleşim özellikleri bakımından ayrım bulunmayan yerler de memuriyet mahalli olarak kabul edilmiştir.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları IX ‘‘Bütünlük arz eden yerler” ifadesi ile ne kastedilen nedir? Yerleşim özellikleri bakımından konut, işyeri, meydan, okul, kamu binaları gibi resmi ve özel bütün yapıların topluca bulunduğu ve insanların yerleşmek amacıyla bir arada yaşadığı aralarında boşluk bulunmayan yerler ile bu bütünlüğün kesintisiz olarak devam ettiği yerlerin dikkate alınması gerekir. Ayrıca bu yerlerin dışında kalmakla birlikte kurumlarınca sağlanan servis araçları veya bu mahiyetteki taşıt araçları ile ulaşım sağlanan (her gün gidiş dönüş olmak üzere) yerlerin de memuriyet mahalli olarak belirlenmesi gerekmektedir.
Kanunda Geçen Bazı Terimlerin Anlamları X Başka yer: Yukarıda (g) fıkrasında yazılı memuriyet mahalli dışındaki yerleri; İfade eder.
Uygulama Örneği I (Farklı İlçe) İstanbul’un Tuzla İlçesinin Yayla Mahallesinde görev yapan memura; Başakşehir İlçesinin Altınşehir, Başak Mahallelerinde bir yerde görevlendirilmesi halinde bu yerin yerleşim özellikleri bakımından Yayla mahallesi ile bütünlük arz etmesi ve bu yerin devamı niteliğinde olması nedeniyle kendisine harcırah ödenmemesi, aynı memurun yerleşim özellikleri bakımından Yayla Mahallesi ile bütünlük arz etmeyen Başakşehir İlçesinin Şamlar Mahallesinde bir yerde görevlendirilmesi halinde ise harcırah ödenmesi, gerekir.
Uygulama Örneği III (Aynı İlçe) İstanbul’un Beykoz İlçesinin Kanlıca Mahallesinde görev yapan memura; yine Beykoz İlçesinde Gümüşsuyu, Yalıköy gibi yerleşim özellikleri bakımından Kanlıca Mahallesi ile bütünlük arz eden bir yerde görevlendirilmesi halinde bu yerin memuriyet mahalli kapsamı içerisinde kalması nedeniyle harcırah ödenmemesi, aynı memurun Poyraz, Göllü, Paşamandıra gibi yerleşim özellikleri bakımından Kanlıca Mahallesi ile bütünlük arz etmeyen bir yerde görevlendirilmesi halinde ise harcırah ödenmesi gerekmektedir.
Uygulama Örneği IV (Soru) Balıkesir Edremit ilçesinde çalışan bir memura; Altınoluk mahallesinde görev verilmesi durumunda Harcırah ödenir mi ?
Kimlere Harcırah Verilebilir I Kanun kapsamına giren kurumlarda çalışan memur ve hizmetliler ile aile fertlerine ve aynı kurumlarda fahri olarak çalışanlara; Memur veya hizmetli olmamakla beraber kurumlarca geçici bir vazife ile görevlendirilenlere; Kadrosuzluk dolayısıyla açıkta kalan memurlara ve bunların aile fertlerine;
Kimler Harcırah Verilebilir II Hizmetlilerden cezaen olmamak üzere vazifelerine son verilenlere ve bunların aile fertlerine; Memur veya hizmetlinin vefatında aile fertlerine, çocuklara refakat ettirilecek memur ve hizmetlilere; Hükümlü, tutuklu veya gözetim altında bulundurulanların sevkinde ya da refakatle görevlendirilen erbaş ve erlere;
Kimler Harcırah Verilebilir III Milli ve resmi spor temasları dolayısıyla seyahat edecek sporcu ve idarecilere Birlik halinde yabancı memleketlere gönderilecek Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarına ve bunların Türkiye'de bırakacakları aile fertlerine Aile ile birlikte oturulması yasak edilen bölgelerdeki askeri şahısların aile fertlerine Bu Kanunda belirtilen özel hallerde askeri öğrenciler ile erbaş ve erlere
Harcırahın Unsurları I 6245’e göre ödenmesi gereken; Yol masrafı, (Ulaşım araçlarına ödenecek ücreti ifade eder.) Gündelik: (Yurt içi için Bütçe Kanunu H cetveli, Yurt dışı için BKK ile belirlenir.) Aile masrafı ve (Aile fertlerinin her biri için müstahak oldukları taşıt ücreti ile gündeliklerinden oluşur.) Yer değiştirme masrafından (md 44-45) birini, birkaçını veya tamamını ifade eder.
Harcırahın Unsurları II Kanun tanımında yer almayan ancak bu kanuna göre ödenen başka unsurlarda mevcuttur, bunların da ödemesi yine bu kanuna göre gerçekleştirilmektedir. Örneğin: Hamal Ücreti (Cins ve adedi beyannamede gösterilmek suretiyle) Bagaj Ücreti İkametgah veya vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıtası masrafları da ödenmektedir.
Harcırahın Verilmesinde Esas Tutulacak Aylıklar I Harcırahın verilmesinde memurun fiilen almakta olduğu aylık derecesi esas alınır. Kurumların 1 - 4 ncü derecelerdeki kadrolarında bulunanlardan kazanılmış hak aylık dereceleri daha düşük olanların işgal etmekte oldukları kadro derecesi esas alınır. Hizmetlilerin harcırahı, aldıkları aylık ücret veya ödeneklerine; gündelik ile çalışanların harcırahı da gündeliklerinin 30 katına en yakın memur aylık tutarı üzerinden hesaplanır. Şu kadar ki (Ödenek mukabili çalışanlar hariç) bunların harcırahları hiçbir suretle 4 üncü derecedeki memurlara verilen miktarı geçemez.
Harcırahın Verilmesinde Esas Tutulacak Aylıklar II Terfi suretiyle atananların harcırahı, terfi ettikleri aylık derecesi üzerinden ödenir. Vekalet edilen görevin derecesi daha yüksek olsa dahi, kendi aylık dereceleri üzerinden harcırah gündeliği ödenir.
Harcırah Verilmesinde Esas Tutulacak Aylıklar III Memur veya hizmetli olmadıkları halde bu Kanuna tabi kurumlarca geçici bir görev ile görevlendirilenlere verilecek yol masrafı ve gündelik, bunların bilgi seviyeleri ve faaliyet sahaları ile mahalli şartlar dikkate alınarak 4 üncü dereceye kadar olan memurlardan herhangi birine verilen yol masrafı ve gündeliğe kıyasen ilgili kurumca takdir olunur. Ancak, ilgili Bakanlığın teklifi ve Maliye Bakanlığının olumlu görüşü üzerine, bu gibi kimselerden icabedenlere 4 üncü dereceden daha yüksek memurlara ödenebilecek yol masrafı ve gündelik verilebilir
Gündelikler- Yevmiyeler Aynı anlama gelen kelimeler. Kanun her ikisini de kullanmış. 6245 sayılı Kanunda madde 33 v.d. de düzenlenmiş.
Gündeliklerin Belirlenmesi YURT İÇİNDE; Bu Kanun gereğince verilecek yurtiçi gündeliklerinin miktarı her yıl bütçe kanunları ile tespit olunur. Bütçe Kanununa Ekli (H) cetveli ile belirlenmektedir. YURT DIŞINDA; Bu Kanun gereğince verilecek yurtdışı gündeliklerinin miktarı, gidilecek ülkeye, memur ve hizmetlilerin aylık veya ücret tutarları ile görevin mahiyetine göre, mali yıl itibariyle ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca tayin olunur.
Gündeliklerin Belirlenmesi I (2018 Yılı) Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Başbakan 67.4 TL Anayasa Mahkemesi Başkanı, Genelkurmay Başkanı, Bakanlar, Milletvekilleri, Kuvvet Komutanları, Jandarma Genel Komutanı, Sahil Güvenlik Komutanı, Başbakanlık Müsteşarı, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreteri, Orgeneraller, Oramiraller, Yargıtay, Danıştay, Uyuşmazlık Mahkemesi ve Sayıştay Başkanları, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Diyanet İşleri ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlar 61.5 TL
Gündeliklerin Belirlenmesi II (2018 Yılı) Memur veya Hizmetlilerden Ek göstergesi 8000 ve daha yüksek olan kadrolarda bulunanlar 51.60 Ek göstergesi 5800 (dahil) - 8000 (hariç) olan kadrolarda bulunanlar 48.15 Ek göstergesi 3000 (dahil) - 5800 (hariç) olan kadrolarda bulunanlar 45.20 Aylık/kadro derecesi 1-4 olanlar 39.85 Aylık/kadro derecesi 5-15 olanlar 38.75
Gündeliklerin Belirlenmesi III (2018 Yılı) Arazi Üzerinde Çalışanlara Verilecek Tazminatlar (Madde 50) Kadro derecesi 1-4 olanlar 15.80 Kadro derecesi 5-15 olanlar 15.25
Yurtdışı Gündelikleri http://www.bumko.gov.tr/Eklenti/11088,yurtdisi-gundelikleri- 2018pdf.pdf?0
Geçici Görev Yolluğu I Kanun kapsamında yer alan kurumlara ait bir görevin yerine getirilmesi amacıyla geçici olarak yurt içinde veya dışında başka bir yere (Memuriyet mahalli dışına) gönderilenlere ödenen; Yol Gündelik Bagaj ve hamal Taksi Konaklama (Harcırahın unsurları arasında kanunun 5. maddesinde sayılmıyor, ancak geçici görevlerde konaklama ayrıca ödeniyor.) giderlerden tamamı yada bir kaçını içerir.
Geçici Görev Yolluğu II Geçici görev yolluğunun kimlere ödeneceği 14 üncü maddede 5 bent halinde sayılmıştır. Maddeye göre; 1. Birinci maddede yazılı kurumlara ait bir vazifenin ifası maksadiyle muvakkaten yurt içinde veya dışında başka bir yere gönderilenlere; 2. Yeni ve eski memuriyetlerine mütaallik bir meseleden dolayı bu kanuna tabi kurumlarca açılan bir dava sebebiyle sanık veya davalı olarak (İşten el çektirilmiş olsun veya olmasın) başka bir yere gönderilenlerden lehinde netice hasıl olanlara; 3. Memuriyet merkezlerinin bulunduğu mahal dışındaki bir vazifeye vekaleten gönderilenlere; 4. Fiilen oturduğu mahalden gayrı bir yere açıktan vekaleten gönderilenlere (yalnız gidiş ve dönüşleri için); 5. (Değişik: 12/1/1959 - 7187/1 md.) Muvakkat kaza salahiyeti ile gönderilenlere
Geçici Görev Yolluğu IV - Gündelikler Gündeliklerin Verilebileceği Azami Süreler (md. 42) Yurtiçinde: Bir yıllık dönem zarfında aynı yerde, aynı iş için ve aynı şahsa 180 günden fazla olmamak üzere; İlk 90 gün için tam Takibeden 90 gün için 2/3 oranında ödenir. Yurtdışnda: İlk 180 gün tam Müteakip günler için 2/3 oranında ödenir.
Geçici Görev Yolluğu V - Gündelikler Seyahat günlerine ait gündelikler, seyahat edilen vasıtanın hareket saatinden gidilecek yere varış saatine kadar gelen her 24 saat için hesap olunur. Bu süreden az devam eden seyahatler bir gün itibar olunur. Seyahat müddetinin her 24 saati aşan kesri tam gün sayılır. Ancak, yurtiçi ve yurtdışı yolculuğun 24 saatten fazla sürmesi halinde 24 saati aşan süre de bir gün sayılmak suretiyle 2 gündelik ödenmesini gerekmektedir. (Örneğin saat 17:00’da hareket edip ertesi gün saat 18:00’da görev yerine ulaşan kişiye yolculuk süresinin 24 saati aşması (24 + 1 saat) nedeniyle 2 gündelik verilecektir.)
Geçici Görev Yolluğu IV – Gündelikler Yurtdışı Yurtdışına veya yurtdışında iken başka bir yere, sürekli veya geçici bir görevle ya da tedavi amacıyla gönderilenlerin, gidiş ve dönüşleri ile tedavi ve geçici görevlendirme sürelerinde verilecek gündeliklerin yabancı para cinsinden miktarları « Yurtdışı Gündeliklerine Dair Bakanlar Kurulu Kararında» gösterilmiştir. Birden fazla ülkeyi kapsayacak yurtdışı geçici görev yolculuk ve ikametlerde, her ülkedeki kalış süresi için o ülkeye ilişkin gündelik miktarı esas alınır.
Geçici Görev Yolluğu V – Gündelikler Yurtdışı Harcırah için avans verilecek ise, avansın Türk Lirası cinsinden tutarı, yabancı para cinsinden avans miktarının tahakkuk tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca ilan edilen efektif satış kuruyla çarpılması suretiyle bulunur. Avans ilgiliye Türk Lirası cinsinden ödenir. Avansın mahsup işlemlerinde ise ilgiliye ödenme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca ilan edilen efektif satış kuru esas alınır.
Geçici Görev Yolluğu VI – Gündelikler Yurtdışı – (1) Geçici görev ile yabancı ülkelere gönderilenlere, özel anlaşmaları gereğince yabancı devlet, uluslararası kuruluş veya resmî diğer kuruluşlar tarafından ödeme yapıldığı takdirde bu ödemeler gündeliklerinden indirilir. (2) Kurumlar, hizmetin özellikleri, mevcut ödenek miktarı, yabancı devlet, uluslararası kuruluş, resmi veya özel diğer kurum ve kuruluşlar tarafından ödeme yapılması, görev yerinde ücretsiz veya düşük ücretli yatacak yer temin edilmesi, yemek ihtiyaçlarının kısmen veya tamamen karşılanması gibi hususları dikkate almak suretiyle, ekli cetvelde gösterilen miktarlardan daha aşağı miktarda gündelik ödeyebilirler. Ancak, bu şekilde ödenecek gündeliklerin ilgililerce kabul edildiğinin görev mahallinden ayrılmadan önce idarelerine yazılı olarak bildirilmesi gerekir.
Geçici Görev Yolluğu VI – Gündelikler Yurtdışı (1) Bu Karar hükümlerine göre yurtdışına veya sürekli görevle yurtdışında iken başka ülkelere geçici görevle gönderilenlere, Türkiye’den veya sürekli görevle bulundukları ülkelerden her çıkışlarında, seyahat ve ikamet süresinin ilk on günü için ödenecek gündelikler, ekli cetveldeki miktarların % 50 artırılması suretiyle hesaplanır
Yurtiçi ve Yurtdışında Kurslara Katılanlara Verilecek Gündelik Mesleki bilgilerini artırmak amacıyla memuriyet mahalli dışında açılan kurs veya okullara gönderilenlere, bu Kanuna göre geçici görev gündeliği verilir. Bu maksatla yabancı memleketlere gönderilenlere özel anlaşmaları gereğince, yabancı devlet, uluslararası kuruluş veya resmi diğer kuruluşlar tarafından ödeme yapıldığı takdirde bu ödemeler gündeliklerinden indirilir.
Yurtiçi ve Yurtdışında Kurslara Katılanlara Verilecek Gündelik II Yurtiçinden veya yurtdışından sağlanan burslara dayanılarak veya aylıkları transfer edilmek suretiyle staj ve öğrenim amacıyla yurtdışına gönderilenlere bu madde hükmü uygulanmaz. Bunlara ilgili kanun hükümlerine göre müstahak oldukları ödeme yapılır. Bunlara sadece gidiş dönüş yol masrafı ile yolda geçen günler için gündelik ödenir. Bunlar 657 sayılı DMK’nun 79 uncu maddesine göre yurtiçi maaşlarının net tutarının %60 kurumlarınca karşılanır. Ayrıca kendilerinin 9/3 kademesindeki yurtdışı meslek memurlarına ödenen maaşın 2/3 ü ödenmektedir.
Bir Günden Az Süre ile Görevlendirilenler Resmi bir görevle memuriyet mahalli içinde bir yere gönderilenlere gündelik verilmez. Geçici bir görevle memuriyet mahalli dışındaki bir yere gönderilenlerden, buralarda veya yolda öğle (saat 13.00) ve akşam (saat 19.00) yemeği zamanlarından birini geçirenlere 1/3, ikisini geçirenlere 2/3 oranında ve geceyi de geçirenlere tam gündelik verilir. Gecenin tanımı Türk Ceza Kanunun da yapılmıştır. (güneş battıktan 1 saat sonra başlar ve güneş doğmasından 1 saat evele kadar devam eden süre)
Geçici Görevli Bulunulan Yerde Hastalananlara Verilecek Gündelik Geçici görevin yürütüldüğü yerde hastalanmaları sebebiyle görevini yerine getiremeyen memur ve hizmetlilere, bu sebeple vazife göremedikleri günlerin en çok yedi günü için gündelik verilebilir. Hastanede yatırılmak suretiyle tedavi masraflarının kurumlarınca ödenmesi halinde bu günler için gündelik verilmez.
Ehliyet Tesbiti Hava Değişimi ve Tedavi için Gönderilenler Memuriyet mahalli dışına görevlerine ait mesleki, sıhhi yeterlilik ve imtihan için gönderilenlere gidiş dönüş için yol masrafı gündelik ile gönderildikleri yerde geçen sürenin en fazla 7 gün için gündelik verilir. Hava değişimi maksadı ile gönderilenlere sadece gidiş-dönüş için yol masrafı ve yolda geçen günler için gündelik ödenir. Tedavi gideri 14.01.2010 tarihinden itibaren (SGK devredildi.) 5510 sayılı Kanunla kaldırıldı.
Yol Giderleri I Harcırah, kanunda aksine hüküm bulunmadıkça, gidip gelmeye en uygun ve kullanılması mutat (alışılmış) olan yol ve taşıt araçları üzerinden verilir. Yurt içinde yol masrafı, muayyen tarifeli nakil vasıtaları ile seyahatte, bu kanuna bağlı (1) sayılı cetvelin birinci sütununda yazılı makam ve sıfatlar ile vazifeli aylık veya ücret tutarlarına göre aynı cetvelin ikinci sütununda yazılı mevkiin tarife üzerinden bilet parası ve muayyen tarifeli olmayan nakil vasıtalarıyla seyahat halinde ise 3 numaralı sütunda gösterilen nakil vasıtalarına göre ihtiyar olunan hakiki masraftan terekküp eder. Ancak Reisicumhur, Büyük Millet Meclisi Reisi, Başvekil, vekiller ve Erkanı Harbiyei Umumiye Reisine vazife seyahatlerinde refakat eden kimseler, bu madde hükmiyle mukayyet olmaksızın bu zevat tarafından tayin olunacak mevkilerde seyahat edebilirler.
Yol Giderleri II – (I) Sayılı Cetvel I inci Sütun II nci Sütun III üncü Sütun Görev unvanları veya aylık dereceleri Muayyen tarifeli taşıt ile seyahat (Vapur-Tren) (Ekspres ve kuşet ücretleri dahil) Gayrimuayyen tarifeli taşıtlarla seyahat 1. Yurtdışı seyahatlerde, uçaklarda birinci sınıf üzerinden seyahat giderleri ödenenler. Yataklı vagon farkı dahil olduğu halde birinci mevki bilet ücreti Yapılan hakiki yol masrafı. 2. Aylık dereceleri 1 olan memur ve hizmetliler ile 33 üncü maddenin (b) bendine dahil olanlar. Mutat ve ekonomik olan taşıtlara ait yol masrafı ve icap ve zaruret halinde kullanılacak diğer taşıtlara göre hakiki yol masrafı. 3. Yukarıda yazılı olanların dışında kalan aylık dereceleri 2-4 olan memur ve hizmetliler. Birinci mevki bilet ücreti. Mutat ve ekonomik olan taşıtlara ait hakiki yol masrafı. 4. Aylık dereceleri 5 ve daha aşağı derece olan memur ve hizmetliler. İkinci mevki bilet ücreti.
Yol Giderleri III 1. Cetvelin 1, 2 ve 3 üncü sıralarında gösterilenler uçakla seyahat edebilirler. Diğerlerinin uçakla seyahati zorunlu hallere münhasır olmak ve dairelerince lüzum gösterilmesi veya tasvip olunması ile mümkündür. 2. Muayyen tarifeli olmayan taşıtlarla seyahatte, “Mutat ve ekonomik olan taşıt” dan maksat, iki mahal arasında mutat olarak otomobil, otobüs gibi taşıtlar işlemekte ise bunlardan ucuz olanıdır. 3. Yukarıdaki cetvele göre müstehak bulundukları mevki ücretinden fazla bir şey ödenmemek şartıyla, daha pahalı mevki ile seyahat edilebilir. 4. Muayyen tarifeli taşıtlarda yemeksiz bilet ücreti; yemeksiz biletin temini mümkün olmadığı hallerde ise yemekli bilet ücreti ödenir. (30) 5. Özel otomobilleriyle seyahat edenlere, müstehak oldukları taşıt ücreti ile bu taşıta göre geçecek günler için verilmesi gereken gündelikten fazla ödeme yapılmaz.
Yol Giderleri IV Memuriyet mahalli içinde taşıt ile gidilmesi gereken bir yere görev ile gönderilenlerin (48 nci madde kapsamına girenler hariç – memuriyet mahallinde seyyar olarak görev yapanlar) yol masrafı mutat olan taşıt aracına göre yapılacak gerçek masraf üzerinden verilir. Acele ve zorunlu hallerde, daire amirinin onayı ile, mutat taşıt dışındaki araçlarla gidilmesi halinde bu taşıt için yapılan masraf yol masrafı olarak ödenir.
Yol Giderleri V – Yurtdışı- Yurtdışında sürekli ve geçici görev yolculuklarında, ekspres ve yataklı vagon ücreti dahil olmak üzere, tren, vapur veya uçak bilet bedeli yol masrafı olarak ödenir. Ayrıca, buna istasyon, liman veya terminal ile ikamet yeri arasındaki taşıt ve hamal ücreti ilave olunur. Yurtdışında özel otomobilleriyle seyahat edenler hakkında da, bu Kanuna bağlı (1) Sayılı Cetvelin 5 sayılı açıklama esasları uygulanır. Yurtiçi yolculuklarda, sadece geçici görevle başka yere gönderilenlere ödenebilen istasyon, liman veya terminal ile ikamet yeri arasındaki taşıt ve hamal ücretleri, yurtdışı yolculuklarda sürekli görevle gönderilenlere de verilmektedir.
Konaklama Gideri I Geçici görevle başka yere gönderilenlerden a) Denetim elemanlarına görev süresince, b) Bu Kanun hükümlerine göre gündelik ödenenlerden (b) fıkrasına göre gündelik ödenenler hariç) yurt içinde yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak üzere gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir. «ve her defasında on gün ile sınırlı…» cümlesi Anayasa Mahkemesi Kararıyla İptal Edilmiştir.(25.11.2015)
Konaklama Giderleri II Ancak, 2018 yılı Bütçe Kanunun (H) cetvelinin dip notunda diğer memur ve hizmetliler için konaklama bedelinin ilk on günü için gündeliklerinin %50 artırılması, takip eden 80 gün için artırımsız gündeliklerinin %50 si, müteakip 90 gün için ise müstahak oldukları gündeliklerinin %40 esas alınır. Yurt içinde yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirmeleri ve belge bedelini aşmamak üzere yukarıdaki oranlar esas alınarak hesaplama yapılıp ayrıca “konaklama gideri” ödenir.
Konaklama Giderleri –Yurtdışı- Türkiye'den yurtdışına geçici görevle gönderilenlerden, seyahat ve ikamet süresinin ilk on günü ile sınırlı olmak kaydıyla, yurtdışında yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri fatura ile belgelendirenlere, faturada gösterilen günlük yatak ücretinin birinci fıkrada belirtildiği şekilde artırımlı olarak hesaplanan gündeliklerinin % 40'ına kadar olan miktar için bir ödeme yapılmaz, %40'ını aşması halinde ise aşan kısmın sadece % 70'i ayrıca ödenir. Ancak, yatacak yer temini için ödenecek günlük ilave miktar, artırımlı olarak hesaplanan gündeliklerin ekli cetvelin; a) I-III no'lu sütunlarında gösterilen unvanlarda bulunanlar için % 100'ünden, b)IV-VII no'lu sütunlarında gösterilen kadrolarda bulunanlar için % 70'inden, fazla olamaz.
Konaklama Gideri – Yurtdışı II Merkezi Yönetim kapsamındaki kamu idarelerince ekli cetvelde yer alanların yurtdışına geçici görevlendirmelerinde; görevin önem ve özelliği ile görev yeri itibariyle oluşabilecek konaklama gideri ihtiyacı dikkate alınmak ve belgelendirilmek suretiyle görevlendirme süresince; a) Genel müdür ve daha üstü makam yöneticileri ile ek göstergeleri genel müdür düzeyinde veya daha yüksek tespit edilen görevde bulunan yöneticilerin, b) Ek göstergesi 8.000 ve daha yüksek olanlarla birlikte aynı yurtdışı toplantısına katılan ilgili kurum personelinin, c) Zorunlu ve istisnai hallere münhasır olmak üzere, ilgili Bakan onayı alınmak şartıyla (a) ve (b) bentleri kapsamı dışında kalan diğer personelin, konaklama bedelinin ilgilinin gündeliklerin inyüzde kırkını aşan kısmının tamamı ödenebilir.
Örnek Geçici Görev Yolluğu İstanbul’da 1 inci derecede görev yapan bir memur 16 gün süre(yol dahil) ile geçici görevle Ankara’ya gönderiliyor. Memur burada 14 gün konaklıyor ve konaklama için günlük 100. TL. ödüyor. Bu memura ödenecek geçici görev yolluğu ne kadardır?
Örnek Geçici Görev Yolluğu – Konaklama - (Yevmiyeyi 40 TL olarak alırsak) İlk on gün için (40 TL * %50)10= 600 TL - Konaklama Sonraki dört gün için (20 TL)4= 80 TL – Konaklama 14 *40: 560 TL İki gün yol gündeliği: 80 Mutad yol masrafları
Örnek II 1.derecede görev yapan (A), yol dahil 20 gün süreyle İstanbul’dan Ankara’ya görevlendiriliyor. Kişi 19 gün kalıyor ve konaklama bedeli olarak günlük 55 lira ödüyor. Veriler Gündelik: 39,85 Otobüs Ücreti: 60,00 Taksi (Ank) 30,00 Taksi (İst) 25,00 Konaklama Ücreti: 55,00
Örnek II Çözüm 1-İkametgah (İst)-Otogar (Ankara) : 30 Otobüs (İst-Ank) : 60 Yol Gündeliği : 39,85 Otogar (Ank)-İkametgah (Taksi) : 25 2-Gündelik (Görev Yeri) : 39,85x18= 717.3 3-İkametgah (Ank)-Otogar (Taksi) : 25 Otobüs (Ank-İst) : 60 Yol Gündeliği : 39,25 Otogar (İst)-İkametgah (Taksi) : 30 4-Konaklama Gideri (Fatura tutarı) :55x19=1.045 Ödenmesi gereken konaklama gid. : 729.325 (39,85x1.5) 59.775 x 10 = 597.75 değil; 55x10=550 (39,85x0.5) 19.925 x 9 = 179.325 (550+179.325) Toplam yapılması gereken ödeme: 1755,725
Örnek III – Yurtdışı - 1’inciderecede görevli (A) yol dahil 14 günlüğüne geçici görevle ABD’ye görevlendiriliyor. Kişi 12 gün konaklıyor. (A)’ya ödenecek yurt dışı konaklama giderini ve geçici görev yolluğu nedir?
Örnek III - Çözüm Konaklama ücreti 100$ ise; VERİLER ABD için gündelik (IV.sütun):110$ Artırımlı gündelik (ilk10gün%50):165$ Artırımlı gündeliğin%40’ı:66$ KonaklamaÜcreti:100$ Artırımlı gündeliğin %40’nı aşan kısmın %70’i: (100-66=34)x0.70=23.8$ Kişiye ödenebilecek konaklama gideri; 10x23.8=238$ Kişiye ödenebilecek gündelik: (%50artırımlı):10x165=1.650$+Gündelik(normal):4x110=440$
Sürekli Görev Yolluğu Yurt içinde veya yurt dışında sürekli bir göreve naklen atananlara ödenir ve yol masrafı gündelik aile masrafı yer değiştirme masrafından oluşur.
Sürekli Görev Yolluğu – Yer Değiştirme Masrafı Memur veya hizmetlilerin sürekli görevle başka yere atanmaları halinde kendisi ve aile fertleri ile ev eşyalarının taşıtılmasına ilişkin giderlere ilişkin olarak verilir. Memur ve hizmetlinin; Kendisi için yurt içi gündeliğinin yirmikatı, Harcıra hamüstehak aile fertlerinin her biri için yurtiçi gündeliğinin onkatı (Bu miktar yurtiçi gündeliğinin kırk katını aşamaz!) Her kilometre veya denizmili başına, yalnız kendisi için yurtiçi gündeliğinin yüzde beşi olarak hesaplanır.
Sürekli Görev Yolluğu – Yer Değiştirme Masrafı Bu maddeye göre harcıraha müstehak memur veya hizmetlinin eski görev mahallinden yeni görev mahalline atanan memur veya hizmetli eşine yer değiştirme masrafının (Km.tazminatı) %50’si ödenir.
Örnek – Yer Değiştirme Masrafı - İstanbul’da 1’inci derece kadrosunda görevli olan (A), Ankara’ya atanıyor. A evlidir ve 5 çocuğu bulunmaktatır ve eşi de İstanbul’da birinci derece çalışmaktadır. Kendisi ile eşine ödenecek sürekli görev yolluğunu hesaplayınız?
Örnek – Yer Değiştirme Masrafı - Veriler Gündelikler: 1. derece : 39.85 Otobüs ücreti (İstanbul-Ank) : 80,00 TL İstanbul-Ankara arası mesafe: 450 km.
Örnek – Yer Değiştirme Masrafı - Çözüm - A)Kendisi için: 1-Yol Gideri (İst-Ank):80TL 2-Yol Gündeliği:39,85TL 3-Yer değiştirme gideri: 1.693,62 TL a)Sabit unsur:39,85 x 20=797 TL b)Değişken unsur: 39,85 x 450 x 0.05=896,62 TL TOPLAM:1.813,475 TL B)Aile fertleri için: 1-Yol Gideri (5 çocuk): 80x5=400TL 2-Yol Gündeliği (5 çocuk): 39,85x5=199,25TL 3-Sabit unsur (40 katı): 39,85x10x4=1.594TL TOPLAM: 2.193,25TL GENEL TOPLAM: 4.006,75
Örnek – Yer Değiştirme Masrafı - Çözüm - Eşi için: 1-Yol Gideri(İst-Ank):80TL 2-Yol Gündeliği: 39,85TL 3-Yer değiştirme gideri: 1.295,12TL a)Sabit unsur: 39,85x20=797 TL b)Değişken unsur:(39,85x500x0.05):2=498.12 TOPLAM:1.414,97TL
Yurtdışı Yer Değiştirme Masrafı Memur ve hizmetlinin; Kendisi için yurtdışı gündeliğinin yirmikatı, Harcıraha müstehak aile fertlerinin herbiri için yurtdışı gündeliğinin sekizkatı(Bu miktar yurtdışı gündeliğinin otuzikikatını aşamaz!) Her kilometre veya denizmili başına, yalnız kendisi için yurtdışı gündeliğinin binde yedisi olarak hesaplanır. Yabancı ülkelerden dönüşlerde, yer değiştirme masrafı,aynı şehirde ikamet eden her ikiside memur veya hizmetli olan eşlerden yalnız birisi için hesaplanıp ödenir.
Aile Gideri Aile gideri, memur veya hizmetlilerin sürekli bir görevle başka yere atanmaları halinde aile fertlerinin her biri için müstahak oldukları taşıt ücreti ile gündeliklerinden oluşur. Özel taşıt kiralanması durumunda memur ve hizmetli ile seyahat edenlere ayrıca taşıt ücreti ödenmez.
Genel Hükümler I Harcırah ödenmesi ve avansların mahsubu işlemlerinde aksi sabit oluncaya kadar memurun beyanına itibar olunur.(Merkezi yönetim harcama belgeleri yönetmeliği gereğince istenilecek belgeler hariç) Harcırah, memur ve hizmetlinin gidişinde ve ailenin nakli sırasında peşin olarak verilir. Ancak kurumlararası naklen atamalarda peşin ödeme imkanı bulunmamaktadır. Harcırahın tam miktarının önceden tayin ve tespitinin mümkün olmadığı hallerde yetecek miktarda para avans olarak verilir. Harcırahını kati olarak veya avans suretiyle alanlardan zati sebepler yüzünden daimi veya muvakkat vazife mahallerine 15 gün içinde hareket etmeyenler aldıkları parayı derhal iade etmeye mecburdurlar.
Genel Hükümler II Harcırah miktarının tam olarak belli olmadığı durumlarda (geçici görevlendirmelerde) görev sona erdikten en geç bir ay içerisinde beyanname verilir ve mahsup işlemi yapılır. Bir ay içerisinde beyanname verilmemesi halinde alınan avansa 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre faiz uygulanır.(5018 sa: Ka:Md:35) Sürekli görev yolluğunda verilecek harcırah kesin olduğundan genellikle mahsup işlemi sözkonusu değildir.
Genel Hükümler III - Zamanaşımı Genel zamanaşımı 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki idarelerde; Bu Kanunun 34 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen, ilgili olduğu malî yılın sonundan başlayarak beş yıl içinde alacaklıları tarafından geçerli bir mazerete dayanmaksızın, yazılı talep edilmediğinden veya belgeleri verilmediğinden dolayı ödenemeyen borçlar zamanaşımına uğrayarak kamu idareleri lehine düşer. Diğer idarelerde ise genel zaman aşımı 10 yıldır.
Genel Hükümler IV - Zamanaşımı a)Açıkta kalan ve vekalet emrine alınan memurlara vazifelerinden ayrıldıkları; b) İşten el çektirilmek suretiyle vekalet emrine alınan memurlardan men’i muhakeme kararı alan veya beraat edenler veyahut haklarındaki takibat afla ortadan kaldırılanlara, haklarında verilen kararın kesbi katiyet ettiği; Tarihten itibaren 6 aydır.
Cezai Hükümler Kamu zararı – Tazmin Suç ? Dolandırıcılık Madde 157- (1) Hileli davranışlarla bir kimseyi aldatıp, onun veya başkasının zararına olarak, kendisine veya başkasına bir yarar sağlayan kişiye bir yıldan beş yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası verilir. Nitelikli dolandırıcılık Madde 158- (1) Dolandırıcılık suçunun; Kamu kurum ve kuruluşlarının zararına olarak İşlenmesi halinde, üç yıldan on yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezasına hükmolunur.
Cezai Hükümler Resmi belgede sahtecilik Madde 204- (1) Bir resmi belgeyi sahte olarak düzenleyen, gerçek bir resmi belgeyi başkalarını aldatacak şekilde değiştiren veya sahte resmi belgeyi kullanan kişi, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. (2) Görevi gereği düzenlemeye yetkili olduğu resmi bir belgeyi sahte olarak düzenleyen, gerçek bir belgeyi başkalarını aldatacak şekilde değiştiren, gerçeğe aykırı olarak belge düzenleyen veya sahte resmi belgeyi kullanan kamu görevlisi üç yıldan sekiz yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. (3) Resmi belgenin, kanun hükmü gereği sahteliği sabit oluncaya kadar geçerli olan belge niteliğinde olması halinde, verilecek ceza yarısı oranında artırılır. İçtima Madde 212- (1) Sahte resmi veya özel belgenin bir başka suçun işlenmesi sırasında kullanılması halinde, hem sahtecilik hem de ilgili suçtan dolayı ayrı ayrı cezaya hükmolunur.
Cezai Hükümler Madde 257- (1) Kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan haller dışında, görevinin gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle, kişilerin mağduriyetine veya kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir menfaat sağlayan kamu görevlisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır